1 Mayıs 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Mayıs 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

Amatörler içinde profesyonel bir klavye: WERSIBOARD Otedenberı bilgisayarların müzik olanaklarının, en çok benim gibi, amatör bir müzisyen dahi olamıyacak kadar yeteneksiz fakat aynı zamanda, müziğe karasevdayı andırır bir tutkuy- la bağlı zavallıların işine yarayacağı- nı düşünürdüm. Bilgisayar sayesinde, bizim gibilerin, kendilerini bir alet ça- labileceğiniz diye ümitsizci heba etme- sine gerek kalmaksızın, kulaklarını eğitmeleri, kontrpuan, armoni nedir, öğrenmeleri, hatta çok sevdiği eserle- rin nasıl kurulmuş olduklarını, bazı et- kilerin nasıl yaratıldığını incelemeleri mümkün oluyor. Hepimizin bildiği gi- bi de Commodore 64'ün müzik konu- sundaki üstünlükleri, onu bu iş için ideal bir bilgisayar haline getiriyor. Örneğin ben son bir yıldır, yani Mu- sic Shop programını elime geçirdiğim- den beri, Bach'ın Füg Sonatı'ylı oy- nayıp çeşitli temaların yerlerini, çeşitli aralıkların değerlerini değiştiriyorum. Ama profesyonel bir müzisyenin hatta ciddi bir amatörün bile vaktini benim gibi Commodore 64'ün başında geçir- mesinin bir vakit kaybı olacağını dü- şünürdüm. Yanılmışım. 14 Beni yanıldığıma ikna eden Wersi- board oldu. Bir kere Wersiboard'ın klavyesindeki tuşların standart piya- no klavyesi tuşları olması, bunu ama- tör olsun profesyonel olsun bütün ic- racılar için tadına doyulmaz bir alet haline getiriyor. Artık, piyano çalma- sını bilen birinin yeni bir hüner ve tek- nik elde etmesine gerek kalmadan (elektronik de olsa) keman, flüt ve da- ha bir sürü çalgının sesini elde etmesi mümkün olacak. Konuyu başka bir açıdan da düşünebiliriz. Diyelim ki, piyano ya da başka herhangi bir klav- yeli çalgı çalmayı öğrenmek istiyorsu- nuz. Wersiboard'da yapılacak çalış- malarla piyano klavyesi üzerinde ya- pılacak çalışmalar arasında (oktav far- kı dışında) hiçbir fark olmayacaktır. Ama Wersiboard'ın en çarpıcı yö- nü her zaman olduğu gibi yine yazı- lımlar. Wersiboard'ın kullandığı çeşit- li yazılımlarla 320 ayrı ses yaratıp bun- lara bunlara değişik isimler vererek, diskette saklamak mümkün. Ayrıca kullanılan her yazılım polifonik (çok- sesli) ve monofonik (teksesli) icra se- çeneklerini tanıyor. Tabii polifonik se- commodore çenek Commodore 64'ün üç osilatö- rü olmasından ötürü, en fazla üç se- sin birarada çalınmasına olanak tanı- yor. Seguencer programı ise en fazla üç sesli partisyon hazırlama, yani beste yapma imkânını veriyor. Bunlar aslın- da birçok başka programın da sağla- dığı olanaklar. Benim görebildiğim kadarıyla Wersiboard'ın en özgün ya- nı bundan sonra sözünü edeceğimiz ve bu aykı konuğumuz olan Osman İş- men'in kullandığı program. Bu prog- ram dört oktavlık klavyenin her no- tasına ayrı ayrı değerler vererek, yal- nızca Türk müziğine özgü rakamları değil, dünya üzerindeki mümkün her- hangi bir müzik sisteminin kullanabi- leceği müzik dizilerini (Uzakdoğu'nun pentatonik dizileri, Hint ragaları vb.) elde etmenizi sağlıyor. Ayrıca Erman Elektronik tarafından imal edilmek- te olan Voicemaster ile herhangi bir sesi (bu ses ister en yakın dostunuzun sesi olsun, ister Rubinstein'ın piyano- su) sayısal olarak örnekleyip bu sesi Wersiboard ile çalmak pek yakında mümkün olacakmış. Yine profesyonel müzisyenleri da- ha çok ilgilendirecek bir özellik de - Commodore 64'ün audio çıkışı kulla- nılarak, profesyonel tesisattan yarar- lanabilme olanağ Ama konumum gereği beni asıl il- gilendiren amatörler. Sanırım çocu- ğum olsaydı bugün onu müzik eğiti- mine Wersiboard gibi bir alet üzerin- de başlatırdım. Çünkü müzik eğitimi konusunda şöyle bir açmaz var: Bir saz çalmayı öğrenmek eninde sonun- da bir elişi, bir hüner. Salt teknik bir hüner olarak kalma, müzikten daha iyi anlamayı, müziğin dilini çözüp onun ruhuna nüfuz etmeyi sağlaya- mama gibi tehlikeler barındırıyor. Ama diğer yandan, hele müzik sözko- nusu olduğunda salt teorik bilgi, ala- bildiğine kuru ve entellektüel bir bil- gi. Wersiboard'la müzik eğitiminin bence en önemli üstünlüğü müziğin bu iki yönünü, teknik ve pratik yönüyle teorik yönünü birlikte kullanıcıya sun- ması. İskender SAVAŞIR Not: Wersiboard Teleteknik A.Ş. tarafından pa- zarlanmaya başladı. Fiyatı 160.000 TL. Ayrıca, aletle birlikte İskender Savaşır'ın yazısında sö- zü edilen ve bağımsız olarak satın alındığında de- ğeri 40.000 TL olan programlardan ikisi bedava olarak veriliyor.