1 Mart 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Mart 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

Karyereri Kadınlar Bilgisayarların Daktilo Odalarında Son Bulmasın Dye Başına Geçmek İstiyorlar Manon BAUKHAGE erçi elektronik ve işleme salt erkekler dünyasına özgü bir iş olmadı hiçbir zaman, ama görevlerin dağılımı her zaman eşitsizdi ve kadınlar özellikle “zeki olmayan” terminalleri kullanmak zorunda kaldılar. Şimdi bu durumun değişmesi isteniyor... &« ilgisayarlar erkekler içindir. Kadınların bu işle hiçbir ilgileri yoktur.'” Böyle konuşan sadece er- kekler değil, pek çok kadın da aynı şeyleri söy- lüyor. Kadınlar acaba bilgisayar dünyasını ken- dilerine açıp bu alanda uğraş versinler mi, yoksa “erkeksi bir teknik”'ten çıkan bu sevimsiz ürüne hiç ilişmesinler mi? Özellikle angaje kadınların görüşlerini şu slogan iyi temsil etmektedir: ““Biz Yokuz!-Kadınlar Bilgisayar Egemenliği- ne Karşı-”” Ama bu işten kaçınmanın herhangi bir şeye ya- rarı yoktur. Yeni teknikler bütün toplumsal kurumları de- Biştirirler. Bu tekniklerin getirdiği imkânlar ve taşıdığı teh- likeler kadınları, çocukları ve erkekleri hep birlikte ilgilen- dirir. Mikro-bilgisayar üreticileri bugüne değin bu çetin konuya dokunmadan geçtiler. Sonunda büyük firmalardan biri bu işe el attı ve şu savı ileri sürdü: ““Bilgisayar kadınların mes- lek yaşamlarına ilişkin durumlarını etkin bir tarzda düzel- tebilir.”” Bunun ön koşulu olarak da kadınların bu işe gö- nül vermeleri ve tamamlayıcı mesleki eğitim konusunda is- tekli davranmaları gerektiği söyleniyordu. Bu savlar Com- modore firmasının Hannover'de düzenlediği “Kadınlar ve Bilgisayar-Üçüncü Görüşte Başlayan Aşk mı?” temalı fo- rumun odak noktasını oluşturuyordu. Bütün katılanlar, kadınların bu işe el atmak, hem de ça- bucak el atmak zorunda olduklarında birlik olmuşlardır; çünkü meslek sahibi kadınların çoğunluğunun birkaç yıl gibi kısa bir süre içinde işyerinde çalışırken ekran ve bilgi- sayar kullanacağını düşünmektedirler. Hannover'da düzenlenen bu forumda değişik meslek gruplarından gelen kadınlar bilgisayarla olan ilişkilerinde edinmiş oldukları deneyimleri naklettiler. Nürnberg'li Em- mi Schalk 25 elemanlı bir berber salonunun şefi olarak ça- lışmaktadır. Onun gündüzleri bayan müşterilerine hasre- dilmişken, akşamları da yıllar yılı yönetime ilişkin işlerle dolmuştur. Etkin bir işletme yönetimi için kasa tutma, üc- retlerin hesaplanması türünden işlerin ve personelin verim- Niliği gibi işletme ekonomisi açısından gerekli istatistikle- rin olabildiğince rasyonel bir tarzda organize edilmeleri zo- runludur. Bayan Schalk bugün artık bilgisayarsız perso- nel işleri ve iş verimliliği konularında sağlıklı bir görüşe nasıl varabileceğini tasarlayamamaktadır bile. Claudia Bade ve Sigrid Waitkus'a gelince, bunlar Han- nover'deki bir okulun kız öğrencileridir. Bu iki öğrenci ev idaresi yöneticiliği dalındaki eğitimleri sırasında ve bir mo- del denemesi çerçevesinde gelecekteki işleri için önemli sa- yılan alanlarda bilgisayarla çalışmasını nasıl öğrendikleri- ni açıkladılar. OOnların orta düzeyde yönetici konumunda çalışmak istedikleri büyük mutfakların, hastanelerin ve HERERENEEEEEEEEEEEE K TT EREERE commOdore ÇEREEEEL NT 14