1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

Amerikalı Jaek Kilby Texas Instruments nezdinde ilk tümleşik devre döngüsünü kuruyor ve böylelikle bilgisayarın minyatürleştirilmesinin koşullarını yaratmış oluyor. Yukardaki resim ilk “Logicçip”lerden birini gösteriyor; ortadaki dört mavi uç transistörlerdir. Bu çipin çapı 41,5 milimetreyi ancak bulmaktaydı. Bilgisayarın zaferi bu gelişmeyle başladı. Ünlü matematikçi Leıbnız yalnız- ca 1673 yılında kendi hesap makine- si Replica'yı takdim etmekle kalma- mış, 15 Mart 1679 tarihinde yayım- ladığı eseriyle elektronik veri- işlemenin temelini atmıştır. Leibniz'- in bu eseri ikili sayı sistemini konu alıyordu. 20. yüzyılda bilgisayar ça- ğının başlayabilmesi için bütün bun- lar zorunlu kilometre taşları olmuş- lardır. İlk bilgisayar 1936 yılında ortaya çıktı. Konrad Zuse mekanik bilgisa- yar Zuse ZI'i geliştirmiştir. Bu bilgi- sayar Leibniz'in oluşturmuş olduğu ikili sisteme göre çalışmaktaydı ve böylelikle de kendi zamanının pek çok yıl ilerisindeydi. Ama © dönemin Alman hükümeti bu tür projelere hiç bir ilgi göstermiyordu. Bu konuya teşvik edici fonlar ayrılmıyordu. So- nunda Zuse, Hava kuvvetleri adına Zuse Z3 bilgisayarını geliştirdi. Bu evrensel bilgisayar “relais” tekniği- ne dayanmaktaydı. Zuse aritmetik bi- rimini 600 telefon “Telais”'siyle ve bellekteki 2000 “relais” ile kurdu. Bellek kapasitesi her biri 22 ikili-sayılı 64 sayıya, yaklaşık yedi onlu sayıya ulaşıyordu. Bu makine dört temel he- sap işleminin yanı sıra, kök almak gi- bi başka işlemler de yapabiliyordu. Sonuç ise bir lamba dizisi üzerinden dört onlu sayıyla veriliyordu. Sağlam bir şekilde yerleştirilmiş iş akışları Z3'de tuşa tuşa basılmak su- retiyle çağrılmaktadır. Daha kapsam- h hesap işlemleri için program- taşıyıcıları olarak delinmiş sinema film şeritleri kullanılmaktadır. An- cak, burada program akışının çizgi- sel olma zorunluluğu vardır, çünkü Z3 yan programlar yapamıyordu. Bu aygıt saniye başına 15 ila 20 aritme- tik işlem gerçekleştiriyordu. Buna gö- re, bir çarpım yaklaşık beş saniye sü- rüyordu. Amerika Birleşik Devletleri'nin ilk bilgisayarının adı Mark |'dir. Prog- ramca yöneltilen öteki bilgisayar, iş Togramlarını bloke edebilmek için değiştirilebilen devre levhalarıyla do- natılmıştı. Bu bilgisayar ise oldukça hızlı çalışmaktaydı ve oniki haneli bir çarpım işlemini 0,15 saniyede gerçek- leştirebiliyordu. Mark |'in tek tek iş- lemleri eşlemeli (synchron) bir ana yöneltim dalgası tarafından yöneltil- mekteydi. Bu dalga dakikada 100 de- virle çalışmaktaydı ve her turda 48 vuru (İmpuls) göndermekteydi. Bu, 80 Hertz'lik bir çalışma hızına teka- bül etmektedir. Modern bilgisayarlar ise Megahertz-frekanslarıyla çalış- 23