1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

algılamasından dolayı bu TV üre- ticileri için şimdilik bir dezavantaj oluşturmuyor. Üstelik TV üreticile- Ti insan gözündeki bu algılama farkından yararlanarak, göze akışlı bir hareket imajı veren da- ha önceki saniyedeki 25 resim- den, saniyede 50 resimlik hileli bir görüntü yaratmaktalar. Bu teknik “interlaced” olarak isimlendirili- yor ve saniyede 25 resimlik bir tam resimden, saniyede 50 yarım resim üretiliyor. Bir yarım resim dik, diğer yarım resim dik olmayan ek- ran satırlarını görüntülüyor ve so- nuçta daha sakin ve daha titre- mesiz bir video resmi oluşuyor. As- lında bu teknik sadece TV üreti- cilerine has bir olay değil. Fazla komplike olmayan monitörlerde de aynı teknik kullanılıyor. Piyasada yaygın olarak bulu- nan video girişli, yani HF modüla- törüne sahip renkli TV'ler kelime iş- lem dışında pek sorun yaratmıyor. Ama kelime işlem sırasında “in- terlace” nedeniyle meydana ge- len istenmeyen titremeler ve net- lik bozuklukları gözü hayli hırpalı- yor. Oysa pahalı sanayi monitör- lerinde kullanılan “non-interla- ced” sistemiyle, saniyede 50 tam resim ekrandan İletiliyor. Tabii ki iyi bir görüntü için tek başına bu yeterli olmuyor. Buna bağlı olarak diğer elektronik aksamın ve resim tüpünün de daha kaliteli olması gerekiyor. Bütün bunlar üst üste bindiğinde fiyatlar hobi düzeyin- de ilgilenenlerin pek "İlgisini” çek- meyecek hale geliyor. Bir diğer aktarım yöntemi ise Ko- mpozit Video. Bu yöntemde, mo- dülatör sinyalinde olduğu gibi yi- ne karma fakat titreşimli kısmı ol- mayan bir sinyal üretiliyor. Buna rağmen bu yöntemde de yine belirli bir ölçüde resim kalitesinde düşüş oluyor. Ev bilgisayarı paza- rının bazı tanınmış markaları bu yöntemi kullanıyor. Bu tür bilgisa- yarların video çıkışlarından bu ko- mpozit video sinyali gönderiliyor. Commodore bilgisayarlarında ise “Birleşik Video” sistemi kulla- nıliyor. Bu yöntemde video sinya- li iki farklı kanala ayrılıyor. İlki ay- dınlık bilgisini aktaran Luminan- ce, ikincisi renk bilgisini aktaran Chroma. İki farklı kanal kullanıldı- ğından, Kompozit video yöntemi- ne göre daha az kayıp veriyor ve 44 Tesim çok daha net oluyor. Buna rağmen, resim kalitesinin daha da yükseltilmesi gerekiyor. Com- modore teknisyenleri başlangıç- ta video çıkışını tasarlarken cim- rice davranmışlar. Çünkü video sinyalinin yan dikliği çok yayvan. Bu da pürüz çıkarmasına yetiyor. Ancak, Commodore meraklıları, kendileri için basit bir video dü- zeltme devresi yaparak, özellikle monokrom monitörlerde bu pürü- zü tümüyle ortadan kaldırabilirler. Son olarak RGB yöntemine bir göz atalım. RGB (Red, Green, Blue) kaliteli görüntü için günü- müzde kullanılan en iyi yöntem. RGB sinyali, üç ayrı kanal üzerin- den, her biri kanaldan üç temel renkten biri olmak üzere İletiliyor. Sonuçta çok net ve yoğun renkli bir görüntü elde ediliyor. RGB gi- rişi bugün piyasadaki ev bilgisa- yarları içinde sadece Commodo- re 128'de mevcuf. Bütün bu anlatılanların ışığında, bir monitörün ana parçasının re- sim tüpü olduğu gözönüne alına- rak, düzgün görüntü elde ede- memenin tek nedeninin elektro- nik olmadığını bir kez daha belir- telim. Eğer tüpten tasarruf yoluna gidilmişse, en gelişkin elektronik aksam dahi iyi görüntü için yeterli olmayacaktır. Bu nedenle moni- tör alırken delikli maskedeki pixel aralıklarına dikkat etmek gereki- yor. Bu aralıklar ne kadar küçük- se, o kadar net görüntü elde et- mek mümkün olacaktır. Düşük çö- zümlemeli bir monitörde standart delik aralığı yaklaşık 0,6 mm., or- ta çözümlemeli monitörlerde 0.4 mm., yüksek çözümlemeli moni- törlerde 0.3 mm. veya daha da az olmalı. Burada delikli maske ile, yuvarlak şekilleri kastediyoruz. Bir diğer önemli konu, ekran bü- yüklüğüdür. Diyoganal dediğimiz bu büyüklükte, ekranın küçülme- si ile birlikte pixel aralıkları küçül- mez. Sabit kalır. Ancak küçük mo- nitörlerde pixel aralığı standart ol- masına rağmen, resim çözümle- mesi artar. Commodore SX-64 buna iyi bir örnektir. Büyük ekran- larda ise olay biraz vahimleşir ve pixeller tek tek gözle görülür ha- le gelir, resim netliğini kaybeder. Uzmanlar, 12-14 inç'lik ekranları öneriyorlar. Sonuçta TV mi? Monitör mü? so- commodore rusuna net bir cevap vermek mümkün değil. Yine yukarıda söy- lediğimizi tekrarlayacaığız. “Kulla- nım amacına yönelik olarak” saptanacak görüntü birimi, sade- ce oyun oynamakla yetinecekler ve İşin daha keyifli yanlarını ara- mayacaklar için ucuz bir 1V ol- malı. TV alımında da, entegre bir video girişinin olup olmadığı be- lirleyici bir faktör olmamadalı. Bilgisayarla ilişkisini oyun düze- yinin dışına çıkarmak isteyen kul- lanıcılar, yüksek çözümlemeli, ya- ni bant genişliği 12 MHz'den bü- yük bir monitör edinmeyi göze al- malılar. Video sinyalinin zayıflığı- na rağmen, resim netliği ve par- laklık açısından oldukça önemli farklar hemen gözünüze çarpa- cak. Ancak, her monitörün farklı bir girişe sahip olabileceği göz önüne alınarak, bilgisayarla bir- likte verilen kablonun monitöre uymaması sorununa karşı dikkat- li olmakta fayda var. - Bilgisayar merakını ilerletmek ve yeni birşeyler yapabilmek için alınmış bir Commodore 128 kul- lanıcısı için pahalı bir monitör şart. Çünkü bu bilgisayar 640*200 gi- bi oldukça yüksek sayıda ekran noktası sunmakftadır. Bu sistem için ucuz bir monitör almak, tasar- ruf yapmak değil, ufkunuzu ka- patmak olur. Eski sistemini kullanarak yine kendi programlarını yazmak iste- yenler ve kelime işlem amaçlı kul- lanıcılar, monokrom monitör ter- cih etmeliler. Pahalı olmayan mo- nokrom monitörlerde dahi 18-20 MHZ.'lik bant genişliği mevcut. Üs- telik renkli monitörlerde pek bir anlam taşımayan 80 kolon kartla- ri. monokrom monitörlerde kulla- nılabilmekte. Peki ya yukarda saydığımız farklı amaçları birleştiren kullanı- cı ne yapacak? Bir yanda prog- ramcılığını geliştirirken oyun da oynamayı, diğer yanda tüm ya- zışmalarını yapmayı düşünüyorsa ne olacak? Hele bir de ışıklı ka- lemle grafik çizmeyi planlıyorsa? Önerimiz, ucuz bir renkli TV ile özellikle ışıklı kalem kullanıcıları İçin ışımaı süresi çok düşük bir mo- nokrom monitör. Yapacağınız işe göre görüntü biriminizi değiştire- rek kullanmalısınız. Teklif bizden...D