1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ekrandır. Temel renkler olan kırmı- zı, Mavi ve yeşilden üç karışım rengi elde edilir. Bunlara ilaveten bütün bu renklerin karışımı olan beyaz ile renklerin hiç bulunma- ması olan siyah elde edilebilir. Televizyon gerecinde, yoğunlu- ğun (renk doygunluğu) değiştiril- mesiyle, birçok karışım rengi edi- lebilir. Bilgisayar ekranlarında ise normal olarak tek bir yoğunluk vardır. Renkler ikili sistemde, yani yalnızca birlerin ve sıfırların bulun- duğu bir sistemde kodclanır. Mavi rengin kodu 004 (ondalık sistem- de 1'e karşılık gelir), yeşilin kodu 010 (ondalık sistemde 2"'ye karşı- lik gelir), kırmızının kodu ise 100'- dür (ondalık sistemde 4'e karşılık gelir). Bilgisayar, Renkleri Bir Ressam Gibi Karıştırabilir Karışım renkleri çok basif bir bi- çimde toplama ile gerçekleşir. Bu yolla iki ya da üç tane bir içerir- ler. Bu şöyle olur: *Mavi * yeşil—001-4041405x011 (Ondalık sistemde 3'e karşılık ge- lir). Bu rengin adı cyan'dır. Ekra- nın türüne göre açık mavi, turku- vaz ya da yeşil/mavi olarak gö- rüntülenir. *Mavi * kırmızı — 004 4 100— 1041 (ondalık sistemde 5'e karşılık ge- lir). Bu rengin adı da macenta'dır. Pembe ya da erguvani olarak görünebilir. *Yeşil 4 kırmızı—0104 100— 110 (ondalık sistemde 6'ya karşılık ge- lir) bu iki parlak rengin üstüste ge- tirilmesiyle sarı oluşur. Bu renk ek- rana göre bazen kahverengi de olabilir. Bunlardan başka iki kombinas- yon olasılığı daha vardır. Tüm parlak renklerin biraraya gelme- siyle 114 kod sayısı (— 7).ve beyaz renk oluşur. Herhangi bir renk bilgisinin var- olmaması durumunda 000 kod (sayısı elde edilir. Bu sayı ondalık sistemde de O'a karşılık gelir. Ek- ran aydınlanmayan zeminin ren- gini alır, bu renk İse siyahtır. Her şeyden önce ekranınızın renklerini daima başka önemlli ni- teliklerle teknik bir ilişki içinde bir- likte düşünmelisiniz. Talezelem fre- 18 kansından daha ince bahsettik. Ayrıca resim kontrastı, ekrandan uzaklık ve doğru bakış açısı da, iş yaparken, rahatınızı etkileyecek son derece önemli etkenler. Zemin ve ön plan arasındaki re- sim parlaklığı farkı, kontrast ola- rak adlandırılır. Kontrast düşükce, karakterler “gri üzerinde gri” ola- rak görüntülenir ve tabii ki çok zor görülürler. Kontrast çok yüksek olursa, resim göz kamajştırır. Bilinı adamlarının önerdiği (ön planın zemine ışık gücü bakımından oranı) 6:1'den 10:1'e kadarlık bir kontrast. Fakat bu veriler yanıltıcı olabilir: Kontrastı nasıl ölçebiliriz? Ayrıca kontrast algılaması sübjek- tif bir olgu ve çalıştığınız odada- commodore kombinasyonları- nın belirlenmesinin ne kadar karmaşık olduğunu, renk körü olan kişilerden daha iyi bilecek kimse yoktur. Yandaki iki resmi inceleyin. Eğer gözleriniz sağlıklıysa, üsiteki resimde bir 3 rakamı, alttakinde ise yanyana CH harfleri göreceksiniz. Eğer renk körüyseniz üsite 8, alfta ise 31 sayılarını görürsünüz. ki işıklandırmaya büyük ölçüde bağlı. Oda karanlıksa düşük bir kontrast yeterli oluyor. Ama por- tatif makinenizle sabah güneşin- de bahçede aydınlık düğmesini ekranda tüm harfleri net bir bi- çimde göreceğiniz kadar çevirin, daha sonra kontrastı ayarlayın. Harflerin ekranda net olarak görülebilmesi, tabii ki uzaklığa da bağlı. Bu konuda da bazı tavsiye- lerde bulunulabilir. Uzaklığı kesin olarak saptayabilirsiniz: Bir küçük harfin boyunu 190 ile çarpın, el- de edeceğiniz sayı sağlıklı gözle- re sahip bir kullanıcının harfleri net olarak algılayabileceği aza- mi uzaklığı verecektir. Harfler ço- ğgunlukla 3 mm boyunda olduğu-

Bu sayıdan diğer sayfalar: