20 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

20 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

14 Yıyecek ve içecek! Klise ihtilâfı (Baş tarakı 1 i 25, en âlâ zeytin yağı litresi 42,25 | âlâ zeytin yağı 38,50, ncide) zeytin yağı 34,75, tıxe inek sü - | tü, 16, beyaz peynir birinci yağ - li 54,75, beyaz peynir ikinci yağlı 45, birinci kaşar 84,25, ikinci ka- şar 73,75, sucuk birinci 74,50, su cuk ikinci 58,25, sade yağ birinci Urfa 87, sade yağ ikinci Urfa 75, | 50, Trabzon 80, Vejetalin 39,50, yumurta tanesi yüz para, sabun kilosu 28,50, lâhna perakende 4, | 75, ıspanak 5,25, kereviz 10, ha vuç 7,75 kuruştur. Koyun Kara - man kilosu 46, dağlıç 54 kuruş - tur. Maden kömürü — Krible tonu 1200.-1900, kok 2400, antrasit İn- | giliz 5000, antrasit Rus 4700, kok İngiliz - Alman 2800 kuruş, man- gal kömürü kilosu beş, odun ce - kisi 280-300 gazın Jitresi 21,75 | kuruştur. Sovyet Rusya ile Fransa anlaşması (Baş taraft 1 inci de) ğini yazarak diyor ki: “Birinci maddesinde yalnız müdafaa için olduğu yazılan bu muahedeye göre Fransız ve Sovyet büyük erkânı harbiye- leri telsizle daimi tems .s halin- de bulunacaklar ve bunun için de şifre kullanacaklardır. Sovyet Rusya Japonyanın taarruzuna uğrarsa Fransa he- men Rusyaya dört milyar fran- ga kadar harb levazımı vere- " cek, ve bir Fransız — Alman harbi takdirinde de Sovyet Rusya Fransaya bu kıymettle zahire gönderecektir. Rusya ve Fransa Almanya ile ayrı ayrı muahede yapmıyacaklar- dır.,, Londra, 19 (A.A.) — Lon- dradaki Fransız ve Sovyet ma- hafili, iki memelket arasında bir gizli askerlik muahedesi olduğu hakkındaki haberleri Reuter ajansına beyanatta bu- hanarak tekzib etmişlerdir. Sevinelim: işler düzeliyor Baş tarafı 1 incide) günlerde usta darlığı vardır. Ön- celeri gündelikleri bir, bir buçuk Hiraya düşen marangoz ve yapıcı fastalarının gündelikleri şimdi iki ve üç İiraya çıktı. Ayrıca kireç ve çimento darlığı da vardır. ; Adana, 19 (A.A.) — Pamuk piyasaları iyidir. Borsamızda ka- prmalı yerli pamukların kilosu 46 kuruştur. Piyasa parlaklarının | dan 43 — 44 kuruştan satılmıstır. — Adana 19 (ALA.) — riyet Halk Fırkası yaptırmaktadır. yeni bir. ev Bu ev üç dört aya kadar bitecek ve o vakit, şim- di birlikte oturdukları evi Halke- vine verecektir. Duymuş, okumuşsunuzdur: Yusuf, Firavunun düşünü yor- muş (rüyasını tabir etmiş) : — İlk önce yedi şişman öküz, | sonra, yedi sıska öküz... Bu, ye- di yıl bolluktan sonra, yedi yıl darlık demektir. Biz de, yedi yıl darlıktan son- ra, yedi yıl bolluğa mı kavuşuyo- ruz dersiniz?, yemeklik | Cümhu- |Alman dahiliye nazırı! ne diyor ? Alman Dıhıh)e Nazırı doktor Frik, yeni söylediğ bir nutukta ki- lise ihtilâfimdan bahsetmiş ve bit- mek bilmiyen bu çekişmeye dair şu sözleri söylemiştir: “Hükümet, kilise işlerine karış- mak niyetinde değildir. Fakat bu örtü altına siyasi maksatlarla giz- lenenleri esefle görüyoruz.. ya müsamaha etmiyeceğini söyli - | yeyim... | ; sına karşı zerrece alâka gösler- miyor. Hükümetin de onlarla teşri ki mesai etmesinde veya onları pa- | raca korumakta bir çıkarı olamaz. | Böylece hareket Alman halkının | maneviyetinde alâkadan ziyade a- henksizlik doğuruyor...,, İhtilâfı çıkaran kilise papazları | hakkımda Almanyada yeni tedbir- | | ler alımmağa başlamış umumi top- lanmaları menedilmiş ve — ecnebi gazetecilerle temasları vatana iha | | net sayılmağa başlanmıştır. | Haber verildiğine göre, bu ru - hani grupun İiderlerinin ismini ha | vi bir kara liste hazırlanmaktadır.| Onlara karsı hareket, Sar reyi | âmmdan sonraya — bırakılmıstır, | deniyor. Tekkeler kapandı | £Baş taralı 1 incide) diler, Ben de kendilerini takip et- tim. Çarşaflı kadımlar duvarınm ya- nında kaldılar. Kendilerinden ay- rılan şapkalı 18 — 20 yaşlarında | | bir genç kız mütereddit adımlarla | kiliseye girdi. Ben de arkasından girdim. Sağ tarafta uzun beyaz sakallı mum satan adama yaklaştı. | Camın üstüne iki on kuruşluk bı- | | yaktı ve gayet açık bir Türkçe ile: — Dört mum verir misiniz? de- di. Beyaz sakallı adam dörl tane ince uzun mum uzattı. Kücük ha- | mnım ilerledi, ve Meryem ana tim- | sali önünde yanan mumlardan dört mumu da yakarak kumun içi- | ne gömdü ve istavroz çıkarmadan | | hızlı hızlı dışrı çıktı. dınlara yaklaştım: | —Galiba sizin de adağınız var? Yüzüme şüpheli şüpheli baktı- lar, Ben kendilerine emniyet ver- Hükümetin bunlara uzun uzadı- | Alman halkı, papazların kavga- | | dığın wve bilhassa enkazın altı ay | içinde | başı ile on ameleden başka kimse | istihbar ajanslarıma beyanatta bu- | reisi âyandan Nay, “İngiliz ko- | merikan komisyonunun ayni yol - HABER — Akıını Foılııı Adliye sarayı | enkazı ıAı'ııdan bir sene geç- tiği halde hâlâ İ kaldırılamadı Gçen sene İstanbul adliye sa- | rayı yandıktan sonra enkazı 5000 liraya ihale edilmişti. Bunu mü - teakib gazetelerde birçok dedi - ! kodular olmuş ve bu fiatın çok u- cuz olduğu söylenmişti, Misal ol - mak üzere adliye sarayının yal - nız kaloriferlerinin 13 bin lira, u- fak bir hesabla bu enkazın elli bin lira tuttuğu söyleniyordu. Milli emlâkler müdürü bu me- sele hakkında beyanatta bulunur- ken beş bin liranım çok ucuz oldu- gunu, fakat nizami müddet için - de başka müracaat eden olma - | kaldırılması mecburiyeti | olduğunu söylemişti. İ ! seno İtalyada zeytin yoktur. Zey- Halbuki aradan altı ay değil bir seneden bile fazla zaman geç- tiği halde enkaz hâlâ kaldırılma - mıştır. Bu vaziyet karşısında mü- teahhid teahhüdünü yerine getir - memiş demektir. Halen koca enkazda bir usta yoktur. Ve yaptığımız tahkikata nazaran şimdiye kadar Bakırköy- de bir yapıya satılan tuğlalardan maada buradan bir tek tuğla ve- ya taş kaldırılmamıştır. Anlaşı - | lan müteahhit burasını bir ti- carethane gibi kullanıyor. Alâkadar makamların şiddetle dikkat nazarlarını celbederiz. Silâh ticareti Amerika, Mgiltereye yardım edebilecek Amerikada olduğu gibi, İngil - terede de silâh imal ve ticareti lıhi kik komisyonu kurulacağını bildir | miştik. | Amerikan komisyon reisi, — bu | düşünceye çok alâka göstermiş ve | hunmuştur: Amerikan tahkik komisyonu misyonu kurulduğu takdirde, A- daki soruşturma zabıt ve vesikala- yını —İsterlerse— İngilizlere ve - rebileceğini,, söylemistir. İ mek için: — Sent Antuvant kilisesi çok uğurludur. Bana da arkadaşlarım söyledi. Hastalığa, her -derde bire birmiş dedim. Cevap verdiler: — Evet., Yedi Salı arka arkaya mum yakılırsa her murat olurmuş. Bu bizim kaçmcı Salı idi hemşire? — Üçüncü ayol, unuttun mu? Kilisenin avlusundan çıkarken | biri Greta Garboya, öbürü Con Kraforta benziyen iki kızla karşı laştık. Greta Garbo diyordu ki: | — Şükran bu altıncı Salı olu- | yor. Bir bafta sonra yılbaşı piyan- gösu bize çıkmazsa verdiğim 35 kuruşa acıyacağım doğrusu. Ne garip moda? Eski tek—kelı—y rin, zaviyelerin yerini ş'mdi kili- | seler mi tutmağa başladı. | | | 1 Ben de arkasından çıktım. Ka- | | | Çocukları koruyalım Kış geldi. Kışın soğuğundan ve bu soğuğun getirdiği hastalıklardan yok- suz yuttaşlarımızı korumak hepimi - zin boynumuza borçtur. Bu borcu & - demiş olmak için kullanamadığımız eski çamaşırlarımızı, çocuklarımızın eskilerini Çocuk Esirgeme Kurumuna “Himayei Etfal Cemiyeti,, verelim. | du. Kükiaşge PN pypePİ AMAD açit AA Dayyu AM gayayamı P BN N Htteaşayr HO gı A a gP —— 9 Ingiliz gemicisi tevkif edildi Ingilizce Sunday Express gaze- tesinde okunduğuna göre, dokuz İngiliz gemicisi Kale'de gemileri yakalandıktan sonra Fransız mu - hafızları tarafından tevkif edilmiş tir, Geminin tayfası, Fransız kıyı - larından itibaren üç millik mem - nu sahaya girmekle itham edil - mektedirler. Bulony'den Belçika hududuna kadar Fransız kıyılarını dolaşan bir sahil muhafız gemisi karanlık- ta bir İngiliz gemisine — vastlamış ve hâdise vukua gelmiştir. 80 torluk bir balıkçı gemisi o- lan İngiliz gemisi, bu sırada bütün ışıklarını söndürmüş — bulunuyor - FİTRE — ZEKÂT Fitre ve zekâtınızı bir kişiye vermekle, olsa olsa onun en çok üç beş günlük yiyeceği çıkar. An. cak bunları Tayyareye vrviniz.! Ulusal işlerimiz başarılır. (Baş tarafı 1 inci de) sözleri Paris, 18 — Burada çıkan " Jurnal gazetesinin bir mulııl"H Alanmyanın Viyana Sefiri ol Fon Papenle bir mulıkık yapfi ve mülâkatını gazetesinde ne! tin yağı fabrikalarında işsiz ka lan amelenini vaziyeti İtalya hü kümeti buna bir çare olmak üze- vaziyete soktuğundan İtalya hü - kümeti buna bir çar eolmak üze- ve dısarıdan zeytin ithal etmeğe (İtalya zeytin alacak’ Von Pape'nınvq miştir. karar vermiş ve ilk parti olarak Fon Papen muharrire şu 4900 ton zeytin getirtilmesi için | Çi söylemiştir: 2,409,000 liretlik bir döviz ver - Fransa ile Almanyanın meğe muvafakat etmiştir. Bu zey- | ması bir ihtiyaçtır. Bu - ihti tinlerin Türkiye ve kısmen de | yalnız Fransa ile Almanya Yunanistandan alınması mukar - rerdi. değil, bütün Avrupa, bütün dü içindir. Fransa ile Almanya anlaşa! dığı takdirde hakiki sulh ve © niyet hiç bir zaman teessüs edemi” şecektir. Harb meselesine gelince, bett bugünkü şeraitte bir harb çıkacâ* | ğına ihtimal veremiyorum. Umi mi harbi gören ve bu faciayı y& şayan nesil harp etmekten korkafı ve çekinir. Ancak bu nesil değif tikten sonra gelenler ve harbi bil miyenler böyle bir şeye cesaret © debilirler. Dolfus meselesine gelince hef | zaman söylediğim gibi Almany*” | nın bu işle hiç bir alâkası yoktur' Bu işte ismi geçen Alman N ırkası mensuplarını Hitler azle” '—vt'k fırkadan çıkarmıştır. Karaköy köprüsü UHaş terafı 1 ncide) satından tefrik edilerek belediye tarafından verilecektir. Bu para ile köprünün Karaköy cihetinde yıhtım tarafına Akay vapurlarırım yanaşmsı için asri iskeleler yapı- lacak ve bugünkü duba üzerinde- ki barakalar kaldırılacaktır. Bu iskelelerin bölme bölme olması ve yanaşacak vapurların iki taraflı yolcu boşaltması arzu edilmekte- dir, Bu gün bir vpur 20 dakikada boşalmaktadır. Yeni şekilde bir vapurun beş dakikada boşalabile- ceği ümit edilmektedir, Bu şekilde vapurlardan tasarruf temin edile- cek ve seferler daha - sıklaştırıla- caktır. Diğer taraftan okuywulırımız— denıe bir türlü intizama gireme" | dan aldığımız mütemadi - şikâyet | mektedır mektuplarından anladığımıza gö- Köprünün yenilenmesi mev” | re köprü hâlâ 7.30,7.15 de açılı- | zuubahs olurken bu noktanın da | yormuş. Bu sebepten sabah erken | gözönüne alınması ve yenılonmf işi olanlar büyük müşkülâtla kar- | sini, beklemeden açılma saatinili j şılaşmaktadırlar, Bu mesele vakit | daha erkene alınmasını temenni | vakit tekrarlandığı hâlde her ne- ederiz. ÖZ TÜRK KARŞILIKLAR 25 forma bir arada 20 kuruş KURUN refikimiz tarafından T0 — — — — —O —0 ; fa olarak neşredilen ve toplandığı zaman :ımh haline gelebile- cek olan öz türkçe karşılıklar (Yeni lüğat) dün yüz sayıfayı buldu. Şimdiye kadar toplayamıyanlara bir kolaylık olmak üzere yirmi beş gündenberi muntazaman KURUN gazetesi tarafın- dan ilâve olarak verilen bu formalar bir araya toplanmıştır. Öz türkçe karşılıkları bundan sonra KURUN gazetesini ala- rak takib edebilirsiniz. 100 büyük sayıfalık 25 formayı 20 kuruş mukabilinde KURUN idaresinden tedarik edebilirsiniz.