31 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

2nci basış Teleton: 23872 81 sıirinci kânun 189534 PAZAKTESİ Yılbaşı piyangosunda kazananlar 18400 muhacir ENVER PAŞA Ne yapmak isti- yordu, ne oldu? Gizli kalmış vesikalar M. Dumerg'in sözüne inanılsaydı ne olacaktı? Geçenlerde, Osmanlı İmparator - duğunun Umunü Barbe nosıl girdi- ği hakkında, Sovyet Rusyada Çarlık Hariciye Nezaretinin neşredilen gizli dosyalarından naklen bir haber yaz- maştık. Bugün de Osmanlı İmpara - torluğunun 1914 senesinde — başında Bulunanlarla Çarlık Rusyasının İs. tanbul sefiri arasında yaptlan müza. lıniırı dair neşredilen - telgrafları yazıyorur. Bu telgraflar ve vesikalar, Sov - yet Rusyuda, tarih âlimleirnden Pak. rovski'nin riyaseti altında merkez le- ra komitesinden yapılmış bir komis - yon tarafından neşredilmektedir, Bunlar arasında, Osmanlı İmpa - ratorluğunun, Umumi Harbe Alman- dar ile birlikte girmeden evvel Rusya ile askeri itlilak yapmak istediğini gösteren çok ehemmiyetli — vesikalar Enver Paşanın harp ecnelerinde çekilmiş bir vesml.. Balkan siyaseti Sazonov'un — istediği istikamette — inkişaf — edemiyecekti. Çünkü / tam o aralık Bulgaristanla | müzakereler yapılıyor, ona, Osmanlı toprakları da veriliyordu. Sazonov, İstanbuldaki setire bu müzakerelerin netlcesine intizaren vaklt kazanma - sını bildirmişti. Lüâkin bu karışık siyaset, — Çarlık Rusyasının Boğazlarda oynamak is - tediği rol, bir. Osmanlı » Rus askeri ittifakanın vücud bulmasına mani ol- var. Çarlık Rusyasının İstanbul se - | gu, firi bu ittifakın lehinde idi. Böylece Almanyaya yakın şarkın ve Balkan . ların kayaları — kapanmış, Umumi Harbin veçkesi çok değişmiş olacaktı. Fakat bu takdirde Çarlık Rusyasinın M. Dumerg İşte aşağıya yazacağımuz telgraf - lar bu müzakereelrin ne şektlde inki- şaf ettiğini — tamamen göstermekte - dir. (Devamı 6 mcı da) 41. Sazanoi Bir hat ikiye nasıl bö lunur Şirketin kurnazlıgı hakkındakı yazımız nazarı Bundan Tramvay şirketinin akşam sefer- lerinde yaptığı bir ufak deği - #imle bir çok hatları ikiye böldü. Günü, bu suretle şehrin bir tarafın- | dan diğer tarafıma gidecek olan - ları iki misli ücret vermeğe ic « bar ettiğini yazmıştık. Memnu - niyetle öğrendik ki, bu neşriya - tımızı nazarı dikkate alan Nafia Bakanlığı Şirketler - komiserliği bu hususta tetkikata girişmiş - tir, Tramvay şirketinin bu garip ve halkım zararma işi, yalnız akşamları değil, sabahları yap - tığı da görülmektedir. Meselâ sa- dikkate alındı bir muddet evvel | bıhlın ıırk:t Ortaköy - Aksaray ve Beşiktaş — Fatih sefetlerini Ortaköy Eminönü ve Fatih — E. minönü şekline sokmakta ve bu- nu da bu hatlarda seferleri ço - ğaltmak için bir sebep olarak i . (Devamı 6 ıncı da) YEDİGÜN Yenl sene için “YEDİ GÜN,, renk- li tablolarla süslü 32 sayfalık fevka- lâde bir nusha çıkardı. İçinde en ta- gunmuş İmzaların en seçme yazıları var. (15) kuruşa mal olan bü sayı gene 10 kuruşa satıldığı için kapışıl- maktadır. Kirof'un katili On dört arkadaşile dün kurşuna dizildi Bu yabancı kon- solos kimdir? Moskova, 30 (A.A.) — Nikola - yef ve 14 arkadaşı -ölüm cezasıma mahküm olmuşlar ve hüküm he - men infaz edilmiştir, Moskova, 30 (A.A.) — Reuter A- Jansı muhabirinden: On dört suçlunun Idamını bildi. ten resmi tebliğde deniliyor ki: “Suçluların mensub bulunduk - Tarı inkılâp aleyhtarı gizli bir şebe- ke yabancı memleketlerin silâhla müdahalelerini temenni ediyordu. Nikolaef te Leningrad'daki ya - bancı konsoloslardan birini sık sık || ziyaret etmiş ve kendisinden 5.000 ruble almıştır. Paris, 27 (Havas afanar bildiri- yor) — Yoldaş Kirof'un öldürül - mesi meselesinde — ecnebi sefaret diplomatının dahli olduğu katt |f surette anlaşılmıştır. Bu adam Ki- rof'u öldüren Nikolayef'e 5000 rub- le vermiş — ve başka mMmemlekete kaçması için vasıta temin edeceği- ni vadetmiştir. Sovyetler Sulistimallerle mücadele ediyor Sovyet Rusyada, Çornigofki eyaletinde fırka ve hükümet mün tesipleri arasında, büyük ihmal- ler ve suiistimaller olduğu teftiş neticesinde anlaşılmıştır. (Devamı 6 ıncı da) Yeni yılınız kutluolsun 1934 yılımı bu dakikalarda ge' ride bırakmış, 1935 yılma girmiş bulunuyoruz. Haber, okuyucula - rının — yeni yılmı tebrik eder ve onların 1935 yılını mesud geçir - melerini diler. Yılbaşı gecenizin — eğlenceli geçmesini temenni ederiz. » . * Haber, Yılbaşı münasebetiyle yarın 16 sayıfa çıkacak ve oku * yucularına bir takvim hediye e - lüzöktir, - 4 KURUŞ Sene 3 Sayı: 965 Ikinci sayfada yerleştirildi 15 gündenberi de buğday dağıtmla işile uğraşılıyor Kereste de dağıhlacaktır! Tekirdağ, (Hu. Mu.) — yurdumuzun yeşil Trakya eline akın halinde gelen soydaşlarımız- a bu kıymetli ülkede çalışan çe- lik kolların günden güne arttığı bütün ulusdaşlarımızça malüm . dur. Rasputinin kızı Kaplan terbiyeclsl “Deli Pa- pas,, adiyle ta * nınmış Raspu- tinin — kızmım, aslan mürebbir liğine kalktığı ve Noel yortu - sunda sirk o yunları göster diği — yazılıyor. İn gi Hiz ce “News Chro - nicle,, gazetesi muhabiri, Ras * putinin — kıziyle konuştuklarını şöyle an'atıyor! *“15 tane Nikâle kaplaniyle geldi. İki sene —evvel — kaplan terbiye etmeği Pariste öğrendi - ğini söyliyor.,, Papas Rasputinin kızı, böyle- ce hayatını kazanıyor ve kızları- na bakıyormuş.. Kocası bundan na bakıyormuş.. (Devamı 6 met da) Trakya dağlarında — kar diz boyunu geçtiği halde her gün bu ülkeye bir çok göçmenlerin gel « diğini görüyoruz. Göçmenlere başta Trakya genel müfettişliği olduğu halde, hükümet teşkilâtr ve ildaşlarımız tarafımdan göste- rilen yardım ve alâka çok yerinde ve çok gönül açıcı bir iştir. Ha « ziran ayı başından bugüne kadar (Devamı 6 ineı da) Şeker kaçıran ikinci şebeke | Şeker kaçıran bir şe- 'beke daha yakalandı Gümrük Muhafaza teşkilâtı, Bul garistandan İstanbula şeker kaçıran ikinci bir kaçakçı şebekesi meydana | çıkarmış, kaçakçılar ele geçirilmgtir. Bu grupun başında Trakyada tanım” (Devamı ? inci de) Çarşıda bugün- kü yangın Bugün saat 115 ta Misir. Çrşısı çok büyümesi muhtemel olan bir yan- gin tehlikesi geçirmiştir. İtfaiye vak- tle yetişmese idi bütün çarşıyı bir an- da saracağı muhakkak olan bu ateş çarşıda Velinin pamukçu dükkânın « dan çıkmıştır. Yangın bir sigara ya- klırken çıkmıştır. Kihritin ateşinden (Devamı 2 inei de) Dünyata 0lom0bllcllik ne halde? Şikagoda kurulan sergide neler vardı? Hangi marka otomobllden, hangi sene, ne kadar satılmıştır ? Amalikalla; Şikağoderbiler | ne, dünyanın en büyük otomobil sergisi kurulmuştur. Buraya A « merikan sanayii başta olmak ü - zere, bütün diğer memleketler o” tomobilciliği de iştirak etmiştir. Sergide ayrıca eglenceler ter. tip edilmiştir. Pek büyük'bir saha üzerine, bir parka kurulan sergi, milyon « larca halk tarafından ziyaret o * hunmuştur. Burada belli başlı, üç büyük paviyyon vardı. Bunların en büyüğü Ford'a a- itti. İkincisi Kraysler'e, üçüncüsü de Ceneral Motors'a.. (Devamı 5 tnct del