20 Şubat 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURÎYET 20 Şubat 1940 İKTISADÎ MESELELER [ Şehir ve Memleket Haberleri ) Siyasî Belediye zabıtası talimatnamesi Karadenizde inşa Eminönü meydanı edilecek liman tanzim ediliyor Balkan suhlu inlandiya meselesinin sonu geliyor gibi göründüğünden Sovyet Rusyasının Fin harbinden evvel Balkanlara dair beslediği bazı emellerin tekrar canlanması ihtimali karşısmda Italya; bir daha vaziyetini tasrihe lüzum hissetmiştir. Ciornale d'Italia gazetesinin, Sovyetlerin Avnıpa kıt'ası cenubu şarki sine ve Akdenize sarkmasına ltalyanın asla müsaade edemiyeceğini ehemmiyetle yazmakta olması bunu gösteriyor. Hatta bu yazıda Sovyetlerle düşman olacak her devletle ltalyanın beraberce yürüyeceği ayrıca kaydedilmiştir. Rumanya ile Italya arasındaki samimiyetin kuvvetlenmekte olması da bunu gösteriyor. Rumen matbuatı Italya ile Rumanyanın Balkanlarda sulhu muhafazada beraberce çalışmaları için arzu izhar et mektedir. Bu neşriyat ltalyanın düşüncelerine Rumanyanın tamamile taraftar bulunduğunu gösteriyor. İngiliz gazeteleri Köstence Mecidiye demiryolu iki arada hudud hattı olmak üzere Dobrucanın paylaşılmasının, vaktile Rusya tarafından Bulgaristana teklif edildiği şayiasının teeyyüd etmiş bulunduğunu yazıyorlar. Ancak Fin tecrübesinden sonra Rusyanın her tarafı zapta muktedir bulunduğu akidesi hayli tadile uğramış olmalıdır, kaydını da ilâve ediyorlar. Bulgaristanın entrikalara alet edilmesine çahşıldığı malum olduğundan yeni Bul gar Basvekilinin sulh ve bitaraflık siya setine devam edeceğini beyan etmiş olması Bükreşte büyük memnuniyetle kaxşılanmıştır. Balkanlarda sulhun bozulması ve bu rada bir cephe peyda olması bu yerlerden ham madde ve malzeme tedarik eden Almanyanın da menfaatine uygun düş miyeceği düsüncesi Bp'^anlarda huzurun bozulmayacağı zannmı kuvvetlendirdiğini gene ingilizce gazeteler yazıyorlar. Şimdilik bütün endişeler Fin macerasından sonra Rusyanın Balkan siyasetine tekrar faalivet vermesindedir. ltalya Balkanlardaki menfaatlerine ve sulh ihtiyacına nazarı dikkati celb için het vesileye müracaat etmektedir. Arnavudluğun ltalya ile birleşmesinden sonra Arnavud Başvekili Nerlacci'nin ilk defa söylediği nutuktan da maksad böyle bir şey olmalıdır. Yeni Arnavudluğun mahallî hükumet şefi bu memleketin hududları şimdi ltalvan ve Arnavud askerleri tarafından birlikte muhafaza edilmekte olduğunu ve şimdi iki tarafın kuvvetleri bir türlü in zıbata ve iradeye bağlı perçinleşmiş bir ordu teşkil ettiklerini söyledikten sonra ltalyan lmparatorluğunun sınırları Alplerde başlayıp Arnavudluk dağlarından geçerek Hind Okvanusu kıyılarına müntehı bulunduğunu beyan etmiştir. Eleman ve kültürlü mesai azlığı kurulmuş koope Şehir Meclisinde talimat Münakale Vekâleti yeni Inşaat yakında bitecek, ratiflerin birer birer yıkılmasını mucib oluyor namenin mühim madde den tetkiklere başladı tramvay durak yerleri Evvelce etüdleri yapılmış olan Kara leri kabul edildi de değistirilecek Yazan: ÖMER TOSUN denizdeki modern liman inşaatı için InSon senelerde memleketimizde ziraî kredi kooperatifleri, istihlâk ve istihsal kooperatifleri, satış kooperatifleri, küçük san'at kooperatifleri, yapı kooperatifleri gibi birçok teşekküller vücude getirilerek bizde de kooperatifçiliğin yayılıp yerleşmesine matuf gayretler sarfedilmeğe başlanmıştır. Memnuniyeti mucib bu faaliyetler arasında bazı kooperatif teşekküllerinin, adeta doğmadan ölüyor, denecek kadar teşekküllerini müteakıb kjsa bir zaman içinde tasfiyeye mecbur kaldıklarını görüyoruz. Geçenlerde, 1931 senesinde ne güzel maksadlarla kurulmuş olan Denizyolları Liman kooperatifinin aradan dokuz sene bile geçmeden tasfiyesine karar verildi. 9 şubat tarihli «Cumhuriyet* te de Belediye kooperatifinin faaliyetini tatil edeceği, Istanbul Belediyesinin kooperatiften alacağı olan 16,000 lirayı tahsil için kooperatife borclu olan memurların aylıklanndan bu parayı kesmek suretile tahsile başladığı yazılıydı. Eleman azlığı fena idareyi, fena Idare de her hangi bir kooperatif teşekkülünün yıkılmasını intac eder. Kooperatifçiliği ilerlemiş memleketlerde alınan güzel neticeler hep ehil elemanların ve bu sahada yapılan kesif kültürel mesainin mahsulüdür. Bizde hem elemana ihtiyac vardır. hem de kültürel mesaiye. Elemanı yetiştirecek kültürel mesaidir. Kooperatif şirketleri kurulmuş yerlerde alâkadarlara grup halinde kooperatif kültürünü öğretecek teşkilât vücude getirilecek olursa, hem ortaklar meslek bilgilerile yetiştirilmiş, hem de idarî mekanizma paslanmaktan kurtarılmış olur. Şehir Meclisi dün Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdann başkanlığında toplanmıştır. Bu toplantıda bazı evrak encümenlere havale edildikten sonra tatil yapılmış ve müteakıben ikinci celse, ikinci reis vekili Faruk Derelinin başkanlığında açılmıştır. Bu toplantıda Taksim kazinosile birlikte icabmda Flor>'a plâjlarını ve Çubukluda Hidiv köşkünü de işletmek üzere bir şirket teşkili ve bu şirkete Belediyenin 42,000 lira sermaye ile iştiraki hakkında encümen mazbatası okunmuştur. Azadan Hamdi bütün Florya ve Hidiv köşkü ve sairenin işletilmesi için müzayede, münakasa kanununa riayet etmek mecburiyeti bulunduğunu, bu günden bu hakkın şirkete verilmesi doğru olmadığıZiraî kooperatifler Memleketimizde ziraî kooperatiflerin nı söylemiştir. vaziyetleri de şayanı dikkattir. 1932 ilâ Azadan Fuad Fazlı ve Encümen Reisi 1938 seneleri zarfmda bu kooperatiflerin Halil Hilmi bunun simdiden bir taahhüd sayısı ve ortak adedi şöyledir: 932 sene manasını ifade etmediğini, umumî hükümsinde 52733 ortakh 590 kooperatif mev ler dairesinde hareket edileceğini söylecudken 1936 da kooperatif adedi 784 mişler ve azadan Abdülkadir, Selâmi Izve ortak mevcudu 67,487 ye çıkmıştır. zet, Zahid, şehre müstesna bir imar eseri Sonralan kooperatif adedleri düşerek vücude getirildığini beyanla Valiye teşek1938 de 586 ya inmiş, ortak adedi ise kür ederek bu eserlerin Çamlıca, Erenköy, I 14,383 e çıkmıştır. Moda gibi diğer yerlerde de vücude geti1938 senesinde 586 ziraî kooperatif, rilmesi temennisini izhar etmişlerdir. Bunortaklarına 22,3 milyon lira vermiş, 10,5 dan sonra 600 maddeden ibaret olan zamilyon lira ayni sene geri almış olduğuna bıtai belediye nizamnamesinin müzakeregöre ortaklarda 1 1,8 milyon lira kalmış sine geçilmiştir. Bu maddelerden bir kıstır ki ortak başına 103 liradan fazladır. mı evvelki şekilde ipka edilmiş, bazılan Ancak, ayni sene içinde bu koopera esaslı tadilâta tâbi tutulmuştur. tifler 201,000 lira zarar ve yalnız 103 Azadan Fuad Fazlı zabıta talimatnabin lira kâr yaptıklarına göre, umumî nemesinin ismine itiraz ederek bunun yalnız tice 98,000 lira zararla kapanmıştır. Halbuki, ziraî kooperatifler 1932 denberi Belediye yasaklan şeklinde olmasmı isteyalnız 1934 te 52,000 lira zarar vermiş di. Fakat uzun müzakere neticesinde eski ler, diğer senelerde hep kâr etmişler, hat şekil muhafaza edildi. Yeni tadilâta göre ta en iyi seneleri olan 1936 da net 336 birinci madde şöyledir: Halkın huzur ve rahatını bozacak fiil bin lira temettü bırakmışlardır. ve hareketlerde bulunmak yasaktır. Bu kooperatiflerin sermaye durumları da dikkate değer bir haldedir. 1932 de İkinci madde: Saat yirmi ikiden yediye 590 kooperatifin 6,3 milyon lira kadar kadar sokaklarda ve 24 ten yediye kadar taahhüd edilmiş sermayeleri varken 1938 ev ve apartımanlarda ve halkın çalıştığı, de bu miktar 586 kooperatifte 4,1 mil yatıp, kalktığı, ve istirahat eylediği yeryon liraya inmiştir. Sermayenin tediye lerde hoşnudsuzluğa ve sızıltıya meydan olunan kısımları da mütenazıran ayni se verecek şekilde bağırıp çağırmak, gürülneler içinde 2,5 milyon ve 2,7 milyon tü ve patırdı yapmak yasaktır. Zabltadan liradır. izin alınarak yapılacak düğün, müsamere Demek oluyor ki, şirket adedlerinde ve balo gibi toplantılar bu kayıdlardan mühim bir değişiklik olmadığı halde ve müstesnadır. ortak mevcudu bir mislinden fazla çoAzadan Tevfik Âmir, bunların men'i ğaldığı halde; kooperatiflerin tediye o için tayin edilen saat zamanlarına itiraz lunmuş âdi sermayelerinde ancak 200 bin ederek bu zamanın daha azaltılmasını islira kadar bir tahavvül olmuş, fakat, ta temiş, Ekrem Tör izin almak suretile de ahhüd olunan sermaye miktan 6,2 milgürultü etmenin 'doğru olamıyacağı mütayon liradan 4 milyon liraya düşmüştür. leasında bulunmuş, Abdülkadir bu kabil Her halde iyi bir netice olmıyan bu va toplantıların medenî ihtiyaclardan olduziyet gösteriyor ki, bizdeki kooperatıf ğunu ve hayatı erkenden söndürmenin meslek aşkının köklestirilmesine ve budoğru olamıyacağmı söylemiş, madde aynun için de ciddî kültürel mesaiye ihtinen kabul edilmiştir. yac vardır. Umumî caddelerde seyyar çalgıcılığın ömer Toaun men'i hakkındaki maddenin müzakeresi bir hayli münakaşaya sebeb olmuş, bunların arka sokaklarda da men'i istenilmiş, fakat dilenmektense keman çalmakla geçen bir insanın bu vasıta ile insanlığın merhamet ve yardımına mazhar olması lehinde Meliha Avninin serdettiği mütalea kabul edilmiştir. muhakkak miişkülâta düşmeğe mahkumdur. Rochdale gibi kooperatif pişdarları hem alırken, hem verirken peşin usulünü kooperatif düsturu olarak tatbik etmişlerdir. Paraca tam istiklâllerini muhafaza edebilmekten mahrum kooperatif teşekküllerinin hayat mücadelesi içinde tutunabilmeleri pek zordur. Bunların akıbeti er geç tasfiyeye gitmektir. Kooperatif hayatımızda muvaffakiyetsizliği önleyecek ciddî tedbirleri bir an evvel almıyacak olursak bu mesleğe olan alâkayı da genişletmek şöyle dursun, fena misallere şahid olan halk kendiliğinden bu tesekküllere iltifat etmiyecektir. giliz kredisinden istifade edileceğinden Münakale Vekâleti bu mesele üzerinde meşgul olmaktadır. Karadenizde modern bir liman inşası işi son defa 1937 senesinde etrafile tetkik olunmuş ve bu hususta etüd yapmağa memur bulunan Kibs İngiliz müessesesi bu husus için gösterilen Çatalağzı ve Ereğli limanlarının tetkiklerini yapmıştı. O zaman en ziyade Çatalağzı limanı üzerinde durulmuş ve Çatalağzı denilen mevkide asrî bir liman inşası için 1 1,500,000 liraya ihtiyac gösterilmişti. Sonradan bu etüd üzerinde bir defa da o zaman Başvekâlet emrinde çalısan başmüşavh Von der Porten de tetkiklere memur edilmiş, bu zat etüdlerde asgarî hesabın tutulduğu neticesine vararak 1 3.000,000 lirahk bir proje hazırlamış tır. Öğrendiğimize göre şimdi veni lima nın Ereğlide yapılması üzerinde bir ce reyan vardır. Fakat bu hususta kat'î bir karar verilmis de^ildir. Eminönü meydanının tanzimi işi havaların müsaadesi dolayısile devam etmektedir. Şimdiki halde camiin sağ ve sol taraflarındaki sedlerin önüne tesadüf eden tretuarların inşası ikmal edilmiş, projeler mucibince buraya yapılacak merdiven ayaklann inşasına başlanmıstır. Bu ayaklann cami ile hemahenk olabilmesi için güzel mermerlerden yapılması takarrür etmiştir. Bu tretuarların Yenicami kemeri istikametinde olan kısmında ayrıca me villi bir yol vücude getirilmiştir. Bir müddet sonra, Yenicami kapısı önünden dolaşarak geçmekte olan nakil vasıtalarının buradan geçmeleri menedilecek, camiin sağ ve sol tarafındaki tretuarlar birbirlerile birleştirilecektir. Burada da bir merdiven yapılacaktır. Balıkpazarında saatin bulunduğu mahaldeki tretuarın ortasına yeşillik yapılacaktı. Fakat Eminönü meydanında böyle bir yeşil sahanın yapılması uygun görülmiyerek bundan vazgeçilmiş, gerek meydanın sağ, gerekse sol tarafındaki boşluklarda yapılan bu orta tretuarların boş bırakılması münasib görülmüştür. Yakında Eminönü tramvay tevakkuf mahallerinin durak yerleri de değiştirilecektir. Bebek tramvayları kavsi geçtikten sonra Gümrük depolarınm önüne doğru giden yola kıvrılacaklar ve oradaki kasab dükkânının önünde yolcu alacaklar dır. İstanbul cihetinden gelen tramvaylar da kezalik Eminönünde kasab dükkânının önüne doğru ve Gümrük antrepolan istikametine saparak oradan yolcu ala caklardır. Beyoğlundan İstanbul cihetine gelen tramvaylar ise kemer istikametindeki tretuarın önünde duracaklardır. Şehircilik mütehassısı evvelce Karaköy köprüsünün Balıkpazarı istikametinde içeriye alınmasını istemişti. Fakat son yapılan tetkiklerde bunun hem güç hem de 20Q,000 lira kadar bir masrafa lüzum göstereceği anlao'rak köprünün yerini değiştirmekten sarfınazar etmiştir. Eminönü meydanında yapılmakta olan inşaatın ilk kısmı dört beş güne kadar bıtecektir. Asıl meydanın asfalt olarak inşasına ise bir buçuk ay sonra başlanacaktır. Galata tarafından gelen nakil vasıta lan yeni inşaat dolayısile badema Mısırçarşısı önündeki yoldan Yenicamiin ar kasına çıkacaklarından Belediye Mısır çarsısınm ön tarafına tesadüf eden bir kaç dükkânın sür'atle istimlâki ile burasının nakil vasıtalarının serbestçe işleyebilmelerine müsaid bir hale konulmasına karar vermiştir. Türkiyede kooperatificiliğin ıslahma ihtiyac vardır MÜTEFERRİK İnhisarlar Vekili gitti Bir haftadanberi şehrimizde bulunup Vekâlete bağlı müesseselerde tetkikler yapan Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karadeniz Ankaraya dönmüştür. İranlılar Dinî ayin yaptılar Dün muharremin onu olmak münasebetile şehrimizdeki Iran tebaasından mühim bir kısmı Çakmakçılar yokuşunda Valide hanındaki camide toplanarak dinî bir ayin yapmışlardır. Ayine iştirak eyledikleri için, dükkân sahibi olan Iranlılar dün dükkânlarını açmamışlardır. Peşin altf veriş Kooperatifçiliğin muvaffakiyeti her şeyden evvel peşin alış veriş prensipinin ısrarla tatbikına bağlıdır. Misal olarak yukarıda gösterdiğimiz gerek Liman kooperatifinin, gerekse Belediye kooperatifinin düştükleri vaziyetlerde bu prensipin ihmal edilmiş olması mühim nispette amil olmuştur, zannederiz. Halbuki, istihlâk kooperatiflerinin finansman işinin en mühim tarafı peşin alış veriş prensipidir. Kooperatifçilik ileri gitmiş memleketlerde veresiyecilik tamamen denecek derecede kaldınlmıştır. Zira, veresiyecilik illeti her hangi bir müesseseye musallat olursa, o teşekkülü bir kurt gibi içinden yiyerek muhakkak bitirir. Kooperatifçiliği pek ileri götürmüş memleketler veTesiyeciliği cemiyet katili diye tavsif etmişlerdir. Kooperatif teşekküllerin yaşaması her şeyden evvel peşin tediye itiyadının sarsılmaz bir prensip olarak tatbik edilmesine vabestedir. Bu prensip ihlâl edildikçe şirket iyi elemanlar elinde olsa da Deniz ticaret mektebi Müdürlüğü Nafıa şirketler başkomiseri Süruri Münakale Vekâleti Deniz Ticaret mektebi müdürlüğüne tayin edilmiştir. Memleketimizde ecnebi şirket kalmamış gibi olduğundan bu teşkilâtın lâğvedileceği zannedilmektedir. Köy postaları Adlî tebligat vesilesile köylere kadar giden süvari müvezzilerden istifade edilerek köy postaları yapılmağa başlanmıştır. Posta Telgraf umum müdürlüğü bütün Türkiye dahilindeki vilâyetlerde bu köy postalarını yakın zamanda muntazam bir şekle sokacaktır. Şimdiki halde vilâyetimiz dahilinde bulunan köylerde «ie köy postaları faaliyete geçmişlerdir. Bundan sonra köylünün mektubu günlerce vilâyet merkezlerinde beklemiyecek, şehirle köy doğrudan doğruya temasa geçecektir. Dokumacılarm itirazları İstanbul Ticaret ve Sanayi Odası meclisi kararile bir müddettenberi İstanbul mıntakasmda çalışan el dokuma tezgâhlarında imal olunan pamuklu dokumaların standardizasyonu hakkındaki nizamnamenin tatbikatı iyi neticeler vermiş olmakla beraber dokuma sanayiinde hararetli mevsimin gelmesi üzerine şimdi bu nizamname itirazları mucib olmuştur. Anadolunun muhtelif yerlerinde lstanbuldaki tezgâhların birkaç misli tezgâh, hiç bir kayıd ve şarta tâbi olmadan çalışmakta ve imalâtını piyasa siparişlerine göre yaptığından Istanbulla rekabette bulunmaktadır. Bu yüzden İstanbul mıntakasmda bulunan 2000 tezgâh sahibi, Ticaret Odasına müracaatle standardizasyonun memleketin her tarafında imal olunan pamuklu dokumalar için tatbik edilmesini istemişlerdir. Ticaret Odası vaziyeti Ticaret Vekâletine bildirecektir. Barmdırma odaları Antrepo buhranı Yeni odalar yapılması faydalı görüldü Liman Müdürlüğü yeni tedbirler alıyor llk mekteb çağında bulunan çocukların, ders zamanı haricinde sokaklarda gezmek suretile gerek sıhhat ve gerekse terbiye bakımından fena tesirler altında kalmamaları için İstanbul Maarif Müdürlüğü, muhtelif semtlerde çocuk bahçelerilc ve barmdırma odaları tesis etmeğe karar vermiş, bunların bir kısmı da faaliyete geçmişti. Işçilerin kesif olarak bulunduğu mahallerde açılan barmdırma odalarından elde edilen neticelerin çok faydalı olduğu anlaşıldığından bazı mıntakalarda yeniden barmdırma odaları ihdas edilecektir. Müsaid bina bulunmıyan yerlerde, ilk mekteblerden istifade edilecektir. Buralarda muallimlerin nezareti altında barındırılacak çocuklara lâzım olan gıda maddeleri, ders levazımı ve saire himaye teşkilâtları tarafından temin olunacaktır. Maarif Müdürlüğü, ilk mekteb baş muallimlerine verdiği emirde, yoksul talebelere icab eden her türlü yardımm yapılmasını bildirmiştir. Diğer taraftan şehrin muhtelif semtlerinde vücude getirilen 1 1 çocuk bahçesine ilâveten yeniden 9 çocuk bahçesi yapılacaktır. Bu bahçeler İstanYumurta tacirlerinin bul, Beyoğlu, Üsküdar semtlerinde olatoplantısı cak, Mecidiyeköyünde de bir çocuk bahçesi açılacaktır. Onümüzdeki yaza kadar Yumurta ihracat tacirleri dün Ticaret bu bahçelerin her türlü vesaiti tamamlan müdürlüğünde toplanmışlar ve yeni kumış olacaktır. rulacak olan yumurta ihracat birliği nizamnamesi üzerinde görüşmüşlerdir. Almanyadan alınacak mallar Almanya ile yeni akdolunan 5,050,000 liralık yeni ticaret anlaşması hükümleri ve bu meyanda Almanyaya hangi malları ihrac edebileceğimiz ve mukabilinde hangi mallann ithal olunabileceği dün Mmtaka Ticaret müdürlüğüne bildirilmiştir. Tıbbî bir eser tetkik ediliyor Forma forma neşrolunan «Tenasül hayatımız» isimli tıbbî bir eserin şimdiye kadar çıkan üç forması, Müddeiumumilikçe tetkikten geçirilmektedir. «Tenasül hayatımız», doktor tarafından yazılan ve doktorlarca tercüme olunan bir eserdir. Tetkik, bu eserin müstehçen olup olmadığı cihetinden yapılmaktadır. Şüpheli bir ölüm Fatihte oturan bire hastalanmış, mi Enver Karan, otopsi yapılarak rılmasma lüzum kaldırtmıştır. Fuad oğlu Ali, birdenölmüştür. Adliye hekicesedi muayene etmiş, ölüm sebebinin araştıgörmüş, cesedi Morga Her kes süprüntüsünü sızıntı ve koku yayılmıyacak madenî bir kapta muhafaza edecektir. Yağmur sularının binalardan gelenlerin, geçenlerin üzerlerine akmalarına mâni olunacak tedbirler alınması lâzımdır. Belediyece tayin edilecek gün ve saat harici binalardan halı silkmek ve binaların cam ve sairesini silmek suretile gelen geçenlere zarar vermek memnudur. Boş arsalardaki kuyular kapatılacaktır. Belediyece tayin edilecek mahaller haricinde caddelere, yollara, meydanlara, ön pencerelere, kapı ve pencerelere çamaşır asmak yasaktır. Yollarda ve meydanlarda devamlı surette durarak her hangi bir şey satmak yasaktır. Şehrin kenar mahallelerinde, sayfiyelerde, Belediyelerce mahzur görülmediği takdirde bu gibi satışlara izin veYedibelâ Davidin marifeti rilebilir. Yedibelâ lâkabile tanılan sabıkalılarTalimatnamenin diğer maddelerine dan David, dün Yüksekkaldırımda tanı müteakıb içtimalarda devam edilecektir. dıklarından tsakla karşılaşmıştır. İki tanıdık arasındaki eski bir mesele tazelenMüstehçen resimli kitab satan miş ve bir münazaaya sebebiyet vermiştir. Bu sırada David yanında taşıdığı susbir kitabcı mahkum oldu talı çakısını çekerek lsakı yaralamıştır. Avrupada basılan fransızca bir mecVak'ayı müteakıb David yakalanmış, 1 muada müstehçen resim neşrolunduğu sak tedavi altına alınmıştır. iddia edilerek, Müddeiumumilikçe açılan bir dava, İstanbul asliye birinci ceza Vesaiti nakliye kazaları mahkemesinde dün karara bağlanmıştır. Şoför Rüştünün idaresindeki 127 sayılı «Virve d'Abord» ismindeki bu mecmuimdadı sıhhî otomobilile şoför Necdetin ayı satan Beyoğlunda kitabcı Piyerdir. idaresindeki taksi otomobili dün Eminö Müddeiumumî muavini Orhan, ceza isnünde çarpışmışlardır. Çarpışma neticesi temişti. Hâkim Nef'i, matbuat kanunun 31 inci maddesi delâletile ceza kanu iki otomobil de hasara uğramıştır. nunun 426 ncı maddesine göre bir ay haYorginin idaresindeki 265 plâka nu pis, on beş lira para cezası, mecmuanın maralı motosiklet lstiklâl caddesinden ge musaderesi, vukuf ehli ücretile muhakeçerken Muse adında birine çarparak ya me masrafının kitabcıya ödetilmesi şekralanmasına sebebiyet vermiştir. Suçlu linde karar vermiştir. Maamafih bu ceyakalanmıştır. zalar tecil edilmiştir. İstanbul limanında zaman zaman görülen antrepo buhranı son zamanlarda kendini daha şiddetle hissettirmeğe başlamıştır. Bilhassa, yeni feribot iskelesinin inşa edileceği Sarayburnunda iki saç antrepodan başka diğer bütün antrepolar yıkılacağından Limanlar Umum Müdürü daha genişleyecek olan antrepo ihtiyacmı simdiden önlemek için tedbirler almaktadır. Buhranın, limanda yeni antrepolar inşasını beklemeğe tahammülü olmadı ğından mevcud binalardan istifade yoluna gidilmiştir. Liman Umum Müdürlüğünün tetkik ettiği bir çok binalar arasında bilhassa Ford Motör Kompaninin halen istimal etmediği iki büyük paviyonun Liman tarafından antrepo olarak kullanılması muvafık görülmüştür. 6000 metre murabbaı olan bu binalar üzerinde Ford fabrikasile müza kerelere başlanmış ve muvaffakiyetli bir safhaya girmiştir. Diğer taraftan, bu yeni binalar da ihtiyacı karşılayamıyacağından ayrıca yeni binalar aranmaktadır. Talimatnamenin mühim noktalanndan bazılarını aşağıya yazıyoruz: Yollarda, meydanlarda, umumî nakil vasıtalarında her kesin girip çıkabileceği mahallerde yerlere tükürmek ve sümkürmek ve halkı tiksindirmek, utandıracak ve sıhhati bozacak fiil ve hareketlerde bulunmak yasaktır. Umuma mahsus yerlere ve nakil vasıtalarına girip çıkarken veya bilet alırken itişip, kakışmak, sıra beklemeyip öne geçmek veya her hangi bir suretle başkalarını rahatsız etmek yasaktır. İki yangın başlangıcı Dün iki yerde yangm başlangıcı olmuşsa da itfaiye gelmeden söndürülmüştür. Biri, Kız Muallim mektebinde kaloıifer bacası tutuşmuştur. Diğeri, Kadıköy Dumlupınar sokağmda olmuş, tutuşan 1 8 numaralı evin bacası, ev sakinleri tarafından sür'atle söndürülmüştür. ( Gazi köprüsü nakil vasıtalarına açıldı Artık müstakil olmayan Arnavudluğun Başvekiline söyletilen bu sözlerle ltalyanın hududu Balkan dağlarında bulunduğu bir daha anlatılmış oluyor. Karadenize giren ltalyan sarnıçlı vapurları Batumdan Varnaya harıl harıl petrol taşıyorlar. Almanyaya Rus petrolu yetiştirmekte va sıta olmakta ltalya bir mahzur görmü DENÎZLERDE yor demektir. Fakat Bolşevik nüfuz ve hakimiyetinin Rus petrolu gibi BalkanlaKaradeniz ve Marmarada ra girmesine asla müsaade edemiyeceğini de ayni zamanda sarih ve kat'î olarak anşiddetli fırtınalar latmaktan geri durmamıstır. Balkan sulDevlet meteoroloji istasyonunun ver hu istikrar buluyor demektir. diği malumata nazaran Karadeniz ve MarMuharrem Feyzi TOGAY marada şimalden, Ege denizinde lodostan oldukça kuvvetli fırtına hüküm sürmektedir. Ev sahibini öldüren adamm Gelen malumata göre bilhassa Karamuhakemesi denizde birçok vapurlar limanlara ıltica Feriköyünde oturduğu evin sahibi Aetmişlerdir. Dün limanımıza gelmesi beklenen Devlet Denizyolları idaresinin Ka ziz Süleymanı, aralarında çıkan bir kavradeniz vapuru dün geç vakte kadar sis gada öldürmekten suçlu Kâmil Yıldırım, ve fırtınadan Karadeniz boğazından gi dün İstanbul ikinci ağır ceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Kâmil Yıldırım, rememiştir. Aziz Süleymanın kendisini eve sokmadıgece başka Bursa turizm işlerine yapılan ğını, bireve gittiğini, yerde yattıktan sonra tekrar ev sahibinin gene yardım kendisini kovduğunu, dere içinde kavgaBursa (Hususî) Vılâyetin müra ya tutuştuklannı söylemiş: «Bana sopaycaati üzerine Ticaret Vekâleti, turizm iş la vurdu, o sırada oğlu babasına bıçak lerine sarfedilmek üzere vilâyetimiz em getirdi, artık ondan sonra ne yaptığımı Mahkeme, bazı rine yeniden 2000 liralık bir yardım yap bilmiyorum» demiştir. mıştır. Bunula Ticaret Vekâletinin bu şahidler dinlemiş ve muhakemenin devamaksadla yaptığı yardım yekunu 4000 mını şahid çağırılmasına bırakmıştır. lirayı bulmuştur. Aynca gelecek sene bütçesine daha fazla tahsisat konacağı bil Bir tecavüz dirilmistir. Bu yardımlardan büyük bir Beykozun Ömerli köyünde dispanser kısmı Uludağdaki tesisatın noksanlarına sıhhiye memuru Abdurrahman, bir müdsarfedilmektedir. dettenberi gözüne kestirdiği köy sakinlerinden Salih kızı 1 I yaşında Fatma isminde bir yavrucuğu berbad etmiştir. Bu çirkin vak'anın faili jandarma tarafından yakalanmıştır. Abdurrahman, hakkında tanzim edilen evrakla birlikte Adliyeye teslim edilecektir. j HÂVA RAPORU Yeşilköy meteoroloji istasyonundan aldığımız malumata göre dün hava yurdun bütün bölgelerinde kapalı, doğu bölgelerde mevziî, diğer bölgelerde yer yer yağışlı geçmiş, rüzgârlar Karadenizin garb kısmile Trakya, Marmara havzası ve Egede şimalî, diğer yerlerde cenubî istikametten yer yer kuvvetli esmiştir. Karadenizle Marmarada şimal, Ege denizinde lodos fırtınası devam etmiştir. Dün Istanbulda hava kapalı ve yağışlı geçmiş, rüzgâr şimalden saniyede 5 ile 7 metre arasında hızla esmiştir. Hararet derecesi en çok 7,5, en az 3,8 santigrad olarak kaydolunmustur. Gazi köprüsünden, iki araba geçiyor Tahta parkeleri tamir edilmekte olan Unkapanındaki Gazi köprüsü dün sabahtan itibaren bütün nakil vasıtalarına açılmıştır. Yalnız, köprünün nakil vasıtalarına tahsis edilen kısmile yaya kaldmmları arasında bulunan, yağmur sularının birikmeden kolaylıkla akmasına mahsus oluklarm inşası henüz bitirilememiştir. Bunlar da yakın zamanda tamamlanacak tır. Gazi köprüsünün nakil vasıtaları îçin ayrılan kısmı kalın çizgilerle üçe taksim Nüshası 5 kurnstur. edilmiştir. Bu üç kısmın ortasında bulu Türkiye Haric nan yoldan yalnız demir tekerlekli yük için için arabaları, kenardaki yollardan da otomobil ve kamyonlar geçmektedir. Dün ve Senelik 1400 Kr. 2700 Kr. saiti nakliyenin büyük bir kısmı yeni köpAltı ayhk 750 » 1450 » rü üzerinden geçtiğinden eski köprü de i Üç aylık 800 * 400 » biraz ferahlamıştır. ' Bir aylık Yoktur 150 * CUMHURİYET Abone şeraiti!