20 Aralık 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

20 Aralık 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

Bir haftada D UYDUNUZMU? bir CUMHURÎYET 20 Birincikânun 1938 ADANA MEKTUBLARI: milyon İtalyadan harice para çıkartmanm yasak oluşu, Ame rikada tavattun etmış Grieco isimlı bir İtalyanın başı na garib bir iş aç mıştır. Grieco'nun, İtalyada oturan akrabasmdan biri ölmüş ve kendisme bir milyonluk servet bırakmış. Bu hürmetli mirasın müjdesini ona haber vermiş ler, «fakat. demişler, bu para İtalyadan dışarı çıkamaz, gelip burada sarfede ceksiniz.» Adamcağız, düşünmüş, ta şmmış, Amerikadaki ışini bırakıp İtalyaya giderek orada yerleşmeği karar laştırmış. «Yooo! O da olmaz, demişler; malum ya, İtalyaya hicret yasaktır. 01sa olsa. otuz günlük bir seyyah vizesile, misafir şeklinde oturabilirsiniz.> Şimdi, Grieco biçaresi, bir ay zarfmda bir milyonu yeyip bitirmeğe mah kum. Amerikalı olduğuna göre bu rö koru kırar mı kırar! Adana seyiâbında evsiz kalanların vaziyeti Beden Terbiyesi Umumî Müdürü Felâketzedeler için toplanan ianelerle yapılacak General Cemil Tahir evler bir yılan hikâyesine döndü tetkik seyahatine çıkıyor Beden Terbiyesi Umumî Müdürü General Cemil Tahir, yakında, memleket dahilinde uzun bir tetkik seyahatine çıkacak, bu arada mıntakalann ve kulüblerin vaziyeti hakkında etraflı malumat alacaktır. Meyva özü Iştihasızlık Hazımsızlık Şişkinlik Bulanti Gaz Sancı Mide bozukluğu Dil Barsak ataleti İnkıbaz Sarılık Safra Karaciğer Sıkıntı Sinir Horlamak ve barsak ve bütün karşı mide rahatsızlıklarma HASAN Avrupanın 140 kuruşluk Meyva Tuzlanna mukabil 25 kuruşa Jimnastik muallimleri ve spor ajanlığı Mıntakalarda bulunan spor ajanlıklarına, beden terbiyesi muallimlerinin geti * rilmesi hakkında kuvvetli bir cereyan vardır. Jimnastik muallimlerinin mektebler deki çalışma vaziyetleri müsaid görül mezse başka çareler aranacaktır. 936 senesmde Adananm nğradağı seylâbdan bir manaara Adana (Hususî) 936 yıh ilkkânununun 5 inci günü Adana, o zarnana kadar görülmemiş bir tuğyan felâketine uğramıştı: Seyhan, yatağından taşmış, şehri ve köyleri su altında bırakmıştı. Felâ ketin geceye raslaması ve hemen hemen anî denecek bir süratle vukuu yüzünden binlerce ev yıkıldı, harab oldu; tnilyonlarca liralık mal heder oldu ve yüzden fazla yurddaşın hayatı sona erdi. Bu büyük felâket, bütün yurdda ölçüsüz bir teessür uyandırdı. Başta ebedî Şef Atatürk olmak üzere her taraftan, Adananın bu felâketine maddî ve manevî yardımlarla alâka gösterildi. İane defterleri açıldı ve toplanan paralar Kızılay vasıtasile felâketzede vatandaşlara tevzi edilmek üzere Adanaya gönderildi. Felâketin ilk günlerinde açıkta kalan, mateme uğrıyanlara âcil yardımlar yapıldı, toplanan paranın bir kısmı sarfedildi. Her acı gibi, bu felâkete uğrıyanlar da, gün geçtikçe kendilerini topladılar ve yeni bir hayat düzeni kurmağa koyuldular. Bu sebeble artık çorba tevziatı filân gibi âcil yardımlara lüzum kalmadı. Kızılay Adana şubesinin verdiği ma lumata göre, bu felâkete yardım için toplanan para yekunu 69.500 lira imiş. Bunun şrmdiye kadar 36.946 lirası felâketzedelere tevzi edilmif. .Geriye kalaa. 32.554 lira da Adanada bir «tuğyan felâketzedeleri mahallesi».tesis edilip evi yıkılanlara ev yaptırmağa tahsis olunmak kararıle Adana ݧ Bankasına yatırılmıştır. Bu meselenin son günlerdeki safhasına gelince: Şehrimizde çıkan «Türk Sözü» gazetesi iki gün evvel bir yazı yazdı ve seylâbzedeler için toplanan paralardan âcil yardım bakiyyesinin, felâketzedelere ev yapılmağa tahsis edildiğinin söylendiğini ve fakat aradan iki seneyi mütecaviz bir zaman geçtiği halde, ortada göze görünür bir eser veya emare bulunmayışının efkârı umumiyede haklı bir istifham hasıl ettiğini söyliyerek artan paranın ne olduğunu alâkadarlardan sordu. Ertesi gün, Adana Kızılay Cemiyeti reisi imzasile bu gazeteye gönderilen tavzihte, artan paradan 5.889 lirasının, teşkil ediIecek mahalle için ipodrom civarında istimlâk edilen saha bedeline verildiği, geriye kalan ve İş Bankasına yatırılmış bulunan para için bankaca 1633 lira 91 kuruş faiz hesab edileceği yazıldıktan sonra, felâketzedelere mahsus mahallenin bugüne kadar kurulamaması için sebeb olarak da şu nokta gösterilmektedir: yapamayız! diyip, Kızılaya parasını iade edeceğiz.» Filhakika, Kemalizmin dinamik karakterine hiç uymıyan bu vaziyet karşı sında Adana seylâbzedelerine yardım komisyonunun şu evvel zaman tarzı faali yetinden sadece teessür duyulsa yeridir, sanırım.» HASAN MEYVA ÖZÜ kullanınız ÖZÜ Tutnıuş ! Fransanın Şer burg hapisanesinde, bereket versin, vaktinde haber alınan bir hâdise olmuş. Bir takım mahpus lar, duvarı delip kaçmağa teşebbüs etmişler, fakat ya kalanarak tekrar höcerelerine kapa tılmışlardır. Tahki kat yapılmış. duvarı hangi aletle deldikleri araştırılmış, bir karyola demirinin noksan olduğu görülerek, cürüm aletinin bu demir oîduğu anlaşılmıştır. Lâkin, demir ortada bulunamamıştır. İş büvümüş, tahkikat genişlemiş. demiri bulmak mümkün değil. Nihayet mesele anlasılmış. Mahpuslarm içinde, kılıç yutma hünerinde üstad bir cam baz varmıs. Karyola demirini onun yuttu»u. röntgen muayenesile meydana çıkmış. Demiri, bu pis boğazın midesinden çekip çıkaracaklarma şüphe yok. Onu çıkardıktan sonra da. bu fazla mari*etl ; cambaza hapı yuttururlar sanırım. Spor teşkilâtımn yeni bütçesi Vahşiyane bir cinayet Darendeli Durmuş oğlu Bayram, ve Adana köylerinde seyyar satıcıhkla geçinen gene Darendeli Ali oğlu Karakayanın yolda önüne çıkarak zavallının ansızın başına ve ayaklarına sopa vurarak yere yuvarlamış, ondan sonra da baygın bir halde kalan Karakayanın husye yu murtalarından birini bıçakla kesip çıkarmak surctile pek vahşiyane bir cinayeti irtikâbdan çekinmemiştir. Durmuş oğlu Bayram, bütün bu şenaatleri yapıp bedbaht Karakayayı ölüm haline soktulrtan sonra, adamcağızın üzerindeki 15 lirayı ve sırtmda taşıdığı 200 liralık manifatura eşyasını alarak kaçmıştır. Yol üzerinde irtikâb edilen bu cinayetten sonra, yarı canlı bir vaziyette inliyen talihsiz Karakayanın başına gelenlerden jandarma karakolu haberdar edilmiş ve jndarmalanmız çok kısa bir zamanda vahşi tabiatli Bayramı, çaldığı eşya ve paralarla elde etmeğe muvaffak olmuşlardır. Yaralı Karakaya, memleket hastanestne yatırılmış, Bayram da Adliyeye teshm edilmiştir. Beden Terbiyesi Umumî Müdürlüğü kadrostı için aln aylık muvakkat bir bütçe yapılmıştır. Bu muvakkat bütçeye yüz bin lira tahsisat konulmuştur. Türk Spor Kurumundan Beden Terbiyesi Umumî Müdürlüğüne geçen bütün memurlar, altı aylık muvakkat bütçe dolayısile ücretli olacaklardiT. Yeni kadroda idare müdürleri doksan lira alacaklardır. Federasyonlar için ayrı bina Eski Türk Spor Kurumunun Ankarada 300 lira kira ile tuttuğu bina, Beden Terbiyesi Umumî Müdürlüğü için kâfi gelmediğinden ayrıca bir bina daha kiralarunıştır. Teşkilâta bağlı bulunan federasyonlar, yeni kiralanan binaya taşı nacaklardır. Eski bina da doğrudan doğruya idarî teşkilâta tahsis edilecektir. Eskrim federasy onu reisliği Münhal bulunan Eskrim federasyonu reisliğine eski federasyon reisi Fuad Balkan getirilmiştdr. Eskrim federasyonaı başkan muavinliğine, eski eskrimcüerden Rıdvan getirilecektir Beden terbiyesi sıhhat işleri müdürlüğü Beden Terbiyesi Umumî Müdürlüğü Sıhhat işleri dairesi, eski sporculardan Doktor Adnan tarafından idare edile cektir. Dfins müsabakası Nevyork'ta, bu yıhn dans müsabakası yirmi gün kadar evvel başladı. Müsabaka, hicbir suretle mukayyed olmamak şartile dansa mukavemet esası üzerinden vapılıyor. İstirak edenler, ayakta olmak şartile günde üç defa, on beşer dakikalık yemek tatilinden istifade edebiliyorlar. Yarım saat de uykuları var. Bu bir saat bir çeyrek fasıla haricinde durmadan, dinlen meden, bayılmadan dans etmek lâzım. Kavalyenin kolları arasmda kendin den geçen damlara, kadının başına kafasını yaslayıp bayılan kavalyelere tesadüf etmek işten değil. Asıl marifet cazbandcılarda. İşi idare eden onlar. Çaldıkları hava biraz daha ağır olsa cenaze marşından farkı kalmıyacak. Bu havaya kendini kaptınp uykuya dalanların da haddi hesabı yok. Müsabaka meydanında dönen çiftlerin manzarası, uyku ilâcından fayda göremiyen uykusuzlara son bir çare olacak kadar ibretamiz. Mide için her yemekten sonra 1 2 tath kaşığı yanm bardak su içinde ve müshil için her sabah veya gece yatarken aç karnına 1 2 çorba kaşığı yarım bardak su içinde köpürterek içmelidir. HASAN MEYVA ÖZÜ meyvalardan ve meyvalann özlerinden yapılmış bir harikai san'attır, Avrupa ve bilhassa Ingiliz meyva tuzlanndan daha yüksek olduğu kat'iyetle sabittir. Buna rağmen Avrupa meyva özlerinden beş misli daha ucuzdur. HASAN MEYVA ÖZÜ yalnız bir türlü olup şekersizdir ve çok köpurtir Dağcılık federasyonu reisliği Narenciye mahsulü Vilâyetimizin narenciye mahsulüne aid 938 yıh rekoltesi tesbit edilmiştir. Buna nazaran Seyhan vilâyetinde: 34 milyon portakal, 435,000 mandalina, 293 bin limon ve 1,682,000 aded turunc id rak edilecektir. Bu rakamlardan: 25 milyon 800,000 portakal, 12,000 mandalina, 180,000 limon ve 35,000 turunc Dörtyol kazasına, diğerlefi de Adana, Osmaniye, Kozan, Karaisalı, Kadirli, Balıçe ve Ceyhan kazalarma aiddir. Dağcıhk federasyonu riyasetine Bursa Dağ alayı Kumandanı Albay îsmail seçilmiştir. Şişe 25 B ü 40 S 60 S100 kr. Romanya muhteliti geliyor Yılbaşı tatili dolayısile futbol federasyonu tarafından davet edilen v« ikisi Ankarada, biri de îstanbulda olmak üzere üç maç yapacak olan Romanya muhteliti Yüruntüs, Trikolor ve Üniversite kulübleri muhteliti olarak gelecektir. Romanyablar şimdiye kadar takımlannda oynamakta olan Macarlan artık oynatmadıklarından Romanya muhtelitinin oldukça zayıf bir şekilde geleceği söylenmektedir. R ADYO L i N ile Sabah, Öğle ve alcşam Her yemekten sorjra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız. Çocuk Esirgeme Kurumunun faaliyeti Soğuktan yapılamıyan maç Polonya millî takımile yapacağı beynelmilel maça hazırlık maksadile, Ma caristanın Kişpeşt takımile dün Bükreş'te karsılaşacak olan Romanya millî takımı görülmemiş bir soğuk dolayısile Macar takımma tazminat vermek suretile maçtan sarfınazar etmiştir. Posta fıçısı Evet, postane, posta gişesi, posta kutusu, posta çantası, hatta posta vapuru vardır. Fakat posta kelimesile yanyana gelip yakışık alabilecek bu kelimelerin arasına bir de «fıçı» kelimesinin sokulacağı akla '. gelir mi? Gelmez amma sokulmuş işte! Macellan boğazından geçen vapurlar, denize bir filika indırip, orada biî kaya üzerine tespıt edılmış bulunan fıçıdan, muhtelif memleketlere gönderilmek üzere atılmıs mektubları aldınr, o havaliye mahsus mektublan fıçıya boşaltır ve yoluna devam eder. Posta kutusu vazifesi gören bu fıçı bütün devletlerin himayesi altındadır. Nicin kutu değil de fıçı? Yerinden koMeseleyi ortaya otan «Türk Sözü» pup denize düşerse batmasın diye mi? gazetesi, Kızılay şubesi reisinin bu mealBelki. deki cevabmı kaydettikten sonra, meşhur «Beşik hikâyesi» ni anlatmakta ve sözüSuç üstünde yakalanan nü şu satırlarla bitirmektedir: «Bizicn seylâbzede evleri de galiba bu hırsızlar Tophanede, Hafızm kahvesinde ya Lesik hikâyesine dönecek... Ya, Kızılaym tavzihinde vadettiği gibi bu evler ancak tan sabıkalı hırsızlardan Süleyman oğlu felâketten on beş sene sonra bitecek ve Osman Nuri, dün gece, Beşiktaşta Yılseylâbda evlerini kaybetmiş olanlar, o zadız caddesinde Halil apartımanmın ka man başlarmı sokacak bir yer bulabile pısmdan girerek aît katta kapıcıya aid cekler ve belki de bu evlerde, felâketzebakır ve sair eşyayı toplamış, bir çuvala delerin varisleri oturabilecek.. Yahud da doldurup kaçarken suç üstünde yakalan bir gün gelecek, beşikçinin dediği gibi, «Alın; paranızı, biz bu kadar çabuk ev mıştır. Şehrimizdeki Çocuk Esirgeme Kuru mu, her yıl olduğu gibi bu yıl da bilhassa ilkokul talebeleri arasmda yoksul çocuklara yardımma devam etmektedir. Ku rum, bu yıl şehrimizin bütün ilkokullarındaki yoksul ve bakımsız talebeden 500 çocuğun öğle ve akşam yemekıerini muntazaman verdiği gibi bu yavrulara ayrıca birer çift kundura ve birer kat elbiselik kumaş da dağıtmıştır. Kurumun bu yüksek alâka ve yardımı muhitte büYardım komisyonu; bu paranın esaslı yük bir takdir uyandırmaktadır. bir sermaye ittihazının ve Seyhan vilâyeti hususî muhasebe idaresile Adana belediSpor Kurumu Dergisi yesinin de on sene müddetle yılda 5000 kapatıldı lira üzerinden 50,000 lira vermesinin, hasıl olan bu sermaye ile bahçeli küçük Beden Terbiyesi Umum Müdürlüğü, evler yapılarak maliyet fiatı üzerinden on Türk Spor kurumunun bütün memurlarısenelik taksitlerle, selde zarar görenlere nı vazifeleri başmda alıkoymuştur. satılmasının kararlaştırılmış olmasını söyYeni teşkilâta haricden de birçok idalüyor ve ilâve ediyor: Bu fikrin ve kara reci alınacaktır. Türk Spor kurumunun rın tatbikı için lüzumlu'kanunî formalite üç senedenberi çıkarmakta olduğu «Spor Ier henüz bitirilememiştir. Dahiliye Ve Kurumu Dergisi» kapatılmıştır. kâletinin tasdikına ihtiyac gösteren safBeden Terbiyesi Umum Müdürlüğü hası vardır. Yaptırılacak plâna göre, Atarafından her ay neşredilmek üzere bir dananın bir kenarında 10 senede 197 evli spor bülteni hazırlanmaktadır. bir mamure meydana getirilecek ve 10 sene sonunda birliğin elinde 82,000 liraKardeşini yaraladı lık mütedavil bir sermaye olacaktır. Feriköyünde ikinci caddede 44 mımarada oturan balıkçı Muharrem oğlu İs mail, dün gece, kızkardeşi Bedriye ile kavgaya tutuştnuş, sustali çakısile zavallıyı yüzünden ve elinden yaralamıştır. Yaralı, Şişli Çocuk hastanesine kaldırılmış, suçlu hakkında takrbata başlanmış tır. Bu Hakikati Herkes Bilmeli Grip, nezle, enfloenza, sıtma gibi tehlikeli hastalıklara tutulmamak için, sağlığınızı daima BİOGENİNE dediğimiz kan ve derman hablarile sigortalayınız. BİOGENİNE; birçok mühim devaların birleştirilmesile meydana getirilmiş en birinci kan, kuvvet, iştiha yaratan ve mucize gibi tesirini derhal gösteren bulunmaz bir müstahzardır. BİOGENİNE; kandaki kırmızı yuvarlacıklara verdiği yeni yeni büyük kuvvetlerle haricden gelecek her türlü mikrobları derhal öldürür. Tath bir iştiha temin eder. Sinir ve adaleleri sağlamlastırır. Zekâ ve hafızayı parlatır. Bel gevşekliği ve ademi iktidarda şayanı hayret faydalar temin eder. BİOGENİNE; kullananlar kat'iyyen kardan, kıştan, soğuktan, yağmurdan ve havaların değişmesinden müteessir olmazlar. Çiinkü uzviyet, her zaman genc ve dinc bulunur. Ve bu sayede müthiş âkıbetlerle neticelenen; grip, nezle, enfloenza, sıtma gibi âfetlerden emin bir surette korunmuş olur. Sıhhat Vekâletinin resmî müsaadesini haizdir. Her eczanede bulunur. Balkan atletizm oyunları Sofya (Hususî) Onuncu Balkan atletizm oyunlarının, önümüzdeki yıl Sofyada, 1940 yılında da Ankarada yapılacağı bildirilmişti. Bulgar atletizm itti hadı, Sofya'daki oyunların 10 ile 17 eylul 1939 tarihinde yapılmasını kararlaştırmıştır. Kânunuevvel nihayetine kadar hazırlanacak program Balkanlı diğer atletizm federasyonlanna bildirilecektir. Tashih Dünkü lik maçlan puvan cetvelinde bir yanlışlık neticesi Galatasarayın puvam 25 olarak gösterilmiştir. Bunun 24 olduğunu bildirir, özür dileriz. SiNiRÇARPINTIBAYGINLIK DEN 2 0 DAMLA İLB DERHAL GEÇER Genc takımlar turnuvası Genc takımlar arasmdaki futbol faaliyetini inkişaf ettirmek maksadile tertib edilen lik maçlan haricinde, gene genc oyunculara mahsus olmak üzere büyük bir turnuva hazırlanmıştır. Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş, Istanbulspor, Süleymaniye, Fener Yıl maz, Beylerbeyi, Haydarpaşa, Nişanlaşı, Büyükada, Barut Gücü, Akyıldız, Karagümrük, Halıcıoğlu, Bakırköy, Çelikkol, Boğaziçi, Moda, Kurtuluş, Lângaspor, Yeşildirek, Alemdar, Barkohya, Çemberlitaş kulüblerinin iştirak edeceği bu turnuva Kadıköy ve Şeref stadlarında cumartesi günleri yapılacaktır. 24 kânunuevvelde başhyacak olan turnuvanın birinci haftası, Moda Kurtuluş, Boğaziçi Çelikkol, Süleymaniye Büyükada takımları arasmdaki müsabakalar yapılacaktır. Mudanya Belediyesinden: I Yurddaş! Türk köylüsü yurdumu zun eşsiz mahsullerini senin için yetiştiriyor. Onları bol bol ye ki, köylünün yüzü giilsün. 1 Mudanyada Mütareke Müzesi binası karşısındaki alanda yaptınlması mukarrer anıtın maketi müsabakaya konulmuştur. 2 Müsabaka 1 şubat 1939 tarihinde nihayet bulacaktır. 3 Anıt için tahsis olunan bedel 36000 liradır. 4 Müsabakaya iştirak edecek heykeltraşlardan (100 zer lira çamur parası haric) birinciye 500 lira, ikinciye 300 lira, üçüncüye 200 lira mükâfat verilecektir. 5 Bu işe aid evrak, fotoğraf ve plânlan görmek ve fazla malumat almak istiyenlerin Güzel San'atlar Akademisi Direktörlüğüne müracaatleri ilân olunur. (8786) Giresun Belediye Reisliğinden: Giresun Vilâyeti merkezinde yaptırılacak olan ATATÜRK abidesinin müsabaka müddeti jüri heyeti kararile 5/11/938 tarihinden itibaren iki ay uzatılmıştır. iştirak edecek san'atkârların mezkur müddet zarfında hazırlanmaları ve maketlerini Güzel San'atlar Akademisi Direktörlüğüne teslim etmeleri ilân olunur. ( 9196 )