7 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Bulgaristan niçin muahedelerin tadil edilmesini istiyormuş!.. “Balkan misakı Bulgaristanın Akdeniz yolunu kapatmak- ta ve Bulgarların beslediği bütün Sofya, 6 (A.A.) — Bulgar a- | nebi tesirlerden art idi. Müteaki- 'ben Nöyyi muahedesinin şiddetli Müstakil Mir gazetesi, Bulgar | hükümlerine diğer bir unsur inzi- jansı bildiriyor: tadil siyasetinden Nöyyi — muahedesinin zalim hü- kümleri malüm olur olmaz Bulgar milletinin bu muahedenin haksız Tıklarının düzeltileceği ümidini iz- har etmiş olduğunu — hatırlatıyor ve diyor ki: “O zamandanberi Bulgar vu- hunda hakkın nihayet muzaffer o- lacağı ümidiyle bir tadil hissi te- şekkül etmiştir. Bu his, bütün ec- bahsederek, | mam etti: Bu muahedenin bilhassa adalar denizinde bulunan — mahreci ve Bulgar akalliyetlerinin himayesi gibi hükümlerinin galipler tara- fından tatbik edilmemesi. Bulgar hükümetleri ,muahede hükümlerini yorulmaz bir surette tatbik ederek galipler tarafından kendilerine ait olan taıhhütlerin infazmı istediler. Bulgar milleti Dukanın katilleri müeb- bet hapisle kurtulacaklar Bükreş, 6 (A.A.) — Havas a- jansı muhabirinden: B2 azası başvekil M. Duüka'nın katli hâdisesinde suçlu olarak de- mir muhafızlarra mahkemesi dün bitmiştir. On sekiz gün devam eden bu muhakemede maznun olarak 62 kişi bulunuyordu. Sinaya istasyonu suikastinin üç faili müebbet küreğe mahküm e- dilmişlerdir. Bütün diğer maznun- lar beraet etmiştir. “Hüküm siyasi ağır bir rahatsız- hk doğurmuştur. Zira, Nazi tema- yülü ve yahudi aleyhtarı tethişçi bir teşkilât olan demir muhafızlar aleyhine hükümetin takip ettiği si- yasetin kabul edilmemesi demek- tir, Başvekil diğer nazırlarla bera- | ber bu hükümden çıkarılması i icap | eden neticeleri tetkik etmiştir. Işsizlerle harp Minreapolis, (Amerika) 7 (A. A.) Şilvil civarında — itfaiyenin takviye ettiği polis kuvetleri ile üç bin işsiz arasında — iki saat süren şiddetli bir mücadele — olmuştur. İşsizler, nafia işleri idaresinin kal- dırılmasına itiraz ediyorlardı. İşsizler evvelce — sokaklarda “İş ve ekmek istiyoruz,, diye bağı- rarak geçmişler — ,sonra belediye binası ve mahkeme civarında top- lanmışlardır. Polisle çarpmışmalar o zaman baş göstermiştir. Belediye binası kapısma mitral- yözler yerleştirilmiştir. Bu hareket muvakkat bir zaman için işsizleri durdurmuş ise de, dövüş — tekrar başlamıştır. İşsizler , — polislerin üzerine taş, şişe ve hattâ ellerine geçirdikleri ağlatıcı bombalar at- mışlardır. Işsizler belediye binasına altı defa hücum — etmişlerse de polis hepsini püskürtmüş ve nihayet be- lediye meydanını boşaltmıya mu- vaffak olmuştur. Meydanda kan lekeleri görünlüyordu. ' Yirmi kadar yaralı vardır. Bum- lardan bir kaçı polis ve birisi ka- dındır. — Yirmi beş kişi tevkif e- dilmiştir. Bir tayare yandı Paris, 7 (AA.) — Yüzbaşı Mobusenin idare ettiği bir tayya- re hizmi kaybederek — dün, Lö Burje hava meydanma düşmüş, yAnmış, yüzbaşr kavrulmuştur. Cümhurreisi Hazretleri Irak Kralını kutluladı Ankara, 6 (A.A,) — İrak kralı Hz.nin doğumlarının yıl dönü- mü münasebetile reisicumhur haz- retlerile İrak kralı hazretleri ara- sında atideki telgraflar teati edil- ı miştir: Irak Kralı Haşmetlu birinci | Gazi Hazretleri | “Doğumlarının yıldönümü mü- nasebetile zatı haşmetanelerini yü- rekten kutlular ve şahsi saadetleri- le dost İrakın ikbali için besledi- ğim samimi dileklerimi sunarım.,, Gazi M. Kemal Türkiye Cumhuriyeti Reisi Gazi M. Kemal Hazretlerine “Doğum günüm münasebetile keşide buyurulan cemilekâr telg- rafmıza teşekkürlerimi arzeder ve zatı devletlerine sıhhat ve afiyet ve necip milletinize daimi saadet ve ikbal temenni ederim.,, Gaziyülevvel Mühim bir şey yok Vaşington, 7 (A.A.) — Hükü- met M. Norman Davise 10 nisanda Cenevrede — toplanacak silâhları bırakma konferansı büro içtima- na gitmesi için talimat vermiş de- gildir. İyihaber alan mahafil, M. Norman Davisin bu içtimada bu- lunmasımin lüzumlu — olmadığı ve içtimada mühim müzakereler ce- reyan etmiyeceği kanatindedir. Fransız ve İngiliz hükümetleri- nin yapılması muhtemel olan si- lâhları bırakma — muahedesi için mutabık kalmaları muhteme! olan tedabiri zecriyeye Amerikanın mü dahalesi hususunda birleşik Ame- rika hükümetinin — resmen hiç bir taahhütte bulunmadığı — haber a- hınmaıştır. Hendersonun seyyahatı Paris, 7 (A.A.) — M. Henden son, yanında milletler cemiyeti si- lâhları bırakma şubesi müdürü M. Agnides olduğu halde dün akşam Parise gelmiş, istasyonda, silâhla- rı bırakma konferansını Fransız heyeti murahhasası umumi kâtibi M. Jan Pol — Bonkur tarafmdan karşılanmıştır. M. Hındm bugün M. Bartu ile görüşecektir. Fransız bahriyesi * Paris, 7 (A.A.) — Yüksek bah- riye konseyi dün M. Pietrinin re- isliği altında toplanmıştır. Bugün | mesaisine devam edecektir. ümidi öldürmektedir,, her şeye rağmen müsalemet fik- rinden hiç bir suretle — ayrılmadı 'ye bir takım heveslere kapıldı. İş- te Bulgar tadil siyaseti bu şartlar içinde doğdu. Müsalemet hissimiz, diğer akit- lerden bizzat kendi taahhütlerini yapmalarını istemek için muahe- denin hükümleri içinde, Bulgar tadilciliği adaletin nihai zaferine sarsılmaz bir inan mahiyeti kes- betmektedir. Diğer taraftan bir gün, misakının 19 uncu maddesi- ne istinat ederek — Bulgaristana karşı irtikâp edilen birçok haksız- Jıkları düzeltmek cesaret ve im- kânını bulabilecek olan milletler cemiyetine Bulgar milletinin bes- lediği iman tamamen kabili izah- tır. Bu tadil siyaseti Bulgar mil- letine daha iyi bir istikbal ümidi içinde yaşamak ve komşulariyle müsalemetperverane — bir teşriki mesai içinde çalışmak — imkânmı wermektedir. Balkan misakı, bu ümidi öldürmek ve bu imanı sars- mayı istihdaf eylemektedir.,, SİYASET Teessüs edemiyen muvazeneler 1914 ten evvel, devletlerin müva- zenesi katileşmiş gibiydi. Ittifakı Mü- selles bir tarafta, Ttilâfr Müselles te ö- bür tarafta idi. Gerçi, bilâhare, İtalya, oynaklık etti; düşmanları tarafına ge- gerek, dostlarile muharebeye girişti. Şimdi, büyük devletler arasında, bu derece kat'ileşmiş gruplar — yoktur. Hattâ en kafadar görünen İngiltere ile Fransa bile, harpten evvelki gibi, tam münaslle, kaynaşmış değillerdir. Mese- lâ, haya bütçesi müzakeredesinde, Lon- drada, yesmi ağızlar, — Ingilterenin Fransayı nararı itibara almadan kuv- vetli bulunması lâzım geldiğini açıkça söylemiştir. Son aylar zarfında, İngil- tere, Fransadan uzaklaşır gibi bir ta- yır takmmış, Almanya ile Italyaya te- mayül eder gibi görünmüştür. Bunun da bir sebebi, Fransanın Sovyetlere yakınlık göstermesidir. Or- ta Asyada, Sovyetlerle — İngilterenin menafii zıt olduğu için, Londra siyast- leri, bu yakımlıktan hoşlanmamışlar- dır. Onlar da, yukarda — töylediğimiz politikayı çevirmişlerdir. Fransa, Sovyetlerle arlaşayım der- ken Ingiltereyi kızdıracağını farket- miş, son günlerde, kendi dahilindeki tazyiklere de zebun olarak, Sovyetlerle münasebatını tavsatmak mecburiyetin- de kalmıştır. Fakat, İngiltere, Almanya, İtalya, anlaşmışlar mıdır? Grüp teşkil edebil- mişler midir? Bir zaman, böyle bir kümenin meydana geleceği zannedili- yordu. Fakat İtalya ile Almanyanın a- rasında pek çok bünyevi zıddiyetler ol- duğu, Orta Avrupada pek çok - payla- şacak kozları mevcut bulunduğu, bir türlü esaslı surette uzlaşamıyacakları anlaşıldı. Italya, keza, dün, Balkan misakına karşt son derece göcunmuş balde iken bugün Türkiye ile Yunanistana kom- pliman yapıyor... Hulâsa,büyük devletlerin hepsi yal- palryor. Hiç biri, siyasi — istikametini bütün vüzubile tesbit etmiş, müttefiki- ni, muarızını kat'i sürette kestirmiş de- gildir. Belki harbin patlak verebilmesi cihetinden — 1914 tekine benziyen bir devirde yaşıyoruz, fakat grupların - te- şekkülü cihetinden BİÇ te öyle vazılı bir safhada değiliz, Adapazarında Gençlik birliği ile ld - man yurdu arasında bayramda yapılan maç hakkında aldığımız malümatı ver- miştik. Ahiren Adapazar Gençler birliği bize verilen tafsiiât hatâlı olduğunu ile- ri sürerek aşağıdaki tavzihi göndermiş tir. Bu tavzihi bitaraflığımıza binaen aynen dercediyoruz: Efendim. 2 Nisan 1934 tarihli gaze tenizde intişar eden (Adapazarında he yecanlı bir maç) başlıklı yazı hakikate uygun olmadığın cihetle tavzih ve tek zibini rica ederiz: 1 1933 senesinde mıntaka şampi- yonluğunu klübümüzün yabancı oyun cularla kazandığı ve Idman Yurdunun talisizlik yüzünden yenildiğini bildir - mektedir. Halbuki resmi maçlarda oy- nayan futbolcülerin ne gibi şeraiti niza herkesçe malümdur. Lik maçlarından bir ay evvel Halk fırkasının koyduğu kupa maçlarında takımımız diğer klüp- lerle yaptığı müsabakaları kazandıktan sonra Idman Yurdile iki defa berabere kalmış ve lik maçlarında da Adapazarı kümesi birinciliğini bihakkin kazanmış ve İzmit kümesi birincisile de final ma - çında iki defa berabere kaldıktan sonra Üçüncü maçı kazanmak suretile mınta- ka birincisi olmuştur. 2— Lik maçından sonra Idman Yur- dile hususi maçların yapılmaması esba- bına gelince: Idman Yurdile on sene - den beri yaptığımız her maçta gürültü. ler ve münakaşalar çıkmış ve kulübümüz ise bu gibi nahoş vakalardan uzak kal ";k'w_üı“d-w%ıııhı Ki ve fık bulmuş ve l=ı=: lı::.: cak resmi maçlarda karşilaşmağı ter- cih etmiştir. Fakat Idman yurdu reisi ve kâtibi umumdsinin ahiren bize ver- dikleri taminat üzerine kurban bayramı münasebetile iki maç yapmağı kararlaş tırdık ve her hangi bir hâdisenin vuku bulmaması için icap eden tedabir itti - haz edilmiştir. Birinci maçta kalecimi- zin burada bulunmaması ve merkez mu hacimimizin ilk dakikalarda yurt mü - dafilerinden Ahmedin kaşden midesine indirdiği tekmeden hastahaneye kaldı - rılması ve Hakemin iki golümüzü say - maması neticesinde mağlüp olduk. Bu maçta birinci devrede yurt kaleti mu - hacimlerimiz tarafından mütemadiyen sıkıştırılmış ve buna, muhabirinizin yazdığının tamamen aksine iki üç bin seyirci şahit olmuştur. Idman yurdu. nun her nasılsa elde ettiği galibiyeti i . kinci maçta muhakkak kaybedeceği kor bile lüzum görmüyoruz. Ancak efkârı umumiyeyi tenvir maksadile kaydet - mek mecburiyetindeyiz ki — bayramın dördüncü günü Izmite giderek maç ya Kümil ve Yusuf isminde iki - sarhoşun kafileye hitaben terbiyeye mugayir el- faz kullandıkları ve gene bayramın be- firleri eve giderken Yenicami önünde *mllı'!ııd. Tsmail isminde Id - man yurdü azalarından mürekkep 15 kişilik bir kafilenin yollarını kestikleri üzerinde durmak ve bir klüp idarecisi- nin tahrikile yapılmış bir nümayiş bi- le telâkki etmek aklımızdan bile geç - —'ı:ı-iı&-Çüıiîıhiçh'u—a.ı.ıı küçüklüklere tenezzül etmiyeceği ne İmanımız vardır. 4 — Takımımızım yabancı oyuncu - Tardan mürekkep olduğu ve bu da yet- oyuncu Istanbuldan getirdiğimiz varit Adapazar gençler birliğ izahat veriyor Birlik; “Biz kimseyi yurdu ile olan maç durust oldu,, diyof 7 Nisan 1934 dövmedik idmafi değildir. Takımımızda bayram münatt cumuz olmıyan bir futbolcuya Idman yurdu takımında geçen sene karya klübünde bulunan Kuleli takımı oyuncularından Necmi ve Şi rakki lisesinden Hakkı ile klül - yetiştirdiği Yusuf ve Ahmet ile takvi ye edilmişti.: Bu kabil neşriyatın Gençlerbii idarecilerinin tuttukları ciddi yola gel teşkil etmiyeceği ve on seneden cibince muteber gazetenizin ayni süt nunda dercini rica eder, bu vesile ile rin saygılarımızı sunarız efendim. ti yapılıyor — “nu.l(llııu() 15 dl!dlçılıüiü-“hhhd 'i miş ve çok alkışlanmıştır. ; Koeıliım.ınnıbıııluıı" tır. Tühnw—llh kası Izmir şubesi müdürü Nazif son defa Ankarada bulunduğu — sı panayır işleri hakkında iktısat t Celâl beyle görüşmüştür. Evvelki güt' — kü toplantıda, Nazif beyin bu t ları hakkında verdiği izahat tir. İktısat Vekâleti panayıra