14 Temmuz 1932 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1932 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Cnmhariyet Amerika ıpe^ ' Sovyet'ler 1 Ankara mı, «. , mu? İstanbul ^ Cuma günü f inal maçını kim kazanacak? Aiikara muhteliti bu sabah geliyor Maç hakkında mıntaka reislerinin beyanatları Mr. Glaspi Moskova'ya müşahit mi gidiyor? Vaşington'dan 8 temmuz tarihiîe (Kuriyera Dellasera) gazetesine atideki telgrafname çekilmiştir: «Siyasî mehafilde söylendiğme göre Amerika hükumeti resmen de|»'lse bile yarı resmî olarak Sovyet huku metile münasebat tesisi niyetindedir. Moskova'ya bir müşahit göndercnpK suretile işe başlanacaktır. Amerik»'nın bu hareketi Rusya hesabına bir muvaffakiyet teşkil edecek ve diplomasi münasebetlerinin başhyacapîr.i bir zâman olacaktır. Amerika'nın yeni bir tarzı hareket ihtiyar etmesinin sebebi, Mancuri'de Japon nüfuzunun artmasının Ame rika'da hoş görülmemesidir. Ivi mnlumat alan mehafilde Moskova'ya gidecek ilk Amerikan müşahidınin is. mi bile geçmektedir. İsmi geçen zat, şimdiki Reisicumhur Mister (Hoo • ver) in Ticaret Nezaretinde buîun duğu zamandanberi adamlarmdan addedilen Mister (Glasbi) dir ki ahiren mezunen Amerika'da bulun muştu. Mister (Glasbi) elyevtn An.rika'nın Ankara sefareti ataşekommersiyalidir. Kendisinin Rusya'nm dahilî ve haricî îşleri hakkında biiyük bir vuknf sahibi olduğuna şüphe yoktur.» Bu telgrafnamede Moskova'ya gönderileceğinden bahsolunan Mister Glasbi on bir senedenberi Ameri • ka'da Türkiye sefareti ataşekommersiyallığmda bilâfasıla bulunmuştur. Ahiren memleketinde urun bir mezuniyet devresi geçirdikten sonra buraya avdet etmiştir. Sabık Maliye Vekili Saraçoğlu Şükrü Bey Amerika'yı ziyaret ettiği zaman Amerika hükumeti Mister (Glasbi) yi kendisine mihmandar intihap etmişti. Mister (Glasbi) nin müşahit sıfatile Moskova'ya gönderileceği haberi hakkm. da Amerika sefaretinde ademi ma lumat beyan edilmiştir. Bu vesile ile beyan edelim ki Mister Glasbi Türkiye'de pek haklı olarak pek ziyade muhabbet ve hünnete mazhar olmuş bir zatür.» 932 haricî ticaretimiz °/018 tenezzül etmiştir yesi ve takas tedbirleri alıyorlar rasında muhtelif memleketlerin haricî ticaretlerinde husule gelen te nezzül % 2 itibarile şöyledir: Memleketler İthalât İhracat Almanya 66 49 Avusturya 37 54 Belçika 50 40 İspanya 62 70 Fransa 51 51 İngiltere 39 47 Macaristan 59 70 Lehistan 63 58 Romanya 61 42 İsveç 26 34 İsviçre 21 50 Çekoslovakya 48 61 Yugoslâvya 59 65 Arjantin 54 31 Brezilya 44 21 Kanada 60 49 Amerika 58 63 Joponya 57 53 Cenubî Afrika ittihadı 47 48 İktisadî buhrandan haricî icaretIeri en ziyade müteessir olan memleketler tâaanya, Macaristan, Müt • tehidei Amerika'dır. İktisadî buh randan en az müteessir olan memleketler Brezilya, Arjantin ve İsveç'tir. Memleketimizin 1932 kânunusanisindeki haricî ticaretinde görülen tenezzül % 18 dir. ır.vıııro Bu akşamki program ÎSTANBULT 18 Gramofon plâklan neşrh/att. 19,30 Saz: Vedia Rısa Hamm, Cennet Hanım. 20,25 Ajans haberleri, doğru saat. 20,30 Gramofonla Traviatta {Verdi) operast. 21 Saz Mildan Niyazi ve Fikriye B. 22 Orkestra: 1 Athalia (Mendelsohn), 2 Favorita (Verdi). VİYANA: 17,05 tıavadisler . 17,25 konser 18,55 Jıafif musiki 20,15 konferans . 21,30 havadisler 21,40 dans musikisi 22.35 konser: (Mozart, Bach) 24,05 Tuzvadisler 24,25 tsigan musikisi. BUDAPEŞTE: 20,35 bir saat hafif musiki müteakiben bir otelden naklen cazbant havalan. BÜKRES: 22,05 senfonik konser 23,05 konsere de. vam. ROMA: 19,35 şarkı konseri 19.50 muhtelif musiki 23,35 (ün caprice) A. de Mussefnit komedisi 24,35 dans musikisi. BERLİN: 18.35 konser . 19,35 fotoğrafçütk hakkmda konferans 19,55 kvraat 20,25 fen bahsi 21,15 konser 22,25 Münih'ten {buyük koro konseri) . 22.55 havadisler 23,05 tiyatro 24,25 havadisler ve dans musikisi. VARŞOVA: 19.05 hafif musiki 22,05 Fransiz mu sikisi 24,55 dans musikisi. PALERMO : 19,05 gramofon . 22,15 La Gioconda (PonchieUi). BELGRAT: 22,35 havadisler ve gramofon plâklan. 14 Temmuz 193 2 Devletler darlığa karşı gümrük himaBeynelmilel ticarî vaziyet ?u su retle hulâsa edilebilîr: Hali hazırd^ beynelmilel ti carî vaziyet, gümrük himaye tedbirlerinin bir çok memleketlerde teşdidinden müteessir olmuştur. Bu son aylarda gümrük resimlerini arttıran memleketler Belçika, Danimarka, Es. tonva, İtalya, Latuanya, Letonya, Holanda, portekiz, Romanya, tsveç, Brezilya ve Cenubî Amerika hükumetleridir. Bilhassa \n?'ıjere hükumeti himayekâr gümrük tarifesini kabul ve tatbik etmiştir. Diğer taraftan bir çok memleke • ler haricî ticaretlerinin tanzimi hususunda malî mahiyette tedbirlere müracaat etmişlerdir. İktisaıfî buhran tesirlerini tahfif maksadilfc bir çok memleketler ay nen esya mübadelesi için mukavele ler aktetmişlerdir. Bir takım memleketler de Clearig esası dahilinde mukaveleler aktetmişlerdi. Fakat alınan bütün bu tedbirler matlup olan ve beklenilen neticeleri temin edememiş ve her memleketin haricî ticareti aydan aya tenezzüle doğru gitmiştir. 1930 senesi kânunusanisi ile 1932 senesi kânunusanisi a Ankara ve tstatibul muhteltt taktmlan evvelki hafta Ankara'da karsüaşttklart gün cektir. Zikrettiğim 84 atlet, aşağıdaki müsabakalara iştirak edecektir. Atletizm . 25 atlet (5 i kadın), Kürek 18 atlet, Waer polo 10 atlet, Boks • 8 atlet, Güreş • 7 alet, Gülle • 7 atlet, Modern Pentathlen . 3 atlet, Yüzmek 2 atlet, Daknak • 2 atlet Cl: kadın), Nişan almak 2 atlet, Es krim 1 atlet. Takım Amerika'dan 8 bisikletçi ve 1 de Maratan koşucusu ile tasfiye edilecektir. S. F. Hezencoğlu Kongre kupası final maçını oy namak üzere Ankara muhtelit takımı bu sabah şehrimize gelecektir. An kara muhteliti on beş oyuncudan mürekkeptir. Gelecek oyuncular şun lardır: Muharrem, Halit, Ratıp, Salih, Cevdet, Bilâl, Rıdvan, Abbas, Abdiiş, Selim, Fahri, Ali Rıza, Adil, İhsan, Hüseyin. Ankara'da İstanbul Ankara muh. telitleri arasında yapılan müsabaka1da takımlar üç üçe berbere kalmışlardı. Hatta Ankara takımı, ilk devrede üç gol yapmış ve o gün çok güzel bir oyun göstermişti. Ankara takımı şrnıdi buraya da kuvvetli bir şekilde gelmektedir. Yarın Fenerbahce stadyomunda yapılacak müsabaka çok enteresan olacaktır. Mantıkî hesaplara göre İstanbul muhteliti, Ankara muhtelitinden daha kuvvetli ise de yarınki tnaçın Ankara'Iılar tarafından kazanılması ihtimali de yok değildir. Sporcuları davet İstanbul mıntakası merkez heyeti riyasetinden: Ankara İstanbul kongre kupaa nlhal müsabakasını yapmak üzere şehrimize gelecek olan Ankaraiı arkadaşlanmızın isdarpaşa istasyonunda hazır bulunmaları tikbali için sporcularımızm saat 10 da Haytebliğ olunur. Fındık İstihsalâtımlz Son hava vaziyeti re kolteyi azalttı 'Millî sünger Ticareti Ticaret Odası bizzat te mas ve harekete geçti İstanbul Ticaret Odası memleketimizdeki sünger ticaret ve sanayiini kuvvetlendirmek ve Bodrum ve Marmaris civarında çıkan süngerlerin, civar adalardaki tâli ellerle değil, bizzat doğrudan doğruya buradan harice sevkini temin için sünger işlerile alâkadar olmağa başla nuştır. Oda bu münasebetle muhtelif sünger nümuneleri getirtmis, ve bir taraftan da sünger alıcısı olan mem leketlere müracaat ederek Türk sün gerlerinin evsafı hakkında mufassal malumat vermiş ve sünger almak istiyenlere her türlü delâlette bulu • nacağinı bildirmiştir. İstanbul Ticaret Odası bozulmı yan ihracat maddelerimizi teşhh* etmek üzere bir müze tesis etmeğe karar vermiş ve bu işe ilk defa süngerden başlamıştır. Motosikletle kopenhag'dan istanbul'a M. Henniny Holst isminde Danhnarka'h bir mühendis Kopenhag'tan motosikletle şehrimize gelmistir. Kendisine on altı yaşındaki kardeşi de refakat etmektedir. Kopenhag'h mühendis bu gün gene motosikleti üe Bursa'ya gi decektir. Ankara mıntakası reisi ne diyor? Futbol federasyonunun teblîğı Putbol federasyonundan: Ankara . İstanbul muhtelit takımları arasında kongre kupası nihaî müsabaka larınm 15/7/1932 cuma günü Kadıköy'ünde Fenerbahce stadında saat 17,30 da yapılması tekarrür etmiştir. Maç hakemi Şeref Beydir. Bu maç beraberlikle neticelendiği tak dirde yeniden kur'a ile öyuna başlanarak birer çeyrek saatlik haftaym üe yarun saat temdit edilecektir. Gene müsavi netice alınırsa oyun 17/7/1932 pazar günü saat 18 de ayni saatte ve ayni şartlarla tekrar olunacaktır. Bu maç hakkında, şehrimizde bu lunmakta olan Ankara mıntakası reisi Muvaffak Beyle görüştük ve ma çın neticesi hakkındaki düşüncelerini sorduk. Bize şu cevabı verdi: « Bu bapta kat'iyetle bir şey söyliyemem. Hepsi eski arkadaşlanm olan İstanbul oyuncularjnın fazla tecrübeleri, şüphesız oızim aleyhimize bir yüktür. Fakat Ankara takımım son iki ay zarfında pek zîyade çaitştırdık. Bazı oyunculanmız geleme mekle beraber burada oynıyacak takım anform bir haldedir. Eğer Ankara'da oynadığı oyunu burada da tekrar edebilirse netice pek te aleyhimize olmaz zannederim. İstanbul takımımn nasıl çıka cağını öğrendiniz mi? Beş on gündür aralarındayım ama, bir mes'ele itniş gibi benden gizli tutuyorlar. Ben, her halde I«tanbul'un kuvvetli çıkacağını ümit ediyorum. Maçı kazanacağınızdan ü mitvar mısınız? Bence, esas olan kazanmak değil, iyi oyun oynamaktır. Bunda muv/iffak olursak kazanmanın da kitapta yeri vardır. ~ Deniz kazası Bir mavna battı, bir kişi boğuldu Unkapanı iskelesme mensup tnebolu'lu Mehmet reisin mavunası dün içinde fazla miktarda kum bulun duğu halde Davutpaşa açıkların • dan geçerken önüne cEreğli» va • puru çıkmıştır. Her iki tarafın gayretlerine rağmen Ereğli vapuru mavunaya çarpmış ve bir anda batırmıştır. Mavunada bulunan üç kişiden Mehmet reis ve tayfa Ahmet kurtarılmış, fakat İnebolu'Iu Mehmet Ali yetişilinciye kadar boğul muştur. Kaza hakkında tahkikat yapıl • maktadır. Kadıköy'ünde Marmara oteli sahibi Mehmet, Rıza isminde birisle bir mes'eleden kavgaya tutusmuştur. Bir aralık Rıza bıçağını çekerek Mehmed'i elinden yaralamıştır. Bu sırada Rıza'nın valdesi gürültüye kanşmıs, Mehmet te bıçakla kadıncağızı yaralamışbr. Dün sabah 4 buçukta Meyvahoş'ta bir cerh hâdisesi olmuştur. Kasımpaşa'da oturan Abdurrahman sabahleyin Meyvahoş'tan ge çerken, Galatasarayda bir barda garson olarak çalışan akrabasından Bayram'la karşılaşmıştır. ötedenberi aralarmda bazı ailevî sebeplerden dolayı husumet bulunan iki erkek birbirlerini görünce sinirlenmişler ve bir ağız kavgasma başlamışlardır. Kavganın ateşli bir zamanmda Abrruhman'm oğlu Müslim araya girmiş ve bıçağını çekerek Bayram'ı tehlikeli surette yaralamışhr. Carih vak'ayi müteakıp yakalanmış, mecruh berayi tedavi Cerrahpaşa hastanesine kaldınjmıştır. Bayram'ın sıhhî vaziyeti fena değildir, konuşabilmektedir. Feriköy'lü sobacı Apustol Efendî Pangaltı sineması önünden karşıya geçmek isterken şoför Ali'nin idaresindeki otomobilin altında kalarak yaralanmıştır. Eskrim mösabakalan İstanbul mıntakası Eskrim heyetinden: 7 '71932 terihinde başlanan İstanbul eskrim birinciliklerine 15/7/932 cuma günü öğleden evvel saat 10 da Beşiktaş kulübü salonunda devam edileögk ve final oğleden sonra Kadıköy Fenerbahce staddında İstanbul Ankara maçından evvel yapılacaktır. Müsabıklann öğleden evvel Beşiktas. kulübünde mezkur saatte hazır bulunmaları tebliğ olunur. Kulüplere lisans vertliyor * İstanbul Futbol heyetinden: Futbolcü lisanslannın bir an evvel ikmali futbol federasyonumuzdan aldığı mız bir tezkerede emir ve iş'ar kılınmakta olduğundan bu hususun sür'atle ikmali ehemmiyetle rica olunur. istanbul mıntakası reisi ne diyor? Bıçakla kavga Fındık mıntakalarından haricî ti • caret ofisine gelen malumata göre son haftalar zarfında ahvali havaiye tesirile memleketimizin bir çok yer lerinde fındıklar dökübnüş ve bittabi evvelce tahmin edilen rekoke mik tarj azalmıştır. Yeni tahminlere nazaran Giresun'da 350,000, Görele'de 60,000, Trabzon'da 300,000, Ordu'da 100,000, Ünye'de 30,000 kantar yani ceman yekun 840,000 kantar mahaul olacaktır. Bu sene iç fındık mahsulümüzün 250270 bin çuval olacağı tjıh«nin edilmektedir. Ofisin rakip memleketler mahsulâtı hakkında aldığı malumata göre bu sene spanya ve İtalya'da fındık mahsulü iyidir. İspanya' nın 150 bin ve Napoli'nin de 50 bin çuval mahsul idrak edeceği zannediliyor. Bu vaziyete na zaran bu sene dünya fındık istihsalâtı 470,000 çuval iç fındık olacak demektir. Dünya fındık sarfiyatı ise 300400 bin çuval olduğuna göre bu seneki istihsalât bir mîktar artacaktır. Ofis fındık ihracatımızı tanzim için şimdiden lâzıan gelen tedbirleri abnaktadır. Turizm kulübünün tenezzühu Temmuzun 17 inci pazar günu Turing ve OtomobU kulübü azalanna ve dostlarına mahsus olmak üzere bir. deniz gezintisi tertip olunmuştur. Şirketi Haynyenın va numaralı vapuru o gün saat 15 te köprüden hareketle doğruca Florya plâjına gidecek ve oradan akşamustü saat 18 de hareketle Boğaziçi'nde bir cevelândan sonra, ve avdette Yeni kdy, KandilH, Bebek ve Kadoköy'e uğnyarak, saat 22 de Köprüye avdet edecektir. Ancak roasarifl zaruriyeye medar olmak üzere azalanmız ve dostlan yalnız 50 kuruş vereceklerdir. Vapurda bulundurulacak scğuk büfe ücretll ve fıatlan ehvendir. Muhterem asamıaın mezkur tenezzühe lştirakleri ve büetlerini kulüp merkezinden aldırmalan rica olunur. Çal kazasının bu seneki istihsalâtı Çal kazasının bu seneki istihsalâtı kilo itibarile şu suretle tesbit edilmiştir: Beş milyon 445 bin kilo buğday, 3 milyon 930 bin kilo arpa, 6 milyon 1200 kilo çavdar, 330 bin kilo burçak, 10 bin kilo nohut, 120 kilo afyon, 20 bin kilo haşhaş tohumu. Malul ve yetimlere ikramiye Fatih Askerhk Şubesi Riyaseünden: 1 Malul ve şehlt yetimlerinin ikramiye tevziatına 20/7/932 tarihinde Fatih kazası kaymakamhgında müteşekkil heyet ta rafından başlanacaktır. 2 Tevziat pazar, salı, çarşamba günü sabahları saat 9 dan 12 ye kadar devam edecektir. Tevziat sıra numaraslle yapüacağından mezkur günlerde şubeye müracaatle ashabının sıra numaraslle almaları mecburî oldugundan alacaklann numara sırasile tevziat yapılır. 3 Tevziat esnasmda malulinin, ve şehit yetimlerinin resmî senetlerini, hüviyet varakalannı ve maaş cüzdanlannı hâmilen isbatı vücut edeceklerdir. 4 On senelik maaşlannı alarak alâka. Iarı kesilmiş olan malullerln ikramiyeleri aynca tevzi olunacağından bunlann müracaat etmemeleri lâzımdır. 5 On seneliğini almış olan şehlt yetimleri hangi emvalden on seneliklerini alarak alâkalannı katetmiş Iseler o emvale müracaatle resmî vesaik almaları ve bununla beraber nüfus tezkerelfirile blrlikte müracaat etmelerl Vekâleti celilenin talimatnamesd iktizasındadır. 6 Talimatnamenin 7 inci maddesl mucibince tevziat müddeti tarihl tevziattan itibaren 4 ay devam edeceğinden bu müddet ve gösterilen günlerde müracaat et miyerek ikramiyesini alamıyan kimselerin haklan saklt olacaktır. 7 Yukarıdaki maddeler aynen tatbik olunacağından noksan vesaikle müracaat edilmemesi aksi takdirde müracaatlerinin kabul olunamıyacağı alâkadarana ilân olun ur. VEFAT Şehrimiz tüccarlarından Jacques Jacoel Efendinin valdesi dul Madam Samuel Jacoel'in dünkü gün Moda'daki hanesinde vefat ettiği kemali teessürle haber alınmışhr. Cenaze merasimi, bugün saat 11 de Haydarpasa Musevi sinağonunda icra edilecektir. Saat 1 0 i da köprüden bir vapur hareket edecektir. İşbu Hânın daveb'ye makamında telâkki edümea ve taziyet ziyaretlennde bulunuunaması rica olunur. Diğer taraftan İstanbul mıntakass reisi Orhan Beyle de görüştük. Orhan Bey de sunları söyledi: « Ankara'da, Ankara muhtelitinin çok güzel oyununu gördüm. Burada da ayni oyunu tekrar edecek lerine kaniim. Her ne kadar bizim takım kuvvetli olarak çıkacaksa da An kara muhteliti Ankara'daki güzel oyunumı tekrar ederse bizim için zafer kolay olmıyacaktır.» Seyrisefain fakımını davet Seyrisefin takımı kaptanlığından: Mühim bir mes'ele görüşüleceğinden aşağıda isimleri yazılı Seyrisefain futbol. culann 15/7/932 cuma günü saat 9 da kulübe gelmeleri rica olunur. ~Osman, Ali, Necdet, Ali, İbrahim, Hasan, Muhittin, İlhami Eşref Sedat, Ercüment, Lutfi, Nevzat, Hüseyin, Bekir, Fadıl, Rüştü, Necdet, Zühtü, Sait, Mustafa, Sadettin, Behçet, Niyazi, Ahmet Bahattin. Bir haftalık yumurta ihracatımız Dün şehrimize gelen hububat Dün şehrimize 27 vagon buğday, 7 vagon arpa, 2 vagon çavdar gelmiştir. Borsada son günlerde buğday fiatları düşmeğe başlamıştır. Dün en fazla 7 kuruş yirmi paraya kadar muamele olmuştur. Ağız kavgası derken... 1932 Olimpiyat's başlıyor Yunanistan'da gümrük resmi Yunanistan Maliye Nezaretirun neşrettiği bb karara göre 31 mayıs 932 tarihinden itibaren kiymeti üzerinden restne tâbi olan eşyadan alınacak resim 20 kâğıt drahmi olarak hesap edilmektedir. Eşyanın takdirinde gümrükten çıkarılacağı günkü kıymet esas olarak alınacaktır. Bu karar ihracat tüccarlartmızı çok yakından alâkadar etmektedir. Son hafta zarfında Samsun mmtakasıntlan Hamburg ve İskende riye'ye 11,394 kilo tütün, İspanya ile İtalya'ya da 2874 sandık yumurta ihraç edilmiştir. İspanya'ya yaptnakta olduğumuz yumurta ihracatımız haftadan haf taya biraz daha artmaktadır. izmir'in bir haftalık ihracatı Amerika'nın Los Anjelos şehrinde yapılacak olan 1932 olimpiyadı yakında balşıyacaktır. 1932 olimpiyadına iştirak etmek üzere bütün dünya sporcuları yola çıkmışlardır. Ameri ka'lılar, kendi memleketlerinde yapılacak olan olimpiyat tnüsabakaları için fevkalâde hazırlanmışlardır. Hariçten gelecek sporcuların ikameti için de adeta bir şehir tesis edilmiştir. Gazetemiz olimpiyat haber ferini, karilerine muntazaman İrerebilmek için hususî bir rmuhabır temin etmiştir. Muhabir ! arkadaşımız, İstanbul'dan Los An i«jelos'a hareket etmiştir. Olimuivat jhaberlerini, telgrafla ve mektupla muntazaman gazetemize bildire cektir. Muhabirimiz ilk mektup olarak Berlin'den şu yazıyı göndermiştir. Berlin 9 temmuz: Bugün sabah 8,40 treni ile Almanya'yı Los Angeles'de tetnsil edecek takım Berlin'den Bremen'e hareket etti. Doksan beş kişiden 10 idareci [ ve 85 atlet ibaret olan bu kafile, pazar günü saal 12 de, Bremen'in lîmanı olan Bremenhave'den, «Europa» ile NewYork'a hareket ed« Burse'da Gazi stadyomu Bursa 12 (Hususî) Bursa'da meydana getirilen asrî stadyomun inşasını ilk emreden ve iki bin lira teberru etmek suretile ilk yardımı yapan Büyük Gazi'dir. Bursa Valisi Fatin ve Halk Fırkası reisi Hulusi Beylerin teklifi üzerine meclisi u mumice stadyomun (Gazi stadyo mu) tevsimi karar altına alınmıştır. İzmir mıntakasından son hafta zarfında ecnebi memleketlere 5534 kilo deri, 7823 kilo halı, 75,460 kilo palamut, 94314 kilo tütün, 16,220 kilo üzüm ve 7750 kilo yapağı ihraç edilmiştir. Bu sene üzüm ve incir mahsulü çok iyi ihsan Rifat Bey geldi 28 haziranda Londra'da toplanan Osmanlı Bankası heyeti umumiye içtimaına hükumetle Osmanlı Ban kası arasında mün'akit bir muka • vele mucibince iştirak eden Osmanlı Bankası hükumet komiseri İhsan Rifat Bey şehrimize avdet etmiştir. İhsan Rifat Bey dün kendisile görüşen bir muharririmize kongrede fevkalmutat 'bir şey olmadığını, sadece hissedarlarm toplanarak bankanın bir senelik faaliyeti hak kındaki raporu tetkik ettiklerini ve eski heyeti irfareyi gene ipka ettiklerini söylemitşir. Japon'iar tiftik ve yapajjı istiyorlar Japonya'nın İstanbul'daki ser gisi müdürü M. Harata dün haricî ticaret ofisine müracaat ederek Türkiye'den Japonya'ya ihraç edilebilecek eşya ve bilhassa yapağı ve tiftik hakkında of is müdürü Cemal Beyle görüşmüştür. Her sene muhtelif memleketlerden küllieytli miktarda pamuk, tiftik ve yapağı almakta olan Japon tacirleri son zamanlarda Türk tiftik, pamuk ve yapağılarına ehemmiyet vermişlerdir. Bu emtiaya karşı Japonya'da bir alâka ve temayül uyanmıştır. İhracat tacirlerimizin nazari dikkatleri celbedilmektedir. Zavallı Apostol Efendi Bugün Fransız'ların millî bayramı olduğu için saat on birde Beyoğlu'ndaki eski Fransız sefarethanesinde bir res mi kabul yapılacak ve Fransız sefareti maslahatgüzarı M. Borbier Fransız ko • lonisini kabul edecektir. Fransız'ların millî bayramı İzmir Ticaret odasından Haricî Ti caret Ofisine gelen malumata göre bu seneki üzüm rekoltesinin havalar müsait gittiği takdirde 50,000,000 kilo olacağı tahmin edilmektedir. İncir rekoltesinin tamamen tesbiti henüz kabfl olamamakla beraber mahsulün doğuş itibarile geçen sene rekol • tesinden yüzde on nisbetinde fazla olacağı tahmin edilmektedir. Geçen seneki üzüm rekoltesi 23,000 ton ve incir rekoltesi ise 28,000 ton idi. Ticaret Ofisinin aldığı malumata göre bu sene Yunanistan'da da üzüm mahsulü iyidir. Yalnız İtalya'da mahsul bozulmuştur. İtalya her sene Almanya'ya külliyetli miktarda yaş üzüm ihraç etmektedir. Fakat bu sene mahsulün bozuk olması yüzünden Yunan üziimcü lerinin Alman piyasasma hücum ede cekleri anlaşılmaktadır. Ofis bizim de Almanya'ya yaş üzüm ihraç edebilmemizi temin için tedbirler ahnaktadır.