1 Mayıs 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 62

1 Mayıs 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 62

Elektronik ajanda Yıllardan beri birçok insanın kafa- sını kurcalayan önemli konulardan bi- ri de, gizli ve özel notlarını meraklı ki- şilerden nasıl korunabileceği olmuş- tur. Günümüze kadar bunu başarabil- menin en etkin yolu gizli evrakı kilitli bir çekmeceye koymak ve kimsenin, elinde kıvrık bir tel parçasıyla bu ki- lidi zorlamayacağına güvenmekti. Bugün artık çok daha etkili bir ko- ruma yöntemi sözkonusu. Nasıl mı? Tabii ki bilgisayarla. Gerekli olan tek şey ise uygun bir program. “Rlektronik Ajanda” bu amaca son derece uygun olarak hazırlandı. Programımız son derece kısa (bir ekran sayfası) ve çok kullanışlı. Giriş- lerde ve işlemlerde çok büyük kolay- lıklar sağlıyor. 62 Program, herhangi bir yan ünite ile birlikte Commodore serisi bilgisayar- ların hepsinde kullanılabiliyor. Biz uygulamamızda bilgisayar ola- rak Commodore 64'ü, yan ünite ola- rak da disket ünitesini seçtik. Ancak, teyp ünitesiyle kullanımını hatta diğer bilgisayarlarda nasıl çalıştığını da aşa- Bıda açıklayacağız. Yazımızın başında sözünü ettiğimiz kilitli çekmeceyi tel parçasiyla kurca- lıyanların yerini bu kez ““bilgisayar kurtları” alacak. Programımız kilitli çekmeceye oranla çok güvenli ama kı- Tılmaz değil. Kilidi açmak için görünüşte ilişki- siz sayı dizilerine dönüştürülmüş harf kombinosyonlarından cümleler oluş- turmak gerekiyor. Ancak siz kendini- ze özgü şifre mettodları geliştirdikçe, commodore kilidinizi açmaya çalışacakların işini baltalayacaksınız. Yani bir çeşit zeka savaşı. Şimdi programın kendisine geçelim. Program şaşırtıcı derecede basit. Başlar başlamaz “güvenlik nedeniyle” RUN STOP/RESTORE tuşları dev- reden çıkiyor. Önce bir mini-menü çıkıyor karşı- nıza. Bir metin girip kodlayacak mı- sınız? Yoksa bir metnin kodunu çö- züp okuyacak mısınız? Hemen ardın- dan da disketi (ya da kasedi) yerleş- tirmeniz hatırlatılıyor. Seçiminizi yaptıktan sonra metnin *tişlenmesini” sağlayacak kişisel kod- larınızı girmeniz gerekiyor. Kodları- nız için herhangi bir sınır öngörülme- miş. Sayı ya da karakter kullanabilir- siniz. Ancak bunları sonra unutma- yın, aksi takdirde metni çözemezsiniz. Burada yol ikiye ayrılıyor. Daha önce mini-menü'de kodlama yapmak amacıyla 1'e basmışsanız, metninizi şimdi girebilirsiniz. Bu işlem için 839 karakterlik bir alan ayrılmıştır. Bu sa- yede metninizin tümü ekranda kala- bilecek ve ilerde kod çözümü gerekti- ğinde hiçbir şey ekranda yukarı doğ- ru kayarak *“kaybolmayacaktır'. Ay- rıca metnin bazı bölümlerini INST DEL ile sildiğiniz takdirde, bütün sil- diğiniz karakterler, bastığınız INST DEL ile birlikte kilitlenecektir. Böy- lece daha sonraki bir kod çözümün- de çarpıcı etkiler elde edilecektir. Bu- nu mutlaka bir kez deneyin. Tabii ki metninizin illaki 839 karak- ter olması gerekmiyor. Metninizi da- ha erken kesmek isterseniz **” girme- niz yeterli. Eğer metninizde **” simge- sini kullanıyorsanız programın 350inci satırına başka bir SON simgesi yerleş- tirin. Metin girme işlemi bittiği zaman bilgisayar önce karakter sayısını dos- yaya yazar. Sonra belirli ve sistema- tik olarak, programın 50'nci satırın- daki sürekli değişen ilkeye göre her harf için belirli bir sayı hesaplar ve bu- nu da diskete (kasede) kaydeder. So-