1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Yepyeni bir satranç programı: Colossus 4.0 Çoğumuzun tanıdığı Colos- süs 2.0'dan sonra şimdi de karşımıza Colossus 4.0 geliyor. Bu programda iyi bir satranç oyuncusunun İlgi duyacağı tahtayı görmeden oynama, problem analizleri gibi değişik imkânlara ek olarak klasik oyunu da seçebilirsiniz. Program disketten iki dakika kadar bir sürede yükleniyor (kasetten yüklemek de müm- kün) ve karşınızda iki boyutlu net grafikleriyle normal dizilim- de bir satranç tahtası çıkıyor. Programın çeşitli parametre- lerine SHIFT/A tuşları ile ulaşılı- yor. Bu tuşlara basıldığında ekranda “Book?1” yazısı ile programın normal şartlarda standart açılışları izleyeceği anlaşılıyor. Bunu cursor tuşları ile 'O' yapıp bilgisayarın stan- dart açılışlar kulanmamasını sağlayabilirsiniz. RETURN'e ba- sılarak ikinci parametre olan “Prediction” seçiliyor. Normal değeri olan 1; bilgisayarın siz hamlenizi yaparken düşündü- ğünü ve çeşitli hamleleri ana- liz ettiğini gösteriyor. Bunu '0' yaparak değiştirmeniz müm- kün. Bir sonraki parametre ise “line depth” yani bilgisayarın analiz ettiği adım sayısı. Nor- mal değeri '2', ancak siz bu- nu 'O' ile 415” arasında değiş- tirebilirsiniz. Programda düşünülen ge- iecekteki hamleler 'space' tu- şu ile erişilebilen ikinci ekran- da görülebilir. Asıl ekranın sol torafında İse bilgisayarın son EeReğeRe TağaRaR e Ge Te Rete eT Kei * CÇOLOSSUS 4,0 x V RAKA KK B Ka KA KaT Ka B LA KAT a) Dg e T e eli DAT DA M ci> g Kİ K A TT ÖYU P OK1t FUFt 1400 BZ :Mtriı © Psnl 8) ulil yaptığı hamle var. İkinci ek- randa her İki tarafın kullandı- ği düşünme süreleri, oyunun son yedi hamlesi, bilgisayarın hesapladığı o ana kadarki en iyi hamle dizisi ve bunun geti- receği avantaj/dezavantaj (materyel ve pozisyonel ola- rak ayrılmış), şu anda analiz ettiği hamle dizisi (current li- ne), analiz ettiği hamle adedi (lookahead), incelediği pozis- yon sayısı ve sizin oynayaca- ğınızı tahmin ettiği hamle (as- sumed) görülebilir. Materyel skor basit olarak kaybedilen taşların değerleri ile hesapla- niyor (Ör. Piyon kaybı-1) ancak pozisyonel skoru bu şekilde bulmanız mümkün değil. Bu değerlerin negatif olması si- zin, pozitif olması ise bilgisaya- rin avantajlı olduğunu göste- riyor. Ancak bu skorların de- gerlerini tam olarak yorumla- mak güç. Örneğin 'mat' duru- munda bilgisayar size 62 de- ğerinde bir avantaj veriyor, ama oyun sona ermiş olaca- ğından pratikte bir anlamı ol- muyor. Hamlelerinizi girmek için jJoystick, cursorlar veya klavye- yi kullanabilirsiniz. Eğer ham- lenizle bir piyonunuz değişme hakkını kazanırsa, bilgisayar size piyonu hangi taşla değiş- tirmek istediğinizi soracaktır - (promotion piece?). Program üç hamle tekrarı, S0 hamle ku- ralı ve 'pat' gibi kuralları da uygular. Ayrıca beraberlik şansınızı artırmak için pat sko- runu (draw score) yükseltebi- NDN AAA . KDA LAĞ HRSAR DAİA DS n i a AM MA BN C0 GSE PU TU ÖĞPE aa

Bu sayıdan diğer sayfalar: