1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

mutfu ile iki cins şey yazdırılabilir: 1) Eğer PRİNT komutunu izleyen şey, yani yazılmasını istediğimiz mesaj tırnak içindeyse, bu yazıla- cak olan mesajın bir karakter ya da karakter zinciri olduğunu gös- terir. (Bu değerlere kimi zaman harfsayısal -alphanumeric- da denir.) 2) PRİNT komutunu izleyen ve tır- nak içinde olmayan ifadeler ise sayılar ya da sayısal ifadelerin değerleridir. Mesela, şöyle bir program yaz- dığımız takdirde, NEW READY 410 PRİNT 4 4243” 20 PRİNT 14243 30 END RUN 14243 6 görüldüğü gibi, tırnak içinde olan ifadeler aynen yazılır, tırnak için- de olmayan sayısal ifadelerin ise değeri hesaplanır. Başka bir de- yişle, tırnak içindeki sayılar ve arit- metik işaretleri yalnızca birer ka- rakter olarak değerlendirilmiştir. İlerde daha karmaşık sayısal ifadeleri yeniden inceleyeceğiz. Şimdilik aritmetik işlemlerin şu işa- retlerle gösterildiğini bilmemiz ye- terli: Toplama b Ayrıca BASIC komutlarında yan- yana iki işlem işaretinin kullanıla- mayacağını da bilmemiz gereki- yor. Bu yüzden, BASIC komutların- da 2-4--2 gibi ifadeler yazılamaz, yazıldığı takdirde bir hata mesa- jiına yolaçar. İşlemlerin bilgisayar tarafından yerine getirilişinde belirli bir önce- lik sırası vardır. Normal aritmetik- te olduğu gibi, önce parantez İçİ- ne alınmış ifadelerin değeri he- saplanır. Sonra üst alma( -— ), son- ra çarpma(*) ve bölmeleri(/). en sonda da çıkartmal(—) ve topla- malar(--). Eşit öncelikli olan çarp- ma ve bölme işlemleriyle, topla- ma ve çıkarma işlemleri, yazılış sı- rasınad göre soldan sağa yerine getirilir. NEW READY 10 PRİNT “ARİTMETİK TESTİ” 20 PRİNT 41 42—3” 30 PRİNT 142—3 40 PRİNT 4/24-2*2 50 PRİNT 4/(2-4-2)*2 60 END RUN ARİTMETİK TESTİ 142—3 0 6 2 Karakterler ve Değişkenler rebiliyorsak, karakter zincirlerini de benzer bir şekilde değişkenle- re yerleştirebiliriz. Ancak bunun İçin, sözkonusu değişkenin karak- ter zinciri içereceğine önceden karar vermemiz ve bunu bir şekil- de değişkenin isminde belli etme- miz gerekiyor. BASIC'de bunu yapmanın yolu, değişkenin ardın- dan bir " 9 * İşareti kullanmak- tır. Yani AS gibi bir değişkene an- cak karakter zinciri türünden bir değer verilebilir. Ve aynen PRINT komutlarında olduğu gibi, karak- ter ve karakter zincirlerinin tırnak içine alınması gerekiyor. Demek ki, AS ZAHMET türünden bir satır, bilgisayarın si- ze bir hata mesajı vermesine yol- açacaktır. Bu satırın doğru yazımı şöyledir: AS-“AHMET” Bundan sonrası aynen sayısal değişkenlerde olduğu gibidir. Ar- tık makineye bir daha A$'dan bahsettiğinizde, makine A$Ş'in işa- ret ettiği bellek bölgesine gide- cek ve oradaki değeri kullana- caktır. Örneğin PRINT A$ dediği- niz takdirde, makine AHMET yaza- caktır. D NOT: Geçen sayıda İskender Savaşır'- ın “BASIC Öğreniyoruz” yazı dizisinin birinci bölümü, yanlışlıkla Samet Ku- mMaş imzasıyla çıkmıştı. Düzeltir, her iki yazardan da özür dileriz. Çıkarma — Nasıl sayıları kendimiz doğru- Çarpma : dan doğruya bilgisayara verebil- Bölme / diğimiz gibi sembolik bir isimle Üst alma andığımız belli bazı bellek bölge- lerine, yani değişkenlere yerleşti- Commodore Çok az kullanılmış Çeki Gabay Abbasağa Kuyu Sok. Köşe 64 4 Datasette 4 1541 Disk Drive 4 İstenen sayıda oyun ve ufility programları 425.0 No: 28/4 Beşiktaş-İstanbul Palas Ap. Commodore 1641531 Datasette 4 Joystick * Programlar hemen teslim 100.000.-TL. C-64 teypli setle değiştirilebilir. 358 63 68- 360 03 46 Burçin Ekener commodore 63

Bu sayıdan diğer sayfalar: