1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

f KORSA ENDÜSTRİ'NİN TEMELİ “Avrupa, 1992'lerin açık iş pazarı olacak'. Margaret Thatcher'den Amstrad'ın ünlü kurucusu Alan Su- gar'a kadar herkesin şimdi bize söy- lediği şey bu. Ama gelin de bunu Av- rupa'ya dağılmış veri hırsızlarına an- latın. Onlar, yıllardan beri kırılmış oyunları ve demo programlarını ra- hatça dağıtmaktalar. Ayda bir kere, belki daha sık, veri hırsızı çeteleri önceden ayarlamış bir yerde o sıralar piyasada mevcut her yeni programı kopyalamakta kullan- dıkları boş disketlerle silahlanmış ola- rak toplanıyorlar. Geçen ay Venlo, Hollanda'da yapılan böyle bir top- lantıda Street Sports Soccer, Aaargh ve Super Hang On oyunlarını bulma- nız mümkündü. Daha da oyunlardan ilk ikisi henüz satışa çıkarılmamış ve kalan diğeri de raflara yeni konmuş- ken bu durum gerçekten çok etkile- yicidir. Kopya partileri, ise sadece bazı grup üyelerinin ve arkadaşlarının fi- kir ve oyun değiş tokuşu için değişik ülkelerde bir araya gelmeleri olayı. Ancak bu okasyonların ardında, ya- zılım endüstrisinin asla durdurama- dığı teknik kabiliyetler ve becerikli- lik ile organize olmuş bir veri hırsız- hığı ağı yatıyor Yandaki harıta endüstrinin karşı karşıya olduğu sorunun büyüklüğü hakkında biraz fikir verebilir. Hiç bir ülke emniyetli değil ve en az bir kaç çok iyi bilinen ismi barındırıyor. Al- manya'da yaklaşık 50 çete varken bu ülkede (İngiltere) bir düzine kadar or- taya çıkardım. 22 Bu gruplardaki ana motiv oyun kı- rıcılığı olarak göze çarpıyor. Bu, on- lara göre bir kontak, teknik hüner ve sürat imtihanı sayılıyor. Çetelerin ço- ğunun daha ortaya çıkmadan önce programları ele geçirme yolları ve araçları var. Başka bir deyişle, kırı- cılık, bir oyun satışa sunulduğunda ve oyunlar bütün Kıta'da daima aynı anda piyasaya çıktığında ilk kimin programın korumasını etkisiz hale getireceği ve programı network'e ko- yacağını görme yarışı haline geliyor. Yapılmasmdaki amaç ise sadece şöh ret. Ve bazen bu yarışma çok çeti olabılı Or örneğin, Psygnosis'in O oradan yüklemek, çoğaltmak ve bun-. ları etrafa dağıtmak çocuk oyuncağı haline geliyor. Bazılarına -göre bu bir oyun ama çoğunluk için ciddiyetinin farkında. Bir keze yaptıkları iş yasa dışı. En ha- fifinden bu ““sahip kimsenin zararı- na dağıtım ”' yani telif yasası uyarın-