1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

Çev.: Güven Savaş Kızıltan NASA-Büyük bilgisayarına zorla gi- rilmesi, kamunun bilincine kod-kıran bilgisayar gençleri olgusunu geri ge- tirdi. “Hacker”'lerin güç taşkınlığı beş yıl kadar önce A.B.D.'den Federal Almanya'ya sıçradığında Almanya sayısal (digital) etkinlikler bakımın- dan gelişmekte olan bir ülkeydi.Bu- günse Alman “Hacker”leri bütün büyük veri ağlarının konukları ol- muşlardır her tarafta. Tabii işletmen- leri pek kızdırıyor bu durum. 80'li yılların başlarında Münih'in herhangi bir semtinde bir öğrenci odası. Burada 18 yaşında, üstü başı kir-pas içinde bir delikanlı saatlerdir kendi ev-bilgisayarının karşısında oturmaktadır. Öğrencinin yalnızca monitörün mavimsi ışığıyla aydınla- nan yüzü gergin bir izlenim uyandı- rıyor. Bilgisayarın yanıbaşında vida- larından sökülmüş bir telefon duru- yor. Telefonun görünümü, vurulduk- tan sonra karnı yarılıp temizlenmiş bir hayvanı andırıyor. Parçalar dışarı sarkmış durumda. Tutturucular, ren- gârenk kablolar bilgisayarın çevresi- ni çepeçevre kuşatan elektronik kar- maşa içinde herhangi bir yerde son buluyor. Kulaklığın etrafına yapıştı- rıcı bir bantla iki adet mini-ses yük- selticisi rapdedilmiş. Parçalar dağınık bir biçimde disketlerin, basılı malze- menin, boş Coca Cola kutularının ya- nında duruyor. Havadan yayılan ve metalin erimesinden ileri gelen kötü bir koku yükseliyor. Odanın havası- na acı bir elektronik kokusu sinmiş. Genç bilgisayar hayranı ise gözle- rini büyülenmişcesine monitöre dik- miş, kıpırdamadan bakıyor. Yüzü- nün hatlarına zaferden emin bir in- sanın gülümsemesi yayılıyor usul usul. Ve işte nihayet başardı da. Ek- randa görünen şey aynen şöyle: “DATEX-P 44890099139”'. Geceler boyu süren lehim işlerine, tekrar tek- rar yapılan denemelere, ölçümlere 16 değdi sonunda. Ekranda beliren bu kuru simgeler şunu kanıtlamaktadır. Öğrenci kendi ev-bilgisayarını Alman Posta İdaresi'nin uluslararası veri-ağı “Datex-P''ye bağlamayı başarmıştır. Öğrencinin şimdi tek eksiği “NUT” tabir edilen bir üyelik tanıtım işare- tidir. Posta idaresi telefon faturasın- da olduğu gibi ücretleri bu tanıtıcı üyelik işaretinden hareketle hesapla- maktadır. Bir başkasının “NUT”' 'si- ne sahip olan bir kimsenin dünya ça- pında büyük bilgisayarları arayabil- mesi mümkündür ve bunun için de Posta idaresinin Datex-bilgisayarına her oniki dakikada yalnızca 23 Pfen- nig ödemesi yeterlidir. Pahalı olan bağlantı ücretlerini ise bu başkası (ki bu çoğunlukla büyük bir firmadır) yatırmaktadır. Öğrenci ““Hacker”'le- rin esrarengiz loncasına,sayısal (digi- tal) el-çabukluğunun bu efsanevi us- taları arasına ancak bir ““NUIJ” ile katılabilir. Bu delikanlı her halde bir takma ad, bir sanatçı adı da edinmiştir bi- le. Çünkü bir ““Hacker” 'i gerçek ““Hacker”' yapan bir takma addır ön-