18 Eylül 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

18 Eylül 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

CUMHUHIYET g^.Cumhuriyet Perde arkası muharebeleri! Modern casus orduları nasıl çarpışıyorlar ? Meşhur İspanyol casusu Konşita Mendoz, patates iriliğindeki ceb telsiz makinesile telgraf çekerken yakalanmıştı Köpekler Serin günler kıyafetleri Sevimli hoşhoşlarımızın sıhhat ve terbiyesine dikkat etmeliyiz! Şimdi bir çoklarımız köpek besliyo ruz malum ya.. Bir kısmımız modadır diye bu işi yapıyor, bir kısmımız ise çocuksuz olduğumuz için kendimize arkadaş anyoruz. Fakat ekserimiz onların istirahat ve sıhhatini temin edemiyoruz. Halbuki köpek diyip de geçmemeli, onlar da adeta birer insan yavrusu gibi dikkat ve ihtimam isterler. Evvelâ terbiyelerinden başlıyalım. Köpeklerinize eğer hususî marıfetler yaptırmak istiyorsanız bunlar için hususî muallimler vardır. Hayvanlarınızı onlara göndermeniz icab eder. Yok sade evde uslu akıilı otumalarını kâfi görüyorsanız size bu babda bazı tavsiyelerde bulunabiliriz. Hayvana en küçük vesilelerden istifade ederek daima bağırıp çağırmayınız. Çünkü köpek bu şekle alışırsa büyük bir kabahat yaptığı zamanki kızmanıza, darılmanıza da ehemmiyet vermez. Onun için hayvana nadiren bağırınız. Kabahat yaptığı zaman beline hafif kırbac dar Siyah yünlüden bir elbise. Ön kısmı Düz eteklerle giyilebilecek örme ceket. beleri indirerek de onu tedib edebilirsi niz. Fakat sonunda kendisini affettiği baştanbaşa kaplan derisile örtülmüştür. Yollan yeşil ve mavi gri. İstenilirse kısa ve başka biçimde de yapılabilir. nizi de göstermeniz icab eder. Lâkin ne Omuzda ve kolda orijinal şekiller. kadar olsa hayvandır, onun için ayakkabı, terlik, şapka, fırça ve saire gibi eşyayı onun yetişebileceği yerlere bırakmayınız. Tahrib eder. Sonra temizlik meselesi nok Sıhhat Vekâletinin nazarı dikkatine Gemlıkte muamelât muakkıbı Ahmed Kayaalp imzasile aldığımız mektubda deniliyor ki: «Anî bir doğum vak'asma yetışmesl için ebe Sabıreye kostum Belediy ebesi olmayınca gelmem, dedı. Beledıye ebesi izinliymiş; hükumet doktoruna başvura yım; dedim; Istanbuldaymış, belediye doktoruna gıttım, ebe Sabıreye hitaben bir tezkere yazdı, fakat bu yazılanlar ebeyi yerinden kımıldatamadı. Beledıye reısme gittım. Kadınlar hapısanesmde gardıyanlık eden ihtiyar ebe Muruvvete mes'uliyeti kendisine aid olmafc uzere hastama gel mesini yazdı, o da Adlıye müfettlsi var, buradan ayrılamam cevabmı verdi. Polıse koştuk, ebe Sabıreyi bulamadı. N:hayet Müddeiumumiliğe başvurdum O da polise ebe Sabıre hakkında zabıt tutulmasını emretti. Bereket bu muddet zarfında polıa, belediye doktorıle ısı halletmış, beled:ve doktoru evime geldi Vatandasların bu gibi vaziyetlerde muşkulâta maruz bırakılmaması için Sıhhıye Vekâletinin esaslı ted birler almasmı temenni ederim > Bakırköy Belediyesinin nazarı Yüzünüzü yeniden güzelleştiriniz! Sonbaharda sayfiye dönüşü çehrenizin cildine tatbik edeceğiniz masajlar, kompresler ve kremler Küçük san'at kooperatifleri hakkındaki tavsiyelerimize riayet edinizî Sayfiye dönüşü yapılacak sıhhat ve güzellık tedbirleri arasında bilhassa cilde tatbik olunacak ihtimamlar başta gelir. Her akşam makyajınızı hususî yağlı bir madde, saf ve iyi bir kremle çıkarma nız icab eder, eğer deriniz kuru ise kremin yağlı olması kat'î bir mecburiyet sekline girer. Fakat cildiniz yağlı ise müsavi miktarda tatlı badem yağı ile portakal usaresini kanştırıp kullanmak kâfidir. Bu mayii kuÜanmadan evvel mutaka çalkalamak lâzımdır. Yüzünüze sürüp iyice içirdikten sonra yarım saat o şekilde bırakmalıdır. Yanm asat geçince temiz bir bezle kurulamah ve yatmalıdır. Yalnız cildin temas edildiği zaman tatlı bir tesir yapar derecede nemli olması kâfidir, vıcık vıcık yağlı olmaması gerekErtesi gün yüzünüze güzel bir yu murta maskesi hazırlamanız muvafık our. Beher yumurta sansma bir kahve kasığı kâfuru yağı karıştırıp bu mahluttan bir maske yapmalı, yüzde yarım saat muhafaza ettikten sonra ılık su ile yıkayıp çıkarmalıdır. Cildinizin yazın güneşten ve açık havadan esmerleşmiş kısımlarını eyazlatmak için ise oraları sabah, akşam limon usaresile oğmak icab eder. Limon usaresini oralarda kuruyuncıya kadar bırakmalı, sonra gülsuyu ile yıkamalıdır. tır. Bakırköyde İstanbul caddesi üzerindeki evlerden blrlnde oturan karılerimızden bırl yazdıgı mektubda dıyor kı: «Bakırkoyun en güzel caddesi olan Lstanbul yolu üzerindeki elektrik şubesı karsısmda sıra ile olan evlerimizin önu buyuk bir meydanlıktır. Evvelce burası çayırlık bir yerdı Şımdı dort senedenberi buraya koylulerm pazarı kuruluyor. Bu kocaman arazı araba ve ayak gezintilerile çığnenip toprak iyice kum ve saman, mısır saplarile berbad bir hale p;rmıştlr. Aynl zamanda şımal ruzgârlanr>a da karşı bulunuyor Yoldan geçen vesaıtın kaldırdığı toz yetmıyormuş gibi karşımızdan gelen gubreli tozlarla ne türlu çarpışacağımızı bılemezsmiz; bundan dolayı ne yapacağımızı şaşırmıs bir haldeyız. Pencereleri açamıyoruz Bundan başka meydanlığa bir iki kavun sergısi ku rulmuştur. Koylulerın arabaları oralarda her gece konaklıyorlar. Muteaddid yerlerde açık yüz numaralar bulunduğu için çok pis kokular duymaktayız Bu yüzden eivanmız halkı ve başta sıradakl evler olmak üzere bizler son derece rahatsız Mr vaziyette ya$ıyonız Alâkadar makamlarm dikkat nazarını çekmenızi dılerim. Yııkanda solda Konşita Mendoz ve sağda Jan Georgel; aşağıda solda Viyelopolska, sağda Sandra Katiyef Lehli Kontes Vielopolska'nın mah pus bulunduğu hücreye girmeğe muvaf • • fak olan, fakat casusluğu anlaşılınca hapisane duvarlarından dışarı çıkamayıp cellâdın baltası altında can veren Kul man'ın akıbeti, gene ortaya bir takım caus isimleri çıkardı. tasından da onları sıkı sıkı muhafaza et mek icab eder, açıkta kaldılarsa yıka mak, amonyak veya sirkeden geçirmek muvafıktır. Baktınız ki köpeğiniz uslu oturmak ve size itaat etmek için iyi bir temayül gösteriyor, onu hemen mükâfatlandırınız, sevip okşaymız! Köpeğinizin sıhhatine de terbiyesi kadar itına etmeniz kendi menfaatiniz iktr zasındandır. Onu küçükten aşılatınız ve daha ihtiyatkâr bulunmak isterseniz altıncı ayından itibaren kendisine hususî hablardan vermeğe başlayınız. Fazla kabız olursa biraz zeytinyağı içiriniz. Barsaklarında intizamsızlık alâ metleri gördünüz mü, hamur yapıp içine lokum şekeri tarzında ince döğülmüş. o dun kömürü tozu karıştırıp yediriniz. Eğer harareti yükselirse veya vücudünde kırmızılıklar fılân hasıl olmağa başlarsa muhakkak bir baytara müacaat etmek lâzımdır. Çünkü köpeklerin bazı hasta lıkları kendileri için olduğu kadar etra fmdakiler için de tehlikelidir. Genc köpeklerin günde iki defa, ke male gelmiş köpeklerin ise günde üç defa muayyen saatlerde yemek yemeleri lâzımdır. Onlara etsuyuna batırılmış hamurlar, ezilmiş pirinc ve sebze vermelidir. Keza zaman zaman tirid şeklinde ekmek, ba lık, çiy et de verilebilir. Az şekerli pastalar, biraz kuru ekmek kabuğu yedirilebilir. İçmek için alelâde su, hasta olduğu zaman da süt içirilir. Köpek, ihtiyac hissettiği zaman birkaç dakika için dışarıya Sanayi Umum müdürü Reşad. dün şehrimize gelmıştır. Reşad, dun Stan dard Ovil Kumpani merkezinde benzin kumpanyaları mümessillerıle bir müddet benzin fiatlan üzerinde görüşmüş tür. Sanayi Umum müdürü, îstanbula bilhassa küçük san'at kooperahflerin'n kurulması hususunda sanayi müfettişleri tarafından yapılmakta olan hazırlık ve temasları tetkik etmek üzere gel miştir. Yüz ve saire gibi derisi fazla hassas yerler için limon usaresine üçt« bir gülsuyu karıştırdıktan sonra bu ameliyeyi yapmak muvafık olur. Cildin kuruluğunu ve gerginliğini giderip ona elâstikiyetini iade edebilmek için şu şekilde kompresler tatbik etmek lâzımdır: Yüzü örtecek büyüklükte gazden birkaç kompres parçası kesiniz. Bu bezleri ılık suda halledılmiş yulafunu mahlutuna batırıp yüzünüze tatbik ediniz ve mümkün olduğu kadar fazla müddet muhafaza ediniz. Eğer yüzünüzde fazla kuruluk, kü çük yanıklar ve saire varsa hemen masaj ameliyesine tevessül etmeniz gerektir. Façıkarılır. Sonra hergün hiç olmazsa bir kat bu masajı usulünde yapmak gerektir. saat onu açık havada gezdirmek, koş Yoksa iyilik yerine fenalık tevlid etmesi turmak lâzımdır. ihtimali vardır. Bu masajı kakao yağı Köpeği sık sık banyoya sokmamalıdır. karıştınlmış bir merhemle, yahud diğer Yalnız hergün muntazaman taramalı ve fırçalamalıdır. Ayaklarınm iç taraflarmda lüzumundan fazla uzamış kılları da kesmeği ihmal etmemelidir. Bu sene kışın ne şekilde şapkalar giyeBazı cins köpeklerin, meselâ pekinua ceğimiz henüz kat'î surette belli olma larm, buldokların gözleri pek hassastır. Onların gözlerini zaman zaman şapla makla beraber, gene yüksek tepeli şap banyo etmelidir. Diş etlerini ise limonlu kaların moda olmakta devam edeceğı ve veya tentürdiyotlu su ile çalkalamalı, diş şapkaların öne doğru iğilerek yahud bir lerinin kirlerini temizlemelidir. Kulakları kaşm üzerine doğru temayül ettirilerek büyük köpeklerin kulaklarmın içini fe " giyileceği anlaşılmaktadır. Bu tarz vakıâ nikli vazeline bulanmış temiz pamuk ve pek rahat değilse de herhalde şık dur ya bezlerle temizlemelidir. Rutubetli ha maktadır. Şapkalar, malum olduğu üzere valarda gezmeğe çıkarılmış küçük köpek saç tuvaleti modalarile bir yolu takib etlerin göğüs ve boyun tüylerini kuru bez mektedir. Şimdıki saç tuvaletlerimiz saçlarımızın başımızın alt kısmında toplan lerle kurulamayı da unutmamalıdır. Bütün bu zahmetlere mukabil onların masına sebeb olduğu cihetle şapkalar gözlerinde, hal ve tavırlannda size kayş mümkün olduğu kadar tepemizde yük göreceğiniz sadakat ve muhabbetle çek sekte durmaktadırlar. Nitekim boyun alhğiniz eziyetlerin boşa gitmedığini anlı tından bağlı şapka modası da bu hususta kolayhğı mucib olmak için çıkarılmıştır. arak, memnun ve müftehir olursunuz! saf ve iyi yağlı merhemlerle tatbik etmeği tavsiye ederiz. Hatta bu meselede bir mütehassısa müracaat tmeği de aynca ilâve edebiliriz. Solmuş, buruşmuş deri leri yeniden diriltecebilecek birçok çeşid kremler vardır. Fakat bunlar ancak mütehassısın mütaleasına göre tatbik olunabilir. Yazın gözlerinizi güneşten muhafaza etmek için siyah gözlük taktınız. Yüzünüzü korumak için ise şapka giydiniz. Bunlar muayyen noktalarda yerler yapmışlardır. Buraları da yağlı maddelerle hafifçe uğuşturmak, sonra ten rengi bir pudra ile pudralamak iyidir. Keza, gözkapaklarmıza da yağlı fond^rdan sürmek faydalıdır. Kaşlannız da belki uzun zamandır ihtimam görmemiştir. Binaenaleyh onları da ihmal etmeyiniz. Fazla kıllan alınız ve aldırınız! Dudaklarınıza da aksam sabah yağlı bir madde ile masaj yaparsanız onlar da kuruluklarını ve çatlaklıklarını kaybe derek yeniden düzgün ve yumuşak olurlar. Boynunuzu da bilhassa ihmal etmemeniz, yüzünüze tatbik ettiğiniz şekilde bazı ihtimamlardan orayı da mahrum bırakmamanız icab eder. Her akşam yatmazdan evvel boynunuzu yukarıdan aşağıya doğru besleyici bir pomadla masaj yapmanız çok faydalı olur. Bir müddet sonra hafifçe kuruladıktan sonra üzerini pudralayıp o halde yatmanız çok mükemmel netice verir. Pek kısa bir müddeti müteakıb boynunuzdaki genclesme alâimini görerek şaşıp kalacağımz muhakkaktır. Bunların arasında, Kontes Vielopols ka'nın bugünkü akıbetini hazırlıyan Lehli casus, Sornovski gibi çok tehlikelileri, onun kurbanlarından Kitti ve Gerda gibi gafil avlananları ve nihayet gene onun yüzünden idam edilen Kulman gibi delice cesaretinin cezasını çekenleri vardır. Bu çok tehlıkeli işin içinden nisbeten haHayvan sergisi tehir edildi fif cezalarla kurtulan üç kadın casus Yukanda ceb telsiz cihazı, aşağıda^ Kemerburgazda açılacak olan ehlî vardır ki maceraları dikkate değer. pipoda ve kıravat altında saklahayvan sergisi 22 eylul perşembe günunan fotoğraf makineleri Bunların başında Sandra Katyef ge ne tehir edilmiştir. Beyoğlu Halkevinde spor faaliyeti Beyoğlu Halkevinden: 1 Mevsim dolayısıle tatil edılmiş olan kapalı salon spor faaliyetine 1 teşrinievvel 938 tarihinden itibaren baş lanacaktır. 2 Faaliyet programı tanzim edil mek üzere bulunduğundan, faaliyete iş;irak etmek istiyen spor şubemizde kayıdlı kız ve erkek üyelerin, salonumuzda çalışmak istiyen mekteb, kulüb ve sair teşekküllerin nihayet 20 eylul 938 tarihme kadar müracaat ederek prog geçmiş bir halde yığıldı, kaldı. Zira bu casusluk eden ve asıl adı Jan Georgel ramda yer almalarını rica ederiz. lir. Bu kadın, yüksek casus sınıfına men hapisanesinde yatan Konşita, ikiyüzlü subdur ve en fazla para veren kimse onun casusluk teklifile bir kere daha karşılaştı. hesabına çalışır. Bu sefer cevab bile vermemiş, ertesi sa" Sandra'yı. Budapeştede, elinde gizli bah saat beşte idam edileceğini bildiği bir fotoğraf makinesi ve bir yığın negatif halde, hücresine gelip, kendisine yapılan filim bulunduğu halde tevkif etmişlerdi. teklifi kabul etmesi için adeta yalvaran Casus kadın, idamdan kurtulmak ümidile, memuru istihfafla karşılamıştı. suç ortaklarından üçünü ele vermiş, fakat İdam saatinden yarım saat evvel, cezabu üç casusun vaziyeti vaktile haber alıp sınm otuz sene hapse tahvil edildiği habekaçmalan üzerine idama mahkum edil rini aldığı zaman, Konşita, bütün cesaremişti. tine ve bütün metanetine rağmen bayıl Sandra, şöhretini ötedenberi işittiği cel mıştı. lâd Hans Kubias'ın eline düşeceğini an Cellâd eline düşmekten kurtulan casus laymca, kapatıldığı hücrede kendinden kadmlardan biri de Tronkozo hesabma cellâd, mesleği domuz kasablığı olduğu için, idam mahkumlarını hiçbir alet kul" anmağa lüzum görmeden, domuz öldü rür gibi, iri ellerile boğazlannı sıkmak suretile idam edercli. olup Vera Danişevski lâkabmı taşıyan kadındır. Fevkalâde kurnazca hareket eden bu kadın, belki on defa yakalanıp sorguya çekildıği ve oteldeki odası karış kanş arandığı, esvablarının astarına, kunduralannın topuklarına, pudra kutulanna, hulâsa en akla gelmiyecek eşyasma kadar her köşesi bucağı gözden geçirildiği halde, daima kurtulmuş, mahiyetini gizlemeğe muvaffak olmuştu. Nihayet, onu avlıyabilmek için yolu na, Arjantinli Pako adile kendini tanıtan bir delikanlı çıkarmağa mecbur oldular. Onunla daldığı aşk macerası yüzünden bütün esrarım ele veren Vera, idama mahkum edilmek üzere iken, gene o delikanlınm tavassutu sayesinde yirmi sene hapis cezasile kurtulmuştur. Yeryüzünde, muhtelif milletlere mensub casuslar saymakla tükenmez. Fakat, denilebihr ki, bugün emrinde en fazla casus çalıştıran memleket Japonyadır, Ve Japon casuslarının en büyük hedefi de Panama kanalı mmtakasıle oranın istih kâmları ve askerî müdafaa vesaitidır. Yüksek rütbeli zabitler olması muhtemel yalınayak Japon balıkçıları, yüksek sosyeteye mensub olmaları mümkün Japon çamaşırcı ve hizmetçi kadınlar, istihkâm ların, harb gemilerinin, tayyarelerin fo toğraflannı çeker dururlar. Arasıra, kadın erkek bu ajanlardan birkaçı yakalanır. Fakat ne üstlerinde, ne evlerinde hiç birşey bulmak kabil olmaz. Zira, 1938 senesinde, fotoğraf ve radyo tekniğinin eriştiği terakki merhalesi, bu casuslann eline, hiçbir gözün kolayc| sezemiyeceği kadar ufak, fakat pek mü« kemmel vesait vermiş bulunuyor. isveç tahtelbahirleri ingilterede ) Bu sene nasıl şapkalar giyeceğiz? Sandra Katyef, kazandığı paralar sayesinde edindiği çok lüks eşyayı, mücevherleri de dahil olmak üzere fıkaraya dağıtmış, sırtındaki hapisane rubasile iktifa ederek idam saatini beklemeğe başlamıştı. Bir sabah, gardiyan kadın, onun avaz avaz şarkı söylediğini işiterek hücresine koştu. Hapisane nizamatı, mahpuslann şarkı söylemelerini yasak ediyordu. Fakat mahkum kadın gardiyanın sözüne kulak asmamış, gözleri tavanda, şarkısma de vam etmişti. Gardiyan, Sandra'nın garib tavırlarmdan şüphelenerek işi doktora haber vermiş, bir deli doktoru çağınlmış, mahkum muayene ettirilmiş, cinnet getirLondra Üç îsveç tahtelbahiri İn diği sabit olarak tımarhaneye kaldmlmışgiliz limanlarını ziyaret etmektedir. tı. Yukmki resimde bunlardan bir taneSandra Katyef, cellâdın elinden boysinin mürettebatını istirahat halinde nunu bu suretle kurtarabıldi. görüyorsunuz. İdamdan kurtulan casus kadmlardan biri de Konşita Mendez adlı tspanyo kadınıdır. Bu kadın, oturduğu otelde yanında erkek iki cürüm ortağı olduğu halde, ancak bir patates iriliğinde olan ceb telsizile telgraf çekerken yakalanmıştı. Odasında yapılan araştırmada hiç bir şey bulunamadı ve gerek kendisi, gerek arkadaşları sorulan suallere hiçbir cevab vermedıler. F O T O AGAZiN Türkiyenin^en v çok okunan aylık salon mecmuası Konşita Mendez, ikiyüzlü casusluk ve bol para teklıflerini de şiddetle reddetmiş, nihayet idama mahkum olmuştu. Suç ortakları, bir sabah alacakaranlıkta kurşuna dizildiler. Ayni günün akşamı, kadmla