24 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 24 Nisan 1936 Askerî liselerin spor bayramı dün yapıldı Çelik adaleli, tunc vücudlu genc sporcuların yaptıkları geçid resmi çok güzel oldu ve şiddetle alkışlandı Çocuk haftasmda Çocuk Esirgeme Kurumu Çocuk mevzuu, bir muharsrir için yedi veren güle benzer. Her sabadan kendi gibi büyuyen ve serpilen fikirler doğurur. Çocuğu bir anne gözile mursakeme etmek, ona aşkı, yuvası, benliği' ve hul yaları üzerinde geniş ve tatlı bir ufuk açmak, bu ufukta koşan ana bazan vücudile koşan maddî bir benlik^, bazan şefkatile uçan manevî bir varlİc, bazan da kudretile hâkim olan bir hayat bulur. Çocuğu bir baba gözile mukafi'ese etmek ona mağrur benliğini, kuıdretinin bir neticesi addettiği eserini ve müs takbel hay üzerinde bazan tatlı ve ba zan da biraz teessürle dolu uzun bir düşünceye daldırır. Bu düşüncede baba, yarın kendisini istihlâf edecek olan, anasına kendisinden yakm hayatj*, kendisinden kuvvetli atılan ve fakat kendi parçası olan bu çocuğu necib beniliğine göre ya çok sıkı ve yahut biraz gpvşek bağrına basar. Fakat daima onu koru makla mükelleftir. Bir muallim gözile çocuk; kendi mesleğıdir. Bir insanm mesleği hakkında duyduğu her şey muallim tarafından çocuk için düşunülür. Çocuğu terbiye ve tahsil ettirmek, çocuğa hâkim ve nafiz olmak, çocuğu kendine muti ve hürmetkâr görmek bir muallimin ilk düşüncesidir. Bütün bu düşüncelerin üzerinde muallim kadınsa bir anne şefkati katar, erkekse bir baba kudretile onu korumağı düşünür ve bütün bun ların üzerinde bir de vatandaş yetiştirmek vazıfesi vardır. Hükumet nazarında çocuk; vatanın köküdür, milletin sayısıdır, ordunun temelidır. Memleket idaresınin hazırlanan bir uzvudur. Bugünkü benliğin yannıdır. Bugünkü kuvvetin yann da devam ettirenidir. Memleket pazarlarında bir müstehliktir. Toprakta ve san'atında bir müstahsildir. Memleketin en büyük membaı vari | datıdır. Milletin bizzat kendisidir. Asırlarca bir milleti devam ettiren, in ı kırazdan kurtaran dünya 3'üzünde birj varlık yapan odur. Çocuktur. Kanun nazarında çocuk; himayeye muhtacdır. Vasiye muhtacdır. Aılesij bakmazsa bakılmalı. Yanlış yola sev kedilirse kurtanlmalı, kendısine veri < lecek benlıkte kanun gözü daima üs tünde olmalı. Kim olursa olsun çocukı şekli üzerinde suitesir edecek amiller kanunen kaldırılır. Çocuk nazarında çocuk; sevki tabrisinin esiridır. Gülmek onun, gezmek onun, yemek onun, zevk onun, saadet onun, kendınin olan ve olmıyan her şey onundur. Kendisince güneş onun için doğar ve (ay dede) kendi için güler, yıldızlar goke kendi için serpilmiştir. Bayramlar onun için yapılır. Oyuncakların hepsinin sahibi odur. Baba onun için çalışır. Anne onun için harab olur ve kendi hiçbir şeyle bağlı ve borclu değildir. Hep o ve hep odur. Îstanbul Kumandanlığını ziyaret eden çocuklar Kumandan namına selâmlanıyor Vilâyette Çocuk Vali Ue muavini arkadaşlarımn tebriklerini kabul ederken Hakimiyeti Milliye ve Çocuk bayramları dün büyük heyecanla kutlulandı IBaştarafı 1 inci sahifede] de çocuk bayramı merasimi başlamıştı. Burada muhtelif ilkmekteblerden yavrular nutuklar söylediler, Atatürke, Çocuk Esirgeme kurumuna sevgi ve saygılarını bildirdiler. Liseler bayramında, Deniz Gedikli Zabit mektebi abide önünde Istiklâl marşı söylerken talebesi Geçid resmi Fatihten hareket eden otomobilli çocuk kafılesi b'nlerinde Şchir bandosu o larak Beyazıda doğru ilerliyor ve yarının büyüklerini yollarda biriken halk alkış lıyordu. Alay Üniversite Fen Fakültesi önüne geldiği zaman Üniversite konfe rans salonundaki toplantılarını ikmal e den Millî Türk Talebe Birlıği gencleri de merasime iltihak ettiler ve miniminiler ağabeylerini kafilenin önüne aldılar. A lay Beyazıd ve Divanyolundan geçer ken tezahürat son haddini bulmuştu. Belediye önüne gelince kafile burada durdu. Sehir bandosu çalarken bir çocuk kafilesi başlarında Çocuk Esirgeme kurumu merkez heyeti azalan olduğu halde Belediveyi ziyaret ettiler. Çocukları kapıda Belediye Mektubcusu Necati karşıladı ve çocuklar Belediye reisi maka mında reis muavini Ekrem tarafından kabul edildiler. Ekrem çocuklara iltifat etti, hatırlarını sordu ve kendilerine şe ker ikram edildi. Bundan sonra Parti merkezinden Halkevine gidildi. Evde çocukları karsılıyan Eminönü Halkevi başkanı Agâh Sırn: « Nasılsınız bizim miniminilerimiz. Yann siz de büyüyecek ve bu mevkide bulunacaksınız. O vakit biz de sizlere tebrike geleceğîz» diye iltifat etti. Müteakıben Kültür direktörü Tevfik Kut ziyaret edildi. I Cumhuriyet abidesi önünde söylenen nutukları alkışlıyan sonra Mıllî Talebe Birlığinin kafilesi de büyük tezahürat içinde İstiklâl caddesi yolile meydana girdi. Tam saat 12,15 te merasime radyodan çıkan: « DikkatL» Kumandasile başlandı. Bando refa katile binlerce kişi îstiklâl marşını söylerken bir bahriyeli bayrağı direğe çekti. Tazimle dınlenen marştan sonra muhtelif teşekküller çelenklerini abideye koydular. Bunu müteakıb kürsüye gelen Eminönü Halkevi başkanı Agâh Sırrı, Talebe Birlıği namına Neşriyat şefi Abdülkadir heyecanlı bir nutukla günün ehemmi yehni tebarüz ettirmişlerdir. Beyoğlu 29 uncu ilk okuldan Kenan da kısa bir nutuk söylemiş ve: « Bize emanet edilen büyük var lığı yasatacağız, yürüteceğiz, büyütece ğiz. Buna söz verdik» diyerek sözlerini bitirmistir. Küçük Hakkı da Atatürke şükranlarını bıldıren bir şiir söyledi. Merasime bando refakatile binlerce kişinin söylediği 10 yıl marsile nihayet verildi. Bunu müteakıb Fatihten gelen kafile basta olmak üzere bir geçid resmi yapıldı ve gelenler yerlerine döndüler. çocuklar Ankaradaki merasim Askeri Liseler spor bayramında: Askerî liselerde geçen sene yapılan nuhtelıf spor müsabakalarında derece aan sporculara dün Taksim stadyomun ta büyük merasimle madalya ve takdirtameleri verilmiştir. Askerî liseler tale °leri stadyomdaki merasimden evvel "aksimdeki Cumhuriyet abidesine gi ^rek çelenk koymuşlardır. Stadyomda i merasimde büyük bir kalabalık, bu leyanda Askerî Şura azasından Gene =l Ali Said, Îstanbul Kumandanı Geneı al Halis, Donanma Kumandanı Amiral Sükrü Okan, Tıbbiye müdürü General Suphi, askerî liselerin müdürleri ve er Istiklâl marşı dinleniyor Dakikalarca alkışlanan bu nutuktan sonra derece alan takım ve sporculara mükâfatlan verilmiştir. Kuleli lisesi atIetizm, güreş, hendbol için üç kupa ve muhtelif müsabakalara aid 49 mükâfat kazanmıştır. Mükâfatlar dağıtıldıktan sonra müsabaka, Kuleli, Deniz lisesi, Deniz gedikli mekteblerinin iştirakile büyük bir geçid resmi yapılmışhr. Türk ordusunun çelik adaleli, tunç vücudlu, yağız çehreli yannki genc zabitlerinin, spor kıyafetlerile yaptıklan bu geçid resmi, stadyomu dolduran binlerce 'ânı bulunmuştur. Merasime îstiklâl marşile baslanmış, kişinin göğüslerini iftiharla kabartmış, Maltepe askeri lisesi müdürü Âdil bir nu genc sporcular çılgınca alkışlanmışlardır. f Genc talebelerin temiz spor kıyafet uk söyliyerek ezcümle demiştir ki: leri, merd ve cesur bakışlan ve yerleri « Yurdun ve milletin güveni olan gücü yetkin ordumuza yakın bir istikbal titreten sert adımlan orada bulunanlan de zabit olarak katılacak bu gencler, hayran bırakmışhr. Geçid resminden sonra hendbol şam ışıklı dimağlarile olduğu akadr çe lik adalelerile de bugünkü modern sa piyonu Kuleli takımile muhtelit takım avaşın istediği hertürlü zorlukları yen rasında yapılan müsabakayı 6 3 muhtelit takım kazanmıştır. meğe hazır bir hale gelmiştir. 4 X 100 bayrak yanşı çok heyecanlı Dinc sporcular! Cumhuriyet ordusu şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra olmuş, yarışı sarı takım kazanmıştır. Harda sizin çelik irade ve azminizle her sa biye mektebi futbol takımile askerî lisehada üstünlüğünü muhafaza edecektir. ler muhtelit futbol takımı arasında ya Atatürk Türkiyesinin Cumhuriyet ordu pılan yanmşar saatlik bir maç, baştan su sporda lâyık olduğu mevkii almış ve sona kadar heyecan içinde geçmiş ve maçı 4 1 Harbiye takımı kazanmıştır. istenilen neticeleri vermiştir.» Ankara 23 (A. A.) Hakimiyeti Milliye bayramı bugün şehrımizde tezahüratla kutlulanmıştır. Gene bugün ço cuk Haftasının başlaması munasebetile stadyomda bütün mektebhlerin iştirakile büyük bir merasim yapılmıştır. Merasim, saat 10,30 da stadyomda toplanmış o lan on binlerce halkın önünde bütün mektebhlerin muzıkaların iştirakile söyledrkleri Istiklâl ve çocuk marşlariyle baslanmış ve Jpunu Çocuk Haftası etrafında söylenen nutuklar takıb etmistir. Merasime son verıelırken tekrar Istiklâl marşı söylenmiş ve bütün talebeler and içmişlerdir. Bundan sonra tertib edilen yürüyüj proRramı dahilinde bütün mektebler ön lerinde mızıkalar bulunduğu halde iki tarafında on binlerce halkın toplandığı istasyon ve Anafartalar caddesini takiben Çocuk Esirgeme Kurumu binası önüne kadar yürüyüş yapmıslardır. Alay UluS meydanmdan çeçerken Ulus meydanında durarak zafer abidesine Çocuk Esirgeme Kurumu adına bir çelenk konulmuştur. Merasim esnasında üç tayyareden mürekkeb bir filomuz ve ayrıca Türkkuşu adına bir uçak stadyum üzerinde uçuşlar yapmıslardır. Askerî Liseler spor bayramında: Atletlerin geçid resmi Askerî Liseler spor bayramında: Boksörlerin geçid resmi Çocuk Esirgeme kurumu merkezi de ziyaret edildikten sonra çocuklar Vilâ yete geldiler. Vilâyette küçük ziyaret cileri Vali muavini Hüdai karsıladı. Bundan biraz evvel de Çocuk Haftasının îstanbul Valisi Yeni Nesil mekte binden Kadri ve muavini îstanbul lisesi ilk kısmından Faruk makamlarına gelip Diğer yerlerde Bunlardan mahrum olan çocuk suyu oturmuslardı. kesilmiş çiçeğe benzer. Senin veya beMemleketin her yerinden gelen tel » Dün sehrin Kadıköy, Usküdar, Be nim solan bir çiçek karşısmda duydu Çocuk Vali muavini gazeteciye şiktaş, ve diğer Halkevlerinde de müsa graflarda da bayramın büyük heyecanla anlatıyor! ğumuz teessürle.. Senin veya benim sötes'id edıldiği bildiriliyordu. mereler verilmiş, şenlikler yapılmıştır. nen bir çocuk karşısında duyduğumuz Bu ziyaret esnasında bir muharririmiz teessür birdir. İşte bizi birleştiren bu küçük valimizin ihtisaslarını öğrenmek teessür (çocuk) tur. üzere ziyaret etmek istemiştir. Fakat iceri Mesleğim itibarile doktorlukta ço girip çıkan muavin Faruk valinin telefoncuktan bahsedeceğim. Çocuk, ana ve la görüştüğü için muharririmizi kabul ebabanın yıpranan varlıklarmm haya tını uzatmak için kudretin ortaya çı demiyeceği cevabını vermiştir. Fakat mukardığı yeni bir mebdei hayattır. Ço harririmiz Vilâyet makamına oturur o cukla ömrü beşer yeniden başlar. Be turmaz gazetecileri de atlatmak yolunu şerin ömrü sorulduğu zaman vasatî ö öğrenen kücük valiyi ziyaret imkânını mür olan (70) senedir, derler. bulmus ve kendisile görüsmüstür. Bakınız Bütün beşeriyet 70 yaşmdadır. Ken bizim minimini valimiz neler diyor: disine 70 senelik yorucu ve yıkıcı bir « Simdi çok mesgulüm. Sizinle kohayatın gizli kuvvetini yaşatan bu filiz nusamıyacağım. Esasen makamıma biraz zamanla serpilrr ve meyvasını verir ve gene kendisinden sonra gelecek kuvvei evvel geldiğim için tetkikat yapmakla hayatiyeyi hazırlar. Bu tomurcuk çok mesgulüm. Sonra bol bol görüsürüz.» büyük bir kuvvetin membaıdır. Bunu Muharririmizin, neler yapmak fikrinde muhafaza etmez ve korumazsak düşer. olduğu sualine cevaben de küçük vali kıHele bu tomurcuğu taşıyan ağac hasta sa, fakat veciz bir cevab vermiştir: ise tomurcuk ta hastadır. Bu tomurcuk « Teşkilât!..» yalnız başına yaşadığj ilk zamanlarda Alay buradan Reşadiye caddesi yo daha kendisini koruyacak kadar kuv vetli değildir. Bu zamanda korunmazsa lile ve tezahürat arasında köprüyü geçÇocuk Esirgeme Kurumu Eminönü şubesi tarafından dün 48 inci ilk mekteb ölür. Yıyeceği kendisine mahsustur. I miştir. Eminönü ve Karaköy meydanlatalebesinden birçok çocuğu giydirmiştir. Yukarıki resim sevindirilen yavrulan gössınması kendisine mahsustur. Hastalık rile köprü üstü binlerce kisi tarafından ları kendisine mahsustur. Bakımı da doldurulmuştu. Alay buradan Fındıkhya termektedır. kendine mahsustur. Her şeyden ayrı o gitmiş ve îstanbul Kamutanlığı önünde lan çocuğun, her şeysi de ayrıdır. durularak ziyaret yapılmıştır. General Hepimizin bildiği, hepimizin sevdiği, Halis rahatsız olduğundan burada zi hepimizin üstüne titrediği bu çocuk yareti Kamutan namına binbaşı Arif kamuhterem vatandaş.. Memleketin ço bul etmistir. cuğudur. Bundan sonra Dolmabahçe GazhaMemleketin bu saydığım varlıkların yokluklarına karşı koymak için senden ne yolile doğruca Taksime gidilmiştır. ve senin yardımınla bir cemiyet kur Taksim meydanı dün misline ender te muştur. (Çocuk Esirgeme Kurumu sadüf edilen bir kalabalık arzediyordu. Himayeietfal). Alay buraya geldiği zaman saat tam 12 Annesiz çocuğa o bakacaktır. Türk idi. Lise, orta ve ilk okul talebeleri, iz milletinin şefkati ona yetişir. ciler abidenin etrafını çevirmişlerdi. Biraz Babasız çocuğa o bakacaktır. Türk milletinin kudreti ona yetişir. Hocasız ve mektebe devam edemiyen çocuğu o, rum tattıracaktır. Kimsesiz ve hasta çocuğa doktor, ilâç, mektebe gönderip okutacaktır. Kuracasüt damlası, çocuk hastanesi, çocuk tebğı yardım müesseseleri bu işi başarır. Kimsesiz çocuklan hükumetin dile dıli hava yerlerini bu kurum elinden diği şekilde bu kurum yetiştirecektir. geldiği kadar temin edecektir. Muhterem vatandaş; Çocuk Hafta Hükumetin bu kurumla sıkı alâkası busmda çocuk için işte söylüyor ve hay na delildır. Kanunun kimsesiz çocuklaAnadolu takımının maç yapmak üzere Ankaraya gittiğini yazmışt ık. Anadolu ra emredeceği sahaveti bu kurum da kırıvorum, bu kurumun elinden her şey gelır. Çunkü bu kurum sensin. ima tahakkuk ettirecektir. ilk maçı Altmordu takımile yapmı§ ve 21 yenilmiştir. Yukarıki resim iki tarafı bir Kimsesiz çocuğa çocukluğu bu ku • Dr. SALİM AHMED arada göstermektedir. Dün sevindirilen yavrular Anadolu takımının Ankarada yaptığı maç