20 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ün Mösyö Çaldarisin muhaliflere üç teklifte bulunacağı söyleniyor Eğer bu teklifler ültimatom mahiyetinde olmazsa M. Venizelosun müzakereye yanaşacağı kanaati mevcuttur Atina, 19 (Hususi) — Siyasi | vaziyet müphemliğini —muhafaza törlüğün kurulması için müzakere- ler devam ediyor. Maamafih dün- denberi müsbet bir hadise olma- mıştır. Ne M. Venizelosun — otuz refikiyle beraber Yunanistandan koğulacağı hakkmda muvafık ga- | zeteler tarafından — ileri sürülen tehditler tahakkuk etmiş, — ne de kanunsuz bir hareket — vuku bul- muştur. Yalnız vaziyet, normal bir in kişafa doğru yürüyor. Zira baş- vekil M. Çaldaris, kanunsuz bir | 63 yaşında imtihan| olan Mareşal Roma, 20 (A.A.) — Ordu erkâ- nt harbiye reisi mareşal Bodoglıo, | 63 yaşında olduğu halde Cenacel- | le tayyare limanında nizami uçma imtihanlarını geçirerek tayyare pi- | lotu şehadetnamesini almıştır. Peşteye seyahat Ankara, 20 Hu(susi) — Trab- zon mebusu Hasan Beyin riyase- tinde Peşteye gidecek on meb'us- ; tan mürekkep nisanda buradın hareket ederek 4 mayısta Peştede bulunmuş ola- caktır. Tayyareler gidiyor Ankara, 20 (Hususi) — Bir ma- yıs bayramına iştirak etmek üzere Rusyayaya gidecek olan tayyare filomuz bugün Eskisehirden Sino- ba müteveccihen hareket ede- cektir. Yeni Berlin sefiri Ankara, 20 (Hususi) — Kema- lettin Sami paşanm vefatı dolayı- siyle inhilâl eden Berlin sefaretine Viyana sefiri Hamdi Beyin tayin edilmesi tekarrür etmiştir, Suriye Ermenileri Halep, 20 (Hususi) — Son za- manalrad amdaki Ermeni cemiye- tine Erivandan gelen bir mektup , ora hükümetinin askere fevkalâde ihiyacı olduğundan bahsetmekte ve en az yüz bin adam istemekte- dir. Bu haber şayi olur — olmaz Suriye ordusunda bulunan — Ermeniler derhal istifa etmişler ve Erivana “harekette bulunmak hususunda te- | Venizelosun nezdinde toplanmış- meclis heyeti 29 | reddüt gösterdiği gibi, muvafık mebusların ekserisi de diktatörlük tesisine lüzum olmadığına — kani- ı dirler. Dün muhalif fırkalar reisleri M. | lardır. Bu içtimada, resmi ve husust bir surette yapılmak şar- tiyle Yunan hariciye nazırı M. Maksimos tarafmdan Balkan mi- sakı münasebetiyle hükümet na- mına vaki olan beyanat muvafık ve kâfi olarak telâkki edilmiştir. Alman malümata göre hükümet Talim ve terbiye sinema kongresi Roma, 20 (A.A.) — Bu sabah M. Musolini tarafından Kapitolda küşat resmi yapılan beynelmilel talim ve terbiyevi sinema kongre- sine iştirak eden 43 memleket mu- rahassları arasında milletler cemi- yeti umumt — kâtibi M. Avenol da vardı. Mumaileyh, Roma valisinin mi- safirlere hoşâmedi beyan etmesin- den ve M. Musolininin misafirleri dostane: selâmlamasından sonra birnutuk söylemiş ve Romada sık sık yapılan toplantıların ebedi şehrin bütün dünya üzerindeki'ca- zibesini — göstermekte olduğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, milletler - cemiyeti namma kongreye — muvaffakıyet temenni etmiştir. — Küşat celse - sinden sonra bütün kongre âzası , inkılâp sergisini ziyarete gitmiş - lerdir. Fransanın cevabı Vaşington, 20 (A.A.) — Fram sa sefiri tarafından bir sureti hari- ciye nezaretine tevdi edilen Fran- * müttefiki sıfatiyle sanınm İngiltereye — vermiş olduğu cevabi nota hakkında hariciye ne- zareti mahafilinin yegâne mütale» ası şudür: Amerika, Cenevreye dönmeğe ve silâhları bırakmağa ait müzake- reye yeniden başlamağa hazırdır. Irtifa rekorcuları Roma, 20(A.A.) — Tayyare ile irtifa rekorunun — sahibi olan Donatı ile tayyareyi — ihzar etmiş olan Montecelgo tayyare merkezi müdürü miralay Biandı, M. Muso- lini tarafından kabul edilmişler - gitmeğe hazırlanmışlardır. Yakım- da Beyruta gelecek olan bir vapur kendilerini götürecektir. Yerli -- hali sevinç içindedir. Gümrükler bütçesi Ankara, 20 (Husust) — Bütçe encünseni gümrük ve — inhisarlar vekâleti bütçesini Vekil Rana be- yin huzuriyle tetkik etmiştir. Muamele vergisi Ankara, 19 (Hususi) — Muhte- lit encümen nuamele vergisi maz- batısmı hazırlamaktadır. Mazba- tanın cumartesi günü son bir tet- kikten *onra imzalanması muhte- meldir. K lerdir. Duçe pilotu teşebbüsünden ve miralayı da bu uçmayı ihzar etti- ğinden dolayı tebrik etmiştir. Ibrahim Tali B. Edirne, 20 (Hususi) — Trakya umum müfettişi İbrahim Tali Bey pazartesi günü şehrimize gelecek- tir. Gelirken yolları da tetkik et- mek istediğinden seyahatini oto - mobille yapmaktadır. Kendisini karşılamak üzere büyük hazırlık - lar yapılıyor. Bugünlerde müfet - tişlik erkânı da yavaş — yavaş gel- mektedir. Bu cümleden baş mü- şavir Şükrü Bey de dün şehrimize gelmiştir. tarafından muhalif fırkalara vaki olacak teklifler şunlardır: 1—M. Zaimişin tekrar cüm- hur reisliğine intihabınım muhalif | fırkalar tarafından da kabul edil- mesi, 2 — Âyan ve mebusan meclis - lerinin bir meclisi milli şeklinde müşterek bir içtima aketmeleri hakkında muhalefet fırkaları tara- fından vaki olan tekliften feragat edilmesi, 3 — Balkan misakı hakkında her türlü münakaşalardan vazge- çilmesi... . Alınan malümata göre M. Ve - nizelos bu teklifler ültimatum şekx linde vaki olursa derhal reddede- cektir Fakat şayet bu teklifler, mülâ - yim bir şekilde — yapılırsa o vakit bunları müzakereye — yanaşacak ve mukabilinde hükümetten zabit- lerin terfi yıl dönümünü değiştir. mek tasavvurundan vazgeçmesini, intihap kanununun ve intihap da- irelerinin değiştirilmesini istiye - cektir. Bundan — başka M. Venizelos, 'Yunan hariciye nazırının, Arna - vutluk ile Bulgaristan ve İtalyanın Yugoslavyaya hücum ettikleri takdirde, Yuna » nistanın harbe girişmiyeceğini res- men ve âlenen taahhüt ve beyan etmesini talep edecektir. Bütün muhalif fırkalar reisleri, hükümetin diktatörlük ilânı hak- kındaki tedbirlerini mevkii tatbi- ka vazetmeğe davet ediyorlar. Muhaliflerin hükümete bu me- selede meydan okumaları, hükü - metin diktatörlük tehditlerini tat- bik edemiyeceğine kani bulunma- larından ileri gelmektedir. Avusturyadâ son vaziyet Dolfus, Avusturyada Sosyalistlerle Nazileri bastırdı. Fırkaları dağrtıp ken- di diktatörlüğünü kurdu!.. Bu hâdise cereyan ettiği sırada, gâ- zeteler mütemadiyen Avusturyadan bahsediyordu. Fakat şimdi artık bu mevzu tavsadı. Pek çok kimseler, ih- timal “Avusturyada, ne oluyor? — Ne- tice neye vardı?,, diye merak eder. Dolfus, kendi memleketinden ha- tice hâvadis gızdıran ajanaları da kon- trolü altına aldığı için orada artık gü- kün ve asayizin tamamiyle hakim oldu- gu zannedilir. Halbuki, bunun böyle olmadığı kolaylıkla anlaşılır. " Evvelemirde, ahalinin büyük bir kısmı Dolfuse düşmandır. Bu sebep- le, hükümet, kendi kudretini ve ahali üzerindeki nüfuzunu göstermek üzere. büyük köylü nümayişleri tertip eıuî!- tir. Styreede kırk beş bin köylü, aşağı Avusturyada on bin ve Cerinthilde yir- mi beş bin köylü iştirak etmiştir. Hep- si de şehirlere gelmiştir. Dolfus, kendilerine nutuklar söyle- miş, nümayişlerini sükün içinde yap- tıklarından dolayı teşekkürde bulun- muştur . Fakat, Dolfuse taraftar olan bu mitinglerde, Sosyalistlerle Naziler be- yannameler atmış, hattâ bombalar pat- latmıştır. Hükümet, bunları ajansla. ra bildirmemiştir. Görülüyor ki, Avtsturyada, vaziyet henüz tam mânasile Sükün bulmuş de. Bildir « İur ö e 'TRA sa böylesi olsun . Huysuz eşek 5 yaşında yavruya çar“ parak yere devirdi sonrada... Adana, 17 (Husust) — Dün şehri- mizde tuhaf bir vaka olmuştur. Han | Kurbu mahallesinde oturan Davit, eşe- | ğine bir kısım manifotura yükliyerek | mahalle aralarında satmakla — geçinen | bir yahudidir. DünüDavle, öşeğile mahalle aceğe: | rında dolaşırken yolda oynıyan beş ya- | şında ve Mehmet oğlu Mustafa adında bir yavruya çarpmış. Çocudı, bu çarpış ile yere yıkılmış ve aksilik — bu ya, o | esnada Mustafanın bacağında donu da | yokmuş! Çocuk yıkılıp, entarisi de açılımca | Menemen bağlarında « hastalık Izmir, 18 (Hususi) — Kemalpaşa | ve Menemen bağlarında Maymuncuk | tabir edilen yeni bir haşere zuhur et- | miştir. Bu haşere yapraklara — hasar | vermektedir ve geceleri de bağ omcala- | rının altında vaktini geçirmektedir. Bütün bağ mevsiminde bilhassa ha- zirana kadar bunun hasaratını — defet. mek için bağlarda kullanılacak göz ta- şılama ilâcı içine oranyalı kireç mahlü- lü karıştırmak ve bu mahlülü bağlara serpmek suretile mücadele yapılmıya başlanmıştır. Selçuk harabeleri İzmir, 17 (Hususi) — Selçukta E- fes harabelerinin temizliği bugünlerde ikmal edilecektir. Asariatikadan tamir ettirilmekte o- lan Isabey camünin de tamiratı — bite- eektir. On gün sonra, cüma günü Ay- dım demiryolu kumpanyası tarafından Avizo treni tahrik edilecek ve — gerek Efes harabelciini, gerekie Tesbey <a miüni ziyarete bir çok halk gidecektir. Kozpınar ve Belevinde Kral türbe- | si namile anılan asarıatikadan binanın tamir ettirilmesi — Maarif Vekâletince muvafık görülmüş ve bunun için müze müdürlüğüne tahsisat gelmiştir. Müze müdürü Ömer Selâhattin B. bir kaç güne kadar mahalline gidecek- ür. Izmir asarıatika hafriyatında mey- nada çıkan (Kolon) ların reştorasyo- nuna devam edilmektedir. Izmirde yaşayış endeksi İzmir, 17 (Hususi) — Şehrimiz ti- caret odası tarafından mart ayı hayat pahalığı endeksi . Bu. na göre üçü muhtelif yaşta beş kişiden mürekkep orta halli bir ailenin, müsa- it bir surette geçinebilmesi için mart ayında muhtaç olduğu para miktarı 102 lira 30 kuruş olarak tespit edil- miştir. Ayrı ayrı masraflar şu suretle he- sap edilmiştir. Bir ayda gıda maddeleri için 30 lira 20 kuruş, yıkama, aydınlatma, temiz- leme maddeleri için (yani gaz, kömür, odun, sabun, su ve saire) 1510 kuruş, giyecek eşya ve eşyası, (elbise, çama- şır, şapka, ayakkabı ve ev üşyasının bir aylık amortismanı) 25 lira, — ev kirası 18 lüra, muhtelif sarfiyat (sigara, tü- tün, nakil vasıtaları, doktor, ilâç mas. rafları) 12 lira, tasarruf veya sigorta masrafı 6 Kradır. 1914 senesi martta aynı vaziyette bir aile için altın para hesabile aylık masraf ihtiyacı 949 kuruş idi. Mart 934 ayında bir altın lira va- sati olarak 902 kuruştur ve geçen mart ayında, 1914 martma nazaran hayat pahalılığı on misli fazladır. Keşanda elektrik Edirne, 18 (Hususi) — Keşan be- lediye reisi Ahmet B. evvelki gün şeh- rimize gelmiş ve üç gün — kaldıktan sonra bugün Keşana dönmüştür. Ah- met B. burada kaldığı müddetçe Keşan belediyesine ait işler üzerinde icap ©- den zevatla görüşmüştür. Öğrendiği- mize göre Keşan belediyesi Keşanın e- lektrikle tenvir edilmesini kararlaştır- muş ve bu işi üzerine almak — istiyen Davidin muzip ve terbiyesiz (1) eşeğİ! güya ısırılacak başka bir şey bulami' maş gibi; zavallı Mustafanın erkı âletini yakalayıp ısırmış!.. Zavallı Mustafanın feryadına sağ' | dan soldan koşuşmuşlar, iş polise 4F setmiş ve Davit, huysuz eşeğile biri te yakalanarak karakola getirilmişti” Bir taraftan dikkatsiz Davit hak' kında kanuni takibata başlanırken, üer taraftan Mustafa da memleket höf tanesine kaldırılarak tedavi altına alif” mıştır. Arabacı Yaşarın muhakemesi Izmir, 18 (Husust) — Bir evvel Sülüklü çayr civarında Fatma H namında bir kadımnı öldürmek mak$f” dile yaralamaktan suçlu arabacı YW şarın ağırcezada devam eden muhakf” mesi neticelenmiştir. Yaşarın katlin teşebbüs derecesit” de kalmasından dolayı ön sene müt detle ağır hapse konulmasma ve o kf' dar müddetle amıne hizmetinden ma” rumiyetina karar verilmiştir. Fukaraya yemekhane Mersin, 16 (Hususi) — Eski fabrikası denmekle maruf harap bit min Halkevi içtimai yardım — komiltf tarafından fukara ve acezeye | yemekhane haline ifrağ edilmesine #” hir meclisince kavar verilmiştir. Içtimai yardım komitesi burayı Y* tıracak ve enkazından istifade yeni şekilde bir yemekhane — yaptırf caktır . Bülcüayeledii, — deZsn — seiled heyetleri, belediye fukara yardım ©İ sisatı, Halkevi içtimal yardım leri tahsisatı da birleştirilecek ve #” dumlar daha etailt ve tophu bir şekf de yapılacaktır. Şehir tiyatrosu Balıkesir, 17 (Hususi) — Istanbf belediyesi Şehir tiyatrosu — (Darülb' dai) dün akşam Şehir sinemasında * kinci temsilini vermiştir. Darülbedai üçüncü temsilini & Bün verecek ve yarın seyahatine vam etmek üzere Eskişehire hareket decektir. Darülbedayi — Eskişehirtf| sonra #rasile Ankara, Kayseri, Sıvf! Samsün, Trabzon ve Zonguldağa # decek, oralarda temsiller verecektir: Denizli, (Hususi) — Denizli pishanesindeki kanlı hadise hakk! intişar eden haberler yanlıştır. sede bir kişi Ölmüş ve üç kişi Hadisenin tahkikatına müddsitf' mi muavini Rüştü bey devam eti tedir. Katil ve carihler de * Şahin Osman, Manastırlı Ramazaf 'i Çineli Sandet, maktuller de Çineli zım, Davasının Yurga köyünden dir, Kırkbınar panayır! Edirne, 18 (Hususi) — E: meşhur Kırkpınar panayırının v zırlıklara devam edilmektedir. BU ef alâkadar olanlar dün de büyük bir ”4 lantı yaparak bazı kararlar almış$löf , bu arada 9, 10 ve 11 myıs ıîn:;# vam edecek büyük pehlivan gü g mi idare etmek üzere Müftüzadt rif, musiki muallimi Yekta, / Tevfik Şazi, Bosnaköylü lsmail vef van ve Nazmi Bey zade Mohmtt " 7 lerden müteşekkil bir hakem M'J gerek dağılmıştır. madenci Arif B. müzakerelere mıştır. Son zamanda oldukçâ faaliyetler gösteren Keşan ; nin yaptığı işlerden biride Keşatğ” belediye parkı meydana ı'*; muştur. Belediye bu parkın yerine konmak üzere Gazi nin güzel bir büstünü satın alm* rarlaştırmıştır.