10 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

anya borçlarını vermiye katiyyen karar vermiş bulunuyor Şimdiki vaziyette yüzde 6 yahut 7 faiz istemek namuslu bir hareket sayılamaz Bâl, 10 (A.A.) — Alman iılih-] barat bürosu muhabirinden; Almanya ile ecnebi alacaklılar arasında yapılan iptidaf görüşme- ler münasebetiyle, Rayişbank mü- dürü doktor Şaht gazetecilere şu beyznatta bulunmuştur: “— Bundan bir kaç sene evvel de söylediğim gibi, siyasi vasıta. larla olup olmadığını nazarıitibara Almanya — borçlarını vermeğe kat'i surette karır vermiştir. Her | borçlu Alman bugünkü — kanuni | nizamlar mucibince, ecnebi hâmil- ler vekilinin hesabıma “tahvili dü. yun,, kasasına vadesi gelmiş tak- sitleri tam ve mark olarak yatır - maya mecburdur. Bununla beraber Almanya, na- kil için lâzım ecnebi dövizleri ec. dan kaçınmak ihtimali olmadığını zannettiğini söylemiştir. Diğer ta» raftan dünya — ticareti vaziyeti o | kadar fena bir vaziyete düşmüştür ki, faizlerin 'ndirilmesi Faydalı o- lacaktır. Zira, bütün büyük sanayi dev- letleri istikraz faizleri daha az ol- duğu halde yüzde — altı veya yedi faiz istemek — hakikaten namuslu almadan hususi şahıslar, tüccarlar | nebi alacaklılar emrine hazır bu- ! bir bareket sayılamaz. ve ya maliyecilerin yaptıkları is- tikrazları Almanya hususi borç o- larak telâkki etmekted'r. Trakya mıntakası | müfettişliği ... Ankara, 9 (Hususi) — İkinci | mıntaka umum müfettişi Ibrahim | Tali Bey yarın (bugün) Dahiliye : Vekâleti muhasebe müdürü Edip Beyle birlikte Istanbula hareket e- | decektir. Edip Bey umumi müfet- tişliğin mali işleri üzerinde tetkik- ler yapmak üzere Trakyaya gide- cektir, Baş müşavir Şükrü Bey bu akşam İstanbula gitmiştir. Iki mukavelenin kabulü Ankara, 10 (Husust) — Harici- yen encümeni Sovyetlerle imzala- | nan kredi mukavelenımesini ve Bulgarlarla yapılan ticaret - itilâf- | ni müzakere ve kabul et-| mİştir | Bir alim öldü Münih, 10 (A.A.) — Alman müzesi müessisi ve meşhur âlim- lerden M. Oskar Von Miller 80 yaşında olduğu halde ölmüştür. İki vekil Ankarada Ankara, 10 (Hususi) — Güm- | rük ve İnhisarlar vekili Rana Bey- | le Maarif Vekili Hikmet Bey dün Isatnbuldan geldiler. Vekiller heyeti Arkara, 10 (Hususi) — Heyeti Vekile dün İsmet Paşanın riyaseti altında toplanmış — ve geç vakte | kadar müzakerata devam etmiştir. Samsun komünistleri —| Samsun, 10 (Hususi) — Ame- leye beyanname dağıtmaktan suç- | hlu komünistlerin muhakemesi bit- ti. Parlak Ahmet dört sene, Ali üç sene dört aya mahküm oldu. 200 lira tahsisat Ankara, 10 (Hususi) — Petrol arama ve işletme idaresine yardım -—olarak 200 bin lira daha verilme- si hakımdaki teklifi bütçe encüme- | ni kabul etmiştir. İ Silah satışı Ankara, 10 (Hususi) — Dahi- İyie vekâleti hududa mücavir mın- takalarda memnu — olmryan silâh satışımnın menedilmesini muvafık görmüş ve inhisarlar — varidatına — Bu memmuiyetin ne dereceye ka- dar milesir olacağını alâkadar ve- :ilotlırden sormuştur. suma tayyare Askeri mekıebğ talebeler; | edilm'şti. | istifade ederek lunduramaz.,, M. Şaht bugünkü şartlar dahi- linde nakiller için bir moratoryum Salih Paşanın sıhhati Ankara, 9 (Hususi) — Erzu- rumdan gelen haberler Salih Pa- şanın sıhhatinin her an iyileşmek- te olduğunu bildirmektedir. Erzu- ile hareket eden doktorlar kar fırtmasından dolayı geri kalmışlardır. Erzuruma Sam- | sun ve Trabzon yoliyle gidecekler- | dir. Ankara, 10 (Hususi) — Askeri | mektepler talabelerinden muhte | hf sebeplerle ayrılmak istiyenlerin devletçe yapılan bilcümle masraf- | ları ödemek şartiyle çekilmelerine 1683 numaralı kanun ile müsaade Bunlardan harbiye, tıbbiye ve buna müadil mekteplerde bulu - nanların ordu kadrolarına alına- cağı ve vücutlarından en istifade edileceği bir zamanda o kanundan ayrıldıkları gö- rülmüş buna mâni almak için Mil- li müdafaa vekâleti mevcut kanu- | nun 21 inci maddesine şu fıkranın ilâvesini teklif etmiştir. Askeri mektepler talebesinden istifade etmek istiyenlerin devlet- çe yapılan bilcümle mektep masra- fını ödemek şartiyle istifaları ka- bul kabul olunur. Ancak bu tale- belerin tekaüt hakları başladıktan sonra mektep masraflırını — vere- | rek istifaları kabul edilmez. Hükümet bu — lâyihayı yakında meclise verecektir. Köprüler kânunu Ankara, 10 (Hususi) — Nafia Vekâleti şose ve — köprüler kanu- nunun 11 inci maddesinin değişti- rilmesi hakkında — bir kanun lâ- yihası hazırlanmıştır. Bu lâyiha- | ya göre resmi dairelerle bilâmum müesseselerde çalışanlardan şim- diye kadar tahsildarlar vasıtasiyle tahsil edilmekte olan yol parala. rıhın müesseselerde mart ve ağus- tos aylarında olmak üzere iki de- fa maaşlarından kesilmek suretiy- le tahsili ve hususi idareler vezne- lerine yatırılması istenmektedir. 23 Mayısta toplanacak Cenevre, 10 (A.A.) — Silâhla- rı bırakma umumi komisyonunun içtimıa davet tarihi kat'i bir şekil- de 23 mayıs olarak tesbit edilmiş- tir. Bununla beraber Almanya bir taraflı bir usul çıkarmak isteme. mektedir. İptidat maddelerin ihracını ser- mayelendirmek — maksadiyle Al- manyanın yeni istikrazlar için mü- | zakerelerde bulunduğuna dair şa- yialar hakkında M. Şaht yeniden borçlanmadan sadece eski borçla- | | müş ve tekerlek başından geçerek bi- rını ödemek istediğini söylemiştir. Fakat Almanya için borçlarmı ödemek, ancak — evvelce olduğu gibi, iptidat maddeler alabilecek şekilde işlerin tekrar kendisine a- çılması ile kabil olacaktır. breearmmaenı anen bem ee n SIYASET Şarki Türkistanda neler oluyor - Avrupa, bin türlü ihtilâflar — içinde kaynaya dursun; Arabistanda iki ırk- daş devlet boğuşsun; Ummanlarda bü- yük müttefikler ine pusu kursun ve diş bilesin; Japonya, — Sovyetlere karşı ilkbahar muharebesine hazırlan- | makta berdevam olsun, biz gelelim Or- ta Asyaya... Burada da variyet her yerdekinden daha az karışık değildir. Belki bü- yük devletlerin menfaatleri Orta As- yada daha ziyade çarpışıyor. — Tan, Taymis, Pravda ve emsali büyük, res- mi ve yart resmi gazeteler, son günler- de, Şarkt Türkistan etrafındaki hâdi- selere sütunlarını tabsis eylemektedir- ler. Meselenin, ne olduğunu hulâsa e- | delim: Çinin istibdadına karşı isyan eden Şarki Türkistanlılar bir kaç müstakil hükümet kurmuşlar, sonra bunları bir- leştirmişlerdi. Bu sırada Çinli cenerak Ma, Man- çuride mağlüp olan talihini Şarkt Tür- kistanda tecrübe etmek istedi. Etra- £mna Tungan denen müslüman — Çinli- leri topladı. Fakat bunlar, ilk önce Altay eyaletinde mağlüp oldularsa da, Kaşgarda katliâm yapmıya muvaflak oldular. Gene Altaya hücum ettiler. Lâkin, Tunganlar, Altayda ikinci de- fa yenildi. Bütün silâhlarını terke mecbur kaldılar. Bunun üzerine, Şar- ki Türkistanın diğer tarafında hare- ketler başladı. Şarki Türkistanlılar, Küşgarı istirdada uğraşıyor. Türklerin şarktaki kımıldanışı bü. tün büyük devletleri son derece alü- kadar ediyor. 6 Nisan tarihli Taymis 'Taşkende yeniden iki Kızılordu fırkası ile üç cebel topu alayının geldiğini ya- | zıyor. Ve gene aynır gazete, Orta Ar- yak: Türkler arasında Cengiz Han an- anesine müstenit bir milliyetçilik doğ- duğunu ve şimalt Hindistanı tehdit et. tiğini bildiriyor. Sovyet — gazeteleri, burada büyük bir imparatorluğun do- Zabileceğinden dem vuruyor. Gene aynı menabie nazaran İngiltere ile Ja- ponya bu vadide anlaşmış... Tan ga. zetesine göre, burada Almanların bile menafli varmış.. Tunganları Sovyetler himaye ediyormuş. Şarkf Türkistan meselesi Türkiye- Nlerce de büyük bir €hemmiyetle ta- kip edilse yeridir, | di bağlarının tam kenarına - geldikleri goracan a 10 Nisan 1!4 s Halkevinde spo ve temsil hayatı Aka Gündüzü muvaffakıyetle oynanarak pek alkışlandı kile 70 kişiye baliğ olan bir ırl_l Milâs, 8 (Hususi) — Halkevi spor | şubesinin avcıları grupu bir sürek avı tertip ve kaymakamımız Sırrı beyefen- dinin de dahil bulunduğu bu brup bin. | başr Avni ve spor şubesi reisi —Kale- mi Riza ve baytar Selim — beylerin de iştirakile çok zevkli olmuş ve Kafaca Köyüne gidilerek 2 domuz, bir çakal öl dürükülerek akşama avdet etmislerdir. Kalemi Riza bey gibi kudretli bir ele verilen spor şubesinin yapacağı işleri Ayrı ayrı yazacağım. Geçen cuma günü Halkevi temsil kolu ve diğer şube azalarının da iştira- Zavallı kadın araba altında kaldı — Menemen, 8 (Hususi) — Meh- met onbaşı refikası Münire hanım cu- ma günü sabah öküz arabasından düş- çarenin çenesini ve alın kemüğini par- çalamıştır. Münire hanım İzmire geti- rilerek memleket hastanesine yatırıl - muştır. Münire hanım cuma günü sabahle- yin; kendi öküz arabasına birisi me- mede ve diğeri de beş yaşında bulunan | çacuklariyle birlikte binmişlerdir. Ara- banın üzerinde kocası Mehmet onbaşı da bulunmakta ve arabaya kumanda et mektedir. Bu nile bir gezinti yapmak için ken- sırada, araba bağın gediğine çarpmış ve kocasının az arkasında durmakta e- | lan kadın derhal düşerek tekerlek, ka- fasının ve gözünün üzerinden geçmiş- tr. Kadının gözü fena halde yaralı- dır . Münire hanım derhal Izmir mem- leket hastanesine sevkedilerek ilk te- davisi yapılmıştır. Kadının ifadesine bakılırsa; doktor bey gözünün kurtulacağını söylemiş- tir . Havranda yangın Balıkesir, 8 (Hususi) — Cuma gü- nü Balıkesirin Havran nahiyesine bağ- ı Deve köyünde bir yangın çıkmış, ve sür'atle inkişaf ederek etrafa sirayet | etmek İstidadını gösterirken Havran- dan belediye arozoru tarafından sön. dürülerek büyük bir felâketin önü alın- mıştır. Yangın Balyalı Osman efendi (e minde birinin iki katlı evinden çıkmış- tır. Havanın rüzgârlı ve evin tahta ol- Mması ateşin gayet çabuk büyümesine ve evin bir dakikada alevler içinde kalma- sına sebebiyet vermiştir. Halk bir ta. raftan yangını söndürmiye çalışırken bir taraftan da Havrana haber gönde. rilmiştir. Derhal yetişen arozöz birkaç saat zarfında ev tamamen yanmış ol. duğu halde ateşi söndürebilmiştir. Yan Zinın ev sahibi tarafından yakılan güb. reden çıktığı anlaşılmıştır. Kuduran bir öküz lzmir, 8 (Hususi) — Evvelki gün Kâğıthane caddesinde celep Derviş oğ- lu Hasanaki efendiye ait bir sığır ahır- dan kaçmış ve kâğıthane caddesinden sür'atle koşarak halkı korkutmuş — ve evine gitmekten ölan Ahmet kızı Na- ciye namında bir kadıma başı ile vura- rak sağ kulağı altından yaralamıştır. Oküz hiç durmadan Tepecikte bir so- kağa sapmış ve kapısı açık bulunan bir | evden içeri girerek cam, ayna, dolap me varsa kırmış ve halkın yardımiyle yakalanarak, dört urganla boğazından bağlanmıştır. , Öküz yerine güçlükle götürülürken bir daha kaçmış, bu defa bir vukuat çi kormadan gene tutulmuştur. limiyeye kadar gitmiş, köylülerii hasbuhaller yapmış, konferanslar miş, milli edip Aka Gündüzün Yıldırım,, © oynanmış ve çok alkışif? mışlardır. Mehmet Ibrahim beyin çok bir hikâyesini müteakip muallim Mavi yıldırlm piye hir Kemal, Halkevi reisi Nazmi ve ©0 tor Sezai beylerin inkılâp hakkında $ değerli hitabeleri alâka ve sevgi dinlenmiş ve çok alkışlanmışlardır. ” cuma günü aynı piyes Milâsta t edilecektir. ha Destancı yakayı ele verdi Izmir, 8 (Hususui) — Dün mız; azılı ve sabikalı bir hırsızı lamıya muvaffak olmuştur. Bu hi zın adı, destant Hafız namile m Ali namında bir şerirdir. Destancı hafız, son günlerde G tepe tramvay caddesinde bir çök re girmiş, çıkmış ve bir çok ta e$i aşırmıştır. Son girdiği Akif beyin nerinden 4 hindi, 3 tavuk, Fadıl *vinden bir palto çalmış, Nuri beyiti ? vine de girmişse de çalmıya mu' olamadan yakayı ole vermiştir. Destancı hafız; girdiği evleri birer göstermiş ve çaldığı eşyı bir kısmını da sakladığı mahalli y yerek alınmış ve sahiplerine tade miştir. 3 Bu sabıkalı ve yaman hırsız, münü tamamiyle itiraf etmiştir. — Kulalı katil Hü yin İzmirde asıl Izmir, 8 (Hususi) — Bu sabah kümet önündeki meydanda Kulalı sap Ali oğullarından Hüseyin adlı katil asılmıştır. Hüseyin, iki sene Parasına tamah ederek kurnazlıkla ne getirttiği 60 yaşlarında Melike nim iİsmninde bir kadını şehrimizde diriye mahallesinde iple boğarak dürmüş ve Salihliye — kaçmış, f yakalanmıştı. Büyük Millet ce ölüm cezasının tasdiki hakkında bul edilen kanun ve diğer evrak şehrimiz cumhuriyet müddei: ğine gelmiştir. Idam cezası, bu sabah saat dört sehpasında saât ona kadar teşhir miştir, Bergama hilâliahme Bergama, 8 (Hususi) — Ber; Hilâliahmer umumi heyeti top ve yeni sene işleri hakkında mukarrerat ittihaz etmiş ve idare yetini seçmiştir. Neticede doktör — Ihsan, Hakkı, kabile' Nesibe, kuyumcu mal, avukat Reşit, muhasip muallim Nuri, ve hafız Hüseyin * mim ve beyler kazanmış, riyasett doktor Ihsan bey seçilmiştir. Izmirde iki sefir Izmir, 8 (Hususi) — Evvelki Afgan ve Ingiliz sefirleri şehrimizt mişlerdir. — Sefirler; dün sabah paşa ile birlikte, Burnava Ziraat tebine gitmişlerdir. : Afgan sefiri, maarif müdürü Naili beyle birlikte; ayrıca Bucâ mektebi ve erkek lisesini ziyaret mişler ve Afganlı talebelerle rek memnun kalmışlardır. Afgan sefiri vali paşa ile koşu mahalline giderek cuma pılan yarışları da seyreylemişi n