1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 54

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 54

nal süpervizyon programı jeneriği için üç boyutlu bir yazı yazdım. Reklam işleri devam ederken, bilgisayarı ani- masyon, yani çizgi film işine direkt olarak sokma hazırlıklarına giriştim. Ama hedefim şunlar idi: Her Eve Lazım a) Çizgi Film Kamerasının Amiga Aracılığı ile Hareketlendirilmesi: Animasyon kamerası, her yöne ha- reket edebilen, çeşitli kayan pimlere sahip çok komplike bir masa üzerine oturtulmuş, film şeridine fotoğraf çe- ker gibi birer birer çekim yapan bir alettir. Çizgi film için çizilen resimler, bu kamera altında birer birer pozlan- dırılır ve bu arada kamera masası her karenin konumuna uygun çok akar ışık bazı hareketler yapar. İnsanın ço- ğu zaman unuttuğu ve çok vakit alan bu hareketleri Amiga'nın giriş-çıkış portlarından faydalanarak yapmak. b) Çizgi Film Foylereninin Boyan- Ması: Saydam plastiklere çizilen resimler arka yüzlerinden boyanırlar. Bu çi- zimler hem zor, hem de plastik fiyaz- ları (Acetate) nedeni ile çok pahalıya mol olmaktadırlar. İnce pelür kağıdı- na çizilen kurşun kalem resimler, bir ““Frame Grabber”' aracılığı ile hafıza alınıp, “Paint”” veya “Graphic” prog- ramlarının yardımıyla boyanabilir. Fi- gürlerin dışına çekilecek mavi zemin SA ile bir “Chroma Keyer” aracılığı ile arkasına oturtmak veya zemini de yi- ne “Frame Grabber” aracılığı ile ar- kaya oturtmak mümkün. Elde edilen netice, tek kare çekilen bir video ani- masyon sistemine yüklenecektir. c) Çizimlerin Amiga Tarafından Yapımı: Serbest çizimlerin kağıt yerine di- rekt Amiga ekranında gerçekleştiril- mesi. Bu takdirde desenlerin artık bir “Frame Grabber”''a ihtiyaç gösterme- rnesi. d) Zamanlamanın Yapımı: Amiga'nın “Rear Time Clock”' sis- teminden ve ““Speech Recognition'' ünitesinden yararlanıp çekilen seslerin analizi. Müzik ve konu vurgularının, dialogların başlama ve bitme nokta- larının, sesli sessiz harflerin film şeri- di üzerinde hangi karakterlere rast gel- diğinin belirlenmesi. e) Müzik Yapımı ve Seslendirme: Filmlere özgün müzik hazırlanma- sı. Ünlü Amiga ses kalitesinden ve “Sound Sampler - Ses Örnekleme” ünitesinden yararlanıp, müzik, efekt ve hatta yer yer dialogların Amiga'- ya yaptırılması... Şu anda İngiltere için hazırlanan bir programda, Ami- ga'nın robot sesini kullanmaktayız. Ek ünitelerin piyasaya çıkışı ile veri- lecek insan sesi örneklemesine uygun olarak konuşmalar da yapılabilecek- tir. commaodore P) Storyboard: Hazırlanacak filmin tüm detaylama çalışmaları. &) Konu Hazırlanması: İlk etapta ütopik gibi görünen bu kısım, gerçekte iyi bir programlama ile gerçekleşebilecektir. Özellikle ço- cuklar için hazırlanacak minik hikâ- yelerde, önden verilecek kısıtlı sayıda karakter, mekan, olay, sorun ve çö- züm dataları bilgisayar tarafından “Random”' yani rastgele ön seçim ve bağlantı akslarına takip sistemi ile her tuşa basışta değişik bir hikâyeye dö- nüştürülebilir. h) İşin Muhasebe, Planlama, Prog- ramlama ve Takibi: Tabii bunları çoğu Amiga'nın yan ünitelerinin piyasaya verilmesi, kulla- nım ve depolama kapasitesinin yük- seltilmesi ile mümkün. Şu anda 8.8 MByte olan ve Amerika'da satışa su- nulan yardımcı kullanım belleği ve yaklaşık yarım Gigabite olan depola- ma belleği ile Amiga rahatlıkla böyle bir çalışmayı göğüsleyebilecek boyut- tadır. Çizgi film ister yardımcı cihaz ola- rak, isterse de direkt olarak girsin, Amiga'nın çok faydası dokunacağı gerçektir. Şu anda satılan diğer bilgi- sayarlarla kıyaslanınca Amiga'nın fi- yat ve yetenek açısından rakibi olma- dığı kuşkusuz. Ne demeli? Her eve lazım. O