6 Mayıs 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Büy ük Millet Meclisinde 'mumele | vergisi lâyihası müzakere edildi Meb'uslardan bir çoğu kanunun ikinci maddesindeki fıkraların üzerinde tadilât yapılmasını teklif ettiler Ankara, 5 (Husust) — Bugün | söyledi. Aynı maddenin O fıkrası B. M. Meclisinde muamele vergisi | müzakere edilirken Rüştü B. (Bur- lâyihasının 2 inci maddesi müzake re edilirken maliye vekili Fuat B. su ile işliyen köy değirmenleriyle diğer değirmenler hakkında istis- nat hükümlere lüzum olmadığını söyledi. Hakkı Tarık Bey (Gireson) D fıkrasındaki istisnalara “Argaç ve İlgiş,, in girmesini teklif etti; mu- vakkat encümen bu teklife iştirak etti. Ahmet İhsan B. (Ordu) | fik- raşındaki Avrupadan gelen kitap ve atlaslarla beraber talebe mamu- lâtnın girmesinin doğru olmadığını Sofya seyahatin - deki neticeler Belgrat, 6 (Hususi) — Sofyaya seyahat edecek olan M. Yevtiçe re- fisakiyle iki husust kâtibi refakat edecektir. —Bu meyanda, bir çok Yugoslavya gazetecileri de bulu - | | tirilecek makine ve aksamı için ay macaktır. M. Yevtiçin bu — seyahatine bü- yük bir ehemmiyet verilmektedir. Umumi kanaate göre Balkanların 7 ti bu ziyaretin müsbet neticelerine bağlı olacaktır. Diğer taraftan çok yakm bir za- manda Bulgaristanla Yugoslavya arasında bir ademi tecavüz misakı imazlanacağı kuvvetle tahmin o - lunmaktadır. İspartada faaliyet İsparta, 6 (A. A.) — İş mevsi» minin gelmesi ve havaların iyi gitmesi hasebiyle vilâyetin bütün yollarında iş faaliyeti hümmalı bir şekilde b.llunıı!ır. Muhtelif semtlerde külliyetli miktarda mü- kellef amele çalışmaktadır. Bilhas sa İıpırtıyı Antalyaya bağlıyan $o senin ikmali yaklaşmıştır. Mektepliler bayramı Rize, 6 (A. A.) — Mektepliler bayramı bugün burada çok canlı bir surette kutlulanmıştır. Bütün mektepli yavrular seyir yerlerine giderek coşkun bir neşe içinde ak- şama kadar eğlenmiş, şenlik yap « mışlardır. Insultin cezası Londra, 6 (Hususi) — Nevyork- tan haber alındığıan göre Türkiye hükümeti tarafından iade edilip ol- yevm Ame.ikada — bulunan sabık milyoner Samuel İnsulün muhake- mesi için hazırlıklara devam olun- maktadır. — İnsulün binmiş olduğu Ekslofe vapurunun Nevyorka mu - vasalatını müteakip memurini ma- halliye İnsulü tevkif ederek Şika- goöya gönderecektir. Şikago müddeiumumisi Samuel İnsul ile sekiz hizmetkârını itham edecek delâili toplamış bulunuyor. İnsul ayrıca Şikago hükümetince sahtekârlıkla itham olunacaktır. Mahkemenin vereceği hüküm 250 sene hapis ve 50000 İngiliz li- rası nakti ceza olacağı söylenmek- tedir. sa) ipek ve ipekli mensucat kay- dinin ilâvesini, Vasıf (İstanbul) sırma tel ve klaptanınm istisna edil- mesini teklif ettiler. K fıkrası gö- rüşülürken de Hulüsi Bey (Sinop) yel ve su ile işliyen değirmenlerin elektrik turbinsiz değirmenlerden ayrılmasını, tasrih edilmesini is- tedi, İsmet (Çorum), Kemal Tu- ran (İsparta), İbrahim (İsparta) Beyler eleksiz. değirmenlerin is- tisnaya tabi tutulmasını teklif et- tiler, Sait Azmi Bey (Kayseri) “dahilde istihsal edilen ipek sımayi Sovyet heyeti Ankaraya vardı Ankara,6 — (Hususi) — Sovyet Rus heyeti dünburaya — gelmiştir. heyet burada dokuma fabrikaları- mızın makineleri üzerinde tetki - katta bulunacaklar ve takarrur et- rıca bir mukavele yapacaklardır. Önümüzdeki haftanın ilk günlerin de Kayseride yapılacak temel at- ma merasiminde de hazır buluna- caklardır. Merasime bizzat İsmet Paşa Hazretlerinin riyaset etmele- ri rivayeti kuvvetlidir. Merkez bankasında Ankara, 6 (Husust) — Merkez Bankası esas nizamnamesinde ban kanın heyeti umumiyesi tarafın - dan kabul edilen tadilâtın Merkez Bankası kanuniyle mütenazir ol - masını temin için Maliye vekâleti bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu lâyihaya göre umumi ve mül - hak bütçelerden her sene itfa kar- şılığı olarak ayrılan yüzde birleri Cümhuriyet Merkez Bankası Mali- ye Vekâletinin — muvafakatini al. mak suretiyle itfa — etmiyerek bu paralarla devlet tahvilâtından da alabilecektir. Venizelos Sakızda Atina, 6 (Hususi) — M. Venize- lbs dün öğleden sonra Liberal fır- kanın baz, tanınmış — simalariyle beraber Sakız adasına hareket et - tiler, Bu seyahat Sakızdan muhalifler tarafından çağrılması dolayısiyle icra ediliyor. M. Venizelos Sakız adasında hararetli bir nutuk irat edecek, muhalif — fırkaların niçin hükümetin dahili ve harici siyaset- lerine müdahale etmekte bulunduk larmı izah edecektir. Kasaba hattının altmı Ankara, 6 — (Hususi) — İzmir — Kasaba hattının mübayaası i- çin şirket mümessilleriyle Sarac- oğlu Şükrü Bey arasında cereyan eden müzakereler son safhaya gir- di. Heriki tarafıtatmin eden bir anlaşma şekli elde edilmiş sa- yılabilir. ! Boluda 5 Mayıs Bolu, 6 (A, A.) — Beş mayıs günü mektepliler bayramı çok ne- mamulâtımdan değildir. ki, ver- giye tabiiyeti mevzuu bahsolsun. 1- pekli eşya vergiye tabidir,, de- di. İsmet Bey (Çorum) ise şöyle dedi: “— Evvelki kanunda eleksiz de- ğirmenler vergiden müstesna idi. Prensip imal ile hasıl olacak kıy- mettir, Bunlar iptidat maddeleri- ni yüzde on nisbetinde bile kıymet- lendiremezler. Bir tarftan hakiki varidat menbaları aranırken, di- ğer taraftan aynı nisbette vergi al- ması doğru değildir. Eski şekli muhafaza edelim.,, F fıkrasınm müzakeresinde, Hamdi Bey (Mersin) gümrük res- minden muaf olanlardan dahilde yapılanların vergiden muaf olup olmadıklarını sormuş, bu sırada İs- met Bey (Çorum) makineli fabri- kalar sayısının yüz yirmiyi buldu- ğunu, maliyenin yüz bin değir- meni nasıl kontrol edebileceği yo- lunda bir sual ileri sürmüştür. h- met Bey yüzde on kıymetlerden yüzde yüz vergi alınmasının yanlış lığıın söyliyerek eleksiz değirmen- lerin vergiden istisna edilmesini istemiştir. Hasan Fehmi Bey (Gümüşha- ne) belediye hududu haricinde ka- lan kudretli su değirmenlerinin vergiden hariç olmasının yanlış ol- duğunu, istihsalin de gözetilmesi Tâzım olduğunu söyledi ve müm- künse yeniden tetkik edilmek üze- | re o fıkranın encümene iadesini istedi. Sovyet Japon harbı ola- cak mı olmıyacak mı? Bolşevikler ilân etti: Kendilerine ait olan hatlara, bir sene zarfında, Ja- ponlar, üç sene zarfında taarruz et- miş. Hâdise çıkarmış, harp ilân etmek istiyorlar. Sovyetler, Transsiberyen - den ayrılan ve cenuba doğru inen bu hattı, Japonlara satmak teklifinde bu- lundu. F onlar, almak — taraflısı görünmetiler, Maksatları, söylediği - miz'gibi, bu noktada ihtilâf çıkararak harbe vesile teşkil etmektir. Fakat, bolşevikler, saburane dayanıyorlar... — | Sabırları ne zamana kadar süre- cektir?... l Bir Fransız gazetecisi gunu yazı- yor: Eğer Japonlar, harbetmiyecek olursa, Sovyetler, tah- kimatı tamamlıyacak, artık, Siberya ve orta Asyadaki Japon amalini htu- su! bulmaz bir hale sokacaktır. Bolşe- vikler, taarruzun cenuptan Baykal | gölüne doğru olacağını biliyorlar. Eğer burası Uzak şark imparator- luğunca alınacak olursa, Bolşevikle - | rin artık Aksayı şarkta tutunmasına imkân kalmıyacaktır. Çünkü Tranasi- beryen hattı ortasından kesilmiş ola- caktır. Işte, bu büyük zararın husüle gel- | memesi için, Bolşevikler, demiryolu - nu iki hatta çıkarıyorlar; hudutta ye- di yüz harp tayyaresini hazır bulundu rüyorlar; o civara ahali hicret ettire- | rek ziraati ilerletiyorlar; — böylelikle, | ileriki muharebenin İaşesini yakından temin etmek çaresini düşünüyorlar... Fransız ;ıımcid. bunları saydık. tan sonra, Japonya, ©ĞT ""', AY için. de harp edemezse, Sovyetlesin bu za. altı ay zarfında | | da sek, dömi sek şaraplardan ihraç e- | dir. Bu mekteplerin talebetinin yekü- man zarlında mc-ıkik:ill';ğ ;;ıhkmı;: terakki etmektedir Nü fusu 150 bini aşan vilâyet dahi- linde halkın. yüzde yetmiş beşi okuma yazma bilmektedir sesi iki yüz bin liraya mal olacaktır: 'Tüccar ve köylü mahsulâtı Tekir” — | dağından ihraç ediyorlarğ bunun içif Vali Azmi Bey Tekirdağ, 4 (Hususi) — Tekirda- ğında, Trakyamızın bu şirin vilâyeti dahilinde başta vali Azmi Beyefendi olduğu halde bütün idare amirleri sa- yesinde maarif, ticaret, ziraat ve yol- lar günden güne terakki etmektedir Bunlara bizzat şahit oldum. Bu vilâye tin mesahai sathiyesi 5224 - kilometre murabbaıdır, altr kazası vardır. Umum nüfusu da 152,000 bini geçer. Tekir- dağına Bulgaristan Türk muhacirle - rinden Kırcaaliler hicret / etmişler ve mahalli ticaret ve ziraatinde mühim yerleri tutmuşlardır. Hepsi çalışkandır. Kırcaalli Musa ve Hüseyin zadelerden Mustafa Bey - ler otelkcilik ve fırıncılık işlerinde iyi hizmetlerde bulunuyorlar. | Tekirdağında Balkan oteli diğer | pansiyonlardan rahatttır. Belediye sa- hil kısmında asri bir otel yaptırmak | niyetindedir. Tekirdağ iskelesi yolları müdüriyetine belediye almış. Belediye diğer taraftan dar sokak- ları açtırıyor, hususi muhasebe bütço- sinden ayrılan Para ile 40 yataklı memleket hastahanesi vardır. Etrafta 145,000 hektar orman var« dır. Vilâyet dâhilinde bağlara ehem- miyet verilmektedir. Bunun için Bağ- cılar birliği teşekkül etmiştir. Kırenlli muhacirlere de bağ tevzi edilmiştir. Şarap fabrikası bağcılardan iki mil yon kiloya yakın beyaz ve siyah ü- züm mübayaa etmekte ve bağ bozu- mu zamanı fabrika çalışmaktadır. Iki sene sonra - konyak ihraç edecektir. Bilhassa, Fransaya külliyetli miktar - evvelce — deniz tebi imiğ, inabia dilmiştir. Avrupalılar ve Ametikalılar | tatlı şaraplara rağbet ediyorlar. Maarif müdüriyeti şehir, civar yer Terde ilk mektepler inşa ettirmekte- nu on bir bini tecavüz etmektedir. Köscilsay ve Kayi köylerinde mek- tebe ihtiyaç çoktur. Maarif müdürü Tevfik Bey köylerde köy mektepleri açılmasına çalışmaktadır. Yirmi mektep açılacaktır. Namık Kemal orta mektebinde fakir 43 tale- beye sıcak yemek verilmektedir, Halk köy yatı mekteplerine rağbet ediyor, hususi muhasebeye bar olma- dan bu yatı mekteplerinin yiyecek masraflarını çocuk velileri temin ede- cektir. Tekirdağ halkının yüzde yetmiş beşi okur yazar bir hale getirilmişler- dir. Vali Azmi Beyin himmetiyle Al - pullu - Tekirdağ — ve civar kazalarla Tekirdağ arasında şoseler inşasına ka rar verilmiştir. Alpullu - Tekirdağ 10- " di yüz bin lirayı buluyor. kilo başına sekiz para tahmiliye ücre” ti veriyorlar. Istanbula nazaran ucuz" | dur. Bu tahmiliye ücretine hamal, &* raba, kamyon ve arziye dahildir. Tekirdağ borsası köylünün kazat” masına ve yerli mahsulâtı satmaların" da mühim bir vasıta olmaktadır. BU suretle köylü —murabaacıların — elinde Mart ayı zarfında borsada buğday kilosu iki kuruştan, arpa 1,16 parâ* dan, kuş yemi 4,20, yulaf 1,10, kapli" ça 1,12, mısir, 1,35, çavdar 1,10, bak* la, 2,10, nohut 8 kuruş ve paradan mü | amele görmüştür. Iktısadi vaziyetten burası mütalot edilirse, ithalât ve ihracat mizden olduğu anlaşılır ve istikbaldt transit merkezi olmağa da elverişlidi" Zaten, Tekirdağ, kuş yemi, kavutı karpuz ve yapıncak üzümleriyle met' hurdur. Bilvesile buradaki evlenme İ lerinden de bahsedeceğim, Tekirdei' ve havalisinde bekârlar âz miktardi” dır. Köylerde evlenme çağına — gelet erkek ve kızlar bir takım ananevi W * süllerle evlenirler. Ben Köte Ilyas köyüne davetli dim, burada düğün evinde şahit oldu" ğum şeyleri not edeceğim; Kalk ar#” balarla, önlerinde davul, def ve klaf' net olan köy delikanlıları olduğu de uzun bir kervan halinde gelin nimiın komşu köydeki evine hi ederler, mesafe iki saat olduğunu re yolda milli rakıslarla oynuya 6Y#” ya tam altr saatte Kayı köyüne V87 dık, kavğa olmasın diye — inzibatı V — min için jandarma da verilmişti. Yalnız vardığımız köyden rakı rası adıyla para İstediler. Bu â miş, zaten damat ve gelin evinde/, raba epeyi para verilmişti. Süslü £ telerle inhisaslat idaresinin' şerölili doyum yoktu. Silâh atmak nııııınlğ #inöen bir kazk elmede Eskiden l atmak inoda imiğ Rihanıl, ba ÜN de eğlenceli geçti. , Evlenme memurluğundaki istatif || tik kabarıktır. Vilâyet dahilinde ** | operatiflere çok ehemmiyet veri e * yedi tant kredi kooperatifi vi Bunlar Ziraat bankasının himaytf | dedir. Ziraat bankası köylünün e7 bulunan 15 milyon kilo buğdayt v almış ve bunları stok bil hadde b durmaktadır. 933 senesi zarfında - 200,000 i'J buğday, 120,000 çuval kuş bin çuval keten tohumu ihraç tir. ' 1933 senesinden 1932 uıuhly zaran yüzde otuz beş ihracat * vardır. Ithalâttan ihracat fazlalığ? Tekirdağı evkaf idaresi bo“'ğ şısında ön beş asri dükkân in$8 miştir. Seksen dokuz bin park€ müpakasaya koyan Belediye parke yaptıracaktır. Tekirdağında yerli halktaf Kırcalli muhacirler arzettiğint | ziraat ve ticaret hususunda mevki almışlardır. Yalnız vapurculuk şirketimi” niz yolları idaresinin aeri techizatı havi vapurlar İşlet” kâr edecektir. # rekabtt * Otobüsler arasında da dır, iki liraya giden otobüsler? bil bir liraya Istanbula giden ler işlemektedir. Istanbul otobüs ve taksileri fiat itibariyle pahalıdır. Bu vilâyet memleketin di rinde olduğu gibi her husust —— etmiştir. | » b