1 Mart 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 54

1 Mart 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 54
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

T- Y2-M*X2 Her iki denklem de T'ye eşit oldu- ğuna göre, YI-M*XI — Y2-M*X2 diyebiliriz. Ve bu denklemi de M'ye göre çizersek, M- (Y2-YI) / (X2-X1) elde ederiz. Bu bize doğrumuzun eğimini verir. Sıra geldi T'yi bulma- ya. T — Y2-M*X2 olduğuna göre, M'yi yerine oturtarak T->Y2-4(Y2-YI1) / (X2-X1)*X2 de diyebiliriz. Bu T ve M değerleri- ni Y- MX --T denklemine yerleştirir ve Y”'ye göre çözersek aradığımız for- mülü buluruz: Y—(X-X2)*(Y2-Y1)/(X2-X1) 4 Y2 Tüm çizimimiz bu formüle dayalı. Tek sorun, çizgimiz aşağı doğru oldu- ğu zaman çıkacaktır. O zaman XI — X2 olacağından, X2-X1'in onu- cu sıfır olacaktır. Hiçbir sayı sıfıra bö- lünemeyeceği için, bilgisayar hata me- sajı verip duracaktır. Bunu da bir iki IF ile çözümlüyoruz. Programa bir gözatalım. Önce X ve Y koordinatları en yakın tamsayılara yuvarlanıyor. Sonra da, çizginin ta- mamen ekran dışında olup olmadığı kontrol ediliyor. Eğer öyleyse geri dö- nülüyor. Değilse gerekli X ve Y fark- ları hesaplanıyor. Eğer X1-X2 sıfır de- ğilse, normal çizgi çizme kısmına at- lanıyor. Eğer sıfırsa, çizgimiz bir dik çizgi demektir. Bu durumda önce çiz- ginin ekran içine sığıp sığmadığı kont- Tol ediliyor ve eğer sığmıyorsa başlan- gıç ve bitiş koordinatları ekran için- de kalacak şekilde yeniden hesaplanı- yor. Ardından da çizgi çiziliyor. Eğer dik çizgi değilse, gene çizginin ekran içine sığıp sığmadığı kontrol ediliyor, sğmıyorsa başlangıç ve bitiş koordinatları ekran içinde kalacak şe- kilde yeniden hesaplanıyor ve çizgi çi- ziliyor. Bu arada çizgi çizmek için hep nokta koyma rutini çağırılıyor. 51100-51340 arasındaki çizgi silme- nin, çizgi çizmekten hiçbir farkı yok. Sadece nokta koyma yerine nokta sil- me rutini çağırılıyor. Multicolor'da çizgi çizmek de aynı işlemleri gerektiriyor. Farkı, maksi- mum X değeri olarak 159'u kabul edi- yor ve çokrenkli nokta koyma rutini- ni çağırıyor. Bu altprogramı da, 52800-53040 arasında bulabilirsiniz. (X1, YI) ve (X2,Y2) koordinatlarının yanısıra RR içinde de 0-3 arası bir sa- yı ile hangi numaralı rengi kullanaca- ğınızı belirtmelisiniz. Son şeklimiz elips. Neden daire de- Bil de elips? Daire, X ve Y yönündeki yarıçapları eşit olan bir elipstir. Do- layısiyla elips için bir rutin yazdığınız- da, otomatik olarak daire çizmeniz de sağlanmış olur. Elips içinde üç altprogramımız var. Elips çizmek, silmek ve multicolor'- da elips çizmek için. Elipsin geometrik denklemi şu şe- kildedir Ye B*SÇR (1-X 2/A 2) Eğer dikkat ederseniz, bir elipsin sağ üst, sağ alt, sol üst ve sol alt par- çalarının birbirlerine simetrik olduğu- nu görürsünüz. Yani biz elipsin sade- ce bir çeyreğini hesaplayarak tüm elip- si çizebiliriz. Zaten yavaş olan BASIC programı için önemli bir kazanç. 50600— 50670 arasında, XR ve YR ile iki doğrultudaki yarıçap uzunluk- ları belirlenmiş ve (XM, YM) ile mer- kezinin koordinatı verilmiş elipsi 320*200 ekranında çizen rutini gör- mektesiniz. Bu rutinde elipsin bir çey- reği hesaplanmakta ve yeni hesapla- nan nokta ile eski nokta arasına çizgi çizilerek kapalı bir elips çizilmektedir. Eğer elips tamamen ekrana sığmıyor- sa, sığan kısmı çizilecektir. 50700-50770 arasında aynı işlemler elips silmek için yapılıyor. Çizgi çiz- mek yerine çizgi silmek için kullanı- lan rutin çağırılmakta. 52600-52670 arası ise multicolor ek- randa RR ile belirtilen renkte bir elips çizmekte. Tek farkı, cokrenkli çizgi çizme rutinini çağırmas İşte bu kadar. Artık bu rutinleri kullanarak, hatta onları daha iyi bir hale getirerek kendi grafik program- larınızı yaratabilirsiniz. Gene de BA- SIC'in yavaş kalacağını, makina dili- nin veya SIMONS' BASIC'in daha kullanışlı olacağını unutmayın. Gele- cek aya kadar hoşçakalın...D UFO — İDDİAEDİYORUZENUCUZUBİZİZ FREEZE FRAME 3: En güçlü Kop. Kartuşu....... ..0 seesu 25.000 5 Ek Fonksiyon ve Kısa ICEMACHİNE - : Yeni Bir Kırıcı Kartuş.........ernn 25.000 n Ucuz Bizde FREEZE FRAME 1:.Hâlâ aranan Kırıcı Kartuş...... . ee 17.000 GEOS İŞLETİM DİSKETİ: Özel Vers. 142 572 13 17 İstasyon Cad. Pelin Pasajı Kat:2 No:35 Bakırköy-İSTANBUL PR_ATİK KOPYALAMA YÖNTEMLERİ................ 3.000 Amatör merakını giderecek, beceri kazandıracak, MEMOSTAR Orijinal Utilite D. ...0 -.20.000 piyasadaki program ve Gerçek Degerının Beştebirine kopya kartuşlarını tanıtacak, UFO CR-2 : Koseî ıîınsTek FSuper Kopya Prog. ......... 5.000 tercihinizi kolaylaştıracaktır. Fiyata Son Fırs ' MANTHMASTER Moîemohk Makinası ...0 5.000 B y - ; ; Çok Fonksiyonlu Matematik Pr. ÜCRETSİZ BROŞÜR-ÖDEMELİ SERVİS GR-BASIC : Simon's Basıc'ten daha fazla..........een 5.000 Komut ve Fonksiyon. Basıc ile KAFA AYAR MK 1 İnterrupt ve El Kitabı KOPYA-RESET CİHAZLARI Normal oyun programları (Disk-Kaset)...........en 500 L : UFO-HR TURBO: Grafikle yükleyen Tek Turbo ...........25.000 GA PK Ce a 4 Kopya Programı.............. UFO-RES: UFO-HR için resim hazırlar... ..25.000 41 KASETTE 20 PROGRAM . KASETTE TEK OYUN... v r e ae ra l r ea r n 1.000 1 KASETTE 40 PROGRAM........... 3.000 54

Bu sayıdan diğer sayfalar: