23 Eylül 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

23 Eylül 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Dünkü lArkast Sa. 8 sutun 1 de] Kurultayda CUMHURIYET 23 Eylul 1937 Akdenizde gerginlik azalıyor İtalyanm bazı tadilâtla Nyon muahedesine iştirak etmeği kabulü memnuniyet uyandırdı {Ba3tara.f1 1 inci sahijede) Voley Urda şimdiye kadar tarih ve arkeolojinin bize büdirmedıği pek eskı bir saltanat hanedanının mezarlannı bulmuştur ki bu devirde kral ve kral ailesinin vefatında saray kadınlanndan ve hademe ve muhafızlanndan bir kısmmın da bunlarla beraber kurban edildiği ve ölü nün kullandığı bütün eşya ve mücevheratla kurbanlann kendi zenginlerinin de birlikte defnedildiği görülmüştür. Sümerlerde böyle bir âdeti ne tarih, ne arkeoloji kaydetmediğine nazaran Sümer tari hini daha kıdeme doğru götürmek lâzım gelmiş ve bunlara presümeriyen namı verilmiştir. Mekküenem'in îran yaylasında yaphğı hafriyatta da eski Süs 1 denilen smaatın bütün îran yaylasında mevcud ol dugu gÖrüldüğünden Süs 1 medeniyetinin bu İran medeniyetini inkişaf ettirmek suretile vücude geldiği ve Mösyö Konte non'un Nihavent hafriyatında ve Süs 1 ve 2 medeniyeti yekdiğerine mahlut olarak bulunmasma nazaran 2 nci Süs medeniyetince de ayrı bir medeniyet olmayıp Birinci Süsün tekâmülü ve ancak Ana doludan îran yaylasına kadar uazanan bir halkın tesirine maruz kalmak suretile birinci Süsten farklı bir medeniyet gıbi göründüğü fikri dermeyan edilmiştir. 1 inci Elâm ve eski Ur medeniyetini vücude getiren ve Presümeriyen denilen bu kavim arkeoloğlar Subaru namı vermekte ve insan kurban edilmesi âdetinin vü cudüne nazaran bunlan îskitlere raptetmek suretile îndo avrupailerc bağlamak meylanı gösterilmektedir. Halbuki 1 inci Süs nledeniyeti îran yaylasında görülen medeniyetin inkişafından ibaret olduğu kabul edilse bile îran yaylası cümudiyeler devrinde buz taba kaları altında bulunduğundan bu medeniyetin orada vücud bulması mümkün olmayıp gene Orta Asyadan yayılmrç bir medeniyet olacağı ve îranda Aryanî anasır ancak Milâdm ikinci bin yılında gö rülmekte olup bundan evvel îranda bulunan halkın ne semitik ne de Îndo avrupaî bir lisan konuşan halk olmadığı şehadeti âliye ile sabit olmasma nazaran Süs ve Sümer medeniyetine esas tutul mak istenilen İrandaki neolitik medeniyetin Orta Asya mahsulü ve Türk mede tiyeti olduğu zâhirdir. Subarlara gelince büyüklerin cenaze ilnde insan kurban edilmesi âdeti itibarile bunlan îskitlerden ziyade muahhar de \irlere kadar Orta Asyada Türkler nezJinde bu âdetin devam etmiş olmasma nazaran Türk kavmine raptetmek daha Joğrudu ve etnik itibarile Subarlar ha cikafen Türklerin Suar kavmidirler. Çüncü türkçede su lâfzı suv sub şekline de *irer. Binaen suar = subar ayni ke medir ve su kabilesi manasınadır. Bunlar Milâddan evvel üçüncü bin ıl ortalarmda yukarı Mezopotamyayı lesülayna kadar işgal etmişlerdir. Asur ehri dahi bunlar tarafından tesis edil aiştir. Sonralan ırktaşları olan Horinitanlar ile karışık kaybolmuşlardır. Facat Milâddan evvel dört bininci yılda ve oelki de daha evvel bunlann bir şubesi Sümerlerle birlikte gelerek Sipyar şeh ini tesis etmişlerdir. Gene bunlardan bir kol belki de Akai konfederasyonu içinde bulunarak sekizinci veya dokuzuncu a sırlarda İtalyanm Sacant körfezinde Subar şehrini tesis etmişler ve orada mühim bir medeniyet merkezi kurmuşlardır. Dördüncü Asırda Hun konfederasyonu çinde bulunan bir şubesi Hunlann inhi âlinden sonra şimalî Kafkasta müstakil( en yaşamış ve daha sonra Avar konfe ierasyonuna dahil olmuşlardır. Onuncu asırda bunlann bir şubesi Volga şimalinJe bulunuyorlardı ve Ruslar Siberyayı isılâya başladıklan vakit Ural ötesindc 'k rasgeldikleri kavim Subarlar olacak ır ki bugünkü Siber ismi bunlara izafett verilmiş ve sonradan istilâ genişledikçe :mulü de genişlemişiir. Binaenaleyh Presümeriyen medeniyeti abarların getirdıği tahakkuk ederse gee neolitik medeniyeti Türklerin ezelî vaınlanndan yani Orta Asyadan getirmiş Iduklan tahakkuk edecektır. Bu yol akikat ve bedahetin şaştnaz yoludu*. on günlerde Rey civannda Hisartepede afriyat yapan doktor Erich F. Scmidt ^ompelli'nin vuzuhla ispat edemediği bir• > k vakıatı mukni surette ispat edecek ;lâil elde etmiştir. Atatürk asn bu hakatin tamamile tebarüz ettigine şahid otaktır.» Yusuf Ziya Özerin bu kıymetli tezi k alkışlandı. Bir vapura hücum edildi bere'deki torpıl endahtlarından mes'ul Tanca 22 (A.A.) 700 yolcu ile addetmektedir. Korsika'dan gelmekte ve Kazaplanka Fransız matbuatının neşriyatt ya gitmekte olan Koutoubia vapuru, Ba' eares adalan cenubunda saat 18 de bir ayyarenin taarruzuna uğramış olduğunu ildirmiştir. Vapura isabet vaki olmamıştır. İngiliz harb gemileri, vapurun imdadına koşmuşlar ve kendisine refakat et mişlerdır. resi, kaptan îbanez'i Marsilya ve Cer Atatürk müzakereleri dinliyor ve celse arasında profesörlerle görüşüyor deki tesirin makus istikamette olduğunu, Orta Anadolu kültürü ise şarktan gayet fesör, ölü gömme âdetlerini tetkik suretile Beni îsrailin îran împaratorluğuna karşı kuvvetli tesirler almıştır. Orta Anadolu Etılerin dinî ve fikrî vaziyetlerini izah dık olmasına mukabil, Yunanlılann a Bakır devri adını verdiğimiz bu kültür gayesini görmüştü. Tebliğ sahibi, Bo çılan mücadele dolayısile, ayni impara şarkî Anadolunun zengin madenleri sa ğazköy hafriyatında elde edilen çivi yaorluğa karşı korku ve içtinab içinde bu yesinde doğmuş ve böylece çok yüksek zılı bir tablettin Etilerde ölü gömme â unduklannı söyledikten sonra ;îran îm bir maden kültürü inkişaf etmiştir. Garba deti hakkında dikkate şayan malumat paratorluğunun, eski imparatorluklardan doğru da yayılmış olan bu kültürün iz verdiğini izahla Anadoluda başlıca dört arkh mahiyetini, îran dini ve ahlâkını, lerini Alişar, Alacahöyük, Ahlatlıbel ve muhtelif ölü gömme tarzı bulunduğunu Zerdüst dinindeki ikiliği ve îran müna Etiyokuşta görüyoruz. Alişar hafriyatı bu ve bunlara topraktan mezar, yumurta ebatını anlatmıştır. Profesör bundan kültürün başlangıcına dair takribî bir ta şeklinde mezar, sandık mezan ve kuyu onra Beni îsrailin sürgünden evvelkf ve rih kabul etmeği mümkün kılmıştır. Zira mezan adı verilebileceğini söyledi. Profesör, netice olarak ölü gömme âonraki vaziyetlerini ve yeni Yahudiliği, burada tarihi tesbit edilebilen bir mühür diğer taraftan garbî Anadoludaki Yu bulunmuştur. Bu devrin başlangıcı takribî detinin, karamik ve sair işyar gibi âdet sahiblerinin fikrî vaziyetleri hakkında nan şehirlerile Lidya Kralhğını, îran îm olarak 3200 yılıdır. paratorlugunun muhtelif tip ve esaslannı Ahlatlıbel ve Etiyokuşu buluntuları, bize malumat vermek itibarile kıymetini kavimler, krallıklar, pazar siteleri ve Turova II ile bu kültürün aşağı yukarı anlatarak alkışlandı. mabed sitelerini tetkik etti. muasır olduklannı göstermiştir. Etilerde tarih yaztcdtğı Türk Tarih Kurumunun yaptırmakta Profesör Myres, bunlardan başka îbAnkara Dil ve Tarih fakültesi profe ranî teokrasisini, rahib hükümdar ve ce olduğu Alacahöyük hafriyatı halka aid sörlerinden Güterbock da «Etilerde tarih maat münasebetlerini, bunlardaki keha olan bu kültürle beraber yüksek bir di yazıcılığı» mevzulu bir tez irad etti. Enetin mahiyetini ve yeni Yahudiliğin ka nastik kültürün inkişaf etmiş olduğunu tilerdeki tarih yazıcılığının ehemmiyet rakterlerini, diğer taraftan da Yunan si bize öğretmiştir. Bu kültürün amilleri Or derecesini ilmî bir tarzda ve vesikalara e devletlerini ve buradaki müsavat, hak ta Asyadan gelen brakisefal insanlardır. dayanarak izah eden profesör tarihin eve hüriyet mefhumlarını, hüriyet ve im Alacahöyük hafriyatı ayni zamanda Ur, hemmiyetini ve millî şuurun tarihî şuur iyazın çarpışmasını, îranın imtiyazlı Mari, Mısır protodinastik ve Maykop demek olduğunu ve bu kongrenin, Tür partiye mazhariyetini ve bundan doğan gibi yüksek kültürlerin arasındaki müna kiyeyi idare edenlerin bu hakikate vu sebetleri ve binaenaleyh bunların müşte kuflannm en iyi delili bulunduğunu kı neticeleri anlatarak alkışlandı. saca anlattıktan sonra, Etilerde tarih yarek menşelerini meydana çıkarmıştır. Bazirik hafriyatı zıcılığının Sümer ve Babillilerdeki yapı Orta Anadolu yüksek kültürünün garTürk Dıl Kurumu Başuzmanı ve Anveya vakıf kitabelerinde göze çarptığı giara Tarih, Dil ve Coğrafya Fakültesi bî Anadoluda hâkim olduğu Turova II bi daima din ile alâkalı olmadığını, Eti Türkoloji profesörü Abdülkadir înan, deki hazinenin meydana çıkarılmasile islerdeki tarih tasvirlerinde ekseriyetle Altaydaki Pazırık hafriyatında meydana pat edilmiş oluyor; çünkü burada bulu devlet fikri göründüğünü, bu nevi tarih çıkarılan atların vaziyetini Türklerin de nan eşya pek mühim bir kısmı Alacahö çilik örneklerinin hiyeroğlif yazısı ile fin merasimile bu mezarın Türklere aid yükteki eşyanın tamamen aynidir.» Bu tezden sonra celse beş dakika için yazılmış bulunmasma göre, bunun Eti olduğunu anlatan bir tebliğ yaptı. lere mahsus ve Mezopotamya tasvirinden Profesör Altaydaki Pazırık hafriya tatil edildi. azade bir zihniyetin mahsulü bulundu tkinci celse ında Milâddan önce üçüncü veya dör ğunu söyledi. Profesör, daha sonra Etidüncü asra aid birçok şeyler buJundu Dünkü toplantının ikinci celsesi saat lerde tarih yazıcılığının nevilerine geçe * < ğunu söyledikten sonra, bu meyanda gö* TTHc'yâp'ıldı. Reisiri, butun'kz '!ariît>Ieri rek bunun yıllık analistik âkdedilen müldüğü gündenberi buz tabakası altın nin program mucibince tezlerini zamanın m«she^lereurmîthah"dtra'htirt bâşlâıigı * da sapasağlam kalmış on at cesedî mey da' söyliyebilmeleri ıçin tebliğlerin kısa cında günahlan itiraf ve nihayet hükümdana çıkanldığını, bunlann hepsinin ay yapılması hakkmdaki ricası, fransızca da dar fermanlannda maziye aid izahat gır, kuyruklan kesik ve kulaklarında baş tekrar edildikten sonra, Kandiye Müzesi şekillerinde sçörüldüğünü ve bu tarih yaka başka nişanlar bulunduğunu söyledi. ve Girid Arkeoloji İşleri direktörü pro zıcılığının Etileri diğer kavimlerden te Profesör, bundan sonra, bu kazıya fesör Dr. Marinatos'a söz verildi. mayüz ettirdiğini izah etti. dair yazılan etüdlerin bu mezan «Türk tkinci bin yılda Girid Ege tarihinde Akalar olmıyan» bir kavme aid gibi gösterdik Mevzu, «İkinci Bin Yılda Girid ve Doktor Arif Müfid, evvelki günkü lerini, halbuki tarihî malumata göre Ü Girid Anadolu Dünyası» îdi. Tezini alçüncü asırdanberi buralarda Türklerin manca olarak okuyan profesör, Giridin programdan artan tezini dün söyledi. yaşadığını ve mezardan çıkanlan atların pek eski zamanlardan itibaren kültür, Profesör, tezinde şimdiye kadar iddia esayısınm, nişanlannın, geyik kuyrukları san'at ve din bakımından Küçük Asya dildiği gibi Akalann Yunanıstana şimalnın ve hepsinin de aygır oluşunun ancak ile bir kül teşkil ettiğini, hatta üçüncü bin den gelmiş îndo Cermenler olmayıp orTürk tarihi ve etnoğrafyasile izah oluna yılda bütün Ege havzasmın Küçük As ta Asyadan, Anadolu üzerinden gelmiş bileceğini, bu cihetin, bugüne kadar ya ya kavimleri tarafından istilâ edildiğini bir kavim olduğunu tebarüz ettirmiş; ve zılan etüdlerde tamamile ihmal edilmiş kabul ve bilâkis son senelerde ileri sürü demiştir ki: « îşte arkeolojik deliller, bilhassa bulunmasma binaen, bittabi ölünün de len HindoCermen muhaceretlerini red «Minyas» karamiğinin yayılış sahası, hangi ırka mensub olduğu keyfiyetinin detmiştir. kökleri orta Asyada olan bir muhaceret doğru olarak anlaşılmamış ve yanlış adProfesör Marinatos, Anadolunun, dalgasının Anadoludan geçerek adalar lar verilmiş bulunduğunu söyledi. Yunan karası ve diğer Adalardan ziyade ve Yunanistanı işgal etmiş olduğunu gösBu tez de Kurultayca alkışlarla kar Giridle irtibatı olduğunu ileri sürmekteşılandı. dir. Profesör Giridlilerin ikinci bin yıl termektedir. Eski Hallas devrine aid bir Dünkü toplantıda Anadoludaki Yu içinde Anadolu sahillerinde koloniler takim kültür asarı ve keramiklerin ikinci nan ve Roma harabelerini araştırma me kurduklannı, yahud zelzeleler dolayısile binde dahi baki kalmış olmaları yeni getodu hakkmda bir tebliğ yapması mukar harabeye dönmüş olan adayı bırakarak len insanlann eski ahaliyi imha etmemiş, rer olan Alman profesörü Dr. Schede Anadoluya geçmiş bulunduklannı kayid bilâkis bunlarla kanşmış olduklarını gösanî bir mazeretinden dolayı memleketine ve bir taraftan da Akalann Kontinanda termektedir.» dönmek mecburiyetinde kalmıştı. Bu iti kurmuş olduklan medeniyetin Anadolu Ayni zamanda bazı topomik araştırbarla dün, profesörün itizar ve teşekkür ile karabetine işaret etmiştir. malar bilhassa Aka ve Akaili isimlerinin namesi okundu ve Dil Fakültesi profe Profesör, netice olarak, Giridin ilkön yayılış sahası böyle bir şark garb muha sörlerinden (Vonder Osten) e söz veril ce Yunan karasile ve daha sonra bu iki ceretini teyid edebilecek mahiyettedir. di. Aka ismine: Ahhaioi, Ahhaya, Ahmedeniyetin Küçük Asya ile kaynaştığıAnadoluda Milâddan önce nı, aradaki bağlann hiçbir zaman çözül hiyaya, Akaivvaş, Hiphhaioi şekillerinde mediğini söylemiş ve bu hale göre Kü raslamak kabildir. 3 üncü bin yıl Diğer bir takım filolojik deliller bil Alman* profesörü bu uzun ve alâka çük Asyasız Ege medeniyetinin ve dola yısile Yunan, Lâtin ve nihayet Avrupa hassa Akaların inşa etmiş oldukları şato bahş tezinde ezcümle şunlan söyledi: « Anadoluda Milâddan evvel ü medeniyetlerinin meydana gelmiş bulun ve iskân mmtakalan isimleri İndo Cermen lisanlarüe izah olunmayıp Proto çüncü bin yılda iki büyük kültür çevresi masmı gayrikabil görmüş ve: «Beşeriyetin beşiği Asyadır, faka» Eti ve Eti lisanlarile büyük bir karabet görüyoruz. Bunlardan birisi Turova II kültürün beşiği Anadoludur» diyerek u gösteren küçük Asya kavimleri veya Asve ona yakm istasyonlarla temsil olunan yanik kavimlerin dillerile beraber git zun uzun alkışlanmıstır. garb tarafı kültürü, diğeri de Orta Anamektedir. Ayni hali Homer tarafından Profesör Bittel'in tezi dolu kültürüdür. Her ikisinin kökünün Bundan sonra profesör Kurt Bittel, zikredilen Aka büyüklerinin isimlerinde ayni olması muhtemeldir. Garbdaki külprehistorik devirde Anadoluda ölü göm dahi görmek kabildir. Yunan mitolojisin: tür haricden ehemmiyetli tesirler almak sızın kendi çevresi içinde inkişaf etmiş; me âdetleri mevzulu tebliğini yaptı. Pro tetkik edecek olursak Aka büyüklerinin Paris 22 (A.A.) İtalyanm Nyon itilâfını kabulü meselesinden bahseden Petit Parisien gazetesi diyor ki: «Vücude getirilmiş olan itilâf, Ispanyadaki dahilî harbden doğmuş olan, bir seneden fazla bir müddertenberi beynelmilel havayı ve bilhassa Fransa, İngil tere ve Almanya arasındaki münasebet * Fransa tspanya hududu kapandı leri zehirliyen hertürlü müşkülâtı yatış SaintJeandeLuz 22 (A.A.) İstırmağı teshil etmek gibi bir netice vere anyol memurlan, dün öğleden sonra cektir. Bu sebebden dolayı bu itilâf, daududlan bütün Fransızlara kapamışlarha umumî ve hatta İspanya işlerine ade dır. Fransız memurlan, Bidassoa nehri mi müdahale meselesini de ihtiva etmeğe boyunca bir takım ihtiyat tedbirleri al müsaid görüşmelerin bir mukaddemesi mışlardır. görünmektedir.» Fransanın Malaga konsolosu Petit Journal'dan: tevkif edilmiş «İhtimal, kimin bir diplomasi zafer kaBayonne 22 (A.A.) Buraya gezanacağı suale şayan görülecektir. îtalya en bazı malumata göre Fransanın Mamı, yoksa Fransa ve îngiltere mi? Haagadaki konsolosunun dün Frankist memurlan tarafından evinde hasedilmiş ol kikati halde bu zaferi M. Neville Chamberlaın kazanacaktır.» duğu rivayet edilmektedir. Echo de Paris, diyor ki: .. Troncoso hapsedildi «Sonu iyi gelecek herşey, iyidir. AkdeHendaye 22 (A.A.) Dün akşam nizde yekdiğerine rakib iki kontrol devBrest Adliyesi, kumandan Troncoso riyesi bulunmasmın tevlid edebileceği hakkında bir tevkif müzekkeresi ısdar etmiştir. Bu müzekkere, Hendaye istasyo tehlikenin önüne geçmek, Fransa ve înnunun hususî komiserliğinde kumandan giltere diplomasilerinin iftihar edebilecekleri bir neticedir.» Troncoso'ya tebliğ edilmiştir. Oeuvre gazetesi, yazıyor: M. Troncoso, C 2 denizaltısını alıp açırmak teşebbüsünde bulunmakla it îtalyanın kabulü, bir kiyaset eseri giham edilmektedir. Mumaileyh, Boyon bi görünmektedir. Bu kabul, tesirli bir ne'a götürülecek ve orada müddeiumu teşriki mesai için ümidler uyandıracak miye teslim edilecektir. mahiyettedir. Yalnız îtalyanın Pariste Hapisaneye götürüldü akdedilecek teknik içtimalarda ne gibi Bayonne 22 (A.A.) Troncoso, iddialar ileri süreceği meselesi kalıyor.» Populaire gazetesi, şöyle diyor: dün akşam Bayonne tevkifhanesinde hapsedilmiştir. «İtalyaya kat'iyyen muadelet hakkı îtalyan eksperleri, Bir trene de bomba koymuşlar, bahşedilmemiştir. Fransız ve îngiliz eksperlerile ancak tektayayreleri takib edeceklermif Paris 22 (A.A.) Brest suikasdi nik müzakerelerde bulunacaklardır. Nyon itilâflan çerçevesi içinde yapılakurbanının kardeşi, Nicolas Gabarin'in Pariste tevkifi üzerine şahidlerden biri, cak teknik tadilâttan başka hiçbir şey emniyet idaresinde Gabarin'in üç cürüm mevzuubahs olamaz.» arkadaşile 7 martta, kumandan TroncoKumandan Troncoso'nun tevkifi me so'nun emri üzerine Cerbere trenine bir selesinden bahseden Epoque gazetesi, dirçıba^kcıymuş olduğunu Jbeyan etmi§ yor kiı Tj, a . . «Yüksek rütbede ve büyük bir vazife tır. Şahid, Troncoso'nun Gabarin'i Tu ile tavzif edilmiş bir zabitin bugün ciheti luz'da bulunan ve Valencia'ya gönderi adliyenin vazıyed etmiş olduğu işleri leceği farzolunan tayyareleri tahribe me görmek için iki defa hududumuzu geç • mur etmiş, fakat bu işin akamete uğramış miş ve Fransız memurlanna karşı tahri kâtta bulunmak cesaretini kendinde gör»lduğunu ilâve etmiştir. Jose Gabarin'in Barcelona'ya eşya müş olması aklın kabul edemiyeceği birgötürmekte olan bir trene bombalar koy şeydir.» mak vazifesile tavzif edilmiş olduğu söyKraliyetçi Action Française gazetesinlenmektedir. den: Şahid, bu son vazifeyi ifa için Gaga «Fransa hiçbir zaman, hangi fırkaya rin'e yüzbaşı îbanez'in terfik edilmiş ol mensub olursa olsunlar, ecnebilerin kendi duğunu ilâve etmiştir. toprağında cürüm mahiyetinde işler gör Mütecaviz bütün mes'uliyeti mesine müsamaha edemez.» kabul ediyor Paris 22 (A.A.) Salâhiyettar me hafilde toplanan malumata göre Tron coso, Brest taarruzunun bütün mes'ulıye:ini deruhde etmekte olduğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, fırkasının düşmanlarına hatta ecnebi topraklarında bile harekete geçmenin kendisinin vazifesi ve hakkı olduğunu söylemiştir. Fransız polisinin Troncoso'nun faali yetinden cumartesi günü bir kadın marifetile haberdar olmuş olduğu tasrih edilmektedir. Troncoso'nun taarruzun vukuu günü Brest'de bulunup bulunmadığı hakkında tahkikata devam edilmektedir. Bu mesele hakkında şüphe vardır. Emniyet ida Başvekil Ankaraya gitti saylavlar, Merkez Komutanı General îhsan Ilgaz, General Cemil Cahid, İs tanbul Komutanı Halis, General Salih, Emniyet müdürü Salih Kılıç ve diğer erkân rıhtımda karşılamışlardır. tsmet İnönü herkesin ellerini sıkarak hatırlarını sormuş, garda teşyie gelen lerle samimî konuşmalarda bulunmuş ve 7.30 da alkışlar arasında trene binerek hareket etmiştir. Celâl Bayar da gidiyor Başvekâlet vekili ve İktısad Vekili Celâl Bayarla diğer bazı vekillerin de bugün Ankaraya hareket etmeleri muhtemeldir. IBaştaraft 1 inct sahijedel Yunan, İran ve Beni tsrail Ecnebi profesörlerden Myres'in tez i ismi taşıyordu. Kıymetli âlim tezm tilizce olarak izah etti. Myres, îran, Yunanistan ve Ben rail münasebet ve müesseselerini ilm ir görüşle tahlil ve izah ederek, îran îmMratorluğunun kurulusunun o zama nm milletlerinden ikisinin, Yahu • dilerle Yunanlılann tarihinde yen Hir devîr actıemı, fakat bunlann üzerin bahusus Polops'un küçük Asyadan [ rettikten ve bazı îtalyan âlimlerinin Et Yunanistana geçmiş olduğunu görürüz.' rüskleri îtalyanın yerli halkı olarak gösAyni hali Katmos, Danatos, Kekropsda termek için sarfettikleri gayretin kolayca sonra, dahi görürüz. Avrupalı âlimlerin bir ço anlaşılabileceğini kaydettıkten ğunun Akalann şimalinden gelmiş ol kendisinin bu noktai nazara ve Etrüsls duklarını göstermeleri ve ileri sürdükleri dilinin menşei Hındo Cermanik olduğı bazı arkeolojik delillerin dahi bizim tezi hakkmdaki iddiaya iştirak etmediğin mizin lehinde olduğu anlaşılıyor. Bil ilâve ederek delillerini ortaya koymuş • hassa bir şimal ev tipi olarak kabul edi tur. len Megaronun en eski nümunelerini Bundan sonra profesör Etrüsk diliniı Ege havzasında buluyoruz. Ayni hali Eti dili ile münasebetini görmekle bera müstahkem şatolarda dahi görürüz. Av ber, onunla ayni olmadığı iddia ve şark rupada ise bu kabil müstahkem şatolara tan muhaceretleri Milâddan önce 20CK ancak Milâddan evvel 1000 senesinde yıla kadar çıkarılmak lâzım gelen bı raslamak kabildir. Diğer taraftan bir ta kavmin o sıralarda Kars civannda yaşa kım hususat bilhassa Akalann inşa etmiş mış olduğu Ermiyan ve Totemizm yol oldukları kubbeli mezarlar ve ölülerin ile yaptığı araştırmalara dayanarak Et yüzlerine koymuş oldukları maskelere rüsklerin menşei orta Asya olmak üzer Mezopotamiya ve Altaylarda raslamak kabul etmek icab ettiğini izah etmiştir. kabildir.» Bu tezden sonra Roma Universite1 Rektörlüğünden gelen bir tebrik telgra Dilimizle Etrüsk dilinin okunarak uzun uzun alkışlandı. Bunda mukayesesi Dünkü toplantının son tezi profesör sonra Kurultay bugün saat 14 te toplaı Brandenstein'nin idi. Tezini almanca mak üzere 6,5 ta dağıldı. irad eden profesör Doktor Brandenstein «Etrüsk meselesinin şimdiki durumu» mevzulu tezini irad etmiştir. Etrüsklerin menşei ve dili hakkında dikkate değer mütalealan ihtiva eden tezde tebliğ sahibi, âlimlerce Etrüsklerin dili ve tarihi hakkında ileri sürülen mütalealan zik Madam Pittard'ın bir konferam Dün söc sövlivenlerden dördü kürsüde Tarih Kurultayına iştirak eden Ce nevre Üniversitesi Fen fakültesi dekaı profesör Pittard'ın refikası içtimaiyat . limlerinden Madam Pittard yarın öğle den sonra İstanbul Halkevinde mühi ichmaî ve siyasî bir konferans verecekH

Bu sayıdan diğer sayfalar: