1 Mart 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Mart 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

böyle bir makineye yüzbinler- ce İlirayı bağlamaya gerek yoktu. Yeni bir alana gerek vardı. Çalışırken olmadığına göre dinlenirken olabilirdi. Or- taya bilgisayar oyunları çıktı. İlk defa bilgisayar iş dışında bir grafik ve animasyon orta- mında kullanılıyordu. İlk oyunları hatırlarsınız. Bir iki pikselden oluşan garip “uzay* lılar ve bir iki çizgiden oluşan sözde dünyanın istilasının ön- lenmesi. Bir anda etrafta yüz- lerce bu tip oyun türedi. İsim- leri değiştirip aynı oyunları pi- yasaya süren yazılım şirketleri vurguna başladılar. Ve bu sa- yede bilgisayar evlere girme- yi başardı. Bu arada hardwa- re şirketleri oyun programları- nı daha cazip kılabilmek ve daha görkemli sahneler sergi- leyebilmek amacı ile renkleri- ni artırıp sese de önem verme- 64 (8 | ni zz 32 a İ — | ll LE şgi ye başladılar. Çiplerin de hız- la gelişmesi bilgisayarların ka- pasitelerini bir anda iş bilgisa- yarları standardına çıkartma- larını sağladı. Hafıza yükselin- ce resolusyon ve işlevler arttı. 8 bit'ler yerlerini 16 bit'e ve 32 bife bırakırken bilgisayarlar arasındaki renk grafik ve ses savaşı da son hızla artmaya devam etti. Ve devreye “Personal Com- puters” dediğimiz iş amaçlı kullanılan fakat çok yönlü ger- çekte ev ve iş bilgisayarları arasında kalmış bir sınıf girdi. Bu bilgisayarlar yeni bir saha- yı da beraberlerinde getirdi- ler. Bu da çok pahall ve sofis- tike bazı bilgisayarların yapa- bildikleri özel bazı işleri ki bun- lar yüksek derecede grafik çi- zimleri müzik programlarının hazırlanması ses örneklemesi gibi yüz milyonlarca liralık ma- kinelerin yapabildiği şeylerdi, yapabilip küçük firmaların bu sahada çalışmalarını özendir- mekti. İşte Amiga burada devreye girdi ve küçük firmaların vere- bilecekleri bir ücret karşılığın- da çok yönlü bir iş makinesini piyasaya sürdü. Bu minik ci- haz hem ünlü müzik makinele- rinin yapabildiği çok sesli mü- Commodore zik ve ses efektlerini yapabil- mekte hem de video grafikle- ri konusunda hiç de amatör sayılmayacak boyufta hizmet verebilmekte İdi. Amiga'nın çok yönlülüğünü araştırmak istersek gelişmele- ri de gözönünde tutarak şu özelliklerini sıralayabiliriz: a) Renk ve grafik boyutun- da Amiga 4096 rengi ve 640* 400 çizgi çözümlemesi İle vi- deo standardını. yakalamış durumdadır. Genlock İmkânı ile profesyonel cihazlara bağ- lanabilmektedir. Animasyon ve çizim programları her ne kadar düşük çözümlemeye göre hazırlanmış olsalar da Amiga'nın Ram hafızasının art- ması ile bu program çözümle- meleri de İstenilen boyutlara çıkabilecektir. Birçok bilgisa- yarın grafik kartı kullanarak hazırlayabildiği grafik prog- ramları Amiga özel grafik ve Animasyon çipi ile kendi hard- ware'i İçinde halledebilmek- tedir. Bu da ikinci bir grafik kartı yatırımını ortadan kaldır- maktadır. İFF olarak saklanan resimler değişik programlara aktarılabilmektedir ve burada işlenebilmektedir. b) Ses konusunda örnek ola- rak Fairlight CMİ müzik kom- püterinin iç devreleri örnek alınmış ve 4 kanal digital ses imkânı sağlanmıştır. Halen Amerika'da 16 kanal ses ve aynı anda kullanılabilen 16 değişik örnekleme ses (ki bun- lar instruman veya İnsan sesin- den orkestral seslere kadar uzanmaktadırlar) işlenebil- mektedir. Çıkış portlarının ste- reo olması ve RCA'disi fişleri ile çıkış alınabilmesi cihazın hem ev hem de profesyonel maki- nelere bağlantısını kolaylaştır- maktadır. Midi cihazlara bağ- lantı için bir midi giriş çıkışı olup yine midi interface'li baş- ka müzik enstrümanlarını cont- ToOl edebilmektedir. c) Robot kontrol ve proses kontrolü için ise Amiga hem seri hem paroalel portları ile

Bu sayıdan diğer sayfalar: