9 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Fransız gazeteleri Ingilizlerin son aldıkları vaziyetten memnun Ingiliz milleti her hangi bir memleketle ittifaktan ictinap etmekle beraber Fransanın istediği teminatı Paris, 9 (A.A.) — Dün akşamki Paris gazeteleri, bir müddettir İngiliz efkârı umumiyesinde olan | inkişafı kaydetmektedir. “Lö Tan,, m günlük yazısında Mösyö Yevtiç geliyor Ankara, 9 (Hususi) — Selâhi- yettar bir makamdan öğrendiğime göre Yugoslavya hariciye nazırı | M. Yevtiç nisanın on beşinde Bel- grattan hareket edecek ve İştan- bula kadar hususi trenle gelecek- tir. Kendisi hariciye kalemi mah- sus müdürü Refik Âmir Bey tarar fından — hudutta — karşılanacak- tır. Mösyö Yevtiç İstanbula geldi- | ği akşam Ankaraya hareket ede- cek olan trenlerden birine bağlan- ması mukarrer bir vagonla bura- ya gelecektir. Bura istasyonunda da kendisi Hariciye Vekili tara- fından karşılanacaktır. Manisa meb'usu Ankara, 9 (Hususi) — Bir suç isnat olunan Manisa meb'usu Ta- hir Beyin masuniyeti teşriiyesinin “Yef'i hakımda — Başvekâletten veri- len tezkere, teşkilâtı esasiye en- cümenine hâvale edilmiştir. En- çümen tezkereyi — tetkik etmiş ve suçu teşrii maşuniyetin ref'ini icap etırecek mahiyette görmemiş- tir, 934 bütçesi Ankara, 9 (Hususi) — 934 büt- çesi mayısın ilk haftasında müza- kere edilecektir. Bütçe müzakere- si hasebiyle başvekil Ismet Paşa- nn içli, dışlı siyaset ve icraat et- rafında mühim beyanatta buluna. cağı söyleniyor. Siyam hükümdarları Paris, 9 (A.A.) — Siyam kralı ve kraliçesi dün — öğleden sonra Versay şatosunu gezmişlerdir. Muşanof görüşüyor Sofya, 9 (A.A.) — Paris ve Londraya giden M. Muşanof, Ha- vaş ajansı muhabirine, Pariste si- yasi şahsiyetlerle ve bu arada M. Bartu ile M, Titülesko ile görüşece- ğini bildirmiştir. Amerikada grev Uniontovn, — —Pensilvanya— A-orih) 8 (A.A) — Fayet mm- i maden havzasında grevciler, karışıklıklar çıkarmışlar dır. Dört yatalı vardır. Birçok bom balar atılmıştır. İşlerine gitmekte olan madenciler grevciler tarafın- dan fena muamelelere maruz kal- mışlardır. Lewoit, 8 (A.A.) — 60 muhte- lif fabrikaya mensup 18 bin ame- le, ücre'lerin tezyidi ve mesai sa- metalip kabul edilmediği — önümüzdeki perşembe Zân edoulılemıı ha- vereceğe benziyor dediğine göre, silâhları kontrol te- | lâkkisinin henüz belirsiz. olmakla la beraber, İngilterenin icra husu- sunda müşterek zaman prensibini kabule mütemayil görünüşü hâdi- Bütçe tasarrufundan sonra Paris, 9 (A.A.) — Dün akşam 'gazeteleri hükümetin memurlara yaptığı hitaba sendikalar birliği ve umum mütekaitler cemiyetinin verdikleri cevabı neşr ve tahlil et- mektedir. Mütekaitler bütçe müvazenesi- hin tesisine fedakârlıklar yapmak suretiyle iştiraki — hiç bir zaman reddetmiş değillerdir. D Esasen tekaüdiyelerinin tekrar tanzimi işinde geç kalmak yüzün - den 1934 senesi için 450 milyon miktarında bir tasarruf yapılmış- Bi K Cevapta şunlar da vardır: Bu ilk fedakârlıktan başka, e- mirnameler 500 milyon daha iste- mektedir. — Bu suretle mütekaitler tekaüdiyelerinin yüzde yirmisin - den fazla' fedakârliğa katlanmış olacaklardır. Buna mukabil me - murlardan yüzde beşten yüzde o- na kadar oynayan bir fedakârlık- la yardım etmeleri istenmektedir. Bu miktar — 630 milyondur ki, verilen yedi milyar maaşat üzerin- den hesap edilince vasati yüzde se- kiz eder, Bundan başka bu yar- dım, memurlar için muvakkattır. Halbuki mütekaitler — için daimi- dir. Romanyadan tekzip Bükreş, 9 (A.A.) — Radar a- jansı bildiriyor: Her hangi bir suikastçi şebekesi meydana çıkarıldağına ve tevkifat yapıldığına dair hariçte çıkarılan fena şayialar tamamen asılsızdır. Rador ajansı bu şayiaları en kat'i bir şekilde tekzibe mezundur. 30 gün manevra San Diego, 9 (ALA.) — (Kali- | fomiyı) Amerika deniz kuvvetle- ri, bugün Panama kanalına ve ora- dan Portoriko ile Vierj ıdılum' kadar uzanan 4,000 millik bir sa- hada — manevralarına başlamış - lardır. Otuz gün sürecek olan bu ma- nevraya yüz gemi, 300 tayyare ve Manevradan — sonra donanma Nevyork sularına gidecek ve Mayız ayı sonlarına doğru Hudson neh- ri üzerinde M. Ruzveltin önünde bir geçit resmi yapacaktır. Tayyare seferleri Ankara, 9 (Hususi) —İstanbul- Ankara - Diyarıbekir tayyare se- ferlerinin muntazam bir tarzda ya- pılmasmım temini için lâzrm gelen | on bin liranın sarfı için Büyük Mil- let Meclisinden müsaade istenil - miştir. . sesi kayde değer bir terakki teşkil etmektedir. ğ Lö Tan diyor ki: “Ceneral — Spirsin şu sözleri mânidardır. — “İngiliz milletinde her hangi bir memlekete ittifak i- | çin insiyaki bir nefret olmakla be- raber, İngiliz milleti, müşterek bir emniyet lüzumunu ve bu emniyeti tesis için üzerine alması lâzım ge- len rolün ne olduğunu — anlamaya başlamıştır.,, L'entransijan gazetesi şunları e: ; *“Ingiltereyi takdir etmemiz lâ- zımdır. Çünkü silâhları tahdit mu- ahedesini neticelendirmek için cid- di bir gayret sarfetmektedir. Şüphe yok ki Londrada değiş- miş bir şey vardır. imdiye kadar Ingiltere efkârı — umumiyesi, bil- hassa mes'uliyetini ileri sürmekten çekiniyor gibi görünüyordu. Hal- | buki bir islâhlanma yarışı tehlike- si karşısında İngiltere, zıman al- tıma alacağı bir muahede yapmak için ciddi bir arzu — temayülleri göstermektedir, fikri ilerlemekte- dir ve Fransanın diplomatik faa- aliyeti yapacağı bir nüfuz göster- meğe başlamıştır. SİYASET Sovyetlerin işleri ne alemde? Sovyetlerin iktısadiyatı bir merkez- den idare edildiği için istatistikleri top- lu bir surette ele geçirmek ve umumi ahvale dair bunlar üzerinde hüküm- ler vermek mümkün oluyor. Bir mem- leket siyaseti de iktısadiyata dayandığı için, şimal komşularımızın emellerin- de ne derece muvaflak olduklarırı bu rakamlara bakarak İkasmen anlamak mümkündür. | Tass Ajansı, Sovyet ziraatinin şu şe- kilde olduğunu bildiriyor: “Bu ckiş mevsiminde kırk milyon insan çalışacaktır. Bunların otuz mil- yonu müşterek çiftliklerin çiftçileridir. Kullanılacak — traktörlerin — yekünu 7.200.000 beygir kuvvetindedir. On bir milyon atlı sapan, pulluk istimal olunacaktır. Bu mevsim içinde 14 milyon hayvan, mütemadiyen çalıştırı- lacaktır. İçinde bulunduğumuz — ilkbahar- da, toprak, altı milyon ton tutum, 749.000 ton sun'? ve 93 milyon araba da tabil gübre yutacaktır. 200 tayyare, 100,000 hektarlık ara- ziyi ekecektir. Muhtelif mektepler. den, kuralardan ve cemiyetlerden 700 bin mütehassıs kimse tarlalara yapıla. caktır. Bunların 255.000 adedi trak- törcü, 7.000 adedi makinist, 93.000 a- dedi muhasiptir, ilâ... Halkın anlıyacağı bir tarzda ya- zılmış beş milyondan fazla zirat bro- şür hazırlanmıştır. Ekiş mevsiminin başında çiltçilere dağıtılacaktır. Ziraat sahasında 3.000 muhtelif ga- zete mevcuttur. Ayrıca da radyo ter- tibatı yapılmış, bunlarla üşuller gös- | terilmektedir. Köylü için tiyatrola- rın, sinemaların, kütüphanelerin mik- tarı çoğaltılmıştır.. dostlarımız. sanayiülerini e- peyee yoluna koyduktan sonra, kuv- vetlerini ziraate vermiye başlamışlar- dı. Bu rakamlar, o #ahada da ehemmi- yetli adımlar attıklarını gösteriyor. ğ Samsun yakında guze bir Avrupa şehri oluyo Dilenci ve serserilere karşı açılan ücadele az zamanda tesirini gösteri Samsun, 5 (Hususi) — Şehir mec- lisinin Nisan devresi ilk içtimaı bugün yeni reis Hacı Ömer zade Hasan Beyin riyaşetinde yapıldı. Azadan Sarı Ah- met zade Riza, Hacr Hayrullah zade Salih, Çakır oğlu Mustafa ve Izlâm Bey zade Faruk Beylerin istifaname- leri okunup kabul edildikten — sonra yerlerine yedek azalardan — Aldıkaşdı zade Ahmet, Gazi zade Ismai, Matuş zade Hüseyin, Eczacı Münir — Kemal Beylerin ve bütçe encümeni azalıkla- rına da Şahin zade Nuri, Gazi zade Ksmail, Abdülkadir zade — Mustafa, Aldıkaşdı zade Ahmet, Ethem Veysi, Ismail Cenani ve Süphi Beylerin inti- hapları yapılarak celseye nihayet ve- rildi. Samsun belediyesi son seneler zarfında kıymetli eserler vücuda getir- miş bulunuyor. Bunların başında e- lektrikle işliyen ve rengârenk fiskrye- lerile insanı gaşyeden muhteşem — iki havuzu ve her mevsimde açan nadide gülleriyle Gazi parkı, ve gene elektrik- le işliyen zeval ve yangını haber ve- ven meşhur saat kulesi, muntazam il- faiye teşkilâtı, bilhassa göze çarpmak- tadır. Elektrik ve su işlerini de idare e- halen (600,000) lira borçlu bulunuyor. Bir taraftan bu borç mukasseten öden- mekle beraber yeni eserler' vücuda ge- tirilmekten de geri kalınmıyor. Posta ve telgraf binası inşası için Osmanlı ve Ziraat bankalarının — karşısındaki (580) metre karelik arsayı bu idareye veren belediye buranın — karşısındaki arsayı da güzel bir park baline ifray ediyor. Mevcut parke yollâra buğday pazarı, Bağdat caddesi ve gümrük — fener yolları da ilâve edilmek üzeredir. Bilhassa şehri fenerdeki futbol sahası- den belediyemiz bunların tesisatmdan | lanan Gümrük — Fener yolunun Pf ke döşenmesi gençliği ve spor mer larını memnun etmiştir. Asri inşaatı bitmüş ve açılmıştır. Fırtınada harap olan Gazi iskt si lamir edilmiş ve parka kadar olaf | sım parke ile — döşenmiştir. başlıca ihtiyaçlarını teşkil eden birhane ve gasilhane binaları da ikmal edilmek üzeredir. Gösili ye otopsi için fenni ve asri tesisat ve edilmiştir. Yangın yerinde sof? hava deposile asri halin inşaatına | günlerde başlanmak üzeredir. Kat sebzeci ve balıkçı esnafı burada araya toplanacaktır. Muhtaç olanlf [ na bağlryan ve toz yığınından ibartt' dele de muvaffakiyetle netio n tedir. Şehir meclisinin bu İnm İ maiyesinde yapacağı en mühim (i den biri de senevi (30.000) lira mühim bir paranın harice çm önüne geçmek için elektrik £ sındaki mazet tertibatının buhar kinelerime tahvil ettirmek olacaktır. takdirde Samsunun pek yakmda Tunan Çeltik kömür — m istifade edilecektir. - Yeni Hı&y' isi Hacı Ömer zade Hasan Beyin gibi kısa bir müddet zarfında marı hususundaki faaliyetleri ) kayıttır. - Faaliyete, eldeki progr? dairesinde devam edilebildiği takdir6 pek yakın bir atide yeşil Samsunu yaret edenler medeni ihtivacları min edilmiş Avrupa şehirlerinden lıııınhrhddıılıkıııh, l lardır. R.R. | Edirnede güreş hazırlığ (Gazi Hazretlerinin Mayısta Edırnef şereflendirmesi ümit ediliyor — Edirne, 7 (Hususi) — Her sene şeh- rimizde Hayıs ayı içinde pehlivan gü- reşleri yapılır. Ve bu güreşlere Tür- kiyenin her tarafından gelen pehlivan- lar iştirek eder.— Ba-serib'de'tu gürep ler Himaycictfal cemiyeti menfaatine yapılmasma karar verilmiştir. Bu gü- reşlere (Kırkpınar pehlivan * güreşle- ri) denmekle nam salmiştır. Güreşle- lerin her seneden daha mükemmel ol- den hummalı bir faaliyete başlamıştır. Ve güreşlerin proğramını — çu şekilde tespit etmiştir: Güreşler üç gün sü- recek ve Mayısın 9, 10, 11 inci günle- rinde müsabakalar yapılacak, mükâfat olarak ta (500) lira verilecektir.. Bu muazzam güreşlere bir çok büyük peh- livanlar davet edildiği gibi gazetelerle de her istiyen pehlivanın — girebilmesi için umumi davetiye ilân edilmiştir. Bu güreşlere ehemmiyet veril sinin — Bilhassa — sebebi Gazi Hi meleri ihtimalinin kuvvetli olamsı Edirne zirmat kooperatifi bJ Halkevi salonunda fevkalâde içti yaparak geçön seneki hesabatı geçirmiş ve cski idare heyetinin atı çok beğenilmiştir. Yeni idare heyetini seçerek i nihayet vermişlerdir. Edirnede yapılmakta olan u: hapishanenin inşaatı bitmek ü Havaların birden bazulması yü: inşaat gecikmiti. cektir. beş gardiyan gönderilmişse de rm adedi hapisler gelince çoğal! uw? - ————rmeemeezx—— Ikinci müfettiş bekleniyor Edirne, 7 (Hususi) — Ikinci umu- mi müfettiş İbrahim Tali Bey müfet- tişlik kadrosundan ikmal ederek — bu hafta içinde kadrosile birlikte şehrimi- ze geleceklerdir. Ibrahim Tali Beyin ikameti için eski Italyan konsolosunun uturmuş olduğu binanın tahsisi düşü- nülmektedir. 27 Nisanda Halkevi spor klübü- nün tertip ettiği tayyare atletizm mü- wwldn&'* Ç'ht- oıü-uiıkı cuma günü senenin en heyecanlı futbol maçı olan Erkek Müsamereli balo Edirne, 6 — Dün gece eğlenceleri halk tarafından seyredilmiştir. Bayram münasebetile Yandeti mektebi — Sanatlar mektebi &! hr futbol maçı yapılarak Musllim — Tine tengı Maçı bütün tafsilâtile bildü