1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 62

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 62
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

düzenli olarak tutarlar. SOOA2'nin içeriği saniyenin at- Mışta birinde bir artar. Bu adresin değeri $FF olduğun- da $O0A/ adresinin değeri bir artar, $00A2'nin içeri- gi S00 olur. S00A1 adresinin değeri $FF ulaştığında, $OOAO'ın değeri bir artar. Bu adreslerin değerini BASIC'ten TI veya TI$ değiş- kenlerini kullanarak değiştirebilirsiniz. TI$ değişkeni- nin değeri “SSDDSS” şeklindedir. En soldaki iki karak- ter saati, ortadaki iki karakter dakikayı ve en sağda- ki iki karakter de saniyeyi temsil eder. Bu değişkenin değerine bir örnek verelim: TI$ — “23:30:59” $00B7: Bu adreste o anki dosya ismindeki karakter sayısı saklanır. Bu sayı TEYP için kullanılan dosya isim- lerinde maksimum 187, disket dosyalarında en fazla 16 karakter olabilir. Disket dosyaları her zaman bir dosya ismi isterler. Teyp dosyaları için dosya ismi verilmesi gerekli değil- - dir. Bu yüzden adresin içeriği bazen $00 olabilir. SEARCHİNG FOR, SAVING ve FOUND mesajlarında teyp dosya ismi 16 karakterden daha uzun olsa bile sadece İlk 16 karakter ekranda gösterilir. Teyp dos- ya isimlerinin 187 karaktere kadar kullanılabilmesi, makina dilinde yazılmış ufak programların dosya adıymış gibi teyp HEADER'ına yazılma imkanı verir, $00C5: Bu adreste bir kod saklanır. Saklanan kod basılan tuşun kodudur. Ancak bu kod ASCII kod de- ğildir. Mesela O tuşuna basarsanız bu adresin içeriği $23 olur. Adresin içeriği $40'sa hiç bir tuşa basılma- mış demektir. $O00C6: Bu adresin içeriği klavye tamponunda (buf- fer) kaç karakter olduğunu gösterir. Olabilecek en yüksek değer $0A'dır, yani 10 tanedir. $028D: Eğer SHİFT tuşuna basılmışsa adresin değe- ri $04'dir. COMMODORE tuşuna basıldığında adresin değeri $02, CTRL tuşuna basıldığında $04 olur. $O400: $0400-$07E7 arasında ekran hafızası yer alır. Bu adresler arasında ekranda görülen karakterlerin kodları saklanır. İstediğiniz bir karakterin kodunu bu adresler arasında bir yere POKE ederek o karakterin ekrana çıkmasını sağlayabilirsiniz. Ekran hafızasını, 2Kb'lık bir dilim halinde belleğin is- tediğiniz bir yerine kaydırabilirsiniz. Bunun için $DO/18 ve $DDO0O adreslerinin içeriklerinde değişiklikler yap- manız gerekir. $OZE8: $07E8-$07FF arasındaki adreslerde SPRİTE'- lar için saklanan bilgilerin başlangıç adresleri bulu- nur. -$0801: $0801-$9FFF arasındaki adreslerde BASIC program yer alır. Eğer bir monitor (Makine dilinde ya- zılmış programları incelemek veya makine dilinde ça- lışmak için kullanılan bir program) vasıtası ile bu ad- reslere bakarsanız BASIC programınızı göremezsiniz. Bu sizi şaşırtmasın, hafızadan en İyi şekilde yararlan- mak için BASIC programlar yazıldıkları gibi saklan- mazlar. Her BASIC komnutunu temsil eden bir kod var- dır. Komutlar yerine bu kodlar saklanır. BASIC bir program satırını şu şekilde saklar: 1) İki byte (LO/HI) link adresi. Bu adres bir sonraki BA- SİC satırının başlangıcıdır. Programın en son satırın- da link adresi olarak $0000 kullanılır. 62

Bu sayıdan diğer sayfalar: