28 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası îoîya ziyareti Yugoslav kralı Sof- yaya gitti Belgrat, 27 (ALA) — Yuıoı- lavya Ajansı bildiriyör: Yugoslavya Krâlı Aleksandr Hazretleri ve Kraliçesi bugün öğ- le üzeri Sofyaya hareket etmişler- dir, Kral ve Kraliçe Bulgar hü- kümdarlarınm Belgrada yapmış oldukları ziyareti resmen iade et- mektedirler. Krala Hariciye Nazı- ı M. Yevtiç ile Başyaverleri Cene ral Yeçeemeniç, Saray Nazırı M. Antiç, Saray Müdürü Ceneral Di- mitrieviç, hizmet yaveri ceneral Hosiç, emir zabiti yüzbaşı Doğan ve daire müdürü M. Grubişiç refa- kat eylemektedir, Hariciye Nazı- rına da hususi kâtibi refakat eyle- mektedir. Sofya, 27 (ALA) — Yugoslav Kral ve kraliçesi Hazretlerile ma- iyetleri erkânı — bugün saat 16 da Sofyaya muvasalet etmiş ve istas- yonda Bulgaristan Kral ve Krali- | çesi Hazretleriyle nazırlar, meb!- uslar, sefirler ve Yugoslav sefare- ti erkânı tarafından istikbal olun- muşlardır. İstasyonda askeri merasim ya - pılmıştır. Toptan kereste satışı yasak.. Ankara; 27 (Hususi) — Zira- at vekâletinin bazı mıntakalarda orman müzayedesini — menettiği şeklindeki şayialar üzerine salâ - hiyettar bir zatla — görüştüm. Bu Zatın ifadesine — göre ormanları - miz hakkında — yapılme'udz. olan tetkikleri esaslaştırmak için vi - lâyetler orman müdürlerinden bazı malümat istenmişti. Bu mü- nasebetle şimdilik topdan kereste satışları da kaldırılmıştır. Tahta - cilık ve orman mahsülâti satişla - riyle uğraşanlarla bunlardan be - | delli ruhsatname almışlarım ihti - yaçları giderilmektedir. Toptan kereste satışmım tahdidi muvak - kattir. İleride bu hususta yeni bir karar alınması muhtemeldir. — Tedavülden kalkan Romen parası Anmkara, 27 (Hususi) — Hari- ciya vekâletince; geçenlerde te- davül müddeti bitmiş olan mavi renkli bin leylik Rumen kâğıt pa- rasmının tedavülden — kaldırıldığı, yalnız muhtelif diğer renktekiler- l6 kral Karolün resmini — taşıyan yeni bin leyliklerin tedavülde ka - lacağı ve kıymetini kaybeden bin leyliklerin yenileriyle - tebdilinin Ankara, H’:R“_)'—Hu — Fif Vekili Abidin Bey, bugün, ya- nmmda hususi kalem müdürü Ni - hat, müzeler müdürü Hâmit Zü - beyr Beyler olduğu halde Burga- za hareket etti. Üç gün sonra dö- necektir. öt Şd /" “Terakkii servet,, banka- sının sermayesi Ankara, 27 (Hususi) — Afyon Karahisar Terakkii Servet banka- ar Türk anonim — şirketi umumi heyeti, 200 bin İiralık sermaye- sinin 175 bin liraya indirilmesini Ankara; 27 (A.A) — İsveç Ve- liahtı Prens Güstav Adolf Hz. ile refikaları Prenses Luiz ve kerime- leri Prenses İngrid birinci teşrinin ikinci Salı günü İstanbula gelecek | ler ve ayni gün hususi trenle Anka raya hareket edeceklerdir. Prens Güstav Adolf ve refika- ları Prenses Luiz Hazretlerinin bu ziyaretleri için yapılan programa büyük misafirleri getirmekte olan Wasaland vapuru iki birinci teş - rin günü saat 17 ye doğru Hay - darpaşa önüne gelecek ve burada bir motörle intizarda bulunacak | olan İstanbul Vali ve Belediye Re- isi Muhiddin Bey, muhabere mü- fettişi Hüsnü Rıza Paşa, hariciye | birinci daire şefi Hulüsi Fuat ve protokol şef muavini Şefkati Bey- ler vapura çıkarak Prens ve Pren- ses hazretlerine “Hoş geldiniz,, diyeceklerdir. Prens ve Prensesler vapurdan Haydarpaşa rıhtımına çıkacaklar ve oradan istasyona geçecekler- dir. Misafirler Haydarpaşa rıhtı - mında İstanbul Vali ve Belediye Reis muavinleriyle emniyet mü - tasyon içinde de merkez kuman - danı ve bir ihtiram kıtası kendile - rini selâmlıyacaktır. Prens Güstaf Adolf Hazretleri ve Prensesleri Ankaraya getire - cek tren saat 18,15 de Haydarpa - şadan ayrılacaktır. 3 birinci teşrin günü saat 10,45 de Ankaraya gelecek olan İsveç | weliahtı ve prensesler hazeratı İs- tasyonda refakatlerinde B. M. M. Reisi Kâzrm, Başvekil İsmet Pa- şalar hazeratı ile hariciye vekili bey, Riyaseticumhur umum th vekili, muhafız alayr kumandanı Hazretleri tarafından karşılana - caktır. Ankara vali ve belediye reisi, hariciye vekâleti umumi kâtibi, VAKIT — Mehmet Asım Bey “İşe göre gündelik,, başlıklı ma- kalesinde İzmir Şark Halı Kum- panyasında yapılmak — isterilen grevden balisederek beş amelenin tevkifi ve yüz amelenin de işten çıkarılmalarmı intaç eden bu grev münasebetile iş ve gündelik mese- | lesi üzerinde fikirlerini söylüyor. Asım Bey ameleye yaptığı işe gö - re, gündelik verilmesini mantıki ve makul buluyor, fakat ameleden istenilen işin sekiz saatte yapılabi- lecek derecede olması şartile... Vakıt başmuharriri bu hâdise- dürü tarafından karşılanacak, is - | Isveç Veliahti memleketimiz- de nasıl ağırlanacak? — Salı akşamı şehrimize gelecek olan prens için bir merasim programı hazırlandı Ankara mevki kumandanı, mer - kez kumandanı ve emniyet müdü- rü de istasyonda hazır bulunacak- lardır. İstasyonun içinde başta muzi - ka olmak üzere bir piyade kıtası ve istasyon dışında da bir süyari kıtası misafirlere ihtiram resmini | ifa edeceklerdir. Reisicumhur Hazretleri misa- safirleri ikamet edecekleri Anka- rapalas oteline bıraktıktan sonra Çankayaya döneceklerdir Prens Güstaf Adolf Hazretleri saat 11,45 de Reisicumhur Haz- 'retlerine Çankaya köşkünde iadei ziyarette bulunacaktır. Saat 13 de B; M. M. Reisi Kâ- zım, 13,15 de Başvekil İsmet Pa- şalar hazeratı, saat 13,30 da da Hariciye Vekili Bey Prens Haz- retlerini ziyaret edeceklerdir. Saat 14 de Hariciye Vekili Bey tarafımdan Prens ve Prensesler hazeratı şerefine Anadolu klü- bünde hususi bir öğle yemeği ve- rilecektir. Akşam saat 20,30 da Reisicum- hur Hazretleri Veliat ve Prenses- | ler şerefine bir akşam yemeği ve- recekler ve bunu bir kabul resmi takip edecektir. 4 birinci teşrin günü Veliaht Hazretleri Reisicumhur Hazretle- Elli kaçakçı yakalandı Ankara, 27 (A.A) — 2Ö—9— 934 tarihine kadar sekizi müsade- l meli olmak üzere 31 kaçakçı vak'- | ası olmuştur. Bu vak'alarda dört ölü, üç yaralr, elli kaçakçı ve 831 sar kaçağı, bir silâh, 56 mermi, 27.727 defter sigara kâğıdı ile 90 | guval tuz ve 31 kaçakçı hayvanı | yakalanmıştır. [ miyerek bir prensip meselesi ha- linde görüyor ve esaslı tedbirlere lüzum olduğunu kaydediyor. CÜMHURİYET — Yunus Na- di Bey Yugoslavya Kralının Sof- yayı ziyareti münasebetile Bul- gar — Yugoslar münasebetlerin- den, Bulgaristanla Yugoslavyanın yakmlaşması takdirinde bundan Balkan ahengi namma Türkiye- nin duyacağı memnuniyetten bah- setmektedir. MİLLİYET — Mecdi Sadrettin Bey radyodan şikâyetin umumi denilebilecek Bir halde olduğunu lunmaktadır. Sabah gazeteleri ne diyorlar? k memnun edecek bir iş nlıı:âgmı ri şerefine İsveç sefaretinde bir öğle yemeği verecekler ve 16,30 da da İsveç sefiri tarafından Prens ve Prensesler şerefine — bir kabul resmi yapılacaktır. O gün akşamı saat 20 de Prens Güstav Adolf ve prensesle'ı Kara- köy üzerinden Bursaya gitmek için Ankaradan ayrılacaklardir. Birinci teşrinin beşinci günü Karaköyden Bursaya gelecek o - lan misafirler ikametlerine tahsis edilen Cumhuriyet kasrında isti « rahat ettikten sonra şehrin görül- meğe değer yerlerini gezecekler ve ertesi günü de sabahleyin Ulu- dağa çıkacaklardır. Ayni gün öğ- leden sonra Bursadan ayrılacak olan Prens ve Prensesler İznik ha- rebelerini gördükten sonra Yalo- vadan Ertuğrul yatiyle İstanbula geçeceklerdir. İstanbulda İsveç — sefaretinde kalacak olan Veliaht ve Prenses - ler hazeratı birinci teşrinin 7, 8, | © ve 10 uncu günlerini mütenekki- vten geçirecekler, Şehri, müzeleri gezecekler, Boğaz ve Marmara- da hususi tenezzühler yapacak - lardir. 11 inci perşembe günü de İs - tanbuldan ayrılarak İzmire gide - ceklerdir. . Prens Güstav ve prensesler ha- zeratı İzmirde Reisicumhur Haz- retlerinin köşklerinde ikamet ede- | cekler ve İzmirde kaldıkları gün- ler içinde Bergama, Ayasluğ ha- rabeleriyle diğer görülecek yerle- ri gezeceklerdir. Veliaht ve Prensesler ayın 15 inci pazartesi günü Toros yolu ile Halebe gitmek için husust trenle- rine binerek İzmirden - ayrılacak- lardır. Prens ve Pıenuılenn refakat- bulunduğu halde — Reisicumhur | kilo gümrük kaçağı, 234 kilo inhi- | lerinde Damdonör Matmazel de Rentersvaerd ile saray müşürü Miralay Cont Posse ve yaver Kor- | vet kaptanı Sten Erik Watter - bu- | anlatıyor. Meçdi Sadrettin Bey bundan başka radyo ahize maki- nelerinin gümrük resmini indire - rek fiyatlarını ucuzlatmak ta ha - yırlr bir iş olacağını ifade etmek - tedir. ZAMAN — İmzasız haşmakale de Japanyada sık sık olan tahii fe- lâketlerden bahsedilerek Japonla- rın bu felâketlerden yılnıryarak za rarlarını telâfiye çalıştıklatr, mu - vaffak oldukları anlatılarak tstan bulu bir türlü harabelerden kurta- rararyan bizlerin bu halden ibret yi münferit ve mahalli telâkki et - | yazarak radyoyu ıslahın herkesi | almamız lâzım geldiği söyleniyor. — 28 Eylül 1934 Türk. muhacırlar Romanya elçimize dert yandılar Bükreş, 26 (Apoyev matini) — Türkiyenin Bükreş elçisi Hamdul- lah Suphi Bey, yanında — Silistre valisi M. Puçerca Dobrice meb'u- su Süleyman Hamdi ve muallim Mehmet efendiler bulunduğu hal- de Bulgaristandan Silistireye ka - çan ve bir medreseye yerleştirilen beş yüz Türk muhacirini, ziyaret etmiştir. Hamdullah Suphi bey, o- rada birçok Türkler tarafından karşılanmış, muhacirlerle uzun u- zadıya görüşmüş ve Bulgaristan - dan niçin kaçtıklarını sormuştur. Muhacirler, Bulgaristanda gör- dükleri tazyiklere dayanamıyarak kaçmağa mecbur olduklarını ıüy- lemişlerdir. Muhacirler, beraberlerinde hiç bir eşy almamışlar, ihtiyarlar, ço- cuklar, geceleri gizlice hududu geçerek Romanyaya iltica eyle - mişlerdir. Hamdullah Suphi bey, muha - cirlerin anlattıklarını dinledikten sonra demiştir ki: “Romanya hükümeltinin bize gösterdiği dostane yardım saye - sinde bu rıkdaşlarımızı vatana göndermeğe muvaffak olacağımı- zı ümit ediyoruz... Sınıfta dönen mektep talebesi Ankara, 27 (Hususi) — İsmet Pışı kız enstitüsü — müdürlüğü, | Maarif vekâletine müracaat ede - rek, mezuniyet — imtihanlarında bır deralen dönen orla mekEtp la. lebesi kızların bir sene boş kalma. maları için diğer mezunlar — gibi, enstitünün dördüncü — smıfına a- İmmalarını ve sene sonunda dön- dükleri dersten imtihanlarının ya- pılması, muvaffak olamıyanla - rın mektepten alâkalarının kesil- | mesini teklif etti. Slnürre Diyarıbekire tayyare işlemiye başlıyor Ankara, 27 (Hususi) — Yapı- lan uçuş tecrübeleri — muvaffakı- yetle neticelenmiş ve yirmi daki « kalık bir zaman daha kazanılmış olduğundan İstanbul — Diyarıbe- kir arasında hava postaları işle - tilmesine karar verilmiştir. Sefer- ler her haftanin pazar günlerinde yapılacaktır. 1933 senesinin dört ayında An- kara İstanbul arasında tayyare ile 304 kişi seyahat etmiştir. Yolcula- rın taşman 462 kilodur. Bu müddet zarfında umum — uçuş saati 292 dir. Tesbit edilen kilo- metre 52470 tir, Bu sene bu mik - tarın çok daha fazla olacağı, tay» yare postalarına gösterilen — rağ- betten anlaşılmaktadır. — Ş Serum satış bedelleri Ankara, 27 (Husust) — Sahil sıhhat merkezleri ve idareleri bu- lunan yerlerde serum satış bedel- lerinin bin kuruşu bulunca hemen bankaya verilerek gönderilmesi sıhhat vekâletince alâkadarlara bildirildi. HEL AD Maraş Nafıa başmühen- disliğinden Ankara, 27 (Hususi) — Aydın başmühendisi Kemal Bey 70 lira maaşla Maraş nafıa başmühendis-