1 Mart 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

1 Mart 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

Renkli Yaşam Tuna ERTEMALP Onuncu sayımızda bir program yayınlamıştık. Adı LİFE GAME idi. Bir yaşam oyunuydu bu. Bir alandaki canlıların, gelişen nesiller boyu geçirdikleri evrim, matematiksel olarak ortaya konuyordu. Şimdi, bu ölüm kalım savaşının biraz daha karmaşık, çok daha renkli ve inanılmayacak kadar ilginç bir başka türünü sunuyoruz sizlere, n temel fark, eski oyun dikdörtgen bir ALAN üzerindeyken, bu oyun bir ÇİZGİ üstünde ger- çekleşiyor. Bu çizgiyi yanyana konmuş yaşam hücreleri ola- rak düşünüyoruz. Her hücrede 0, 1, 2 veya 3 tane canlı var. Sadece üçe kadar canlı kul- lanmamızın nedeni, her canlı sayısı için farklı bir renk kullan- mamiız ve C-64'ün yüksek çö- zünürlüklü çokrenkli grafikte dört değişik renk kullanabil- mesi. Eğer grafik özellikleri AMİGA gibi olan bir aletimiz olsaydı, bir hücreye 0-31 ara- sı sayıda canlı koyabilirdik. Gene aynı nedenle, çizgimiz üstünde yanyana 160 hücre olduğunu düşünüyoruz. Çün- kü çokrenkli grafikte X-ekseni 160 noktadan oluşuyor. Oyunu başlatmadan önce, 160 hücrenin içine değişik sa- yılarda canlılar yerleştiriyoruz. Tabif en az 0 en çok da 3 ol- mak üzere, Peki, her hücrenin bir sonraki nesilde içereceği canlı sayısı nasıl hesaplana- cak? Bunu, o hücrenin sağındaki ve solundaki hücrelerde bulu- nan toplam canlı sayısı ile kendi içinde o anda bulunan canlı sayısını toplayarak belir- liyoruz. Dolayısıyla, elde ede- ceğimiz toplam 0-9 arası bir sayı olacaktır. Ama her hücre- de en fazla 3 canlı olabilece- ğini ,söylemiştik?! İşte bu nedenle, bir de kural tanımlıyoruz. 40 elemandan oluşan bu kuralın elemanları- nı sırayla O, 4, ...9 olarak nu- maralıyoruz ve her elemanın içine 0-3 arası bİr sayı koyuyo- ruz. Diyelim ki yukarıdaki top- lamımız 7 çıktı. Bu durumda kuralımızın yedinci elemanına bakıyoruz. Diyelim ki içinde 3 var. Bu durumda toplamını gerçekleştirdiğimiz hücrenin içinde bir sonraki nesilde 3 canlı olacak. İsterseniz bir ör- nek görelim... Örneğimiz için, sadece 5 hücre uzunluğunda bir yaşam çizgisini ele alalım ve içlerine de, tamamen tesadüfi olarak, şu sayıları yerleştirelim: 20342 Çizginin geri kalan kısımla- rının O canlı içeren hücreler ol- duğunu varsayalım. Şimdi de bir kural belirleyelim: 02113201323 Bu kuralı sözle şu şekilde be- lirtebiliriz: Commodore I—