9 Haziran 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

9 Haziran 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

9 Haziran 1938 CUMHURİYET Orman kanununda yapılacak tadilât Bugünlerde Mecliste müzakere edilecek olan lâyihanın tam metnini neşrediyoruz Ankara 8 (Telefonla) Orman kanunu üzerinde mühim tadiller yapan lâyiha, bugünlerde Meclis umumî heyetinde görüşülecektir. Köylünün ve memleketin ihtiyaclarını istihdaf eden bu tadillerin esaslarını dün bildirmiştim. Proje nin tam metni şudur: Madde 1 (3116 sayılı orman ka nunur.un ek kanun lâyihası:) 3116 sayılı kanunun 18 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir: «Ormanların içınde veya orman sınırlarına köy ortasından ufkî hattı müstakim üzerinde 10 kilometre uzaklığa kadar bulunan köylülere zatî ihtiyacları için dikili ağaclara aid tarife bedelinin onda birini ve ayrıca kesme ve taşıma masraflarını ödemek sartile ormanların istif edilmiş yerlerir.den veya orman memurunun göstereceği mahallerden kerestelik, kaplık, tomruk ve mahrukat verilir. Ayni mesafe dahilinde bulunup da geçimleri, ötedenberi, kendi vasıtalarile pazarlara getirip sattıkları kereste, odun kaplık ve kömüre bağlı olan köylülere tam tarife bedeli alınarak izin verilebilir. Bu iznın ne hadler dahilinde ve ne şartlarla verileceği, tahmatname ile tesbit olunur. Ziraat Vekâleti, bu iznini, bu vaziyetteki köylülerin refah ve kalkmma larını istihdaf eder tarzda yapacağı plânlara uymaları ve aralarmda bir veya müteaddid birlikler kurmaları ve işleme yer lerini ve çalışma tarzlarını göstereceği şekillerde ıslah etmeleri şartına bağlıyabi lir.» Madde2 Ayni kanunun 36 ncı maddesi sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir: «Orman idaresi nakliye tezkerelerine müsteniden müruriye tezkeresi verir. Orman malları aded, cins, nevi itibarile ibraz olunan nakliye veya müruriye tezkeresine tevafuk ettiği ve damgalı olduğu takdirde, heyeti umumiyesi üzerinde hacmen %10 ve veznen c,'c 15 e kadar zu hur edecek fazlalık, nakliye veya müruriye tezkeresinde yazılı satış bedeli üze rinden orman resmi alınarak serbest bı rakılır. Yukarıdaki hadleri aşan miktar, bü tün fazlalığa şamil olmak üzere kaçak addile musadere olunur. Nakliye veya müruriye tezkeresine muvafık olup da damgasız olan emvalden cezaen ayrıca iki kat satış bedeli alınır. Orman sayılmıyan mahallerden nakiller, ihtiyar heyetlerinden hiçbir resim ve ücrete tâbi tutulmaksızın verilecek maz batalarla yapılır.» Madde 3 37 nci madde aşağıdaki şekilde tadil edilmiştir: «Ormandan çıkjm hasılatın bedel ta rifeleri mıntakalar itibarile ve piyasa icablarına göre orman umum müdürlüğü tarafından tanzim edilerek Ziraat Vekâletince tasdik olunur. Madde 4 39 uncu madde sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir: Ayni şartla ve keza bir bedel tesviyesine tâbi tutmaksızm Ziraat Vekâleti orranlard^ki kuru Jal, kuru çalı çırpıların, ormanı tahrib etmiyecek tarzda toplanıp ormandan dışarı çıkarılması için köylülere izin verilebilir.» Madde 5 127 nci madde aşağıdaki gekilde tadil edilmiştir: «Orman suçlarından dolayı tutulan 3^c, tomruk, kereste, mahrukat ve sair mhsulâtla nakil vasıtaları bekçi ve bekSa«ılar tarafından zaptedilerek muhafaza edilmek üzere en yakın belediyeye veya köy muhtarına veya muhtarın vekiline, bu da bulunmazsa, ihtiyar heyeti azasmdan birine makbuz mukabilinde teslim olunur. Bunlardan çürüyecek veya bozulacak clanlarla muhafazası herhangi yüzden mümkünsüz veya müşkül veya masrafh olanlar, sulh hâkimi iznile en yakın pazar mahalline götürülerek idarenin satış komisyonu marifetile ve açık artırma ile satıhr. Masraflar çıktıktan sonra geri kalan para, emanet olarak bankaya yatırılır. Suçlu lehine karar halinde, müsadere edilmiş mallar mevcudsa derhal, satılmışsa bedeli iade olunur ve nakil masraflarından başka hiç birşey alınmaz. Ka rar suçlu aleyhine olduğu takdirde ise musadere edilmiş maddeler satılmamışsa satılarak, satılmışsa bedeli, hazineye irad kaydolunur.» Madde 6 Ziraat Vekâleti, lüzum göreceği ahval ve mıntakalarda, İcra Vekilleri Heyetince de tasdik edilecek esaslar dahilinde, fabrika sahibi orman ima lâtçılarına aşağıdaki şartların tamamı veya bir kısmı mukabilinde tayin edeceği bedellerle, arttırmasız ağac, tomruk ve ormanda kereste imalinden kalmış ve kalacak parçaları verebilir: a) îmalâtçı tarafından vekâletin tesbit ettiği imalât plânınm tatbik ve tatbikmın taahhüd edilmiş olması. b) Maliyet ve işletme şartlarınm ve kâletçe kontrol edilmesinin kabul edilmiş olması. c) Vekâletçe tayin edilecek esas ve hadde uygun satış fiatının stok tesisi ve sevk plânının kabul edilmiş olması. d) Çalışılan ormanda mevcud veya tahassül edecek enkaz ve parçaların kıymetlendirme ve sevk şartlarınm kabul ve taahhüd edilmiş olması. e) Bir veya müteaddid birlik teşkil şartının kabul edilmesi. îspanya harbi ve Avrupa tBaştarafı 1 inci sahifedei Meçhul tayyareler yeniden Franstz topraklarına girdiler Paris 8 (Hususî) Kanadlannda 25 30 rakamlarile siyah bir haç işareti bulunan ve îspanya istikametinden gelen meçhul bir tayyare bugün saat 13,30 da Fransız hududunu geçerek SenJandöLüz şehri üzerinde uçuşlar yapmış ve 30 liralık muafiyetlerin, bir aydan nokSansebastien istikametinde ufuktan kaysan çalışan hizmet erbabının istihkaklarına bolmustur. ne suretle tatbik edileceğini umumî bir tebBarselon ve Alikante'nin liğle teşkilâtına bildirmişti. Dün ana hatbombardımanı devam ediyor larını bildirdiğimiz bu tebliğde tatbikata Londra 8 (Hususî) Frankist taykolaylık olmak üzere şu misaller veril yareleri dün gece Barselon'u iki defa mektedir: bombardıman etmişlerdir. Bombalardan « Misal 1 Yevmiyesi iki lira obiri şehrin ortasında kâin bir kahveye isabet ederek 25 kişiyi yaralamıştır. Yaralı lan bir işçi nisan 1938 ayı zarfında on gün çalışmış ve o ay içinde başka bir mülardan biri bu sabah ölmüştür. Öğleden sonra da Alikante limanı ile essesede dahi çalışmamış olduğu takdirFransız hududu civanndaki bir kasaba de ayhk istihkakı (10X2 = ) 20 liradan bombardıman edilmiştir. Kasabada 40 ibaret olacağından yalnız kazanc ve hava kişi ölmüş, 60 kişi yaralanmış ve 75 ev kuvvetlerine yardım vergisi kesilerek iktısadî buhran ve muvazene vergılennden tahrib edilmiştir. muaf tutulması lâzım gelir. Bombardımanlar için askerî Lstanbulda Aksarayda Ordu cş.ddesınde 325 sayılı apartıman sakinlerindei Remzi Tatarı, Lâtıf ve Nazif Şen imzalaıile al dığunız mektubda deniliyor ki: «Oturmakta olduğumuz apartımana elektrik cereyanı verilmesi işim tam. yetmşi gündür takib ediyoruz. fakat bir türlü cereyan alamıyoAnkara 8 (Telefonla) Maliye Ve vergisi ve tamamından kazanc ve muva ruz. Bu kadar muddet gece karanlıkta kalmanm nekadar müşkul olduğumın takdikâleti, iktısadî buhran ve muvazene zene vergileri kesilmesi icab eder. rini alâkadarlara bırakıyoruz ve bir an evvergileri kanunlarında yazılı olan 20 ve Hava kuvvetlerine yardım vergisi ka vel cereyan verilmesinl istiyoruz > Buhran ve muvazene vergileri nasıl alınacak ? Maliye Vekâleti 20 ve 30 liralık muafîyetlerden verginin ne suretle alınacağmı tamim etti Cumhuriyet! iHia II I& 70 gündiir elektrik verilir.iyormuş 4 1£uı FÜ uı hedefler kâfi bir sebeb mi? Londra 8 Barselondaki İngiliz askerî ataşesinin Fransız meslektaşı ile bir likte, Alikante ve Granollers'de askerî hedeflerin mevcudiyeti bu iki şehrin son günlerde bombardıman edilmesi için kâfi bir sebeb teşkil edip etmediğini tesbit etmek üzere tahkikat yapması hakkında cumhuriyetçi îspanya hükumeti tarafın dan yapılan teklif kabul edilmiştir. Bombalar bir Holanda gemisine isabet etti Madde 7 Doğrudan doğruya devlet tarafından işletilecek ormanlarla, millî sermayeli Türk şirketleri veya millî bankalarla müştereken işletilecek orman lar ve devlet orman işletmesi mütedavil sermayesine aid muameleler muhasebei umumiye, arttırma, eksiltme ve ihale ka nunlan hükümlerine tâbi olmayıp îcra Vekilleri heyetince tanzim olunacak ka rarnamelere göre ve hususî ticaret icab nın diğer bir tayyaresi düşürülmüştür. Düşmanın mukavemeti nereden larına göre yapılır. Bu işletmelere aid hesab devresi ilkteşrin bidayetinden eylul sonuna kadar devam eder. Bilânçolar, ilkteşrin bidayetinden iri baren dört ay içinde Divanı Muhasebata tevdi olunur. Divanı Muhasebat, bu bi lânçoları, bu idarenin mevzuatma ve ticarî işletmenin icablarına göre tetkik ve muhakeme eder. Barselon 8 Dünkü hava hücumu esnasında bir Holanda kömür gemisi cıddî şekilde hasara uğramıştır. Holandalı bir zabit ağır surette yaralanmıştır. Ade3 Nisan 1938 ayı içinde bir müesmi müdahale servislerinde çalışan bir în sesede üç lira yevmiye ile 15 gün ve 2 lira giliz memuru da gözünden hafifçe yara yevmiye ile de başka bir müessesede 8 lanmıştır. gün çalışan bir müstahdemin aylık istihCephelerde harb vaziyeti kakı 1 5 X 3 + 2 X 8 = 6 1 lira olacağından Salamanka 8 Franko umumî ka bu istihkakınm 30 lirasımn buhran vergi sinden istisnası ve 31 lirasından buhran rargâhının tebliği: Kıtaatımız Teruel ile sahil arasmdaki cephede ileri yürüyüşlerine devam etmiş panyol cumhuriyet hükumeti için topla nan ianeye iştirak ederek 50,000 İngiliz lerdir. Kastellon civarında bir çok köylerden lirası vermiştir. Federasyonun icra komimaada Foentecilla mevziini ve Verde Ka tesi bundan maada bir karar sureti kabul merena yolunun bir kısmını zaptettik. ederek açık şehirlerin mütemadiyen bomMadrid'de düşmanın Arzobisbo köp bardımanlarını protesto etmek üzere Ja rü başına yaptığı bir taarruzla Estrama pon eşyasına boykotaj yapılmasını bütün dora cephesinde Dombelijo mıntakasın tngiliz maden amelesinden taleb etmiştir. daki diğer bir hücumunu püskürttük. Bu karar suretinin birer nüshası, BaşveValensiya üzerinde yapılan bir hava kil ile Hariciye Nazırına gönderilecek muharebesinde düşmanın iki tayyaresini düşürdük. Rubiellos civarında da düşma tir. (a.a.) nununda aylık istihkak üzerine mevziî bir muafiyet hükmü mevcud olmadığın dan yevmiye ile çalışanlarm aylık istih kaklan ne olursa olsun istihkakın aslı üzerinden bu verginin kesilmesi lâzımdır. Bu vergiye matrah olacak istihkaklar dahi, yukanki izahat dairesinde, müstahdeme bir ay içinde filen ödenen miktarlar dan ibarettir. Ancak bu vergi istihkakın aslından yani, müstahdeme bir ay içinde hızmetıne mukabıl filen ödenmesi lâzım gelen ücretlerin vergi veya sair namlarla yapılan tevkifat da dahil olduğu halde bulunan miktarlarından alınması lâzım geldiğinden istihkaktan kazanc, buhran ve muvazene vergileri indirilmeden evvelki miktarın hava kuvvetlerine yardım 2 Nisan 1938 ayının ilk 10 günü vergisine matrah ittihazı icab eder. zarfında 1 lira yevmiye ile bir müessesede Meselâ: Bir ay içinde 150 kuruş yevçalışmakta iken ikinci 10 günü zarfında miye ile 20 gün çalışan bir müstahdemin 1,5 lira yevmiye ile başka bir müesseseayhk istihkakı 150 X 20 = 3000 kuruş de çalışan ve ondan sonra mezkur ay zarolup bundan % 2 hesabile 60 kuruş sıhfında hiç çalışmamış olan bir işçinin nisan hiye tevkifatı yapılmış olsa, bu tevkifatın 1938 ayma aid istihkakı (1 X1011,5X ve kezalik kazanc ve muvazene vergileri 10=) 25 liradan ibaret olacağından ilk tevkifatının hava kuvvetlerine yardım veron günlük yevmiyesinin 60 kuruşunun gisinin hesabında nazarı dikkate alınmakazanc vergisinden ve aylık istihkakmın sına imkân yoktur. Verginin 30 lira üzetamamı iktısadî buhran vergisinden muaf rinden 60 kuruş olarak kesilmesi iktıza tutulması ve 19 lira üzerinden kazanc ve eder. Ancak bu vergide dahi müstahdeistihkakm tamamı (20) lirayı geçtiği için min istihkakı filen çalıştığı gün adedine tamamından muvazene vergisi kesilmesi göre tahakkuk eden ücretinden ibaret oicab eder. lup çalışmadığı günlerin aylık istihkak hesabma ithal edilmesi kat'iyyen caiz değildir.» Kadın ve moda Bu izahat dairesinde muamele yapılarak yanlışlığa meydan verilmemesi lüzumu merkez ve mülhak kazalar Maliye memurlarına ehemmiyetle tebliğ edilmek Etekleri gümüşlü tilki kürklerıle süslenmiş ince beyaz yünlüden güzel tedir. bir manto Afyon işi hararetli Ankara Borsası 8/6/938 müzakerelere sebeb oldu K A PA N I Ş I [Baştaraft 1 Incı sahifede] 40 ölü Kahire 8 Başvekil Mahmud Paşa gazetelere yaptığı beyanatta kapitülâsyonların ilgası hakkındaki Montrö mukavelesi bütün alâkadar devletler tarafından tasdik edilir edilmez mezkur devletlerle bir ikamet mukavelesi akdi için Mısırın müzakerelere girişeceğini bildrrmiştir. Mısır ikamet mukaveleleri yapmağa hazır Belgrad Sokolları Pragda Belgrad 8 Belgrad Sokollarına mensub 340 yüksek tahsil talebesi Çek Şokollarının tezahüratına iştirak etmek üzere dün Prag'a hareket etmiştir. Barselon 8 Frankist tayyareler, bu sabah Fransız hududuna yirmi beş kiloSalamanka 8 Salamanka radyo metre mesafede Tigueras sehrini bom sunun resmî bir tebliğine göre, düşma bardıman etmişlerdir. Şehirde kırk kadar nın mukavemeti münhasıran başka mem ölü vardır. leketlerden aldığı harb levazımına istinad On beş bina yıkıldı etmektedir. Ecnebi gemileri bilâfasıla Perpingnan 8 Hududdan alınan Barselona hükumetinin kontrolu altında haberlere göre, Fignera bombardımanı bulunan limanlara gelmekte ve mühimmat ihrac etmektedir. Franko hükmeti bu harb neticesinde on beş kadar bina yıkılmıştır. levazımı nakliyatını bir korsanlık telâkki Bunların arasında askerî kumandanlık etmekte olduğundan mezkur limanlara binası, bir mühimmat deposu ve fabrikası, karşı yapılan hava hücumlan bu nevi kor elektrik santralı ve hastane vardır. Yarasanlık hareketlerine mâni olmak içindir. lılarm Perpingnan'a gelmekte oldukları söylenmişse de, bilâhare Geçon'a götü Fransadan geçen levazım rülmüştür. Karabinyeler, Fransaya doğru Paris 8 Epok gazetesi hükumetçi İspanyaya aid 280 kamyonluk levazımın muhaceretin önüne geçmek üzere kordon Dünkerk'teki ecnebi vapur tarafından tesis etmişlerdir. karaya çikarıldığını bildirmektedir. İngiliz manevraları Jurncl gazetesi de bu kamyonların Barselona gitmek üzere yola çıktığını haLondra 8 Niyüz Kronikl gazetesi, ber vermektedir. yaz mevsiminde Londra'da iki büyük İngiliz amelelerinin hükumetçi pasif müdafaa talimi yapılacağmı haber İspanyaya yardımı vermektedir. Ayni haber, Londra halkıLondra 8 Gal memleketinin cenu nın bu talimlere iştirak etmeleri icab ettibundaki maden işçileri federasyonu, İs ğini ilâve eylemektedir. geliyor etrafında kuvvetli münakaşalar olmuştur. Bazı murahhaslar bunu kabul etmek istememisler, delegemiz bunun mantıkî olduğunu, bir taraftan afyon ziraatinin tahdidine karar verilirken diğer taraftan bunun teşmiline müsaade etmek mantıksız olacağını, afyon ziraatinin hususî mahi yeti icabı herhangi bir memleketin günün birinde afyon akmeğe mecbur kalmıya cağını, afyon ziraati yapan memleketler ziraatlerini tahdid ederek büyük fedakârlıklara katlanırken başkalarının yeniden afyon ekmeleri millî serveti birinden alıp ötekine vermek demek olacağını ve bunun beynelmilel ahlâka münafi olduğunu, fedakârlıkların karşılıklı ve umumî ol ması lâzım geldiğini söylemiştir. Bazı murahhaslann böyle bir haktan vazgeçmek istememeleri üzerine Necmeddin Sadak, «bazı memleketler müstakbel ve mefruz bir haktan vazgeçmezlerse Türkiye mevcud ve müsbet hakkından vazgeçerek nasıl tahdid fedakârlığını kabul edebilir» demiştir. Nihayet bu meselenin nazan dikkate alınmasma karar verilmiştir. Necmeddin Sadak bundan sonra af yon mukavelesini kabul ve tasdik etmi yen müstahsil memleketlerden müstehlik memleketlerin afyon satm almamaları esasmı ileri sürmüş ve insanî ideallere hizmetten bol bol bahsedildiğini işittiğim bu toplantıda bunun teyid çarelerini bulmak lâzımdır demiştir. Kanada murahhası ve diğer delegeler bu teklifi kabul ettiklerini b«yan etmiş Elen Füller, kocasına mükâlemeyi kesti: hitab Açıhş Kapanış 6.2325 6.23 1 tngiliz lirası 125.78 100 Dolar 125.83 100 Fransız frangı 3.4925 3.495 100 Liret 6.6225 6.6250 100 İsviçre frangı 28.675 28.6625 100 Holanda 69.5075 69.5350 florini 100 Rayhişmark 50.5675 50.5875 100 Felçika frangı 21.2950 21.2875 100 Drahmi 1.14 1.14 100 Leva 1.5375 1.5375 100 Cekoslovak kronu 4.3850 4.3825 100 Peşeta 7.60 7.5975 100 Zloti 23.7525 23.7425 100 Pengo 24.90 24.89 100 Ley 0.9350 0.9350 2.85 l 100 Dinar 2.8475 100 Yen 36.3075 36.2925 100 İsvec kronu 32.1350 32.1225 100 Ruble 23.77 23.76 E S H A M v e l ' A H V İ LÂT 1933 T. borcu I pe. 19. 19. 1933 ikra. Ergani 95. 95. J ler ve hiç kimsenin itiraz etmediğini reisin beyan etmesi üzerine Necmeddin Sadak, bu meselede ittifakın komiteye şeref verdiğini söylemiştir. Afyon tahdidatını kontrol edecek bir uzviyetin tesisi konuşulurken Necmeddin Sadak, Tür kiyenin bizzat içinde temsil edilmediği hiçbir uzviyetin kontrolunu kabul edemiyeceğini ve kontroluna bizzat iştirak etmediği hiçbir taahhüde girişmek âderinde olmadığını söylemiştir. Türkiyenin talebini temin edecek bir formül bulunması vadedilmiştir. (a.a.) Büyük Hikâye: 1 Yazan: Viki Baum Türkçesi: Cevad Sadık reniz? Artık içeri girebilir miyim? Şimdi içeri girebılirsiniz. Yolcu, yüzünde parlak bir tebessümün gizliyemediği hüzün kırıntılarile: Gösterdiğiniz kolaylığa teşekkür ederim mösyö, dedi. Polis memuru şüpheli bir tarzda göz lerini kırptı ve kendisine uzatılan eli sıkmadan ona bir müddet baktı: Birşey değil efendim, dedi. bir surette söylediği bu sözlerde bir fevkalâdelik yoktu. Fakat aktör olan Fon Şoenboer için bu sözler hazin bir hakikatin ifadesiydi. Bununla beraber, velinimetlerinin en manasız sözlerine karşı takınmağı itiyad edindiği memnun tavrı takmdı ve gülümsemeğe çalışarak; oldukça hatasız konuştuğu ve Viyanalı şivesinin büsbütün halâvetlendirdiği bir ingilizce ile: Benim için yaptıklarınızdan dolayı size nasıl teşekkür edeceğimi bilemiyorum, dedi. Füller, karısmı göstererek: Ona teşekkür edin, dedi. Sizi keşfeden odur. Doğrusunu isterseniz, becerip beceıemiyeceğinizi anlamak için bir kere tecrübe edilmenizi, karımın arzusu yerine gelsin, ona hoş görüneyim diye kabul ettim. Bir nevi düğün hediyesi. Dar kafalı değilim, değil mi? Size şunu da hatırlatmak isterim, isminizle çok meşgul olmanız icab eder. Sinemacılar, isimlerini kolayca telâffuz edebilecekleri adamları seçerler. Bunun için ya isminizi kısaltmalısınız, yahud büsbütün değiştirmelisiniz. ederek Inşallah tekrar görüşürüz. Madam Füller elini uzattı, mahçub Viyanalı aktör bu güzel, minyon ele dudaklannı hafifçe dokundururken, o, çocukluğundanberi eli öpülen bir kadın olduğunu halile anlatmağa çalışarak: Allahaısmarladık baron, dedi. Bu, ispanyolcada, tekrar görüşelim de mektır. Bana telefon etmeği unutmaym. Fon Şoenboer ancak kekeliyebildi: Mazur görün beni.. Sizi bulamıyacağımdan... O h ! Ne de kibar adam! Ve genc kadın, bir kelebek gibi, delikanhnın önünden geçti, yanaklarına okşayış makamında küçük, sevimli bir fiske vurarak: Yoo.. Muhakkak bana telefon etmenizi istiyonım. Bekliyorum, unutmaym. Allahaısmarladık. Ferdinan, kompartimanında oturmuş, pencereden dışarı bakıyordu: Önünden kilometrelerce çöller geçiyordu, çöller, bitmek tümenmek bilmez çöller. Kendi kendine: Yarın Holivud'da olacağım, dedi. (Arkast var) Birinci fasıl Vapur yolcularının gümrük muayene! yapmağa gelen polis memuru sordu: Kaç paranız var? Feıdınan Fon Şoenboer hafifçe eğildi: Efendim.. iki bin dolar. Gorelim şunu. Genc adam portföyünü karıştırmağa 'amıştı.. Parmakları, banknotları uzazn, hafifçe titriyor: *r *** "î* Efer.dim.. Fon Şoenboer, küpeştede duran iki yol Diyerek tekrar tekrar iğiliyordu. arkadaşının yanma gitti. Erkek ufakteBanknotları sayarken, kararmış zayıf ünde parıldıyan kadife kahve rengi fekti, yüzü güneşten yanmıştı, halinde bir ıleri polisin ellerine takılmıştı. Polis fevkalâdelik yoktu, yalnız bakışlan insanı delip öte tarafa geçecek bir keskinlik•;muru: îşte paranız, dedi. Ya nüfus tezke teydi. Genc kadın ise kumraldı, o kadar güzeldi ki, şahsından yayılan kaldırım kokusu, hakkında yanlış bir hüküm verdirebilirdi. İkisi de mutadın fevkinde bir zarafette idi; onların giyinişindeki bu zarafet arkadaşlarının mütevazi kıyafetini daha fazla tebarüz ettiriyordu. Fon Şoenboer, portföyünü tekrar çıkararak banknotlan erkeğe uzattı. Paraları acele ile sayan adam: Tamam! dedi. Karaya ayak basmca, size verdiğim adrese gidersiniz. Holivud'a kadar olan yolculuğunuz işini hallederler. Gidin oraya. Yol masrafı için size verdiğim iki yüz dolar cebinizde ya. Joe Füller karısının sözünü kesti: Bu parayı olur olmaz yere sarfetmemeğe Haydi bagajlanmıza bakalım kanbakın.. Bundan sonra elinize geçecek paFon Şoenboer tiyatro direktörüne afal ranın mıktarını Allah bılir. afal bakıyordu: cığım. Sizi beyaz perdede görmekle çok bahtiyar olacağım Mösyö Fon Şoenboer. Ismimi değiştirmek mi dediniz? Tiyatro direktörü Füller'in mihanikî Aman sen de.. Zavallı çocuğun aklını karıştırma şimdiden. (Fon Şoenbo er'e dönerek) Endişe etmeyin baron. Joe bütün bunları yoluna kor. Viyanada sizi görür görmez, Holivud'da hoşa gidecek bir tip olduğunuzu derhal anladım. Ve Joe'yi kolundan dürttüm hemen, öyle değil mi Joe? Ve perde arasında kendisine dedim ki: «Joe, sen bu çocukla görüşmelisin. Bal ayı seyahatinde olmamız bir iyilik yapmana mâni teşkil etmez.» Aktör bahsinde, hiç şaşmıyan bir zevkim var, değil mi? Seziş kudretim çok fazladır, bilhassa aktörler mevzuu bahsolduğu zaman. Kocama dedim ki: «Bu çocukta, Holivud'a alışılmamış bir seksapel var. Aşıkla sevgilisinin başbaşa bulunduğu sahnelerin ideal jönprömiyesi ancak bu çocuk olabilir. Klerk Gabl daha ziyade açık hava sahnelerinde aranır. Bir başkası mukavele yapmadan onu angaje etmelisin.»