1 Mayıs 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

1 Mayıs 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

COMYU-HOBİ COMPU-FOBİ ö && y & & BİLGİSAYAR VE ASTROLOJİ Devreler ve Yıldızlar Şu bilgisayar tuhaf bir alet. Bir yan- dan çağdaş bilim ve teknolojinin te- pe noktası. Öyle ki, bugün dünyada, bilgisayar, teknolojik toplumun, ça- ğının önünde olmanın sembolü sayı- lıyor. Ama diğer yandan bakıyorum da, bilgisayarcılar arasında talih oyun- larıyla, falcılığın çeşitli türleriyle, es- ki büyücülük gelenekleriyle ilgilenen- lerin oranı hayli yüksek. Üstelik ara- daki ilişkin arızi olduğunu da san- mıyorum. Neden mi? Arada şöyle bir ilişki var gibime geliyor: Bilim adamları çevre- lerini, tabiatı, hep kontrol altına alın- ması gereken, cansız bir güçler topla- mı, olarak görürler. Eninde sonunda herşey enerjidir. Enerjiyle de konuşul- maz, o kontrol edilir. Oysa bizim gi- bi sıradan insanların çoğu için çevre- miz bundan daha canlı bir şeydir. Duygularımıza cevap veren, bize hi- tap eden eşyalarla doludur çevremiz. Bu yüzden çoğumuz zaman zaman, belki çocukluktan kalma bir alışkan- lıkla, eşyalarla konuşuruz. Ama işte sıradan, teknoloji ürün- lerini kullanırken bu alışkanlığımızı unutmamız gerekir. Hangimiz boşal- makta olan bir benzin deposuna “N'olur, benzinciye varana kadar boşalma” diye yalvarıp hüsrana uğ- ramamışızdır ki! Bilgisayar bu bakımdan farklı bir olay. Dilini öğrendiğiniz zaman, ona istediklerinizi yaptırmanız, onunla söyleşiye girmeniz mümkün oluyor. Bir bakıma, dilin tılsımlı gücüne duy- duğumuz, belki de çocukça olan inan- cı yeniden tazeliyor bilgisayar. Zaten bütün büyü ve fal sistemlerinin teme- linde, doğru bir biçimde soru sorduğu- muz takdirde çevremizin bize cevap vereceği, çevremizi dil aracılığıyla kontrol edebileceğimiz inancı yatmı- yor mu? İşte bu yüzden, döngülerden ve dev- relerden bahsettiğimiz bu derginin sayfalarında, aynı rahatlık ve keyifle yıldızlardan da bahsedebiliriz gibi ge- liyor bize. Siz ne dersiniz? Bir Astroloji Programı Nasıl Olmalı Elimizde bir astroloji var: Zodiac Master. Fena da değil. Ama biz bu- rada kusurları üzerinde duracağız. Bir kere programın sunduğu yo- rumlar çok kısa ve kuru. Verdiği en uzun yorum yükselen burç hakkında, o da bir paragrafı geçmiyor. Diğer ge- zegenler ve konumları hakkında ver- diği yorumlar ise tek cümlelik. Dola- yısıyla, bir kere bu programın yorum- lar dağarcığının zenginleştirilmesi ge- rekiyor. Ve tercihan programın, nihai kullanıcının bu yorumlara eklemeler çıkarmalar yapmasını mümkün kıla- cak şekilde düzenlenmesi gerekiyor. Ama daha önemli bir kusuru, yo- rumları parça parça yapması. Diyelim ki, bir haritada Merkür gezegeni, bo- Ba burcunda ve üçüncü evde çıktı. Sözkonusu harita boğa burcundan birine de ait olsa, kova burcundan bi- rine de ait olsa, program aynı yoru- mu yapıyor: “Maddi ve tamahkârsı- nız. Sık sık yolculuk yapacaksınız. Dostlarınızın size erişememe olasılığı çok yüksek.”” Şimdi tamam, Merkür, tanrılar elçisi, kısa haberlerin, yolcu- lukların gezegenidir. Tamam, üçüncü ev kısa yolculukları kontrol eder. Do- layısıyla sık sık yolculuklara çıkacak-' sınız yorumu anlaşılabilir. Ama aynı evde ve burçta Satürn, kısıtlılıklar ge- zegeni, ters bir açı yapıyorsa, o zaman Merkür'ün durumunun da çok farklı olarak yorumlanması gerekir. Yani kısacası, programın yaptığı her yorumu ““hatırlaması”' ve yeni bir gezegeninin konumunu hesaplarken, daha önce yapmış olduklarını hesaba katması gerekir. Yani, kaba hatlarıy- la da olsa ““öğrenebilen” bir program- dan sözediyoruz. Kuşkusuz böyle bir programın ya- zılması üç beş gün meselesi değil. Ama işte bu sayfalarda, hem bilgisayardan, hem kendi sezgimizden yararlanarak yıldızlara bakıp her ayın genel duru- munu değerlendirirken okurlarla da böyle bir programın nasıl yazılabile- ceğini tartışmak istiyoruz. Önerileri- nizi, programlarınızı, program parça- cıklarınızı ve hatta akış şemalarınızı bekliyoruz.