April 4, 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

April 4, 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Tan gazetesi Mösyö Dolfüsün siyasetini takdir ediyor Avusturyanın yaşayabileceğine ve istiklâlinin müdafaa edileceğine dair artık tam kanaat vardır Paris, 4 (A. A.) — Günlük yazısında “Lötan,, Avusturya ve milli sosyalizmi tetkik etmekte, M. Dolfusun azimli — iradesinin milli st hücumunu nihayet yıp - a ve kırmağa muvaffak ol- ığunu söylemektedir. Milli sosyalizmin, tıpkı M. Dol- Fransa münasip | görürse uzlaşacak Paris, 4(A. A.) — İtalya, Avus- turya ve Macaristan mukaveleleri hakkında “Pari - suar,, Prağa gön- derdiği hususi muhabirine beya - nattı bulunan M, Benes demiştir ki: “— Italya, Almanya, Macaris « tan, Avusturya ve bütün dünya İ- le teşriki mesaiye hazırım. Şu şartla ki, Fransa ile bu hususta an- Taşmış olmamız lâzımdır. Macarlarla mukavele Ankara, 4 (Hususi) — Maca- ristanla bir Ağustosta imza edilmiş — olan ticaret ve Clearing itilâfı bir — Mayısa kadar bir ay daha temdit edilmiştir. Kayseri fabrikası Ankara, 4 (Hususi) — Kayse- ride yapılması takarür eden men- sucat fabrikasının inşaatı Aptür- rahman Naci Bey —müessesesine ibale edilmiştir. 15 gün sonra fab- rTikanın temel atma merasimi yapı- | Tacaktır, Bu merasimde İktisat Ve- kilinin de bulunması muhtemeldir. i Yapılan mukaveleye göre fabri- — ka sekiz ayda tamamen ikmal edi- h lecek ve işlemeğe başlıyabilecek- Hlir. Üst üste —| Kolonya, 4 (A, A.) — Etzvciler civarında yolda bir motosiklet, bir adam çiğnemiştir. Adam derhal ölmüştür. Motosiklet devrilmiştir. Bütün hızı ile gelen ikinci bir mo- — tosiklet, birinci motosikletin üze - | rinden geçerek o da devrilmiştir. Her iki motosikleti idare edenler ağır yaralıdır. - Tramvay şirketi meselesi Ankara, 4 (Hususi) — Nafia 'ekâleti ile İstanbul tramvay şir - çeti mümessilleri arasında müza- kereler devam ediyor. Vekâlet ta- rife mukavelesinin feshini, şirket bilet ücretlerinin indirilmemesini — istiyorlar. Henüz kat'i karara bağ- — İanmış bir nokta yoktur. Moskovada konser —— Ankara, 4 (Hususi) — Reisicüm hur orkestrası şefi Zeki Beyle vi- yolonit Ekerm Zeki Beylerin Mos- kovada bir konser vermeleri takar- — rür etmiş ve kendileri dün akşam -Moskovaya gitmek üzere İstanbula hareket etmişlerdir. /— Truvayı ziyaret 4 (Hususi) — Alıman rlere göre yakında 300 kişilik Fransız seyyah kitlesi Truva rabelerini (Çanakkale haricin - fuş gibi amansız düşmanı olarak î görünen başvekil muavini M. Fa- | yın nutkunu mütalca eden gazete | şu neticeye varıyor: “M., Fay, Alman istikbalinin Berlinde değil, fakat Viyanada ka | rarlaştırılmak ihtimalini A İ hattı | — Ankara, 4 (Hususi) — İzmir — Kasaba temdidi hattının satın alm- | ması hakkındaki karar üzerine bu ! hususta şirket namına hükümetle | müzakereye memur edilen mümes- | siller dün şehrimize dönmüşler ve ilk esasları tesbit etmek üzere Na- | fia Vekili Ali Beyi ziyaret etmişler | dir. Ali Beyden sonra hükümet namı | na müzakereye memur edilen Sa - rocağlu Şükrü Beyle de görüşmüş | lerdir. Yarın müzakereye başlana- | caktır. Grup reisliği vekilliği Ankara, 4 (Hususi) — Nafia Vekili Ali Beyden münhal kalan Fırka grupu reis vekilliğine eski Maliye Vekili Abdülhalik Bey se - gilmiştir. Hasan Rıza bey Ankara, 4 (Husus) — Tiran El- çiliğe tayin edilen Riyaseticümhur | umumi kâtibi Ruşen Eşref Beyin w yerine Vekâleten riyaseticümhur kalemi mahsus müdürü Hasan Rı- za Bey tayin edilmiştir. Alacaklılara kolaylık Ankara, 4 (Hususi) — Bulun- dukları mahalden gayri bir mahal mal sandığından 25 liradan daha az alacakları olan kimselerin bu alacaklarınımı bulundukları mahal- den gönderecekleri istidada yazılı adreslerine posta veya banka ücre- ti istihkaklarından kesilmek üzere banka olan mahallerde banka, ol- mıyan mahallerde posta ile gönde- rilmesi ve istidalerile banka veya posta makbuzunun evrakı müsbite olarak kabulü Maliye Vekâletince kararlaştırılmış ve vilâyetlere ta- mim edilmiştir. Yıldönümü tebriki Ankara, 4 (Hususi) — Yunan İzmir - Kasaba münasebetile Gazi Hazretlerile, Yunan Reisicümhuru Zaimis Haz- retleri, Başvekil İsmet Paşa ile Yu- nan Başvekili M. Çaldaris ve Tev- fik Rüştü Beyle M. Maksimos ara- sında dostane tebrik ve — teşekkür telgrafları teati olunmuştur. Italya ile mukevele Ankara, 4 (Husust) — İtalya ile yapılan yeni ticaret muahedesi bugün Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Beyle İtalya sefiri arasmda im - za olunacaktır. Ingiliz elçisi Ankara, 4 (Husust) — İngiliz sefiri dün Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyi ziyaret ederek bir müd det görüşmüştür. * Si LA 5Z Kat'dd tahmin | cümhuriyetinin onuncu yıldönümü | | ceğini,, söylemiştir. eylediği zaman “Dentuchtum,, un heyeti umumiyesi için Avusturya « nin ehemmiyetine işaret etmek is- tediğini kaydemek lâzımdır. Her halde şimdi, Avusturyanın yaşıya- bileceğine ve istiklâlinin müdafsa | edileceğine dair tam kanaat var - dır. Amerikanın borcu aitı milyar fazla Vaşington, 4 (A. A.) — Bir şım batta birleşik Amerikanın düyunu umüumiyesi 27.157.500.000 dolar i- di. Bu miktar 1933 senesi ayni a- yında 21.362.464.000 dolar idi. Yunan bahriyesinde Atina, 4 (Hususi) — Yunan hü- kümeti iki tane açık deniz torpido müuhribi ısmarlamağa karar — ver- miştir. Bu karar tahakkuk — ettiği tak- dirde Türkiye ile Yunanistan ara - sında imzalanan protokol mucibin- ce keyfiyet Türkiye hükümetine resmen bildirilecektir. Bir ölü, iki yaralı Hamburg, 4 (A, A.) — Bir bi- siklete çarpmamak istiyen bir o - tomobil, bir tramvaya çarpmış ve bir çukura yuvarlanmıştır. Bir ki- şi ölmüştür. Biri ağır, biri hafif iki yaralı vardır. Hitlerin son beyanatı Almanya Başvekili, Amerika “As- sociated Press,, muharririne, yeni re- jimin takip etmekte olduğu siyaset hakkında mühim beyanatta bulunmuş- tur. Söylediği sözler, bütün dünya matbuatında, tefsir ve tenkit olunu- yor. Malüm olduğu üzere, Hitler, şim- diye kadar, sağını solunu gözetme- den, selliseyf ederek konuşurdu. Hal- buki, Amerikan muharririle muhave- resinde gayet temkinli davranmış, bü- tün kelimelerini tartmıştır. Böylelik- le, Başvekilin, Almanya hudutları için- de kâfi propaganda yaparak manen kuvvetlendikten sonra, şimdi de, aynı gşeyi ecenebi memleketlerde yapıyor. Fakat nabza göre şerbet veriyor. Rasislerin reisi, “Assoclated Press,, mubharririne vüsi bir iktısat progra- mından bahsetmiş; işsizliği ortadan kaldıracağını, herkesin geçiniş sevi- yesini yükselteceğini, bataklık araziyi kurutacağını ve Almanyayı, “Mevad- dt iptidaiyesi itibarile hiç kimseye muhtaç olmadan kendi kendine geçi- nebilecek bir memleket haline getite- Bundan maada, Almanyada, sanayi erbabının kârı tah- dit olunacak, çalışan sınıfın memnafii, birinci safta tutulacaktır. Böylelikle, Hitler, ilk siyast müttefikleri olan bü- yük sanayi erbabını, iktidar mevkiin- de yerleştikten — sonra milliyetçilikle sosyalistliği tevhit et- miştir. Bundan maada, Hitler, 250,000 ki- şilik ordunun Almanya için kâfi olmu- yacağını, ÂAmerikan muhabirine söy- lemiştir; Komşuların sanayi merkez- lerine hülcumuna mani olmak için, böy- | le bir ordunun elzem olduğunu, fakat, | kendinin “Terki teslihat taraftarları- | nn en başında,, bulunduğunu Hâve et- İ miştir den yakında kurtuluyo Biritalyan grupu şehrin ihtiyacı olan suyu umumi suya dokunmadan temin Adana, 2 (Hususi) — Mersinin ö- tedenberi büyük bir derdi olan su işi de önümüzdeki sene içinde halledilmiş bulunacaktır. Bugüne kadar Mersinin içme suyu ihtiyacı temin edilemiyor ve şebrin u- mümi suyu ile bahçelere verilen su müşterek bir noktadan isale ediliyor- du. Hattâ bazan su bahçelere verildi- ği günler şehir tamamen- susuz kalı- yordu. Geçen sene bu tesisatını yapmak i- çin belediyeye bir şirket — müracaat etmiş, projesini bildirmiş ve hattâ bir mühendis göndererek etüt yaptırmıştı. Bundan sonra ikinci ve üçüncü bir grup | daha müracaat etmiş ve — projelerini de göndermişlerdi. Geçenlerde Urfada su tesisatı ya- pan bir Htalyan grupu da belediyeye bir teklif yaparak şehrin ihtiyacı olan su- yu umumi suya dokunmadan kuyular. la temin edeceğini bildirmiş olduğun- dan bu teklif belediyece daha müsait karşılanmıştır. Yalnız tahriren yapı- lan teklifte kirecin tasfiyesine karış- gün grupun salâhiyetli bir memuru bu- raya gelmiş ve belediyeye müracaatla kirecin tasfiyesi için de ayrıca tesisatı deruhte ettiklerini bildirmiştir. Dün öğleden sonra bu grup mümessili pro- jelerini de belediye riyasetine vermiş- tir. Bu proje kabul edildiği takdirde bah edecek çelere verilen suya dokunulmadan are teziyenle veya motörle şehrin suyu te- min edilmiş olacaktır. Belediye bu sene bütçesine yirmi bin lira koymuştur. Tesisata başlanıldığı takdirde ta. sarrufattan da bir miktar para verile- cektir. Diğer taraftan bayramın birinci gü- nü şehrimize gelerek memleket hasta- hanesinin 800 metre şimalinde Artezi- yen tesisatı için etüt yapan bir Fransız grupu hiç ümit edilmiyen bir manzara ile karşılaşmıştır. Mühendis M. Kyto illerini işletirk iki metre aşağıda bir boşluk bulundu- ğunu hissetmiş ve derhal o mahalli kazdırmıya başlamıştır. — Tik anlarda mezar zannedilen bu boşluğun uçsuz bucaksız bir mağara olduğu — anlaşıl- . İçerisinde bir çok — hayvanat müstehaseleri bulunmuş ve hangi dev- re ait olduğu henüz tayin edilemiyen bir çok wııı_ meydana çıkmıştır. cektir. Bu sudan istifade çok kolay öl- duğundan şehre tevzli için büyük tesi sata da ihtiyaç hissedilmiyecektir. Lefkoşa takımı iEdirne şehir klübü Kıbrısa döndü fesih kararı verdi Adana, 2 (Hususi) — Bayramda Adana Halkevi takımile iki maç yapan Kıbris Lefkoşa Türk sporlular, per. şembe günü sabahleyin Adanamızdan ayrılmışlardı. Bu kıymetli kardeşlere Adanayı ziyaret hatırası olmak üzere Adanamızın genç ve münevver çiftçi. lerinden Sabri Çitak Bey tarafından güzel bir kupa hediye — edileceğini de haber almıştık. Kupa misafirlerimizin geldiği gün Tstanbula ssmarlanmış, fa-, kat bayram dolayısile ancak perşembe günü alımnabilmiştir. Kupa — kararlaştırıldığı veçhile — ikinci maçı müteakip sahada merasim- le Kıbrıslı kardeşlere verilecekti. Fa- kat buma imkân bulunmadığı için er. tesi güne kalmış ve — misafirlerimizi: hareket ettikleri gün kendilerine veri. lebilmiştir. Kaçak rakı taşıyanlar Adana, 1 (Hususi) — Takip me- murları ve janı mürekkep * bir müfreze evvelki gün kaçak taharri- si için Kara Yusuflu köyüne giderler- ken Camuscu köyü yakınlarında iki at. Jınmn geçtiğini görmüşler ve yüklerin den şüphe edilerek dur emrini vermiş- lerdir. Atlılar durmadıkları gibi dört mala kalkmışlar ve jandarma silâh is- timaline mecbur kalmıştır. Uzun müd- det takipten sonra atlılardan birisini, heğbesindeki kaçak boğma - rakılarını Yakalanan adam sabıkalı kaçakçı. lardan Akkâpılı bekçi alidir. Kaçan ka- çakçının da aynı mahalleden ve sabı: kalı kaçakçılardan Ali Ispir - olduğu- anlaşılmıştır. Bunların şehre . . * Sinanın bir eseri Babaeski, 2 (Hususi) — Büyük Türk mimarı Koca Sinanın güzel bir eseri de Babacakiyi süsler. Bu güzel tarihi eser Babaeski camiidir. Balkan harbinde minaresi yıkılarak zarafetin- den bir parçasına halel getirilen bu ne- fis eserin minaresi son zamanlarda Ev- kaf idaresi tarafından tamire başlatı- rılmıştır. Edirne, 2 (Hususi) — Geçenlerde Samsunda yerli mallar sergisi Milli iktısat ve tasarruf cemi- yeti Samsun şubesi 21— Nisan— 1934 te başlamak ve — on beş gün devametmek üzere bir (Yerli mallar sergisi) tertip etmiştir. Bu sergi Samsunda açılan yerli mal- lar sergisinin üçüncüsü olacaktır. Bu da gösteriyor ki Samsunda açılan yerli mallar sergileri bir ih- tiyaca cevap vermekte ve çok rağ- bet görmektedir. — Bu gibi sergi- lerin açılması müstehlik — halka yerli mallarrmızı — tanıtacağı ve sevdireceği gibi tacirlerimizin de doğrudan doğruya — sanayicilerle temaslarını temin edeceği şüphe- sizdir. Samsun, Sıvas, Kayseri hattı ü- zerinde ve civarında bulunan tün büyük ve küçük şehirlerimiz tacirlerinin iştirak edecekleri kuv” vetle memul — bulunan bu sergiy? İstanbul sanayi müesseselerimizi? iştirakleri ehemmiyetle temenni olunur. ziyaret edecek olanlar , Karadeniz — yollarında tenzilâtli tarife tatbik edilecektir.