September 7, 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

September 7, 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

Çiftlik BÎZÎM MEMLEKETTE COCUKLAR BVfDAU BİLGÎLER \ Uykusuzluğun zararları Şüphe yok ki, şehirlerde yaşıyan me • denî insanlann hayattaii zevkleri arüp çeşid çeşid oldukça rahatlan, huzurları da kaçıyor. Radyolar, gramofonlar, o tomobil klâksonları ve kornaları, fab » rika düdükleri her an, her dakika kulaklarını tırmalıyor, sinirlerini gerginleştiri yor, uykulannı kaçırıyor ve neticede sıhhatlerini bozuyor. Hele uyku.. Bütün hayvanlar gibi insanlara da fevkalâde lâzımdır. Bunsuz yaşanmak imkânı yoktur. Danimarkanm merkezi Kopenhagda çıkan bir gazete uykusuzluğun sıhhate nekadar zararlı olduğunu göstermek i çin bir uykusuzluğa dayanmak müsaba kası açmıstır. Bu müsabakaya yirmi kişi iştirak et i miş. Kazanan dört gün dört gece uykusuz durabilmiş, yani tam 97 saat 31 da kika, 27 saniye uyumamış. Müsabaka esnasında bir orkestra mütemadiyen gti rültülü havalar çalmıs. Savga (müsaba Hi KARTALLAR KULESI Demet demet yığılmış Oraklanan başaklar!., Bellerine sarılmış Sazdan ince kusaklar!., * Dallarda sıra sıra tspinoz, iskete var: Bir saz takımı gibi Çalgı çalıyor kuşlar!.. Sanki bir ana gibi Dikkat ediyor tavuk: Dört yanında piliçler Birer haşarı çocuk!., * Horozu hiç sormayın: O, çiftliğe bay olmuş! Kösede duran kümes Kendine saray olmusj., Sanki plâjda gibi Banyodadır ördekler Hepsi yıkanmak için Derede sıra bekler!., * tfiyete, kısmete merakh yavrular, var kuvvetlerini gozlerine vermişler dikkatle bakıyorlar Hediye kazananlar i Geçen defaki bilmecemizin halli «Çankırı» idi. Doğru cevab gönderen ler arasında birinci mükâfat 5 lirayı İs tanbul Çapa Tatbıkat okulunda 26 numaralı Necdet, ikinci mükâfat 2 lirayı, Afyonkarahisarı Cumhuriyet llkmektebi 123 Sabri, üçüncü mükâfat fantezi al bümü de Burdur Orta okulu 98 Mete Boyacı kazandılaf. Yanmşar düzünc mendil kazananlar: Beyoğlu Ismet Inönü mektebı me zunlarından Salâhaddin, tstanbul Erkek Lisesi 428 Rükneddin Cengiz, Göztepe İlkmektebinde Fıkret Ercan, Pangaltı 54 numarada Nimet Faik, Iğrikapı Mumhane caddesi 54 Saime, Eyübde Fikret Şevki, Beşiktaş Filya sokağı 8 Isfendiyar, Sultanahmed Kapıağası 7 Asıra, Rumeli caddesi Pelegrini apartımanı Ethem, Beyoğlu 31 inci llkmekteb 106 Muammer, Beyoğlu 3 üncü llkmekteb 40 Halil Zafer, Yeşilköy Andelib so kağı 9 îsmail Aydın, Ordu vilâyeti zi raat mücadele fen memuru Enver kızı Nesrin, Sungurluda Sunguroğlu ma hallesi Rıza oğlu Tekin, Çanakkale Belediye muhasibi Fahri kızı Ismet, Kan dilli Kız Lisesinden 526 Müşfika, Langa Karakol caddesi Vasil, Keşan Hersek caddesi 18 Osman Çetintaş, Cey han tüccardan Hacıefendi oğlu Tura nın oğlu Süleyman, Ayaspaşada Salih Ipar, Gazi Anteb Osmanlı Bankası veznedarı Attilâ oğlu Talât. Birer şişe kolonya kazananlar: Ortaköyde Leylâ Barış, Musevi Lisesinden 169 Ibrahim, doktor Fethi Aktay kızı Handan, Reşad Eren oğlu Selim, Beyoğlu 3 üncü îlkmekteb mezunlarınden 10 Ziyaeddin, İstiklâl Lise sinden 17 P. Güneş, Kadıköy İkinci sokak 4 Fazıl, Kızıltoprak Reşidpaşa sokağı 21 Reha, Kadıköy Halidağa sokağı 39 Fethi, Beyoğlunda Grigor Bursuk, Beyoğlu Ortamekteb Şevket Aytaç, Nişantaşı Kız Ortamektebi 206 Emel Gözen, Beyoğlu 29 uncu llkmekteb Hüseyin Türker, Paşabahçesi Çı nar caddesi 4 Ayten Mümtaz, Gedik paşa Azakzadeler apartımanı Bülend Gönül, Kadıköy Bahariye caddesi 27 Bülend Yüce, Göztepe Kayışdağı caddesi 125 Hüseyin, İstanbul Kız Lisesi 720 Sadun, Kasımpaşa 51 numarada Namık Kemal Demırpençe, Nişantaşı Kodaman caddesi Saffet, Göztepe Ri fatpaşa çayın 3 Cüneyt. Geçenlerde Hindistandan dönen dostumuz tanınmış avcı Sadi bize gene çok merakh bir hikâe anlattı. Oyküyük tıpkı onun ağzından çıkttğı gibi yazıyoruz: Bu bir av hikâyesi değildir. Fakat av hikâyelerinden daha merakh ve daha önemlidir. Hindistanda avcıhk dolayısile pek çok dostlar edinmiş tim. tngiliz Tom Bright te bunlar dan biriydi. Tom çok cesur ve gözü pek bir insandı. Bu karakter çok defa iyi olmakla beraber, bazan da adamı büyük bir tehlikeye düşürebilr. Tom Hindistana ilk defa geliyordu. Yerlilerin dinlerine ve an'anele rine olan düşkünlüklerini pek iyi bilmiyordu. Onlarla alay etmek istiyordu. Işte bu zihniyetle bir akşam misafir olduğumuz Dungari ismindeki küçiik Hind şehrinde yalnız başına gezmeğe çıkmış, akşam geç vakit otele dönmüş, sonra ortadan kaybolmuştu. Uç gün geceli gündüzlü aradık tan sonra güçhalle ele geçirebildik.. Fakat ne halde?.. Tom ne yapmış, nerelere gitmiş, ne ıstırablar çekmiş, ölümle hayat arasında ne acıklı da kikalar gecirmiş, onu sonradan öğrendik tabiî.. •S* îj» *i* rım saat ya geçmiş, yahud da geçmemişti. Korkulu bir rüya görür gibi üsKine bir kâbus çöktü. Tom hemen yataktan fırlayıp elektrik düğmesini çevirmek istedi. Fakat baktı ki.elektrik yanmıyor.. Can havlile: Kimdir o? Dedi. Kendisine cevab veren ses çıkmadı. Fakat kocaman bir tıkaç ağzını tıkadı. Muhtelif kollar üzerine atılarak onu her tarafından bağladılar ve tıpkı bir sandık gibi pencereden aşağı indirip iki tekerlekli bir arabanın üstüne yüklediler. Araba epey bir müddet yürüdükten sonra zifirî karanhk bir yerde durmuştu. Yalnız ayakları çözüldü. Minare gibi dar bir merdivenden yukarıya çıkarıldı. Sonra etrafı yüksek duvarlarla çevrili büyük taraçaya t&mamile bırakıldı. Tom bunun ihtiyar Hindliye yaptığı hareketin karşılığı bir intikam olduğunu anhyor, fakat bu taraçaya niçin getirildiğini kestiremiyordu. Karşıdaki ufukta yavaş yavaş gün çıkıyordu. O zaman etrafını görmeğe başladı. Şurada buradaki kuru ke mikler, kafalar, daha ileride yarı parçalanmış bir cesed.. Bunlar ne de mekti. Fakat düşünmeğe meydan kalmadan bu sırrı halletmişti. Karşıdan sökün etmiş olan iki üç kartal ona buraya bırakılmasının manasını anlat mıştı. Hindlilerin bir kısmı cenazelerinin ne yakılmasına, ne de gömülmesine müsaade etmezlerdi. Demek bu çattığı insanlar da o kabileye mensubdular. Kendisini bu leşlerin arasında diri diri kartallara yedirmek için bu kuleye terketmişlerdi. Işte Tom orada iki gün, iki gece aç, susuz vahşi kuşlarla mücadele etti. Şimdiye kadar cansız cesed gagaIamaya alışmış kartallar, Tomun kervdisini müdafaa etmek için yaptığı hareketler karşısında ona pek yanaşamıyorlardı. Fakat kuvvetten düşüp te baygın bir halde yere serilince etrafına üşüşmüşlerdi. *** Fakat biz tam zamanında yetiştik. Tomun orada olduğunu nasıl haber aldık. Bu gayet güç oldu. İngilizin geceyarısı kaybolduğunu bana an çak ertesi sabah bildirdiler. Hindli çocuğun getirdiği kamçı, Tomun yattığı odanın penceresinin altında durmuş olan iki tekerlekli araba, bunun bir Hindli intikamından başka bir şey olamıyacağına bana kanaat vermişti. Arabanın izini takib ettik. Kulede kesildiğini görünce muhafız birkaç askerle beraber içeri girdik. O vakit Toma dedim ki: Nasıl Hindlilerle alay eder misin, bu sefer postu güç kurtardın, bir daha böyle tehlikeli işlere girişme! Bir tavuk imrenerek Onların bu haline, Su içmeğe yaklaştt Derenin sahiline!.. * Ansızın yakaladı Bu tçvuğu bir ördek!.. Baçırdı bir kurbaça: «Bırrrak.. Bırrrak» diyerek! Kaz, kurbağaya kızdı, Atıldı ileriye: Boynunu uzatarak Azarladı: «SUU$S»!..J> diye!.. jmerakh şeyler Midyeler köprüsü Avustralyada küçiik bir şehir olan Bromleyde Malkolm nehri üzerine taş tan bir köprü yapılmış. Bu köprünün 1 7 tane ayağı varmış. Fakat nehir o kadar hızia akıyormuş ki ayaklar her ay, hatta her hafta tamir olunmadıkça orada tut Tom Bright o akşam şehirde biraz dolaştıktan sonra bir lokantaya girip güzelce karnını doyurdu. Asıl mak sadı sırf Hindlilerle meskun şehrin eski kısmını gezmek, göz çeker me raklı şeyler görmekti. Gayet sakin sakin dolasıyor, elindeki kırbacı arasıra çizmelerine vurarak şaklatıyordu. Gördüğü şeylere hem şaşıyor, hem de bütün bunları arkadaşlanna an latacağı zaman duyacağı zevki düşünerek memnun oluyordu. Birden geçtiği sokakları dalgmlıkla unutmuş, nereye gideceğini bilmez bir hale gelivermişti. Dönüp dolaşı yor, ayni noktaya çıkıyordu. Baktı ki kendi kendine oteline gidecek yolu bulmamn imkânı yok, yanından geçen bir Hindli ile konuşmak istedi. Gerek o, gerekse ondan sonra müracaat ettikleri Ingiliz söylediklerini anlamaz görünerek gözlerini yere iğip uzaklaştılar. En nihayet beyaz bornuslu bir Hindliye hitab etti. İhtiyarın Ingilizi daha göriir görmez g$zleri dönmüştü. Onun sualine cevab vereceği yerde kaldırıma kuvvetle tükürmeği tercih etti. Tom tabiî buna kızdı ve ihtiyarı omuzlarından tutarak: Sana insan gibi lâkırdı söylü yorum, cevab versene! Dedi. Bu vak'a cereyan ederken evlerden dısarı fırhyan Hindliler Ingilizin etrafında toplanmıya başla mışlardı. Hatta içlerinden birkaçı Tomu yaka paça etmeğe çahşıyor lardı. lngiliz bunları bir yumruk darbesile dağıttı. Fakat muhasımlarının fazla kalabahk olduğunu görünce kaçmaktan başka çare göremedi. Tesadüfen tanıdığı bir yola düşmüştü. Yanm saat sonra otelini buldu ve yorgun argın yatağına serildi. Henüz uykuya dalmak üzereydi ki kapısı vuruldu. Bir Hindli çocuk mücadele esnasında düşürdüğü kamçısını getirmişti. Tekrar yatağa uzandı. Aradan ya turabilmenin imkânı görülmemiş. Mü hendisler ne yapacaklarını şaşırmışlar, bu köprüyü söküp yerine yüzen dubalı köprü koymağa karar vermişler. Lâkin Bromleyli bir ihtiyar ayaklann diblerinde midye yetiştirilecek olursa bu köprünün dayanabileceğini söylemiş. Tecrübe etmişler, deneçler (tecrübeler) hakikaten muvaffakiyetle sonuclanmış (neticelenmiş). Midyelerin kerameti, kayaların dip lerinde olduğu gibi tutunmak için vü cude getirdıkleri yosunlu maddelerin taşları suların yalayarak tahrib eylemesın den muhafaza etmesidir. îste bunun için Malkolm nehri üzerindeki köprünün midyelerine ilişmek kanunla yasak edilmis ve köprüye de «Midyeler Köprü sü» ismi verilmiş! Yeni elbise Yavrum bu yeni elbisemi nasıl buldun? Çok güzel, çok şık anneciğim. însan, küçücük bir böceğin bu kadar mükemmel bir kumaş meydana ge tirmeğe muvaffak olacağını düşündük çe şaşırıp kalıyor. Yoo, anneciğim, babama böcek deme, bak ona kızanm. Anneciğim, mıknatıs niye derler? Bir demiri, bir madeni ken • disine çeken kuvvete... Desene bizim matmazelde de mıknatıs kuvveti var... Her sabah beni yatağımdan çeke çeke kaldtrıyor. tantiği Rıza Derebey oğlu Kemaleddin. Bir düzüne kurşunkalem kazananlar: Çanakkale maliye şubesi kazanç ta hakkuk muavini Hilmi oğlu Ahmed Al tınay, Mürefte Ortamektebi Zihni, Çorlu mustantiği Sabri İmerin kızı Şükran, Yozgadda encümen azası Şakir oğlu Oztürk, Sıvas Ortamektebi Memduh Ünsel, Çemberlitaş Ortamektebi Suzan Kayahan, Ankara Çocukları Esirgeme apartımanı diş tabibi Muhiddin Fatin kardeşi Muazzez, Adana Beşkânunu <ani okulu 4 üncü sınıf 95 Salih Zeki, ka) ya girenler istedikleri zamanlar yeSıvas Sularbaşı mahallesi Ilyas oğlu mü mişler, içmişler, hatta iskambil oynamıştekaid Hüseyin kızı Mahmure, Sıvas lar. Neticede de derin bir uykuya dal Erzurum hattı inşaat başmüdürlüğünde mışlar. Birinci gelenden maadasında bu postacı Ihsan oğlu Mehmed, Eyübsul uykusuzluk baş ve yüz ağnlan, hatta tanda Coşkun Münib oğlu Münir, Yoz delilik alâmetleri meydana getirmiş. Be, gad Kültür Direktörü oğlu Aktan, Vi reket versin, bir hafta içinde bol uyku ze35 inci alay 7 nci bölük kuman tedavi edilmişler. Çocuklar, bundan alınacak ibret ;tt clanı Kemal Erçak kızı Şermin, Adana lcadıye trahom dıspanseri karşısında 33 dur: Hayatta sağlam ve sıhhatli olmakî Nimet, Yeniköy Çiftefabrika sokağı 3 için lâzım olduğu kadar uyumak ve he Haluk, Beşiktaş 18 inci llkmekteb 448 ne pahasma olursa olsun uykusuz kalmaî Nejad Güngör, Antalya mektubcu Fu mak gerektir. ad kızı Hikmet, Burdur orman mühendisi oğlu Oktay, Bursa Muradiye Be Ne iyi çareü şikçiler sokağı 7 Leman Erdem, Mene Anne. Küçük kardeşim şişe men Kasımpaşa mahallesi Kumru so deki mürekkebimin hepsini içti. kağı 44 Ali. Eyvah, şimdi ne yapahm? Birer kitab kazananlar: Korkma anne, mürekkebin ar3 Izmir Karantine Duatepe sokağı 5 Bilgi, Afyonkarahisar Noteri Şakir oğ kasından ona kocaman bir tabakaj lu Ertuğrul, Beşiktaş Posta caddesi 12 kurutma kâğıdı yutturdum. Atalay Murguz, Sivrihisar Lisesinde 207 Hüsameddin Sölpük, Kadıköy 11 inci llkmekteb Neclâ Güngör, Ankara Çocuk portreleri Gazi Terbiye Enstitüsünde Bayburtlu Hakkı Güngör, Kırklareli buz fabrikası sahibi Şükrü oğlu Şahin, Vize fırka 2 nci şube müdürü Turhanın kızı Şadan, Kadıköy Hasırcılar sokağı 58 Doğan, Kuleli Askerî Lisesi 416 Hakkı Gün doğan, Beyoğlu 4 üncü Ilkokul 122 Nimet Güngör, İstanbul Erkek Lisesi 568 Mehmed Alâeddin, Bakırköy Bezazyan Lisesi Garbis Arman, Ankara Kız Li sesi Şermin, Üsküdar Imamçıkmazı 8 Perihan, Beyazıd Vezneciler caddesi 65 Kemal, Kadıköy Fenerbahçe 99 Sami Draz, Aksaray Biber sokağı 21 Nejad, İstanbul San'atlar mektebi 11 Osman, îstanbul Erkek Lisesi 354 Süleyman Somay. Mükâfatlar perşembe gününden iti baren dağıhlmağa başlanacaktır. İstan bulda bulunanların hediyelerini hüviyetlerini ispat eder bir vesika ile gelip matBirer düzüne defter kazananlar: baamızdan almalarını rica ederiz. Başka Elâzız Ortaokul Cemal Ozer, EdırResme ilk başlayış ne Evkaf veznedarı Halim kızı Samiye, yerdekiler tarafımızdan gönderilecektir. Niğde Belediye çavusu oğlu Ali Tu Eylul bilmecesi ran oğlu Sami, Kayseri Cumhuriyet o kulu sınıf 4 Abdürrahman Gözübüyük Şu şekil bir re oğlu, Giresun Kapı mahallesi cami kar sim sergisinin içi şısında Ali Çagatay, Bafrada Süley ni göstermektedi man Bozacıoğlu, Bolu Ortaokulu 37 Kapıdan girerek bi' Ihsan, Trabzon Ziraat Bankası karşı tün salonları ziya sında çarşıaralığı 3 Nurdoğan, Inebolu ret etmemiz ge Posta ve Telgraf Müdürü oğlu Agâh, rektir. Yani bütu Yalova Elmalık köyünde Rasim oğlu odalara girip çık Cıhan Koçal, Kütahya vilâyet baskâ mamız, fakat bir tibi Ihsan kardeşi Orhan Güzey, Kartal kapıdan iki de Ekim sokağı 15 Nermin, Malkara piyafa geçmemekliği de alayı 3 üncü tabur kumandanı oğlu miz icab etmekte Azız Altan, Ceyhanda Gazi Antebli bakkal Ahmed oğlu Ahmed Zeki, Ka dir. Bu yolu bu dıköy Kurbalıdere 4 Fazıl, Kırklareli larak herhangi bir Namazgâh caddesi 49 Tevfik Fikret, renkli kalemle çizip göstermenızi dıh çözenlerden bize fotoğraf gönderenlerin resimleri de gazeteye basılır. Cevab Isparta halıcı kulalı Mustafa oğlu Re yoruz. Bu bulmacayı doğru çözenlerden bi lar eylulün son gününe kadar gazetede fik, Ayvalık Altınova caddesi sokak 17 de 1 numaralı evde Orhan Seyfi, rinciye beş Iira, ikinciye iki lira, üçün çıkan şekil üzerine çizilerek «Cumhuri Çankırı gazete bayıı Hüseyin Nergız oğ cüye münasıb bir hediye takdim olu yet Çocuk Sahifesi» adresine yollanmalu Kenan, Ayvalık posta muhasibi Av nacak, diğer yüz kişiye muhtelif mü lıdır. Geç kalanlar ve bu şartlara riayet ni Atlandan Turhan Atlan, Çine mus kâfatlar verilecektir. Bulmacayı doğru etmiyenler mükâfat kazanamazlar. c