1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

V DZH P E R U V D Z DHVERFUPODH Bilgisayarın başına oturan kişi, ekranın netliğini denemeden önce kendi gözünün görme gücünü bilmelidir. Bunu en doğru olarak belirleyebilecek olan, göz doktorları ve aptikçilerdir. Yine de kabaca bir fikir elde edebilmeniz için bu deney yeterli. Yandaki harfleri üç metre mesafeden, önce bir gözünüzü, sonra diğer gözünüzü kapatarak okumaya çalışın. Bunu birkaç kez fekrarlayın. En alt satırdaki harfleri okuyamamaya başlarsınız, bir doktor kontrolünün zamanı gelmiş demektir. ha göre, ekranla göz arasındaki uzaklık 45 ila 70 cm. olabilir. As- lında siz çoğunlukla daha yakın oturuyor oluyorsunuz. Oda Aydınlığının Doğru Olması da Önemli Çevrenizdeki ışık kaynaklarına da dikkat etmeniz gerekiyor. Ola- bildiğince yaygın (konsantre ol- mayan) ışık kullanın. En iyisi tavan aydınlatması, en kötüsü İse man- tıksal işık kaynağıdır. Asla olma- ması gereken, ekrana yansıyan ışığın varlığıdır. Ayrıca; oda ne kadar aydınlık olursa o kadar uyanık olursunuz; karanlık, size yatma vaktinin geldiği Uyarısını verecektir. Bir konu daha var: Ekrana ba- kış açınız da önemli. Bu konuda farklı tavsiyeler var. Bu açının ya- tay eksenden 30 iİla 80 derece arasında sapması gerekiyor. Do- layısıyla kullanıcı az bir eğimle aşağıya doğru bakıyor olacaktır. Ekranın daha yüksekte durması pek önemli değil, çünkü bu du- rumda en fazla başınızı biraz kal- dırmanız gerekebilir. Fakat ekra- nin bu açılardan daha aşağıda duruyor olması ensenizin gerile- mesine ve bunun sonucu olarak da baş ağrılarına neden olacak- Renklerin vücut açısından da bazı etkileri var. Bilimsel olarak saptanmış bir bulguya göre, kır- mızı renk, böbreküstü bezlerini et- kiliyor, bu da “tehlike” anlamına gelen adrenalin yükselmesine ve kan şekerinin artmasına neden oluyor. Bunun tersine mavi renk, pankreası ensülin üretmesi yö- nünde etkiliyor. Bu da şekerin kandan alınarak yeniden depo hücrelerine aktarılmasına neden oluyor. Bunun sonucu ise disketin ve hareketliliğin azalması. Şimdi neden kırmızı rengi tercih ettiğimi anlamış durumdayım: Ak- şam saatinde yorgun olduğum için, disketimi yoğunlaştırmak İs- tiyordum her halde, Ayrıca o sırd- da o kadar çok bisküvi yedim ki, şimdi anlıyorum, beynim kanım- daki tüm şekeri kullandı.LI PM Computerheft dergisinde Peter Ripota'dan çeviren A.Z. Bayman