20 Nisan 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Nisan 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Nisan 1938 CUMHURÎYET Ileri Ihtilâlci hareketi inkişaf ediyor Madridin müdafaası için hükumetçiler yeni tedbirler aldılar tarafı 1 incl sahijede) Guadalajara'da düşmanm müteaddid gece hücumları geri püskürtülmüştür. Tayyare kuvvetlerimiz, pazar günü büyük bir muvaffakiyet kazanmışlardır. Hava filolarımız, Kartajen limanına 80 ton ağırlığında bomba atmışlar, bir düşman harb gemisini batırmışlardır. İki düşman gemisi de hasara uğratılmıştır. Doğu vilâyetleri mizdeki çalışmalar 3 üncü Umumî müfettişin gazetemize beyanatı Garbde muvazeneye doğru Fransız italyan anlaşma imkânlan kuvvetleniyor (Baj tarafı 1 tnci sahifedet Imparatoru Viktor Emanuel'e hitab et mesini istemış, Fransa ise o zaman bunu kabul etmediğinden, elçi Romaya gidememişti ve şimdiye kadar Fransız sefareti maslahatgüzar M. Bondel tarafından idare ediliyordu. Son zamanlarda İngiltere Habeşistanm ilhakını tanımış ve bu mesele Milletler Cemiyeti ruznamesine almmış bulunduğundan, Fransız hüku meti hattı hareketini değiştirmek mecbu riyetinde kalmış ve îtalya ile bir anlaşma akdetmek arzusunu izhar etmiştir. komanterlerini gene Fransız İtalyan münasebetlerinm istikbaline tahsis eyle mektedir. Jur Eko dö Pari gazetesmde Pietfî diyor ki: •t Romada Kont Ciano ile Blondel arasında cumartesi günü başlıyan ve bu sabah devam edecek olan görüşmelerin kat'iyyen bir pazarlık zihniyetini taşımaması lâzımdır. Evvelâ güçlükleri halledelim, sonra bir büyük elçi tayin ederiz. Epok gazetesinde Donadiö diyor ki: Fransanın Mussolini nezdine bir büyük elçi tayin elmesi için 9 mayıs Cenevre toplantısını beklememelidır. Herhalde Fransız hükumetinin Romada Fransayı temsil için birinci plâna hangi yübek bir şahsiyeti tayin edeceğini yakmda öğreneceğiz. Bu zatın, sabık Millî Müdafaa, Maliye ve müstemleke nazırı Pietri ola cağmı kuvvetle tahmin ediyoruz. Orta Anadoluda dünkü zelzele [Battaraft 1 incl sahifedei Zelzelenin hissedildiği diğer yerlerde Zelzelenin şehrimizde ve vilâyetimiz kazalarile zelzelenin hissedildiği diğer vilâtet ve kazalardaki tesirleri etrafında aldığımız malumat şunlardır: Ankarada şehir ve kazalarda bazı binalarda ufak tefek çatlaklar husule gel miş, bazı binalarda sıvalar dökülmüş ve bacalar yıkılmıştır. Nüfusça hiçbir zayiat yoktur. Ankara Kayseri hattı üzerinde Lâlahan istasyonunda bacalar yıkılmış ve çatlaklar husule gelmiştir. İzzertin istasyo nunda da müleaddid çatlaklar vardır. Yeniyaban ve Sekili istasyonları zel • zeleden mühim surette hasara uğradıklarından bu istasyonlardaki memurlar ça dırlarda çalışmak mecburiyetinde kalmışlardır. Hükumetçilere göre Barselon 19 Resmî tebliğ: Birkaç gündenberi Pirene mmtakasmda şiddetli bir muharebe cereyan etmektedir. Bu mmtakada cumhuriyetçiler düşmanın kullandığı ultra modern malzemenin bolluğuna rağmen şiddetli bir mukavemet ve yüksek bir mücadele kabiliyeti göstermektedirler. 15 nisanda Frankistler muvaffakiyet sizlikle neticelenen bir taarruz esnasmda 1500 kişiden fazla zayiat vermişlerdir. Dün kahraman kıt'alarımız asilerin taarruzunu durdurmuşlardır. Ebre'nin cenubunda düşmanm Şerta ve Amposta istikametindeki tazyikine mukavemet edilmektedir. Bu mıntakada mücadele şiddetle devam etmektedir. Diğer cephelerde kayda şayan birşey yoktur. Madridin vaziyeti Madrid 19 Katalonya ile müna sebatın kesilmesi Madridde hiç bir endişe doğurmuş değildir. Madridde bütün siyasî fırkalar, halk arasında pek mergub olan General Miyaja'ya tam salâhiyetler ve rilmesini şevkle tasvib ve tasdik etmek tedirler. Madrid, İspanyanın beşte ikisini temsil eden arazinin başı olarak kalmıştır. Dondurulmuş et, teksif edilmiş süt, şeker, kahve gibi Katalonya yolile gel mekte olan ecnebi mahsulâtı kolaylıkla tedarik olunacaktır. Bu mahsuller, bun dan böyle şark limanlanndan ve Endü lüsten gelecektir. İptidai maddeler istoklan, henüz bir çok tank ve tayyare inşa sma medar olacak miktardadır ve halkın itimadı umumidir. Fransaya akın eden mülteciler Paris 19 Hükumetçi îspanyadan Fransaya mülteciler akını devam etmektedir. Yeniden* 1500 müîteci gelmiştir. Bunlann arasında milisler de vardır. Mülteciler derhal Marinyak tecemmü kamDina sevkedilmektedir. Tuluz 19 Frankist'lerin ileri hareketleri dolayısile Val d'Aran'dan kaçan takriben 1500 sivil mülteci ile birkaç milis dün Luşon civarmda Marinyak kampma sevkedilmişlerdir. Franko kıt'aları dün sabah hiçbir mukavemete maruz kalmadan Bonaigne geçidinden geçmisler ve Salardu kasabasını isgal ehnişlerdir. Şimdi Viella şehrine yaklaşmaktadırlar. Şehir Frankist top çularmın ateşi altındadır. Aragon'dan gelen diğer bazı asi kuvvetlerinin Artigue vadisinden Las Bor des'e indikleri söylenmektedir. Bu vaziyet ağlebi ihtimal sivil Ispan yol halkınm Fransaya iltica etmesini intac edecektir. Dün gelen mültecileri Orillak ve Never'e nakletmek üzeıe birkaç tren Ma rinyak istasyonunda beklemektedir. Sıhhatte olan erkekler arzularma göre cumhurivetçi ve Frankist îspanyaya sevkedileceklerdir. {Bastarafı 1 inct sahtjedei Tahsin Uzer, bundan sonra doğu illerindeki faaliyet etrafında sözü Başmü miş olduğu ve müdafaa hattmı bu nehrin şavir Nizameddin Atakere bırakmıştır. şimalinde vücude getireceği tahminine yol Nizameddin Atakerin izahatı açmaktadır. > Nizameddin Ataker de şu izahatı verVittoria radyosu, Vinaroz'un işgali miştir: keyfiyetinin yakmda kara ve deniz kuv«Hükumetin doğu mıntakası için vetlerinin filî bir mesai birliği yapmaları esaslı düşünceleri vardır. Bunlar, hazırna medar olacağını bildirmektedir, zira lanan programa göre peyderpey tatbik deniz tayyareleri üç saat yirmi dakikada sahasına gırecektır. Bugün için, mem Palma dö Majork'tan Vinaroz'a geçe leketimizin en büyük hayvan servetini ihbılmektedirler. tiva eden Kars ve Erzurum vilâyetlerinHükumetçi îspanyada idam de at ve sığır neslinin ıslahı için mühim edilenler tedbirler alınmıştır. Barselon 19 Hususî mahkeme, vaGöle kazasında tesis edilen bin mevtanî hiyanetten dolayı 19 kişiyi idama cudlu inek deposunun önümüzdeki malî sene içinde tevsii kararlaşmıştır. Erzurum mahkum etmiştir. aygır deposu da ıslah edilecektir. Bu ay, Hükumetçiler Rus bayramına Karacabey harasından seçılen Nonyos adam yollayorlar Barselon 19 Bilhassa Madrid Tıb cinsi sekiz aygır Karsa yollanmıştır. Erzurumda bir tohum ıslah istasyonu fakültesi duvayeni M. Manuel Markez'in açılacaktır. Bu istasyon için iktıza eden de dahil bulunduğu bir heyet, bir mayıs şenliklerinde hazır bulunmak üzere Sov arazinin istimlâk muamelesi, bu sene içinde bitirilecektir. yet Rusyaya gidecektir. Mmtakamızın çok mühim istihsal kudHükumetçi tspanya Milletler retlerinden biri olan sütün standardize Cemiyetine müracaat ediyor edilmesi icin icab eden teşkilât yapılmak Cenevre 19 Milletler Cemiyeti u üzeredir. Bu iş üzerinde, Ziraat ve Ik mumî sekreteri M. Avenol, tspanya Cum tısad Vekâletleri mütehassıslarından mühuriyeti hükumeti Hariciye Nazın M. rekkeb bir heyet tarafından yapılan in Delvayo'dan bir nota almıştır. Bu notada celemeler bitmiştir. Komisyonun hazırlakonseyin önümüzdeki mayıs ayında ya dığı rapora göre, icraatın ilk kısmı yakmpacağı toplantıda îspanya işlerine ecne da başhyacaktır. bilerin müdahalesi meselesinin müzakere Doğuda mühim bir pamuk istihsal edilmesi taleb olunmaktadır. merkezi olan Iğdırda, Aras nehrinden Bu nota ile M. Delvayo'nun dün ga istifade edilerek bütün ovanın irva ve iszetecilere yapmış olduğu beyanat arasın kası için lâzım gelen proje ve keşifler hada münasebet görülmektedir. zırlanmıştır. Mumaileyh, bu beyanatında, tngiliz 939 yılı zarfında tren işlemeğe başlaİtalyan itilâfını protesto etmiş ve bu iti masile, diğer merkezlerle muvasalası telâfm «ecnebi muhariblerin geri alınmala min edilecek olan Erzurumda imar faa rı işinin dahilî harbin hitamma talik edil liyeti devam ediyor. Trabzon Iran mesini derpiş etmek'te» bulunduğunu söy transit yolunun Karaköseden hududa kalemişti. dar olan kısmımn in$aatı bu sene tamamlanacaktır. Ademi müdahale komitesi Iran hududu üzerindeki Gürcübulak malî meselelerle meşgul mevkiinde tesis edilecek müşterek güm Londra 19 Ademi müdahale tâli komitesi, önümüzdeki pazartesi günü top rük binası bu sene zarfında inşa oluna lanarak komitenin malî işlerile meşgul o caktır. Trabzonda inşaatına başlanan 250 yalacaktır. Tâli komite geçenki toplantı taklı hastane, bu sene zarfında tamam sında aza devletlere borçlan bakiyesinin lanacak, Trabzon lisesinin inşaatı da detesviyesi için müracaatte bulunmuştur. vam edecektir. Tortoza düsmek üzere Erzurum, Kars, Gümüşane, Bayburd Londra 19 (Hususî) İspanyadan Halkevleri bu yıl içinde bitirilecektir. gelen son haberler, ihtilâlcilerin Tortoza Trabzonda da yeni bir Halkevi binası üzerine yürüdüklerini bildirmektedir. yapılmaktadır. Tortoza'nın sukutu artık bir saat mese Trabzona su isalesi de yaza kadar telesi addediliyor. min edilecektir. Franko harbi kazandığını ilân Gecen yıl, Iğdır havalisine yerleştirilediyor miş olan Bulgaristanh göçmenlerin evleLondra 19 (Hususî) General ri, bu yıl içinde bitirilmiş olacaktır. Masrafı vilâyet bütçelerinden verilen Franko bu akşam radyoda irad ettiği bir nutukla îspanya harbini kazandığını ve hastane ve yol inşaatına devam edileceği İspanyanm yeniden büyük devletler ara gibi, geçen seneden başlanmış olan muhsmdaki mevkiini işgal edeceğini söyle telif kazalardaki İnhisar idareleri bina ları da bu sene içinde tamamlanacaktır.» miştir. Viella Frankistlerde Londra 19 (Hususî) Ispanyol ihtilâlcileri, ileri hareketlerine bugün de devam ederek Viella şehrini zaptetmiş lerdir. Düne kadar ihtilâlcilerin elinde 30 kilometroluk sahil bulunuyordu. Bugün kü muvaffakiyet neticesinde ihtilâlcilerin eline gecen sahil mıntakası 20 kilometre daha genişlemiş ve 50 kilometreye baliğ olmuştur. Izmir sivil hava meydanî asfaltlanacak Izmir (Hususî) Hamidovasinda ki yeni sivil hava istasyonu meydanı, as faltlanacaktır. Bu iş için kırk bin liraya ihtiyac görülmüştür. Keza, lstanbul, Ankara sahaları da avni suretle asfaltlandırılacaktır. Devlet Havayollan idaresi bu maksadla bir mütehassıs getirtmiştir. Havalar düzelince, İzmir Ankara seferleri başhyacaktır. Fakat İzmir istasyonunun sahası, tavyarelcrin inip kalkmasına müsaid değildir, çok çamurludur. Istasyona en yakm membalardan su getirilecektir. Birkaç su nümunesi tetkik ve tahlil için Nafıa Vekâletine gönderilmiştir. Sahaya giden şose esaslı surette tamir edilecektir. îstasyon, Buca üzerinden otomatik telefonla şehre bağlanmak üze redir. Hükumetçilerin yeni hatlart mukavemet Wagner'in tarihî kulübesi yandı PirnaSaksonya 19 Graupa'da büyük Vagner'in evi yanındaki tarihî küçük kulübe bir yangın neticesinde mah volmuştur. Malum olduğu üzere Vagner, «Lo hengrin» operasmı bu kulübede yazmıştı. Vagner müzesi olan asıl ev, kurtanlabilmiştir. Maddî hasar 12 bin marktır. Vittoria 19 Vittoria radyosu tebliğ ediyor: Frankist'lerin tayyareleri, cumhuriyetçilerin Tortoza mıntakasındaki bütün köprüleri tahrib etmis olduklannı müsahede etmislerdir. Bu hal, düşmanın Ebr cenubunda mukavemet etmeğe karar ver KİTABLAR ARASINDA : Almanca yardımcı kitab Ortamekteblerle liselerde takib edilmekte olan «Metod Alge» den talebe nin lâyıkile istifade edebilmesi için Alman lisesi muallimlerinden Zeki Ce mal tarafından (Metod Alge ile almanca öğrenenlere yajdımcı kitab) isimli bir eser neşredilmiştir. Zeki Cemalin uzun yıllardanberi elde ettiği tecrübe ye istinaden hazırladığı (Türkçe Almanca Lugat) eserlerinden sonra ortaya koyduğu bu dil kitabı almancayı doğru ve pürüzsüz okumağı. konuşmağı kolaylıkla temin ettiği gibi Alman gramerinin bellibaşlı kaidelerini de bol misallerle öğretmektedir. Mekteb talebe sine ve almanca öğrenmek istiyenlere bu eseri tavsiye ederiz. Fiatı 50 kuruştur. Tevzi yeri: lstanbul Kanaat Kü tübhanesidir. Trak vapuru gelince Izmir yolculuğu kısalacak Trak vapuru sür'at tecrübelerinde Almanyada Krop tezgâhlannda inşa edilerek yakmda limanımıza gelecek olan Trak vapurunun Bandırma hattına tah »çis edileceği haberi, Bandırma ve civan le İzmirde büyük bir memnuniyetle karılanmıştır. Trak vapurunun bu hatta tahsisi neticesinde şimdiye kadar bütün bir gece de ^ > vam eden îstanbul Bandırma yol İnsan duygularmm en tatlı ve en culuğu 4, lstanbul îzmir seferi de yüce şefkattir. Çocuk, şefkatin 13 saat gibi çok kısa zamanlara inmiş yeryüzünde örneğidir. V. J olacaktır. Habeş meselesi hakkmda Milletler Cemiyeti tarafından kat'î bir karar ve rilir verilmez, Fransa Romaya yeni bir sefir göndererek Habeşistanm ilhakını tanıyacak ve derhal anlaşma müzakerelerine başlanacaktır. Fransa ile îtalya arasında müzakere edilecek baslıca meseleler şunlardır: 1 Habeşistandaki Fransız şimendiFigaro gazetesinde Romie diyor ki: ferlerinin vaziyeti, 2 Şimalî Afrikadaki münasebat, îngilterenin «tanıdığını» ergeç bizim 3 Akdeniz meseleleri, de «tanımak» mecburiyetinde kalacağı 4 Fransız kolonilerile îtalya ara mız için, bunu şimdiden kendi isteğimizle sındaki ticarî münasebat. yapmamız herhalde çok daha iyi ola Anlaşmıya doğru ilk adım caktır. Paris 19 (Hususî) İtalya HariciHumanite gazetesinde Peri diyor ki: ye Nazırı Kont Ciano ile Fransız mas Fransızlann şurasım bilmesi lâzımdır lahatgüzarı arasında bugiın Romada vu ki 28 nisan Fransız İngiliz görüşmele ku bulan mülâkat umumî bir anlaşmanm rinin, Fransanın Mussolini ile bir mukailk adımı telâkki edilmektedir. vele akdetmesi için İngilterenin Fransayı Kont Ciano'nun Fransız maslahatgü tehdid edişindeki aceleliliğin bir tek hedezarına fevkalâde hüsnü kabul gösterme fi vardır ve o da îtalyan Alman kontrosi, İtalyanın üç senedenberi muallâkta bu lu altında bulunacak bir Pirene hudu lunan Avrupa meselelerinin halli için în dunun Fransa için büyük bir fenahk ar giltere ve Fransa ile teşriki mesaiye âma zetmediği keyfiyetine Fransayı inandır de olduğuna bir delil addedilmektedir. maktır. Acaba Fransa buna inanacak Fransız kabinesi yarın toplamyor mı; bütün mesele buradadır. Paris 19 (Hususî) Kabine yarın tngiliz gazetelerinin mütaleası sabah saat 10 da Cumhurreisi M. Leb Londra 19 Mançester Guardian rön'ün riyasetinde toplanacaktır. Harici gazetesi, Fransız nazırlarmm 28 nisanda ye Nazırı M. Jorj Bone harici vaziyet Londrayı ziyaretlerinde konuşulacak mehakkmda izahat vererek, îtalya nezdinde seleleri ?u suretle hulâsa etmektedir: yapılan teşebbüsler hakkında malumat Son İngiliz îtalyan Roma anlaşma verecektir. sından doğan vaziyet ile Fransa ve İtalÇekoslovakya İtalyan ya arasında müşabih bir anlaşma akdi Imparatorluğunu tanıdt ihtimalleri, İngiliz ve Fransız nazırlarımn Roma 19 Çekoslovakya, îtalyan bilhassa üzerinde duracaklan meseleyi İmparatorluğunu tanımışhr. teşkil edecektir. Diğer taraftan, Fransız Resmî bir teblig, Kont Ciano'nun Çe ve îngiliz heyetlerinin Habeşistan mese koslovakya sefiri M. Şvaîkovski'yi kabul lesini müzakere edecek olan Cenevre topetmiş ve sefirin kendisine Prağ hükume lantısında ayni hattı hareketi takib ede tinin Ronaadaki Çekoslovak sefirini îtal ceklerinde hiçbir şüphe yoktur. Pek yaya Krah ve Habeşistan Imparatoru nez kında derin bir tetkika tâbi tutulacak olan dinde murahhas sefir addetmeğe karar îspanya meselesinin en mühim noktasını vermiş bulunduğunu bildirmiş olduğunu buradaki intıbalara göre, Balear adala beyan etmektedir. rınm vaziyeti teşkil eylemektedir. GörüşM. Ciano, Çekoslovakya sefirine îtalya meler esnasında, Fransa, îngiltere ve Ahükumetinin memnuniyetini bildirmiştir. merika arasında halen pek mükemmel bir tngiliz matbuatımn mütaleaları surette mevcud bulunan münasebetlerin Londra 19 Bugünkü gazeteleT, daha ziyade takviyesi için kullamlacak bilhassa Fransız diplomasisinin faaliye metodlar da mevzuu bahsedilecektir. Orta Avrupadaki vaziyet, Avusturyamn iltile meşgul olmaktadır. hakmdan doğan vaziyet ve ÇekoslovakTaymis gazetesi diyor ki: yayı tehdid eden tehlike de, sanıldığına Bütün Londra diplomatik mahfilleri, göre, inceden inceye müzakere olunacakdikkatlerini 28 nisanda Londrada vukua tır. Bir taraftan Fransa ve îngiltere ve gelecek olan Fransız İngiliz Nazırlar diğer taraftan Almanya ve muhtemel ogörüşmeleri üzerine tevcih etmiş bulun larak îtalya arasında umumî bir sükuna maktadır. Fransa tarafından Romada vanlmak maksadile müzakereler yapıl yapılan ve Fransız İtalyan anlaşması üması keyfiyetinin îngiliz ve Fransız na midlerini fazlalaştıran teşebbüs burada zırları arasında konuşma mevzuu teşkil büyük bir memnuniyetle karşılanmıştır. edip etmiyeceği daha pek malum değildir. Fransız nazırlarının Londrayı ziyareti ise Nihayet, vahim hâdise ihtimalleri takdi elde edilen kazancları takviye edecek rinde iki millet arasında daha sıkı bir iş mahiyette görülmektedir. birligi temini hususunda îngiltere ve FranŞiddetli Çemberlayn taraftan ve ayni sanın kara, deniz ve hava kuvvetlerinin zamanda infiradcı politika müdafii olan de müzakere mevzuu edileceği muhak Deyli Ekspres, Fransız îngiliz askerî kaktır. anlaşmasmm takviye edileceğini haber Amerikan gazeteleri ne diyorlar? verirken Fransa için «müttefik» kelimesiVaşington 19 Diplomasi mehafili, ni kullanmaktan çekinmemektedir. îngiliz İtalyan itilâfı hakkmda mütalea Bu gazete ezcümle diyor ki: beyanından içtinab etmektedir. «Fransa için müttefiklerimiz diyoruz. Gazeteler, bu itilâfı umumiyetle Av Zira M. Çemberlayn, mukadderatımızı rupada huzur ve sükunu temine matuf bir her zamankinden daha ziyade kuvvetle teşebbüs addetmektedir. Maamafih bu Fransanuı mukadderatına bağlamağa ka itilâfın hakikî kıymeti henüz takdir edi rar vermiştir. Fransanın dahilde birlik teş lemez. kil etmemeleri keyfiyeti üzerine hesablaEvening Star, bu itilâfı îngilterenin nnı kuran Fransız düşmanlan, büyük bir Berlin Roma Tokyo müsellesini parhayal inkisanna doğru gitmektedir. Çün çalamağa matuf bir teşebbüsü telâkki eykü Fransızlar bir harb karşısında, kral lemektedir. cılardan komünistlere kadar bir tek adam Vaşington Deyli Niyuz, bu itilâfın gibi yürü)'eceklerdir.» (a.a.) bir İngiliz Fransız İtalyan ittifakı müParisteki kanaat sellesi hazırlamakta olduğunu ve bu ittiParis 19 Siyasî müşahid fakm Avrupada huzur ve sükuna yol aler îtalyaya bir Fransız sefiri gönderil çacağını yazmaktadır. mesi için müzakerelere girişilmesine Kont Bu gazete ilâve ediyor: Ciano tarafından muvafakat edilmiş ol Almanyanın iştiraki, asıldır. Bu, Vilmasını memnuniyetle karşılamaktadırlar. son'un derpiş etmiş olduğu sulh kabilin Müşahidler bu müzakereler esnasında den bir sulh değildir. Milletler Cemiyeti İngiliz İtalyan itilâfında nazarı itibara idealinden çok uzaktır. Bu, bizim idea alman ve bir Akdeniz devleti sıfatile limiz değildir. Fakat dünyanm uzun Fransayı da alâkadar eden bazı mesele müddettenberi ilk defa nail olduğu çok lerin mevzuu bahsedileceğinı kaydetmek iyi bir falihayırdır. tedirler. Pariste grevler bitti Bu müzakereler ayni zamanda DaladParis 19 Bütün madenî sanayi fabye ve Bone ile İngiliz devlet adamları a rikalan bu sabah işe başlamışlardır. Bu rasında 28 ve 30 nisanda Londrada ya fabrikalann bazılannda grev 23 günden pılacak olan görüşmeler esnasmda da beri devam etmekte idi. mevzuu bahsolacaktır. Diğer cihetten, geçenlerde grev ilân Salâhiyettar mahfiller Romaya gide eden bütün tayyare fabrikalannm işçileri cek olan Fransız sefirinin Cenevre içtima şimdi normal bir şekilde çalışmaktadırlar. ından sonra tayin edileceğini beyan et Paris 19 Paskalya yortularından mektedirler. sonra, bu sabah, millileştirilmiş tayyare Fransız gazetelerine göre fabrikalarile hususî endüstri müessesele Paris 19 Bu sabahki gazeteler, rinin ekserisinde faaliyete yeniden baş Çanktrt ve Ulukışlada Çankında zelzele saat 13 ü beş geçe duyulmuş ve şiddetli olmak üzere yirmi saniye sürmüştür. Ulukışlada saat 13 te hissedilen zelzele hafif olarak 34 saniye sürmüştür. Zelzele hafıf olmak üzere saat 13 te otuz saniye devam etmek suretile Samsunda, saat 13 te 30 saniye devam etmek suretile de Adapazarında hissedilmiştir. Ayni suretle hafif olarak saat 13 ü on geçe Sinobda da zelzele kaydedilmiştir. Kırşehirde saat 15 i yirmi geçe hafif bir sarsmtı duyulmuştur. Arabsunda da fasılah ve şiddetli zel zeleler duyulmuş ve burada bir kaç bina yıkılmıştır. Yer sarsıntısı duyulan mıntakalarda Yozgadda, merkeze bağlı Yerköy nahiyesinde bir kısım evlerin sıvalan dökül müş ve Salmamzı nahiyesinde on ev yı kılmış ve hükumet binasının bacası düş müştür. Kırşehirde bazı binalar fazlaca zarara uğramış ve çöküntüler olmuştur. (a.a.) Zilede Zile 19 (Hususî) Bugün saaî 13,05 te üç saniye süren şiddetli bir yer sarsıntısı olmuş halkı korku ve telâşa düşürmüştür. Hasar yoktur. Civardan henüz haber alınamamıştır. Konyada Konya 19 (Hususî) Bugün saat 13 te bir dakika süren oldukça şiddetli bir zelzele hissedilmiştir. Zarar yoktur, Yozgadda Yozgad 19 (Hususî) Ilimiz merkezinde üç saniye devam eden kuvvetli yer sarsıntısı kaydedilmiştir. Yerköyde istasyon ve hükumet binalarının bir kısmile bazı evler yıkılmıştır. Ifil^üca za • yiat yoktur. Kayseride Kayseri 19 (Hususî) Bugün saat 13 te on saniye kadar devam eden şid detli bir zelzele olmuştur. Burada hasar yoktur. Bu yüzden Ankara ve îstanbul ile telefon muhaberesi kesilmiştir. Zelzelenin tekerrüründen korkulmak tadır. Çocuk Esirgeme Kurumunun Tebrik Telgrafnameleri Çocuk Esirgeme kurumu umumî merkezi tarafından sureti hususiyede Viyanada bastırılan (Lüks) tebrik telgraf kâğıdlan her telgraf merkezinde bulunmaktadır. Tebrik telgrafınızın bu süslü kâğıdla muhatabanıza verilmesini isterseniz arzunuzu telgraf memuruna söyleyiniz veya telgraf müsveddesinin bir köşesine (Lüks) kelimesini yazmız. Telgraf ücretinden başka vereceğiniz on beş kuruş maksadınızı temin eder. Bu telgraf kâğıdlarımn hasılatı doğrudan doğruya kimsesiz yurd yavrularının bakımma tahsis edilmiştir. Tebrik telgrafınızı süslü kâğıdla alan muhatabanızın fazla memnun olacağı na ve zarafetinize hükmedeceğine şüphe voktur. lanmıştır. Vaziyet, gittikçe normalleş • mektedir. Yarın ve yahud en nihayet perşembe günü bütün fabrikalarda yeniden işe başlanacağı muhakkak addedilmek tedir. Ciano, Alman hükumetini haberdar etti Roma 19 (Hususî) Hariciye Na< zırı Kont Ciano, İtalya ı'e Fransa ara sında müzakerelere başlandığını Alman hükumetine resmen bildirmiştir. Müzakerelere müessir olacak noktalar Roma 19 Politik mahfiller, Çekoslovakyanm İtalyan İmparatorluğunu tanıyan küçük anlaşma devletleri listesini tamamladığmı kaydetmektedirler. Yarınki Fransız Nazırlar konseyi toplantısında verilecek kararlar alâka ile beklenmekte ve toplantıyı İtalyan Dış Bakanı ile Fran sız maslahatgüzarı arasında yeni bir gö rüşmenin takib edeceği zannedilmektedir.