19 Şubat 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

19 Şubat 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

19 Şubat 1938 CUMHURÎYET Bevlinde son Avusturyamn antikomintern pakta ve Milletler Cemiyetî aleyhtarı siyasete uyacağı tahakkuk ediyor [Baştaraft 1 inci sahifede] man Hava Nezareti tarafından kendisine tahsis edilen hususî bir tayyare ile Viyanaya hareket etmiştir. Avusturya Hariciye Nazırının Berlin ziyareti münasebetile yeniden mühim şayialar çıkmıştır. Bu meyanda Avustur yanm derhal Milletler Cemiyetile kat'ı alâka ile komünizm aleyhtan pakta ve Almanyanın dört senelik iktısadî plânına iltihak edeceği söyleniyor. Diğer bir habere göre, Avusturya Dahiliye Nazın Avusturyayı derhal nazi leştirmek üzere, Alman polis teşkilâtı şefi M. Himmler tarafından hazırlanan projeyi hâmilen Viyana dönmüştür. tile ziyaret etmektedir. Nazır iki vazife ile gelmiştir: Londra 18 (Hususî) Romadan alınan haberler, Avusturyamn yakında komünizm aleyhindeki pakta iltihak edeceğini teyid etmektedirler. M. Hitler keyfiyeti pazar günü irad edeceği nutku ile ilân edecektir. M. Hitler'in nutku bütün Avusturya radyolan tarafından Avusturyanın her tarafına neşredilecektir. Buna mukabil, Alman radyolan da Avusturya Başvekili M. Schuschnigg'in nutkunu Almanyada yayacaklardır. 1 Affı umumî ilânı neticesinde serbest bırakılan Avusturya nazi liderleri nin hakkında müzakerede bulunmak. Avusturya hükumeti bunların Avusturyada oturmalanm istemektedir. Fakat Hitler, söylendiğine göre, bunlann Almanyada oturmalarına müsaade edeceğını vadet miştir. 2 Hitler'in pazar günü Rayştag'da söyliyeceği nutukta Almanyanın Berchtesgaden itilâflan mucibince Avusturyalı nazilere müzaheret etmiyecegini söyle mesinin Avusturya hükumetince şiddetle arzu edildiğini bildirmektedir. Simal Kutbunda heyecanlı bir takib Rus tayyarecisi, buz adası üzerinde Papaninle karşılaşışını anlatıyor Moskova 18 Papanin kampı ile Taymir buzkıranı arasındaki irtibat muntazam surette teessüs etmiştir. U2 tayyaresindeki pilot Vlassovv, kampın iki kilometro yakmında yere inmiştir. Papanin'le tayyareciler kucaklaşmışlardır. Vlassow, âlimlere posta paketini, hediyeleri tevdi etmiş, kendilerine bira ve portakal vermiş ve tekrar hareket etmiştir. Papanin'in evvelâ fennî alât ve malzemesinin kurtarılmasmı istiyerek buz kütlesinden ayrılmak hususunda müşkülât çıkarmış olduğu zannedilmekledir. Budenko'nun kaçması hâdisesi büyüyor Sovyetler, Romanyayı protestoda ısrar ediyorlar (Saj tarafı 1 inci sahifede) derdiği mektubla da müeyyed bulunmaktadır.» Bu beyanata cevaben, M. Litvinof, M. Popescu'dan aşağıdaki beyanatını Romanya hükumetine bildirmesini rica etmiştir: « Butenko'nun mektubunun Ro manya Hariciye Nezareti tarafından alınmasmdan ev\'el, daha ilk dakikalardan itibaren Romanya gazeteleri ve faşist memleketler matbuatı tarafından Butenko'nun kendi ihtiyarile hareket etmiş olduğu hususunda çıkarılan şayialara inanmıyoruz. Butenko'nun Romanya Hariciye Nezaretine yazdığı mektub sahte değil de bizzat Butenko tarafından yazıl mış dahi olsa biz bu dakikaya kadar Butenko'nun kendisini kaçıranların e linde bulunduğundan, bunların tehdid ve hatta işkence ile kendisine bu mektubu yazdırmış olduğundan ve mektubun da bilâhare caniler tarafından Budapeşte'ye ve oradan da Bükreşe gönderildiğinden şüphe etmiyoruz. Bir ltalyan gazetesinin sözde Butenko'nun bazı beyanatını ve bir makalesini neşrettiği, hatta Butenkonun Romada bulunduğu ve herhangi bir beyanatta bulunmak üzere yabancı memleketler gazetecilerini davet eylediği haber veriliyor. Eğer bu doğru ise, gene kat'iyyen şüphemiz yoktur ki Butenko, bu beyanatla bu makaleleri yazmağa mecbur edilmiş, Butenko'nun evrakı, kendisini kaçıranlar tarafından herhangi bir beyaz Rusa verilmiş ve bu beyaz Rus da kendisini Romada Butenko olarak tanıtmıştır. Bu beyaz Rus, bittabi faşist makamlannın kendisini ele vermiyeceğinden emindir. Butenko hür bir memlekette kendisini göstermedikçe ve kendisini şahsan tanıyanlann karşısına çıkmadıkça, kendisinin, eğer öldürülmemişse, hâlâ kendisini kaçıranların elinde ve Roman yada bulunmakta olduğu hakkındaki kanaatimizi hiçbir şey değiştiremez. Sovyet hükumeti, bu sebebden dolayı, Bükreş elçiliğinin 10 şubat tarihli notasındaki bütün taleblerini tam olarak muhafaza etmekte ve bu taleblerin tam olarak ifasi üzerinde ısrar eylemektedir.» M. Litvinof, ayni zamanda hâdis olari vaziyetin ciddî mahiyeti sebebile, Sovyetler Birliğinin Prag büyük elçisi Alek< sandrovski'nin tahkikatı takib eylemek ve büzumu takdirinde bu mesele etrafında Romanya hükumetile görüşmelerde bu « lunmak üzere Bükreşe gönderilmiş olduğundan Romanya hükumetini haberdar eylemesini de M. Popescu'dan rica et • miştir. (a.a.) Tatbikt derpiş edilen yeni esaslar Berlin 18 Israrla dönen şayialara göre, önümüzdeki günler zarfında Avusturya hakkında birinci derecede mühim bazı tedbirler alınacaktır. Bu tedbirler, üç büyük sahada tecelli eyliyecektir. Ekonomik sahada, iki memleket arasmdaki gümrükler tedricen kaldırılarak birkaç zaman sonra gümrük bakımından bir kül teşkil eden bir Avusturya Al manya arazisi vücude getirilecektir. Iki memleket için müşterek bir para ihdasına kadar, iki memleket paraları arasında sabit bir nisbet tesis olunacaktır. Büyük nafıa işleri programı, ezcümle otostradlar inşaatı, Avusturyaya da teşmil olu nacaktır. Ayrıca, halen işçiye ihtiyacı olan Alman ziraat ve endüstrisinde çok mühim miktarda Avusturyalı işsizler kullanılacaktır. Berlinde söylendiğine göre, bu tedbirler Almanya için çok ağır fedakârlıkları mucib olacaktır. Fakat bu fedakârlıklar, haricî siyasette mühim avantajlarla te vazün edecektir. Avusturya kendi siyasetini, antikomintern paktla Milletler Cemiyeti hususlarmda Almanyanın siyasetine uyduracaktır. Dahilî siyasette, Avu^turya kabinesile vatansever cephede, yakın bir istikbalde, yeni bir değişiklik yapüacaktır. Miihim nezaretlere, nasyonal sosyalistler getirilecektir. Vatansever cephe genel sekreteri albay Adam, bu vazifeden çıkarılacak ve naziler bu cepheye alınarak ku manda mevkilerinden bir kısmı kendilerine verilecektir. Berlinde temin olunduğuna göre, bu şartlar, Berchtesgaden görüşmelerinde M. Schuschnigg'e bildirilmiş ve Avus turya Başvekili tarafından kabul olun muştur. Berlin hükumet mehafili, Al manya Avusturya münasebetlerinin müstakbel inkişafı hakkında büyük bir emniyet beslemektedir. Sarih surette telmih edildiğine göre, tam bir Anschlussu aramamakla beraber, Almanya, Avus turya ile Almanya arasında, şekil itibarile serbest bir devlet olarak kalan Danzig serbest şehrile Almanya arasında mevcud münasebetlerin ayni tarzda münasebetler kurulacağını ümid eylemektedir. lık yapılamıyacağını ve mes'uliyetten asla kaçınılamıyacağını hatırından çıkanp çıkarmıyacağını öğrenmek istiyen M. Noel Baker'e şu cevabı vermiştir: Mes'uliyet, münhasıran bizim uhdemize müterettib değildir. Bunun üzerine muhalif amele fırka sından M. Bellenger, M. Eden'in gerek İngilterede, gerek ecnebi memleketlerde husulü mümkün hertürlü suitefehhüme mâni olmak maksadile yakın bir tarihte Tayyareci intıbalarınt anlatıyor Moskova 18 16 şubatta Papanin Avusturyadaki Ingiliz menafiinin neden olan ibaret olduğunu ilmî surette tarif etmek kampını ziyaret etmeğe muvaffak teşebbüsünde bulunup bulunmıyacağını tayyareci Vlassovv anlatıyor: «Buzla kaph arazi üzerinde uçarken sormuştur. M. Eden bu suali cevabsız Papanin'in radyo ile daha evvel bildir bırakmıştır. miş olduğu tafsilâta tamamile benziyen M. Eden halen Almanyanın Avustursiyah noktalar gördüm. Bunun üzerine ya istiklâline «temellük etmiş» olmasına aşağıya indik ve 50 metroda hamp üzebinaen çok âcil bazı işler yapılmasınm rinde selâm vermek için iki daire çizdik. zanırî olup olmadığı suretinde komünistKampı daha gözükür bir hale getirmek lerden M. Gallacher tarafmdan sorulan için Papanin grupu dışarıya elbiseler sersuale de cevab vermemiştir. mişler ve ateşler yakmışlardı. Budenko, Sovyet sefareti başhâtibini kabul etmedi Roma 18 (Hususî) Romadakî Sovyet elçiliği başkâtibi olduğunu söyli» yen Kulaçenko, Romada bulunan Sovf yetlerin eski Bükreş maslahatgüzannı zi* yaret etmek istemiş, fakat M. Budenkoj ziyaretçiyi kabul etmemiştir. Budenko'nun bir Alman gazetesine beyanatt Roma 18 Sovyetlerin eski Bükrej maslahatgüzan Budenko dün Völkicher Beobahterin Roma muhabirini kabul ederek evvelki beyanatını teyid etmiştir. Ingiliz ve Fransız elçüerinin teşebbüsleri Avusturya devlet şurasında değişiklikler Berlin 18 Lokal Anzeiger gazetesi «Avusturya Devlet Şurasında Islahat» başlığı altında verdiği bir yazıda diyor ki: Avusturya Devlet Şurasına, millî muhalefete mensub zevat, ezcümle 11 tem muz 1936 anlaşmalarından çok daha evvel bir sükun vücude getirmek hususundaki teşebbüslerile tanmmış Avusturyalı mühendis Theintaler girecektir. Zannedildiğine göre Avusturya federal parlamentosunun 24 şubatta toplan masından evvel, Berchtesgaden mülâkatı neticeleri olarak birçok mühim tedbirler daha alınacaktır. Viyana 18 Fransa sefiri Gabrîel Puaix bugün Schuschnigg'le görüşerek, Fransanın Avusturya istiklâlile alâkadar olduğu hakkında François Poncet tara fından Berlin nezdinde yeniden yapılan teşebbüsü bidirmiştir. Berlin 18 Fransa sefiri, von Ribbentrop'u ziyaret etmiştir. Bu ziyaret esnasında Avrupa siyasetine aid bütün meseleler görüşülmüştür. Londra 18 Berchtesgaden mülâkatı hakkında tafsilât almak üzere Almanya Hariciye Nezaretine giden Sir Nevill Henderson, bu hususta pek müphem malumat alabilmiştir. Papanin kampı büyük buz parçaları terakümünden mürekkeb dağlık ortasında küçük bir bankiz üstündedir. Bu bankiz, etrafı duvarlarla çevrilmiş bir avluya benzemektedir. Kamptaki arkadaşlar bizi ellerile selâmlamakta ve heyecanlı bir surette birşeyler söylemekteydi. Papanin elinde bir sinema makinesile uçuşumuzu filme alıyordu. Papanin tayyarenin inebileceği yeri elile istikamet tayin etmek suretile gösterdikten sonra o tarafa dogru koşmağa başladı. Budenko, Romadan da ayrıldt mı?t Roma 18 Italyaya iltica etmiş olan Sovyetlerin eski Bükreş maslahatgüzari Budenko, Romaya gelelidenberi otur • makta olduğu oteli bu sabah terketmiş tir. Nereye gittiği bilinmiyor. Rusyanm Prag sefiri Bükreşe geliyor Prag 18 Sovyet orta elçisi Aleksandrovski, Budenko'nun gaybubeti me« selesini yerinde tetkik etmek üzere Bükreşe hareket etmiştir. Yeni bir elçi gelnv ciye kadar da Bükreş elçiliğini idare e * decektir. Göring martta Avusturyaya gidecek Berlin 18 Emin bir membadan ögrenildiğine göre Goering, gelecek martta Avusturyayı ziyaret edecektir. Muma Avusturya kralcılarımn / ileyh, tertib edilecek bir av partisi esnaprotestosu sında Avusturya devlet adamlarüe siyasî Londra 18 (Hususî) Avusturya görüşmelerde bulunacaktır. daki Kraliyet taraftarlan bugün InnsGuido Schmidt, bir av partîsine îştirak bruck'ta alenî bir miting akdederek M. etmek üzere Goering'i geçen ilkteşrinde Seiss înquart'm kabineye ahnmasmı pro Avusturyaya davet etmişti. testo etmişlerdir. Hatiblerden biri, KraAvusturya işçilerinin kararı liyet taraftarlarile Avusturya işçilerinin Viyana 18 (Hususî) Avusturya hür Avusturya için mücadele edecekleişçileri Avusturyamn istiklâlini sonuna rini söylemiştir. kadar müdafaaya karar vermişlerdir. Brüksel 18 Arşidük Otto von Londra 18 (Hususî) ÇekoslovakHabsburg, Stumockerzeel şatosuna dönyadan gelen haberlere göre, Karlsbad'da müştür. bazı hâdiseler olmuş, Südet Almanlarile Alman sosyalist demokratlar arasında Franstz gazetelerinin mütaleaları Paris 18 Bu sabahki Paris gazekanh çarpışmalar vuku bulmuştur. Bu teleri, Avusturya hâdiselerinin Avrupa hususta fazla tafsilât alınamamıştır. Londra 18 (Hususî) Çekoslovak üzerindeki tesirlerinden bahsetmektedir. yada vuku bulan çarpışmalar hakkında Exelsior diyor ki: alman mütemmim malumata göre, hâdiFransa ve îngiltere 80 milyon nüfusse Çekoslovakya Alman hududunda luk birleşik bir Alman imparatorluğunun cereyan etmiştir. Çekoslovak hükume vücude gelmesine baş eğemezler. Bu keytile teşriki mesai eden Alman sosyal de fiyete baş eğmek, Brenner üzerinde yermokratlan Südet Almanlannın hücumu leşmiş ve Triyeste'yi doğrudan doğruya na uğramışlar, bu yüzden kanh çarpış tehdid eder bir vaziyet almış endüstri ve malar olmuştur. Polis 40 kişiyi tevkif et askerlik bakımından iki misli bir Almanmiştir. yayı görecek olan ltalya için çok daha Avam kamarasında müzakereler zordur. Romanın, Avusturya ile Ispanya Londra 18 Avam Kamarasında arasında birini tercih etmesi için önünde Avusturyamn vaziyeti hakkında M. Att çok az zaman vardır. Hertürlü ideoloji lee tarafından sorulan bir suale cevab ve izzetinefis düşünceleri bertaraf, Av veren M. Eden, şöyle demiştir: rupanm tarihî icablarına uygun bulunan « Dün Kamarada vermiş olduğum bu tercihte İtalyanm vaziyetini kolaylaşcevaba ilâve edebileceğim hiçbir haber tırmak bahsinde Parisin ve Londranın yoktur. Maamafih Kamara, hükumetin zamanlan ise, bundan çok daha azdır. Avusturya meselesine yalnız kendi hesaJour diyor ki: bına değil, belki bu meselenin heyeti uDolaşan şayialara göre, Almanya, Amumiyesi itibarile merkezi Avrupaya tavusturyaya bir nevi istiklâl terkedecektir. alluku itibarile daima alâka göstermiş Fakat buna mukabil şart olarak, muhteolduğunu ve bundan böyle de gösterecemel Alman taleblerinin Prag hükumeti ğini görüp anlıyacaktır.» tarafından reddedilmesi takdirinde Çe M. Attlle'nin diger bir sualine cevab koslovakyaya hücum etmek fırsatı ele veren M. Eden önümüzdeki pazartesi geçerse, Avusturyamn Alman askerlerini günü daha vâsi mikyasta beyanatta bu kendi arazisinden serbestçe geçirmesini lunabileceğini ümid etmekte olduğunu ileri sürmektedir. Çek meselesi bugün çok söylemiştir. daha büyük bir şiddetle ortaya vazedilM. Henderson'un Küçük îtilâf dev miş bulunmaktadır. Bu mesele garb devletlerinin 1934 şubatındaki beyanatının letlerine yeni endişeler vermektedir. mes'uliyetini üzerlerine almış olmalarına Oeuvre diyor ki: binaen îngiltere hükumetinin bu devlet Viyana büyük elçiliğine doktor Schacht lerin mütalealarını istimzaç edip etmiyeceği suretindeki sualine M. Eden şöyle gidecektir. Sabık Alman Iktısad Nazınnın vazifesi, mümkün olduğu kadar kısa cevab vermiştir: bir zaman içinde Almanya ile Avusturya « M. Henderson, bu gibi mülâhazaların kâffesinin hatırımızda olduğuna arasındaki ekonomik münasebetleri tesis etmektir. ,. emin olabilir.» Umumiyet itibarile görülüyor ki, vaziM. Eden bu mülâhazalar meyanında yet vahimdir. Almanyayı girdiği bu yolmeseleyi tetkik etmek üzere Milletler Cemiyetini içtimaa davet etmek mülâha da itidale sevkedecek herhangi bir hâdise zasmın bulunup bulunmadığmı soran M. çıkmazsa, Almanya, başta Çekoslovakya olmak üzere, bütün orta Avrupa devletMander'e: leri için bir tehlike olacaktır. Dündenberi Söylediklerime hiçbir şey ilâve Londra efkârı umumiyesinde ve diplo edemem, demiştir. Nazır, prensiplerinden hiçbir fedakâr matik mahfillerinde çok derin bir intıba Çekoslovakyadaki Almanlar arasında çarpışmalar Arşidük Otto döndü Yere indik. Ben derhal Papanin'e doğru koşmağa başladım. Büyük bir sevinc nefes almama mâni oluyor ve göz lerim heyecandan yaşlarla doluyordu. Bu buluşma esnasmda hissettiğim şeyleri ta rif edemem. Papanin'le çok defa sanldık ve öpüştük. Papanin'in yüzü arktik rüzgârlarınm tesirile yanmış ve yağızlaşmıştır. Çenesi ufak bir sakalla örtülüdür. Papanin'le beraber tayyarenin yanına gittik. Orada Papanin pilotum IBajtaratı 1 inci sa Dörofeev'le de kucaklaştı. Papanin gru müdahale komitesi tarafmdan yapılan pu ilim adamlarına, akrabalanndan ge tekliflere îtalyanm cevabım bildirmek len mektublarını ve Taymir buzkıranı tedir. mürettebatının hediyesı olan Moskova tngiltere Hariciye Naxtrhğının biralarile birçok portakal verdik. Papanin tebliği heyecanla bize teşekkür etti ve heyetimiLondra 18 Hariciye Bakanlığın ze selâmlar yolladı. dan aşağıdaki tebliğ verilmiştir: Bu esnada kar yağmağa başlamıştı. «Kont Grandi bugün saat 10 da HaBunun üzerine hemen derhal havalanmak riciye Bakanlığına gelerek Başvekil ve mecburiyetinde kaldık.» (a.a.) Hariciye Nazın ile beynelmilel vaziyet ve iki memleket arasındaki münasebetler hakkında müzakerede bulunmuştur.» (a.a.) İspanyol sularında yeni tecavüzler Suriye ve Filistinde karışıklıklar arttı Kudüs 18 Filistinin birçok mıntakalarında geceleyin gezme yasak edil * miştir. Demiryolunun şimal bölgesinde yüzlerce şüpheli kişi tevkif olunmuştur. Ürdün hududunda hususî ihtiyat tedbirleri alınmıştır. İ Beyrutta tevkifat Beyrut 18 Muhalefet liderlerinden birinin Suriye hükumeti tarafından tev * kifi bazı tezahürata sebeb olmuş ve yüz; kadar tezahüratçı tevkif edilmiştir. Balkan memleketleri şimendif er konferansı şehrimizde toplandı Beyrut askerî depoları yandı Paris 18 Beyruttan bildirildiğine göre, bu şehhdeki askerî depolar evvelki Berlin radyosunun verdiği haber gece bir yangın neticesinde harab olmus* tur. "! teeyyüd etmedi Viyanamn tekzibleri Viyana 18 îyi haber alan mahfeller Avusturyamn Milletler Cemiyetinden çekilmesi, Almanya ile askerî bir itilâf imzalaması ve iki memleket hududlannın tevhidi meselelerinin Viyana ile Berlin arasında mevzuu bahsolduğu hakkındaki haberleri kat'iyetle tezib etmektedirler. Bu mahfeller Seiss İnquart'ın Alman hükumet merkezinde yalnız Avrupa nazilerile Almanyanın nasyonal sosyalist makamları arasındaki münasebetler me selesi hakkında görüştüğünü ilâve etmektedirler. [Bastarafı 1 inci sahijede] iresi şefi Cemal, Yugoslavyayı Bradegor ve Milovçiç, Romanyayı Vangilisten, Duma ve îzvenera, Yunanistanı da Kalenepulos temsil etmektedir. Konferansın hedefi, Balkan birliği müşterek münakalât nizamnamesini tanzimdir. Bu nizamnamenin projesi üze rinde görüşülüyor. Balkan birliği müşterek münakalât nizamnamesi, yolcu, bağaj, canh hayvan ve posta nakliyatı etrafında müşterek harcketi temin edecektir. Bunu tarifeler üzerinde Balkanların içtimaî ve iktısadî icablarına göre yapılacak tadilât takib edecektir. Konferansın on gün kadar devam edeceği umuluyor. Murahhaslar boş vakitlerden istifade ederek şehrin şayanı temaşa yerlerini gezeceklerdir. Dün de öğleden sonra Adalarda bir gezinti yapmışlardır. Ankara 18 (Telefonla) Berlin radyosunun Madrid sefaretimize tecavüz edilerek mültecılerin cebren alınıp götürüldüklerine dair haberi etrafında tah kikatta bulundum. Alâkadarlar, bunun geçenlerde vaki olan hâdisenin tazelenerek tekrarından ibaret olduğunu söyle mektedirler. Geçenlerdeki hâdise, Türk sefaretine mülhak olan bir binada cere yan etmiş ve Ispanya hükumeti nezdinde teşebbüslerde bulunulmuştu. Bu yoldaki müzakereler henüz neticelenmiş değildir. Suriye Başvekilinin beyanati Gemi yoluna devam ediyor Avusturyamn muhtemel bir tebliği Paris 18 (Hususî) Bir havadise göre Avusturya hükumeti bu gece bir teblig neşrederek, Avusturyada herhangi yeni bir değişiklik yapılmıyacağını ve hükumetin azamî fedakârlıkta bulunduğunu resmen ilân edecektir. 9 esrarkeş yakalandı Emniyet kaçakçılık bürosu tarafm dan Tophanede Kireçkapısında Topal Rasimin kahvesinde esrar içildiği haber almmış ve dün kahveye anî bir baskın yapılmıştır. Kahvenin kapısı kilidli olduğundan memurlar zorla kapıyı açıp içeri gir mişler ve üst katta dokuz genci esrar içerek sersem olmuş bir halde yakala mışlardır. Yakalananlarm isimleri şunlardır: Rasim, Musa, Cemil, Sıtkı, Kâmil, Turhan, Celâl, Sırrı, Hamdi. Bunlardan Rasimin üzerinde 24 parça esrar bulunmuştur. Esrarkeşler büroya sevkedilm işlerdir. uyanmağa başlamıştır. Umumiyet itiba rile Ingilizler, Fransanın ciddî bir hattı hareket tutmak için îngiltere üzerinde ısrar etmesini çok meşru bulmaktadır. Almanyada bulunan Avusturyalı Naziler meselesi Marsilya 18 Bugün Barselona ile Majorka arasında saat 12,18 de bir İspanyol gemisinin tecavüzüne uğnyan Mansur vapuru bilâhare Cezayir istikametinde yoluna devam ettiğini telsizle bildirmiştir. Marsilya 18 Saat 12,18 de bir îspanyol gemisinin tecavüzüne uğnyan El Mansur vapuru, hâdise esnasmda yanında Fransız La Palme torpitosunun bu Bir Arab idam e'dildi lunduğunu bildiriyor. Venders limanm Londra 18 (Hususî) Filistin askedan hareket etmiş olan vapur, Fransız lirî mahkemesi memnu silâh taşıyan bir manlarına tahsis edilen mahfuz yolu taArabı idama mahkum etmiştir. kib etmektedir. Vapurun civanna düşen obüsün muharebeye girişen iki İspanyol gemisinden birisine aid olacağı tahmin edilmektedir. Şam 18 Başvekil Cemil Bey Mar«. şu beyanatta bulunmuştur: « Ekalliyetlerin ahkâmı şahsiyesi hakkında prensip itibarile bir itilâf hasıl olmuştur. Fransız memurlarının daimî kadrosuna müteallik müzakereler hemen hemen ikmal edilmiştir. Ve yakında Irak* taki memurin heyetine müşabih bir heyet teşkil edilecektir. Petrol damarlan imtit yazlarile işletmeleri hakkındaki müzake* relere devam edilmekte olup bu babdakî itilâfname imza edilir edilmez ve icab; eden tesisat yapılır yapılmaz, Irak şirkeN leri için kabul edilmiş olan esaslara mü« masil esaslar dahilinde işletme işine başlanacaktır. İhrac bankası imtiyazının tecdidi hakkındaki müzakereler devam eN mektedir. Suriye, ecnebi sermayelere düşman değildir, fakat her iki tarafm menafiini muhafaza etmeği iltizam eylemekte' dir.» (a.a.) dam, Berlin 18 Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Avusturya nazırı, Himmler'le uzun bir mülâkat yapmıştır. Seiss İnquart, Almanya Dahiliye Nazırı doktor \Vilhelm Frick'le de görüşerek, Alman topraklarında bulunan A vusturya nazi teşkilâtı olan Avusturya lejyonundan ve son affı umumî neticesinde Avusturyayı terkeden Avusturyalı nazi liderlerinin faaliyetinden bahsetmiştir. Seiss lnquart, nezaret kançıları Keppler nezdinde misafirdir. Emin bir membadan ögrenildiğine göre Seis tnquart Berlini Dahiliye Nazın sıfatile değil yeni «Banş Ofisi» şefi sıfa TerueVde milliyetçiler kazanıyor Perales 18 Teruel cephesinde hava düzeldiğinden, Franco kuvvetleri dün tekrar ileri hareketlerine başlamışlardır. Öğleden sonra, bu kıtaat Alframba nehrini geçmiş ve Sierra Edel Poso dağının batısmdaki mil üzerinde bulunan hükumet siperlerine hücum etmiştir. Hükumetçiler saat 1 7 de çekilmiye mecbur kalmışlar ve Franko'cular' Aliagadan Teruele giden yola varmışlardır. Halen T e ruel garnizonunu iaşe için hükumetçi lerin elinde yalnız Castellon yolu kal miştir. Franco kıtaatı dün öğleden sonra beş kilometro derinliğe ilerilemişlerdir. TEBAN Arnavudluk Kralı AhBir çok cumhuriyetçi asker esir almmıştır. med Zoğo ile, Macar Konteslerinden Hükumet kıtaatmın zayiatımn birkaç bi Geraldine Apponyi'nin nikâhını kıyane yükseldiği bildirilmektedir. cak olan Peşte Müftisi Hüseyin Hilmi Hitlerin nutku Avusturyada da neşrolunacak Viyana 18 Hitlerin pazar günü söyliyeceği nutuk bütün Avusturya radyolan tarafından da neşrolunacaktır.