27 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

27 Birincitesrin 1936 CUMHURtYET SON TELEFON HAB TCLCRAP ERLEB vc TELSiZLC Hâdiseler arasında Ziya Gökalp T"\ün, Eminönü Halkevinde iki de *^ ğerli arkadaşımız, ölümünün yd dönümü vesilesile Ziya Gökalpi an ddar: Ziyaeddin Fahri, onun fikirlerini hayatına ve Sabri Ander, idealini terbiyeci şahsiyetine bağlıyan miina sebeti eşeliyerek hem bir ilim adamı, hem de bir mürşid olarak tanıdığı • mız insanın portresini tamamladılar. Muatır kültür tarihimizde Ziya Gökalp bize birkaç misyon sahibi, mürekkeb ve katmerli bir şahsiyet halinde gSrünür: Darültünunda eski medrete döküntüsü skolâstik ve ke lâmcı düşünüşe karşı realiteyi nefsin ve peşin fikirlerin müdahalesi olmadan müıpet bir tarzda gSrmenin usulile karşı koyan bir insan sıfatile o, memlekete ilim kafast, muasır manasile ilim metodu, riyazî tahlil pren • »ipleri getirmiştir. Ben kendisini konferanslartnda ve konuşmalarında yakından tanıyan Büyük Harb ve Türkocakları gencliğinin içindeydim; megeleleri ilmin Ve riyaziyenin tarafnz • lığt ve Moğukkanldığîle tahlil etmek teki şaşmaz metoduna daima hayran oldum. Ziya Gökalp bir metod getirmekle de kalmış değildir; o metodu cemiyet hâdiselerine tatbik eden Frantız iç • timaiyatçısı Durkheimin içtimaî vic • danı müstakil bir vâkıa olarak tetkik eden sosyolojisini de, zamamntn Satı Bey gibi yalntz ferd şuuruna inanan ve içtimaî hareketleri ferdler arasında bir duygu sirayetine atfetmekle kalan G. Tarde müridlerile de mücadele açmış, gencliğe müstakil bir cemiyet ruhu olduğunu kabul ettirmeğe muvaffak olmuştu. Ziya Gökalp herhangi bir Avrupa sosyoloji mektebini memlekete nak letmiş olmakla da kalmtş değildir: Bu »osyolojinin usullerini Türk tarihinin vâkıalarına tatbik etmiş, belki biraz acele Ve indt, fakat her halde ilmî bakımdan millî bir hakikatler serisi üstüne bir neslin dikkat ve alâkasını toplamayı bilmiştir. Buraya kadar Ziya Gökalpm ilim adamı hüviyeti göze çarpar; fakat *yeni hayat* nazımcısı, müspet ilim usulile sosyal vâkıayt bulmak ve bu sosyali nasyonale bağlamakla da kalmamtştır; müspet bir metodun bul duğu veya bulduğunu sandığt hahi katleri, kuru bir ilim muhtavası ol maktan çıkararak bütün bir genclik, bütün bir millet için millî bir vecid, beyinden halbe dolan bir iman haline stokmuştur. ilim adamından sonra terbiyeci ve mürşid Ziya Gökalpm ikinci ve birinciden daha mühim, yüzde yüz yerli şahsiyeti de burada be lirir. Ziya Gök Alp, kendisini anlama dan bir devri izah etmek imkânı ol mıyan adamlardandtr, yani müstesna hüviyeti, ancak fevkalâde adamların, büyük adamların tarifi içinde mana tını bulur. M. Blunı dün bir nutuk daha söyledi Kabul edilmiş olan ıslahat o kadar mühimdir ki memlekette yeni bir nizamın ilk temeli atılmıştır Marbonne 26 (A.A.) M. Leon Blum, bu kanunu fevkalâde içtima devBlum, bir nutuk söyliyerek.ezcümle de resinin kapanmasmdan evvel parlamentoya tevdi edeceği vadinde bulunmuş ve miştir ki: şöyle demiştir: « Bundan birkaç hafta evvel ka « Yeni matbuat kanunu, eşhasa bul edilmiş olan ıslahat o kadar mühımzemme karşı müessir müdafaa vasıtalan dir ki bu memlekette yeni nizamın ilk temelini atmış olmakla iftihar edebiliriz. temin edecektir. Bu kanun, vilâyeti âmîktısadî teceddüdün alâmetlerine mem meye, kütleleri kontrol etmek ve gayesi leketin her tarafında tesadüf edilmeğe efkân umumiye üzerinde tesir icra et başlanılmıştır. Fransız milletinin hakika mekten ibaret olan ve efkân umumiye ten misilsiz olan zekâsına, siyasî kültürü nin kendilerinden maddî istiklâle sahib ne delâlet eden hayranlığa ve takdire olduklarının ve düşüncelerinin afif olduşayan birşey var. O da bizim hükumeti ğunun delillerini istemeğe hakkı olduğu miz gibi bir hükumetin, hepimizin bildi müesseselerin varidat membalannın ne ğimiz şekildeki intihabattan sonra ve ge gibi şeyler olduğunu tahkik etmek vasıtane hepimizin malumu olan ahval ve şe lannı bahşedecektir.» M. Blum, nutkunun sonunda «frank raid dahilinde teşekkül etmesınin fazla aleyhinde halkta telâş ve heyecan uyansabırsızlanmalara, fazla mütalebata yol açmamış olmasıdır. Memleketin büyük dıracak mahiyette yapılmakta olan mü halk kütlesi, irademizin ve kudretimizin cadeleyi ilham edenlerle onlara alet o hududlarını büyük bir vuzuhla ölçmekte lanlan» takbih etmiş ve efkân umumiyedir. Memleketimizin gerek içerideki ve nin yakmda «namuslu» muntazam ve gerek dışarıdaki düşmanlan, memleketin ayni zamanda hem cür'etkârane hem de vaziyetini karanlık göstermeğe uğras akilâne bir tarzda vücude getirilmiş bir maktadırlar. Hakikati halde ise ben, bütçeye kavuşacağını söylemiştir. Hatib, nutkunu hiçbir şeyin Halkçımemleketin halk kütlesinde derin bir kiyaset ve ihtiyatlı ve müdebbir bir açık lar cephesinin birliğini ve tesanüdünü ihlâl edemiyeceği kanaatinde olduğunu görüş müşahede ediyorum.» Matbuat kanunundan bahseden M. övliverek bitirmiştir. Ihtilâlci kuvvetler bir şehri daha işgal ettiler Portekize göre İspanyadaki ihtilâli Ruslar hazırlamış, harekâtı da onlar idare ediyormuş [Baştarafı 1 ind sahıfedel IHEM NALINA MIHINA Eğlence pahalılığı izde hayat pahalıdır. Rejim itibarile bambaşka bir vaziyette bulunduğu için mukayese im • kânı mevcud bulunmıyan Sovyet Rusya müstesna olmak üzere, son seyahatimde gördüğüm memleketlerin hepsi, Lehis tan, Avusturya ve bilhassa Macaristan Türkiyeden ucuz memleketlerdir. Paralan yüksek memleketler, kendi bünyelerine uygun teşkilât ve tertibatla hayatı ucuzlatmanın çaresini bulmuşlardır. Bu itibarla paralan bize nazaran düşük memleketlerde olduğu gibi, paralan yüksek memleketlerde de geçim bize nazaran daha ucuzdur. Budapeştenin yanında İstanbul hakikaten pahalıdır. Bu şehrin camekânla nnda ceket, yarım yelek ve etekten mürekkeb, sun'î ipek, bir kadın kostümü 5 lira idi. Göğüs ve kol ağızlan ipek işlemeli millî Macar bluzlan 120 130 ku* ruştu. 12 liraya halis yün erkek palto • lan, 9 liraya tabiî ipe'kten çok güzel hazır kadın robları vardı. Viyanada da, Budapeştede de eğlence hayatı İstanbulunki ile kıyas kabul elmiyecek kadar ucuzdur. Biz, bir taraftan sehrimize seyyah getirmeği düşünüyoruz, diğer taraftan da eğlenceyi azamî derecede pahahlandınyoruz. Geçenlerde bir pazar sabahı Büyükdereye gitmiştim. Deniz kenarında mızıkasız filân bir kazinoda, mezesız bir şişe biraya 70 kuruş aldılar. Garden Bar da çok pahalıdır. Fransız şarkıcısı Miltonun şerefine burada bir tek kadeh votka, bir fincan kahve, garson bahşişi haric, 250 kuruşa, bahşişle beraber 275 kuruşa çıkanlmıştır. Avrupa barlannda, içki içenlere ya bedava, yahud da pek ehemmiyetsiz bir para mukabilinde verilen bir küçük tabak tuzlu badem, bizim Garden Barda keli " menin her iki manasile zehir gibi tuzlu* dur. Bir Milton getirilmiş olsa bile hakikî kıymeti 275 para tutmıyan bir kadeh votkanın 275 kuruşa satılması, son derece pahalıdır. îçkilerin, alelâde bir barda asıl fiatlarından 100 misli fazla fiatla satıldığını ben başka hiçbir yerde görmek şerefine nail olamadım. Viyanada, Garden Bar ayarında, fakat numaralan çok daha güzel bir barda üç kişi 1 0 1 2 şilin ile bir şişe şarab içerek mükemmelen eğlenebi" lir ki 250 300 kuruş demektir. Garden Barı ve diğer eğlence yerlerini idare edenler, bu pahalılığın, vergilerin ağırlığından ileri geldiğini söyliyeceklerdir. Ben aksini iddia edecek vaziyette değilim. Bütün eğlence yerlerinin sahibleri, hep vergilerin ağırlığından şikâyet ettiklerine göre, bizde eğlencenin çok pahalı olduğuna şüphe yoktur. Eğlence, eğlencedir; zanırî havayicden değildir; eğlenmek istiyen fazla vergi vermelidir; demekte sadece zavahirî bir mantık vardır. Eğlenmek te bir ihtiyacdır ve eğlence, halka çok pahalıya malolmamalıdır. Ağır vergili ve pahalı eğlencelerden pek mahdud kimseler istifade edeceği için, alınan vergi de azalır. Sonra, İstanbulu seyyah şehri yapalım, diyoruz. îstanbula gelen ve memleketlerinde ucuzca eğlenmeğe alışmış olan ecnebiler, burada eğlencenin pahalılığmdan ve bu yüzden doğan zavallığından herhalde hoşnud olmazlar. Viyana ve Budapeştenin her gece dolup dolup boşalan birbirinden güzel eğlence yerleri ve barlan, o şehirlere bol bol ecnebi çeken sebeb ve vasıtalardan biridir. Memlekette hayatı ve hayatla beraber eğlenceyi de ucuzlatmak lâzımdır. fngilizlere göre Sovyetler itilâfHükumet kuvvetleri tekrar bozuldu name ahkâmını nasıl ihlâl etmişler Burgos 26 (A.A.) Havas muhabirinden: Nasyonalistler, iki esas cephe olan Madrid ve Gijon cephelerine karşı taarruz etmişlerdir. Nasyonalistlerin üssülharekeleri Oviedodur. Madrid önündeki nasyonalist kuvvetleri, 50 kilometro ge nişliğinde bir cepheden ilerlemekte ve bazı noktalarda Navalcarneroda payi tahta 35 kilometroya yaklaşmış bulun maktadırlar. Escurialin zaptı yakındır. Maamahh hükumetçiler, Escurialin gerisinde ken dilerine bir yol açmağa uğraşmaktadır lar. Oviedo cephesinde nasyonalistler Viles noktasında hükumetçileri bozmuş lardır. Şimdi Gijona doğru ilerlemekte dirler. Londra 26 (A.A.) Ingiliz heyeti, ademi müdahale komitesinin Sovyetlerin aşağıdaki noktalarda ademi müdahale itilâfı ahkâmını ihlâl etmiş olduklannı bildirmiştir. 1 Stary Bolchevik adındaki Sovyet vapuru, 18 ilkteşrinde Cartagenaya 18 tayyare, 15 tank ve 300 sandık silâh ve mühimmat çıkarmıştır. 2 Campache adındaki tspanyol vapuru, on beş gün evvel Cartegenaya Sovyet Rusya menşeli toplar, tüfekler ve mühimmat çıkarmıştır. 3 Kruchtchev adındaki Sovyet vapuru, 19 ilkteşrinde Alicanteye 85 kamyon çıkarmıştır. Diğer taraftan 7 ilkteşrinde üç Italyan tayyaresi Majorca adasına inmiş ve bir Italyan gemisi de oraya silâh ve mühimmat çıkarmıştır. Nihayet îngiltere hükumeti, Anversten Barcelona harb malze mesi nakletmiş olduğu iddia olunan Bramhill ismindeki îngiliz gemisi hak kında tahkikat yapmaktadır. daki zabitler, Madridin zaptı imkânı meselesinin artık mevzuu bahsolmadığım beyan etmektedirler. Mesele, şehrin nasıl zaptolunacağıdır. Bazılan üç, bazı lan da altı gün içinde zaptolunacağı fıknndedirler. Herhalde maddî ve manevî bütün kozlara sahıb olan General Franko, halihazırda muvaffakiyetten emin olup bir iki gün kazanmak için askerle rinin mümtaz efradır» feda etmek iste memektedir. Bundan başka Generalin payitahtı şiddetli bir bombardımandan korumak istediği ve bu sebebden dolayı Madridlilere bir mahrec açık bırakmış olduğu söylenmektedir. Bu mahrec, Valansiyaya isal eden yoldur. Sovyetleştirmeğe hazırlanmakta oldu ğunu ve geçen sene mart ayında Barselonada birçok tahrikâtçılar ve mühim miktarda silâh ve mühimmat göndermiş bulunduğunu beyan etmektedir. Notada Madrid ve Barselon hükumetlerinin hakikatte Sovyet sefiri Rosenberg ile Sovyet konsolosu Avasoenko tarafından idare edilmekte olduğu ilâve olunmaktadır. Moskovanın İspanyada 140 ajanı vardır ve oradaki askerî harekâtı Moskova idare etmektedir. Halihazırda Heba adındaki Sovyet gemisi ve Jabisco ismindeki Meksika gemisi, Alicanteye Sovyet Rusyadan gelme mühimmat çıkarmaktadır. Çinde komünizm ile mücadele Roma itilâfını tevsie doğru Hükumetin tebliğine göre Mağlub olan komünistler Avusturya Dış Bakanı Peşteye gidiyor şimale doğru kaçıyorlar Şanghay 26 (A.A.) Çin membalanndan alınan haberlere göre, hükumet kıt'alan, Kansunun merkezi olan Lan çuya 200 kilometro uzaklıkta Hueling yakınında, komünistleri müthiş bir hezimete uğramışlardır. Komünistler doğu şimale doğru kaçmışlardır. Viyana 26 (A.A.) Avusturya Dış îşleri Bakanı Schmidt, pazartesi sabahı tayyare ile Budapeşteye hareket edecektir. Bütün gazeteler, bu seyahatin yalnız sulhsever hedefler için yapılmakta olduğunu ve herhangi siyasî blok kurulmasile alâkadar bulunmadığını teba rüz ettirmektedırler. Yapılan siyasî cinayetler Şanghay 26 (A.A.) Dün öğle üzeri Hopey valisi Yang Yung Taiye bir suikasd yapılmıştır. Vali vücudünün muhtelif yerlerine isabet eden kurşunlann tesirile bir saat sonra ölmüştür. Katıl yakalanrmssa da cinayetin sebebi daha anlaşılamamıştır. *** Şanghay 26 (A.A.) Kahkeuda öldürülen General Yang Yung Tai Mareşal Qankayşekin sağ kolu idi ve Nankinle Kuangtung makamları ara smdaki son anlaşmazlığın hallinde büyük bir rol oynamıştı. Çin mahfilleri, katilin siyasal intikam maksadile hareket ettiğini zannetmekte dirler. Ankara 26 (Telefonla) Mersin Gümrük Başmüdürü Sıddık Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti müfettişliğine, Gümrük müfettişlerinden Ali Kemal de Mersin Başmüdürlüğüne tayin edil mişlerdir. Avusturya Hariciye ziyareti müstesarımn Madrid 26 (A.A.) Hükumetin bir tebliğinde Asturies maden amelesi ile Bask milislerinin, Oviedo etrafındaki mevzilerini tahkim ederek kendılerini kahramanca müdafaa etmiş oldukları beyan olunmaktadır. Bu kuvvetler, şehre hâkim olan Estamplero dağmda asileri mağlub etmişlerdir. Bu muharebede asilerden 600 kişi ölmüştür. Aragon cep hesinde hükumet kuvvetleri ileri hareketlerinde terakki etmektedirler. Katalonya ve Valansiyadan gelen kuvvetler, Teruel mıntakasında yerleşmişlerdir. Madridin cenubunda hükumete sadık kuvvetler, muzafferane mukavemet etmektedirler. Payıtahtm şimalınde hükumetçiler ilerle* mişler ve Algorayı işgal etmişlerdir. Son hafta içinde limanımızdan geçen Sovyet vapurları Mersin Gümrük müdürlüğü Bayramdaki kabul resmine kimler iştirak edebilecek? Ankara 26 (A.A.) Ahiren ittihaz edilen karara göre, Cumhuriyet bayramı münasebetile Reisicumhur tarafından Büyük Millet Meclisinde icra edilecek kabul törenine dereceleri aşağıda yazılı memurlar iştirak edebileceklerdir: 1 Beşinci dereceye kadar dahilmaaşlı devlet memurları, 2 A serisine muadil maaşta olup bilfiil müdiri umumî teadül derecesi 4veya bilfiil müstakil müdür tedül de recesi 5 vazifesini veya mafevk vazifeyi ifa eden ücretli memurlar, 3 Doğrudan doğruya umumî büt çeden maaş almıyan ve şimdiye kadar teşrifata dahil addedilen sair müessese ler ve emsali icin de bunlardan en yüksek dereceden üç zat. Peşte 26 (A.A.) Avusturya Hariciye Müsteşan M. Guido Schmidt, bugün M. de Kanyanm geçenlerde, Avusturya payitahtına yapmış olduğu ziya reti iade etmek üzere tayyare ile Viyanadan buraya gelmiştir. M. Guido Schmidt, bugün öğleden sonra Başvekil M. de Ranyi ve Hariciye Nazırı M. de Kanya ile görüşecek tir. Kendisi, hükumet naibi amiral Horthy tarafından da kabul edilecektir. M. Schmidt, çarşamba günü gene tayyare ile Viyanaya dönecektir. lyi malumat almakta olan mehafil, Avusturya ile Macaristan arasındaki görüşmelerin mevzuunu, Berlin ve Berchtesgadende yapılmış olan mükâlemelerin Tuna havzasında husule getirmesi muhtemel akislerle üç devletin Viyanada akdedecekleri konferans teşkil etmiş olduğunu tahmin etmektedirler. Siyasî mehafil, îtalya, Avusturya ve Macaristanın daimî surette diğer devletlerin de Roma itilâflarına girebilecekle rini ehemmiyetle kaydetmiş olduklannı ve Çekoslovakya Başvekili M. Hodza nın geçenlerde Küçük Itilâfın merkezî Avrupada daha geniş bir imar faaliyetinin esasını teşkil edebileceğini söylemiş olduğunu hatırlatmaktadır. M. Schmidtin Macar hükumet adamlarile Roma itilâflarının tevsii hususunu cörüsmesi de muhtemeldir. Çünkü M. Daranyi, seleflerinden daha ziyade uz lasmaŞa mütfrnayildir. Irlandada milliyetperverler yapılan tezahürat için PEYAMl SAFA Yunan Kralı Selânikte hararetli surette karşılandılar Selanik 26 (Hususî) Yunan Kralı îkinci Jorj, bu sabah saat dokuzda buraya gelmiştir. Kralın bulunduğu torpito limandan içeriye girer girmez Kara burundan toplar ve limandaki yerli ecnebi vapurlann çaldıkları düdüklerle se lâmlanmıştır. Rıhtımda Başvekil, bütün hükumet erkâm ve ordu kumandanları Kralı karşılamışlardır. Rıhtıma toplanan ahali Kralı coşkun alkışlarla karşılamıştır. Kral, yarın sabah yapılacak topçu manevralannda bulunduktan sonra ak şama doğru Lârisaya gidecektir. Dublin 26 (A.A.) Alman haber alma bürosu, dün Dublinde İrlanda hıristiyan cephesi tarafından büyük bir tezahür tertib edildiğini, tezahüratta mem lcketin her tarafından gelen elli bin kişinin iştirak ettiğini ve miting neticesinde Ispanya mıllıyetperverlerinın Irlândanın tezahüratından emin olabileceği hakkında karar suretleri kabul edildiğini haber al" maktadır. Londra membalarından akseden bazı haberlere istinaden Madrid hükumetine yardım etmek üzere mühimmat yüklü otuz Sovyet vapurunun Boğazlardan Akdenize geçeceği yazılmıştı. Dün alâkadar mahfillerde yaptığımız tahkikat, bu havadisin kaydi ihtiyatla telâkkiye muhtaç bulunduğunu gösterdi. Son günlerde limanımızdan harb ve şilep olarak toplu bir halde Sovyet gemileri geçmemiştir. Yalnız son hafta içinde Karlelin, Komsomol ve Tros Polt isimli üç Rus şilepi transit olarak Akdenize geçmıştır. Rus acentaları Boğazlardan durmadan geçen bu vapurlar hakkında (muhtelit hamule) beyannamesi vermişlerdir. Transit gemilerin muayene ve kontrolu yapılmadığından bu gemilerin hamulelerinin neden ibaret olduğunu tahkik etmek te bittabi mümkün olamamıştır. Müdotiler zehirli gaz bombaları kullamyor Paris 26 (A.A.) Eko dö Pari gazetesi, Madridi müdafaa eden komünist ve anarşistlerin gaz bombaları kul landıklarını öğreniyor ve bu habere göre, bombalann büyük bir kısmı Barselon yakınındaki Sent Andre iabrıkaların da yapılmıştır. Belçikadaki vaziyet [Baştarafı 1 incı $ahi1ede\ Ispanya katoliklerine selâm! Selânikte yapdan miting Atina 26 (Hususî) Dün sabah Selâniğe varan Başvekil Metaksas p a r lak bir surette karşılanmıştır. Selânik Belediye reisi Başvekile hitaben söylediği bir nutukta: « Yunanistanın kurtarıcısı olan Başvekile karşı ahalinin duyduğu muhabbel çok büyüktür. Kendisini aralarında gör mekle sevinc içindedirler. Çünkü 4 ağustostan sonra artık memleketimiz komü nizm tehlikesinden kurtulmuş ve milleti birbirine katan partilerden de eser kalmamıştır.» demiştir. Halkm hükumete karşı olan itimadını göstermek ve hükumetin eserine devam etmesi için müzahir olduklannı bildirmek üzere yapılan büyük mitinge yüz elli bin kişi iştirak etmiştir. Başvekil Metaksas halka karşı söylediği nutukta hükumetin takib ettiği yeni rejimin iyiliklerini izah etmiş ve hükumetin programının başında memleketin malî vaziyetini kuvvetlendi rerek isçi tabakasının refahının ve yurdsuz kalan muhacirlerin iskânının temini ve ayni zamanda ordunun kuvvetlendirilmesi işi geldiğini söylemiş, 4 ağustostanberi yapılan işleri birer birer saynyştır. Mülhuz 26 (A.A.) 40 bin kişi, Strazburg peskoposunun başkanlığında Alsas katolik cemiyeti tarafından tertib edilen bir mitinge iştirak etmiştir. Kabul edilen bir karar suretinde Is panya katoliklerine kardeş selâmı gön derilmekte ve marksizm ve komünizm prensiplerine karşı olan kat'î muhalefel tekrarlanmaktadır. Madrid düştükten sonra... Türk Yugoslav ticaret muahedesinden sonra Belgrad 26 (Hususî) Türkiye ile Yugoslavya arasında akdedilecek olan ticaret muahedesi müzakerelerinde bulunan Yugoslav heyeti Ankaradan buraya dönmüstür. Heyet reisi M. Vosko Cor ceviç gazetecilere demiştir ki: « Türkiye ile ticaret muahedesi akdi esnasında azamî müsaadat istihsal edilmiştir.» Alınan malumata göre, yeni muahede mucibince, bundan sonra birçok Yugoslav mallannın Türkiyeye ihracı kabil olacaktır. Yugoslavyada belediye intihabatı Belgrad 26 (Hususî) Morava belediye intihabatmda hükumetin istinad ettiği millî radikal fırkası namzedleri kahır ekseriyet kazanmışlardır. İntihabata İştirak eden 89730 kişiden 79880 kiş; millî radikal fırkası namzedlerine rey veıdiğinden, 194 yerde bu fırkanın namzedleri kazanmıstır. PARİS BORSASI Paris 26 (Hususî) Paris Borsası nın bugünkü kapanış fiatları şunlardır: Londra 105,15. Nevyork 21,51. Berlin 846, Brüksel 362.25. Amsterdam 1160, Roma 113,20, Lizbon 95,55, Cenevre 494.25, bakır 46 1/4 46 3/4, kalay 198,.1O, altın 142,03, gümüş 19,15,16. Paris Saigon yarışı Bağdad 26 (A.A.) Arnoux Japy takımı, Paris: Saigon Paris yarr şında başta gelmektedir. Bu takım, bu lebah saat 1,45 te Bağdaddan havala narak Saigona doğru yola koyulmuştur. Londra 26 (A.A.) Röyter Ajansının Lizbondaki muhabirinden: General Gueipo de Llano, Seville radyosile bir nutuk söylemiş ve ezcümle şöyle demiştir: « Sovyetlerle Fransızlann yapmakta oldukları yardıma rağmen Madrid şehri pek yakında zaptolunacak ve Bilbaoda ayni zamanda düfecektir. O zaman yeni Ispanya milleti, komünizme karşı bir cephe vücude getirmek maksadile AlBelçikanın vaziyeti manya ve İtalyaya diğer memleketlere ilBrüksel 26 (Hususî) Belçika sos tihak edebilecektir. yalist fırkası kongresi bugün M. VanFransanın bir tekzibi derveldin riyaseti altında toplanarak Paris 26 (A.A.) İyi malumat al mesaisine devam etmiştir. Kongre Reks makta olan mehafil, Sovyet Rusyamn fırkasına mensub faşistlerin faaliyetini Fransa limanlarından serbestçe istifade müzakereye başlamıştır. Bu münase etmek istemiş olduğuna dair olan haber betle Hariciye Nazırı M. Spak ile fırka lideri M. Vanderveld arasında şiddetli leri kat'î surette tekzib etmektedir. bir ihtilâf çıkmıştır. Portekiz cevabı çok şiddetli M. Vaderveld, <faşizm olmasın da Londra 26 (A.A.) Portekizin cene olursa olsun» diye haykırmıştır. vabı, Ispanya işlerıne ademi müdahale M. Spak, şu cevabı vermiştir: komitesine gelmiştir. Portekiz notası, «İki şıktan biri: Ya Degrelle ve ya Sovyetlerin ithamlannı birer birer red hud hükumet.» detmekte ve İspanyada dahilî harbin patM. Vanderveld mukabele etmiştir: lak vermesinden Sovyetlerin mes'ul olduk«Eğer faşizmle bolşevizmden birini lannı beyan eylemektedir. Portekiz no ihtiyar etmem icab edecek olursa bol tası, Moskovanın Iperik yanmadasını şevizmi tercih ederim.> sabah serbest bırakılmışlardır. Dün akşam şehrin merkezinde hafif bir gale yan hüküm sürüyordu, fakat şiddetli bir yağmur, sinirleri yatıştırmağa ve nümayişçileri dağıtmağa kâfı gelmiş tır. Brüksel bugün her zamanki normal manzarasını almıştır. Brüksel 26 (A.A.) Degrelle ile Grummeun tevkiflerinden sonra Saint Gudule meydanmda kesif bir halk kütlesi toplanmıştır. Birçok Rexisteler, bu tevkifleri protesto etmişler ve sonra borsa binası önünde toplanmışlardır. Orada da 40 kişi tevkif edilmiştir. Bunlann arasında Rexiste meb'uslardan Kuapen vardır. Polis, nümayişçileri dağıtmıştır. Dün Kralm sarayı önünde yapılmış olan askerî geçid resmi esnasında hal kın ekserisi «yaşasm Kral» diye bağı rarak sadakatlerini izhar etmişlerdir. Rexisteler ise sükutu muhafaza ediyorlar veya arasıra Romenvari selâm veriyorlardı. Başka bir takım Rexisteler de halkın arasma karışarak halkm Kralı alkışlamalarına mukabele olmak üzere «Rex galib gelecek, yaşasın Leon» diye bağırmışlardır. Süvari polisi, Rexiste karargâhını muhafaza etmektedir. Küçük bir ressamın açacağı sergi Ressam Ali Saminin henüz 16 ya şını doldurmamış olan talebesi Galata saray Lisedinden Turgud Cansever şimdiye kadar ha zırladığı eserlerle Cumhuriyet bayra mına müsadif per şembe günü Cağaloğlu Halkevinde bir R e s s a m Tu rçud . Cansever sergi açacaktır. Küçük ressamın burada teşhir edeceği eserlerin kuvvetli bir istidadı temsil ettiği söylenmektedir. Eskişehirde feci bir kaza oldu Eskişehir 26 (Hususî) Bugün İstanbuldan gelen Toros ekspresi Bursa seferini yapan bir kamyona çarpmıştır. On kadar ölü ve yaralı vardır. Seyhan Posta Başmüdürü Ankara 26 (Telefonla) Kastamonu Posta Başmüdürü Yakub münhal bu • lunan Seyhan Posta, Telgraf Başmü • dürlüğüne tayin edilmiştir.