2 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs Bulgaristanda kanlı çarpışmalarla geçti 12 jandarma ile 10 köylü öldü bir çok yaralı var Avusturyada bir bomba attılar, diğer memleketlerde hadise yok Bir Mayıs bayramı dünyanın bir çok yerlerinde kutlulanmıştır. Sovyet Rusyada, Almanyada bü-| yük tezahürat yapılmış Avu.ıturyı. İspanya, ve bilhassa Bulgaristan- da da bir çok karışıklıklar olmuş- tur, İngiltere ve Fransada hâdise olmamıştır. Sovyet Rusyada Moskova, 1 (A.A.) — 1 Ma - yıs münasebetiyle bu sabah tam saat onda kızıl meydanda Mosko- va garnizonu kuvvetleri, silâhlı iş çi müfrezeleri, komünist gençler birliği üyeleri ve diğer kurumlar bir geçid resmi yapmışlardır. Müdafaa komiseri — Voroşilof kıtaları teftiş etmiş ve Kızıl ordu- nun genç asketleri sadakat vadin- de bulunmuşlardır. Geçit resmine topçu, atlı, yaya, irtibat kıtalarıy- la motörlü kuvvetler ve tank müf- rezeleri iştirak etmişlerdir. Sayı- #ız bombardıman, tahrim gözcü ve takip tayyare filoları Kızıl alan | üzerinde uçuşlar yapmışlardır. Merasimde Leninin kabri ö- nünde Stalin, Molotof, Kaganoviç, | Kalenin ve siyasal büronun ve hü- kümetin diğer üyeleri yer almış- lardır, Ecnebi , Btaşe- militerler ve yine bir çok ecnebi va işci murahhasları da hazır bu- lunmuştur. Askerlerin geçit resminden sonra ellerinde bayraklar ve Sov- yet Rusyada bütün sahalarda el - de edilen terakkileri gösterir yaf- talar taşıyan işci, memur, alim ve Moskova artistlerinin büyük te - zahürleri olmuştur. Ayni tezahür ve geçit resim- leri Sovyet Rusyanın diğer büyük şehirlerinde ve bilhassa Lenin - grad, Kief, Minak, Taşkend, Har- kovask ve Tifliste de yapılmıştır. Almanyada Berlin, 1 (A.A.) — Almanya bu- gün 1 Mayıs milli bayramını kut- hulamıştır. Bütün evler, husust ve resmi daireler süslenmiş ve donan mıştır. Trenler, tramvaylar, met - ropolitenler ve otomobiller, kü - Çük bayraklarla süslenmişlerdir. Alman gençliği bugün Lüstgarten- de iki yüz bin nümayişçinin işti- rak cltiği muazzam tezahüratla bulunmuştur. Avusturyada Viyana, 1 (A.A.) — Bir polis karakolu önünde bir bomba pat - lamış, gayet ağır yaralanan komi- — serin bacağı hdhh ve 3 genç kız Beşyüz klŞl yakalandı Viyana, 1 (A.A.) — Polis bu - gün, Viyanadaki bütün komünist mahafiline baskınlar — yapmıştır. l—ı yüz kişi tevkif edilmiştir. A - , komünist oldukları ) uıılın blrtılım haydutlar tara - P fından dün akşam Brigitenau'da — bir bomba atılması yüzünden icra — edilmiştir. Başvekâlet yüksek me- ımmkhirmuıldp kızın ağır surette yaralanmasmı intaç eden bomba infilâki, bir po- lis devriyesinin önünde vâki ol - muştur. B. Thanhofer'in sihhi va- ziyeti fenadır. Yugoslavyada Belgrad, 2 (A.A.) — 1 Mayıs günü bütün Krallıkta sükün içinde geçmiştir. Bulgaristanda kanlı Çarpışmalar Sofya, 2 — 1 Mayıs bütün Bul- garistanda gürültülü ve heyecanlı geçmiştir. Polis günlerden beri komünistlerin, halkı nümayişe da- vet eden muhtelif tanınmış insan- ların aleyhine teşvik eden beyan- namelerini dağıtmamaları için bü- yük tertibat almıştı. Buna rağmen Sofya kemünistleri halka beyan- name dağıtmışlar, bir çok büyük binaların yüzlerine boya ile komü- nist umdeleri yazmışlar, ve mez- bahanın bacasına da kocaman bir kızıl bayrak asmışlardır. İtfaiye bu bayrağı indirmek için öğleye kadar çalışmak mec- buriyetinde kalmıştır. Komünistlerle hükümet kuvvet- leri arasındaki kanlı çarpışmala-' rın en büyüğü Enina köyünde ol- muştur. Burada köylülerle jandar- malar arasında hakiki bir muhare- be olmuştur. Neticede 12 jandarma ile 10 köylü ölmüş, ve bir çok kişi de yaralanmıştır. Bulgaristanın diğer yerlerinde de bir çok çarpışmalar olmuşsa da hükümet kuvvetleri her yerde va ziyete hâkim olmuşlardır . Bu hâdise etrafında Bulgar a- jansının verdiği tebliğ şudur: Sofya, 2 (A.A.) — Bulgar a- jansı bildiriyor : 1 Mayısta her türlü nümayiş yasak edilmiş olduğundan hiç bir tarafta hâdise olmamıştır. Ancak Enina köyünde bir komünist köy- Külere nutuk vermek istediğinden jandarmalar bunun önüne geç- mek istemişler ve komünistin ar- kadaşları da jandarmalara ateş açarak bunlardan birini öldür- müşler ve ikisini de yaralamışlar-| $artlar sarahatle yazılacaktır . dır. Köylülerden ise sekiz kişi ya- ralanmıştır ki, biri sonradan öl- müştür. Mes'ullerin yakalanması için şiddetli tedbirler alınmıştır. HABER — Bütün Balkan dev: letleri arasında komünistliğih en çok dal budak saldığı yer Bulga- ristan olduğundan 1 Mayısta bu: rada böyle bir vak'anın çıkması pek tabildir. Bulgar komünistleri buhıuı geçen sene 19 Mayısta bir. hükü- met darbesiyle iş başma — gelen Gorgiyef kabinesinden sonra ça- lışma sahalarını büsbütün geniş letmişlerdir. Geçen seneden beri gerek halk, ve gerekse ordu ve asker arasında komünistlik teşki- lâtı ve propagandası yaparken tutulanların adedi bine yakındır. Bu rakam da Bulgaristanda ko- münistliğin ne kadar ilerlediğini metlerdir. Devamlı hizmet akitle - rinin yazılı mukavelelere bağlan - ması şarttır. işçinin isimleri yazılacak, yapıla - cak ve verilecek ücret miktarı, e- Bulgaristanda I!ABER — Akşam Postası “ 2 MAYIS — 1925 Kamutaya verilen iş kanunu- nun esaslarını neşrediyoruz — (Baştarafı 1 ncide) rın her ikisini — birlikte başkasma kiralayan kimseye işçi denir. Bir iş akti dolayısiyle bir başka sınmn hizmetinden — istifade eden hakiki veya hükmi şahsa iş sahibi denir. Müdürler idare müdürleri ve umumiyetle müessesenin sevk ve idaresini gören kimselere iş sa- hibi vekili denir. Üçüncü maddede iş kanunu hükümlerine tâbi tutulan — sanayi müesseseleri şöyle sayılmaktadır : A — Her türlü madenleri çıkar- ma veya taş ocakları işleri, B — Ham yarı veya tam ma - mul iptidai maddelerin işlenmesi, temizlenmesi, şeklinin değiştiril - mesi, süslenmesi, satış için hazırlı- ğı işleri, C— Hertürlü —montaj, tamir, temizleme, sökülüp takılma işleri, D — Müteahhit sıfatiyle bina yapılması, tamir ve tadili ve bo- zulup yıkılması işleri ve bunlara yardımcı işler, E — Yol, ve demiryolu, tren , tünel, köprü, ana lâğmı ve kuyu - ların yapılması ve tamiri işleri, F — Elektrik ve her türlü müta- harrik kuvvetlerin istihsali, tahli - N, nakli, tesisat ve tevziat ıılırı. G — Su ve gaz ve tesisatı ve iş- letilmesi işleri, H — Telefon, telgraf, telsiz te- lefon tesisatı ve işletilmesi işleri, 1 — Gemi ve vapur inşası, ta « miri, tadili, bozulup dağılması iş- leri, J — Karada nakliyat hkri. yanın istasyon, antrepo, ııkılo K manlarda işlenmesi ve boşaltılma- Kanun bu müesseseler haricin - dekilerin sanayi müessesesi olup olmadığının tesbitini -Ükonomi bakanlığına bırakmaktadır. Devlet, vilâyet, — belediyelerin idart teşkilâtı müstahdemleri ise bu kanun hükümlerine tâbi tutul - mıyacaktır. Lâyihanın yedinci maddesi hizmet aktini devamlı ve kısa olmak üzere ikiye ayırıyor. 30 günden eksik hizmetler kısa hiz - Bu mukavelelerde iş sahibinin, ğer mukavele muayyen bir müd - det içinse bu müddet ve iki tara - fın mutabık — kalacakları husust Devamlı hizmet akitleri için en çok bir ay tecrübe müddeti kabul suikastlar (Baştarafı ! ncide) sonya bunlardan birinin gaddara- ne bir surette öldürülmüş cesedi bulunmuştur. Cesedin göğsüne şu ibarenin yazılı olduğu bir kâğıt iliştirilmişti: “Makedonya dahili ihtilâl ko- mitesi ve İvan Mihailof henüz öl- memişlerdir. Onlar bütün hainler- den intikam alacaklardır.,, İkinci komitecinin cesedi henüz bulunamamıştır. Hükümet, gazete- lerin bu hâdiseyi yazmasını me- netmiştir. Bu nevi siyasi suikas- lerin devam etmesinden korkulul & azi üi ĞN ERSNİ eati ee Z ea BE edilmiştir. Bu müddet mukavele ile daha eksik tutulabilir. Bu müd- det içinde her taraf da akti tazmi - natsız ve ihbarsiz feshedebilecek- tir.. Onuncu madde — muayyen bir müddet ihtiva eden akitlerin hi - lâfıpda sarahat yoksa müddet bit- meden evvel hangi ahvalda feshe- dilebileceğini tesbit etmektedir. Bu sebepler şunlardır: Mücbir — sebepler, iş sahibinin işi tasfiye etmesi, “Lokavt müs - tesna,, işi küçültmesi, işçinin o işe devamma mâni şahsi ve ciddi bir mazeretinin tahakkuku., . Ancak müecbir sebepler ha- riç olmak üzere yukarıki ahvalda bir ay evvelden haber — vermek şarttır. İhbar şartına riayet etme « yen taraf diğer tarafa muhik bir tazminat ödemeğe mahküm olur . Bu tazminatım miktarını işin ma » hiyetine ve mukavelenin müddeti- ne göre hâkim tayin edecektir, Muayyen bir müddeti olmıyan iş mukaveleleri on beş gün evvel- den ihbarsız feshedilirse vazifeye nihayet veren taraf on beş günlük tazminat ödeyecektir. On altıncı madde, işçi ücretinin en geç bir ayda ve tedavülü mec- burt para ile ödeneceğine dairdir. Yirmi dördüncü madde, iş sa - hiplreinin işçiye tatbik edecekleri cezaları gösteriyor. Bunlar daimi talimatta gösterilenlerden gayrisi olamaz. Para cezaları üç yevmiye- yi geçmiyecektir ve derhal işçiye hıldmlmeıı lâzımdır. caktır, , Yirmi altıncı maddede iş gü - nü müddeti azami sekiz veya haf- tada 48 saat olarak tesbit edilmiş- Habeş-ltalya ihtilâfını Ingiltere tatlıya bağlamak İstiyor Londra, 2 (A.A.) — Avam ka- marasında, Sir Con Simon, Stre- sada Habeş - İtalyan — davasının görüşülmediğini, ncak İngiltere - nin bu İşin tatlıya bağlanmasına eskisi gibi çalışmaktan geri dur- mıyacağını söylemiştir. vrarreranr çe aarrlür tir. Madenlerde ocak methalle » rinden girip çıkma müddeti İş sa - atine daihlidr. Günün ortasına doğru işçilere en az bir saat isti - rahat verilecektir. Fakat beş sa « ali geçmiyen işlerde islirahal mec- buri değildir. Gece ve gündüz ça- lışmaları meçburi olan müssese - lerde bir hafta geçeleri çalışan - ların ertesi hafta gündüzleri çalış- malarını temin eden tertibt alma- caktır. Otcuz birinci maddeye göre haş- talık ve resmi tatillerden bir gün evvel işin en geç on ikida bitmesi lâzımdır. Lâyihaya işçinin sıhhatini koru- yan mühim hükümler de konmuş- tur. — 35 nci madde her iş sahibi - ni iş yerinde işçilerin sıhhat ve em- niyetini temin ile — mükellef tut - maktadır. Bu şartı haiz olmryan iş yerleri kanun mer'iyete geçtik- ten sonra açılamryacakları gibi en çok on beş gün zarfında bu sıhhi şartlara uydurulmıyan iş yerleri de çalıştırılamıyacaktır. Kanunda sigorta hakları hak - kında da mühim hükümler vardır. | Tehlikeli işlerde çalışan bütün iş - giler işe başlamadan evvel iş kar zalarına karşı sizortalı sayılacak « lardır. Lâyiha, ölen işçinin — yetim ço- cukları ve arkada bıtaktıklarma yapılacak yardımı — da tesbit et - mektedir. — İş kanumu işçiler için grevi ve iş sebepleri için lokavtı yasak etmektedir. İki taraf arasım- daki ihtilâfı uzlaştırma heyetleri Bıııduıhııluöhmomı bakan »» lığınca tayin edilecek şehirlerde vilâyet — merkezlerinde iş bulma idareleri ve Ankarada bir iş bulma ııımul ııoı'kuı de açılacaktır. | Musolini Gençlere cemile yapıyor Roma, 2 (A.A.) — Bay Mussolini faşist partisi kâtibi hazır olduğu halde uluslar arası talebe /konfede- rasyonunun başkanlarını kabul et- miştir. Bay Mussolini, diyevinde gençliğe olan inanını bildirmiş ve bunların ya- pacakları temaslarla birbirlerini da « ha iyi tanryacaklarmı ve daha iyi be- raber çalışabileceklerini söylemiştir. Sovyet-Fransız İti- lâfı imza edilemedi Bolşevik sefiri Moskovanın fikrini yeniden istimzaç edecek Paris, 2 (A.A,) — Bay Potuıı kin, Fransız - Sovyet andlaşmâsı- nı imza etmek üzere dün akşam saat 9,30 da, hariciye nezaretin- de Bay Laval ile buluşmuştur. Andlaşmanın metni dost dev- letlere tebliğ edildikten 24 - saat sonra neşredilecektir. Dün akşam, andlaşmanın bir hülâsası, matbuata verilecekti. Bay Lavalin Moskovaya azime ti günü de gene dün kşam tekar- rür edecekti. Paris, 2 (A.A.) — Havas: Fransız - Sovyet — andlaşması dün akşam imza edilememiştir. Sovyet elçisi, hariciye nazırmın odasından çıkarken: “Hüküme- timle bir kere daha temas edece- ğim,, demiştir. Pııi, z M)e—— h- sız iki taraflı yardım andlaşma- sının Fransız ve Sovyet metinleri, dün Laval - Potemkin müzakeresi esnasında tetkik edilmiştir. Bay Potemkin, Sovyet hüküme- ti ile temasta bulunacaktır. Mos- kovadan cevab gelince Bay La- val ile yeniden müzakereye baş- bıyacaktır. Fransız ve Sovyet mahafili, and Taşmanın bugün ımulııı.ır.ıımı umuyorlar. ST gaa yayeEFİTIagayçarıRr e Bir aşkın hikâvesi gayet güzel bir romandır Nakleden: Hatice Süreyya 6 incı sayıfamızda ohyıımız._