1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

.o. W 060 GRAFIK SÖZLÜĞÜ ASCII (American Standart Cod Information Interchage-İç çevrim açıklamaları için Amerikan Stan- dart Kodu): Alfanümerik bilgileri (harfler sayılar ve semboller) tem- sil etmek için mikrobilgisayarlarda kullanılan standart bir koddur. Me- sela büyük harf A, ASCII kodda 65 sayısı ile gösterilir. BITMAP GRAPHICS (Bit hari- tası grafikleri): Bilgisayar ekranın- daki pixelleri (resim elemanları) ka- patarak ya da açarak bir yüksek çö- zünürlüklü grafik çizim tekniği. CAD (Computer-aided Design- Bilgisayar destekli Dizayn): Bilgisa- yar grafiklerinin dizaynını geliştir- me ve değiştirme, çoğu kez pahalı ve tehlikeli prototipleri yaratmak için, gereksinimleri elimine etmeye yardım etmek için kullanılır. CAD genellikle CAM olarak söylenen Computer-aided Manufacturing (Bilgisayar-destekli Yapım) ile bir- leştirilir. -CHARACTER GRAPHIC (Ka- rakter Grafikleri): Bu açık olduğun- da bilgisayar ekranınızda harfleri, sayıları, sembolleri ve noktalama işaretlerini içeren text (yazım) ka- rakterleri görüntülenir. CRT (Cathode-ray Tube-Katot Işını Tüpü): Bir televizyon ya da vİ- deo monitörü gibi bir video görün- tü terminalidir ki bu, bir ekranın fosfor tabakasında resim çizmek için elektron atomlarının ışınlarını kullanır. Elektron ışını bir resmin formunda bulunan paralel çizgile- “rin serisini tek ya da daha fazla ışın ile ekrana yazabilir (Raster scan ve Vektor scan'e bakın). ELECTRON GUN (Elektron Ta- bancası): CRT içindeki bir mekaniz- madır ki. Ekrana resim yaratacak elektronların bir ışın okunu atar. Işın, ekranda genellikle saniyede 25 “ile 60 oranında hızla sürekli olarak tekrar çizilir. Monokrom (Monoch- “rome-Tek renkli) görüntüler, tek elektron tabancası kullanır. Kırmı- zı, yeşil, mavi (red, green, blue: RGB) görüntüler üç ayrı tabanca 72 (her renk için biri) kullanır ve tele- vizyon setinde bulunan bileşik (composite) renk görüntülerinden daha yüksek bir çözünürlüğe sahip- ir. FRACTALS: Tekrarlandığında orjinal formuyla alakasız görünüş- te yeni modeller yaratabilen geo- metrik modeller. Bu özellikle çok karmaşık tabi objelerinin çiftini oluşturmak ve ayrıntılı haritaların bilgisayarda üretilmesinde çok fay- dalıdır. GRAPHICS SET (Grafik Seti): Bir bilgisayarın görüntüleyebilece- gı grafik karakterlerinin tam bir se- GRAPHICS TABLET (Grafik Tableti): Grafik resimleri yaratma- nızı sağlayan, sivri uçlu bir çizim aleti ya da parmağınızı kullanarak bilgisayar ekranının x ve y koordi- natlarına uygun çizim yapabileceği- niz kare ya da dikdörtgen bir tab- lettir. ICONS (İkonlar): Bilgisayar ya- zılımının seçeneklerini ve işlevleri- ni görüntüsel olarak temsil eden grafik sembollerdir. Mesela bir bo- yama ucu ikonu bir grafik yazılım paketinde boyama seçeneğini tem- sil eder. Bunun gibi bir çöp teneke- si bir silme seçimini gösterebilir. IMAGE PROCESSING: Pixeller içinde sayısallaştırılarak alınmış fo- toğraf ya da başka grafik resimle- rinin, parlaklık ve renk yoğunluk- ları ölçülendirildikten sonra, her bi- rinin bilgisayarda toplanması ve de- ğişiklikler yapılması gibi işlemleri içerir. LIGHT PEN (Işıklı Kalem): Siv- ri uçlu bir çizim aracıdır. Düşük se- viyeli elektriksel ışınlar yayar ve bir bilgisayar ekranı üzerinde hareket ettirildiğinde bir resim yaratır. Ya- zılımın menü seçenekleriyle etkile- şiminde ve grafikler yaratmada çok sık kullanılır. LOGO: Kullanımı çok kolay olan, çocukların programlama ve geometri kavramlarını öğrenmeleri- ne yardımcı olmak için özel olarak hazırlanmış grafik-oyun programla- ma dilidir — MOUSE (Fare): Küçük bir el- kontrol cihazıdır. Düz bir yüzeyde hareket ettirilerek, imleçi ekranda kontrol etmenize, grafik resmler çiz- menize ve menüden seçim yapma- nıza olahnak verir. PHOSPHOR COATING (Fos- for tabakası): CRT içerisinde bir ta- bakadır 've bir elektron ışını çarptı- ği zaman parlar. Bilgisayar, tabaka- da yüksek hızla grafik resimleri çiz- mek ya da çizilen üzerinde değişik- likler yapmak için bir elektron ta- bancasını aktif hale getirir. Böyle- ce ekranda grafik görüntüleri pü- rüzsüz olarak üretilir. PIXEL (Noktacık): Resim elema- nı, Bilgisayar tarafından adreslene- bilir en küçük grafik noktasıdır. Pixeller bilgisayar ekranındaki gra- fik resimler ve karakterlerin formu- na göre açık ya da kapalı (on/off) olabilir. RASTER SCAN: Yüksek bir hız- la paralel çizgilerin bir serisi içinde ekran boyunca yatay olarak yayılan bir elektron tabancası ile bir video resim çizer. RESOLUTION (Çözünürlük): Görüntü ekranında mevcut pixelle- rin sayısına bağlı olarak bir video resminin açıklığıdır. Ne kadar çok pixel varsa çözünürlük o kadar yük- sektir ve ekran resmi o kadar daha ayrıntılıdır. RGB MONETOR (Kırmızı-yeşıl- mavi): Yüksek çözünürlüklü bir renkli monitördür ve üç elektron ta- bancası kullanır. Böylece çok temiz ve düzenli resimler üretir. Buna kar- şılık, üç özel rengi karıştırarak ça- lışan bir bileşik (composite) renkli video sistemine sahip normal bir renkli televizyon düşük kaliteli bir video görüntüsü üretir. SIMULATION (Simülasyon): Gerçek görünüşlü ve çoğu kez fiili model için bilgisayar grafiği yara- tır. Mesela birçok havayolu şirketi personellerinin alışmalarına yar- dımcı olmak için bilgisayarda üre-

Bu sayıdan diğer sayfalar: