26 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

t T CENEVREDE — | İran-Irak ihtilâfı konuşuluyor Cenevre, 26 (A.A.) — Konsey, İran Dışişleri Bakanı Bay Kâzımi| ve İrak delegesi Nuri paşa bulun- dukları halde İran ile İrak arasım” daki anlaşmazlığı incelemiştir. Raportör Bay Aloisi iki tarafın henüz bir uzlaşmaya — varma” dıklarını, fakat son aydınlatmalar dan sonra pratik bir sonuça (neti- ceye) ulaşılacağı ümidi beslendi" ğini söylemiştir. Bay Aloisi mese- lenin konseyin gelecek toplantısı" na bırakılmasını teklif etmiştir. İran ve İrak, anlaşmazlığı art- tirmamak için hiç bir harekette bu lunmamaya söz vermişlerdir. İngiliz mümessili meselenin, iki tarafın doğrudan doğruya konuş- maları ile kotarılması (halledil: mesi) ümidini göstermiştir. Tür- kiye Dışişleri Bakanı B. Tevfik Rüştü Aras, Tahrana yaptığı se” yahatin iki ülke arasındaki anlaş- mazlıkları — kotorılamasma yar dım ettiğini hatırlatmıştır. Konsey, meselenin sonraya bı-| rakılmasını kararlaştırmıştır. Frangın korunması için Paris, 26, (A.A.) —— Fransa bankasının iskonto fiyatını yüzde üçten yüzde dörde çıkarması fran- ga karşı yapılan — spekülâsyonun öneminden ve çok miktarda altın çıkarılmasından ve ayni zamanda hükümetin de bugünkü frank fiya' hayalâta kapılmamalıdır.,, rebe çıkmıyacağı kesim (kat'i) su- ? rette anlaşılmıştır. sederken tmı korumak — hususundaki döle- ninden (azminden) ileri gelmek- | tedir. Kambiyo fiyatı 75,50 den 75,25 e çıkmıştır. Bu hüsusta Fransız ve | İagiliz devlet bankaları arasında | görüş birliği hissedilmektedir. — | Basın kurultayı (Baştarafı 1 incide) vaşının — çetinlikleri ile boğuşan Türk basınının kısa tarihini gözö- nünde canlandıran Şükrü Kaya, basm işlerimizin, şimdilik henüz, cumhuriyet rejiminin ve ulusal i- dealin istediği dereceye varama - mış alduğunu söylemiştir. Gazete- lerin bunca emeklerine rağmen tiraj ve sürümün çok az olduğa- nu işaret ettikten sonra bunların elif sebeplerini saymış, basın matbuat) işlerinde devletin yar- dımı ve kontrolu bir zaruret ol - ğunu anlatmıştır. Şükri Kayadan sonra — basın geasl direktörü (matbuat umum müdürü) Vedat Nedim Tör, bir söylevy (nutuk) söyliyerek cumhu-, riyet devrinde matbuatın göre -| bileceği hizmetleri — kurultayda | görüşülecek ana meseleleri say —; miştır. Kurultay delegeleri öğleden sonra ulüsevinde — toplanmışlar, Atatürk heykeline — çelenk koy -| muşlar, parti merkezinde, parti genel gkreteri Recep Pekeri ziya-| ret etmişler, Recep Peker, gazete- cilerle çok samimi bir hasbihal- de bulunmuştur. | Gazeteciler, Merkez Bunkuile[ ü Ziraat ve İş Bankalarını, sergi e-| vini, İsmet (Paşa) kız enstitüsünü gezmişlerdir. Kaza Bugün saat 12 de Sultanhama - mı Sadiye hanı önünde Mehmedin | idaresindeki fayton Altın Bakkal - da oturan Karnik ismindeki ada - ma çarparak yüzünden ve sol ko - lundan ağır surette yaralamıştır . Yaralı hastahaneye kaldırılmış, ve suçlu Mehmed yakalanmıştır. | | | | HABER — Akşam Postasr 26 MAYIS — 1985 CENEVREDE Habeş-lİtalyan anlaşmazlığı Şimdilik” yatıştı (Baştarafı 1 ncide) Diğer taraftan Napoliden 2200 Italyan askeri, malzemesile bir - likte şimali Afrikaya yollanmış - tır. İtalya başbakanı, İtalya kuru - lunda verdiği sön bir söylevde İ- talya - Habeş anlaşmazlığı üzerine demiştir ki: *“Valval hâdisesinin halli için bir hâkem komisyonu teşkilini kabul ettik. Bununla beraber — İtalyada hiç bir kimse bu işin bittiğine dair Bununla beraber, Ağustos son - larına kadar Habeşistanda muha - | Musolini Tuna misakından bah- şunları — söylemiştir: Brenner İtalya - Avusturya hudu- du bizim için çok önemli (ehem - miyetli) dir. İtalyanım bütün hu - dutları bizim — için mukaddestir.: Her tehlikeye, karşı müdafaa edi - lecektir.,, Zavallı cahil kadınlar (Baştarafı I ncide) sında Gülizar isminde bir kadın oturmakta, bekâr çamaşırı yıkaya” rak geçinmektedir. Son günlerde Gülizarın müşterileri ekı'ılmiyeW başlamış, kadın bu işin aslını öğ- renmiye kalkışmış, sonunda baş” ka bir odada oturan Güzel ismi deki bir kadınm kendi müşterile" rini aldığını öğrenmiştir. daha temiz | Güzel çamaşırları daha ucuza yıkıyacağını iddia et-| tiği için hayli çamaşır bulmuştur. Yalnız Güzelin evinde çamaşır yr kıyacak yer fazla geniş — olmadı- ğından biriktirdiği çamaşırları bir bohça yaparak — sırtına vurmuş, Gülizarın oturduğu medrese bah- çesine gelmiştir. Bu — medresede akrabasından Hatice, Sultan, kü- çük Sultan isminde üç kadın daha oturmaktadır. Güzel — Maticeden bir kazan almış, — bahçede ocağı yakmış, çamaşırları yıkamıya baş lamıştır. Sokakta bekâr — çamaşrı toplamaktan dönen Gülizar raki- binin hemen kendi kapısının önün” de böyle apaçık çamaşır yıkama- cına fena halde kızmış; Güzele: — Müşterilerimi almaya utan” miyor musun? demiştir. Güzel ise: — Ben ne yapayım, Sana geti- rip vermiyorlarsa kabahat bende mi? diye cevap verince iki kadın arasında ağız kavgası başlamıştır. Bu kavgaya Güzelin medresede bulunan akrabasından iki Sultan” la Hatice de girişince iş büyümüş, iki Sultanlar — takunye ile, Güzel | taşla, Hatice sopa — ile Gülizarın | atılmışlardır. Beş kadın biribirine girmiş, sonunda Sultan Gülizarı başından — taşla ağır su- rette yaralamış, Hatice ile Güzel üne de muhtelif yerlerinden yaralarm mışlardır.. Bunlardan — Haticenin yarasıda ağırdır. Medresenin| diğer odalarında oturanlar kavga- erları güç belâ ayırmışlar, merke" zi haberdar etmişlerdir. Yaralılar- dan bayılan — Gülizar ilk olarak hastaneye kaldırıldığı gibi diğer iki yaralı da biraz sonra kaldırıt mışlır. İ[_)_i_ploinrfıut-lraı"' gene z dolaşıyor Titüleskonun Moskova yolculuğu Yalnız demiryolları 'İşine bir çıkar bulmak için mi? Bunu derin si- yasal görenler de var Deyli Herald gazetesi - diplo - mat muhabirinin yazdığına göre, önümüzdeki ay içinde Moskova- ya gidecek olan Romanya dış bakanı Titüleskonun bu gidişi, Soövyet Rusya ile Romanya ara - direkt (dosdoğru) de - yeniden sındaki miryolu münakalâtımnın kurulması içindir. Bu yol, ihtilâldenberi yip duruyordu. işleme- Ingiliz diplomat muhabir:, Sov- yet Rusyanın son zamanlarda Fransa ve Çekoslovakya ile yap - tığı andlaşmaları gözönünde tu - tarak Romanya dış bakanı ile ya- pılacak görüşmeye ayrıca bir ö- nem (ehemmiyet) vermek tedir. | bitlerin ailelerine Yunanistanda ölüm cezası alan bir kaçak Sofyadan bildirildiğine göre, Serez divanı harbi tarafından ö- lüme mahküm edilen Yunanlı mi- ralay Yotru, general Kamenosla birlikte Bulgaristana kaçama - mıştı. Yotru tebdili kryafet etmiş bir halde iki ay Trakyada serseriya: ne dolaştıktan sonra nihayet dün hududu geçmeğe muvaffak olmuş ve Bulgar karakoluna teslim ol- muştur. Kendisi diğer mülteci kuman- danların bulunduğu Karlova ka- sabasına gönderilmiştir. Yunan hükümeti, mülteci za - Bulgaristana gidip kendilerile görüşmelerine müsaade etmiştir. Haber verildiğine göre, gene - ral Kamenos yakında Varna yo- lile Mısıra, kardeşinin yanıma gi- decektir. Yunan talebesi cümhuriyetçi Atina, 25 — Yunan Üniversite - si talebesi dün — toplanmışlar ve cümhuriyet lehinde karar vermiş - lerdir. — Bu kararlarını hükümete bildireceklerdir. Çiftçi ve işçi partisi başkanı Pa- panastasyu da cümhuriyetin hali “Sovyet Rusyanın, gerek Fran-| ,,i tikbali hakkında dün bir kon- sa, gerek Çekoslovakyayla yap - ferans vermiştir. tığı andlaşmaların zamanı geldiği takdirde — yeri- ne getirebilmesi için Romanya i- le de böyle bir anlaşma yapması lâzım görünüyor demektedir. Şimdiki halde, Orta — Avrupa ile Soyvyetler — arasında en uygun — yolk Romanya - we Çekoslovakyadan geçen bu ce - nup yolu sayılmaktadır. lâzım Çünkü, eğer Sovyetler | geldiği vakit, Fransaya yardım edeceklerse, Baltık denizinde ya- pacakları deniz harekâtından başka, —müteaddit letlerinin arazisini ruretindedirler. Almanya ile Sovyet Rusya a- rasında bulunan Lehistan, ulus- lar kurumu andlaşmasının vermeği,, istihdaf eden maddesi- yabantı geçmek za- “yol nin icapları müstesna, bir kuvveti topraklarından geçir- memeği taahhüt etmiş bulunu - yor. Lâtonya ve Litvanyadan geçen şimal yolu, (bu memleketlerin rı- zası alınarak geçilse dahi) an - cak şarki Prusyaya yol açar. “Leh koridoru,, hâlâ bir engel vaziye- tindedir . İşte bu sebepten Romanya ve Çekoslovakyadan geçecek olan cenub yolunu uygun bulmakta- dırlar. Izmirde azılı iler (Baştaraft 1 incide) işkence yapılmıştı. Sonra bir bi - çarenin 400 lirasını almışlardı. Suçu işleyenlerden ikisi yaka - | lanmıştır. Üçüncü cani henüz yakalanma- mıştır. Suçlulardan İsmail adındaki a- dam, sekiz yıl önce birini öldür - müş ve kaçmış bulunuyordu. Sekiz yıl çobanlık etmiş, bir ara bir yol- cunun 105 lirasını almıştı. Bu azı - hların hepsi zabıta elindedir. Baltık dev-| icaplarını, — Sabah Gazeteleri ne diyorlar? “Türkiye bir hava tehlikesi karşısın- dadır.,. TAN — Buügünkü başmakale Sürt| sayları Mahmut Soydan — yazmıştır. Mevzuu Türkiyenin maruz kaldığı ha- va tehlikesidir. Bu münasebetle evve- Tâ Cenevrede — silâhları bırakma, ve barış konferanslarının bir sonuç (ne- tÜce) vermediğini söylüyor. Türkiye- nin savaş için değil, barış için, kendi- sini ve barışı koruman İçin tayyareye muhtaç olduğunu ilâve ettikten son- | rya İsmet İnönünün sözlerinden iki pa- rağraf alıyor. CÜMHURİYET — Abidin Daver imzalı özgünkü başmakalede de hava tehlikesinden bahsedilmektedir. Evve- Tâ bir hava hücumunun ne derece kor- kunç, kaçılmasının ne derece imkân- sız olduğu — anlatıldıktan — sonra bu tehlikeye ancak gene hava kuvvetleri- le, tayyarelerle karşı — konabileceği söyleniyor. Ve herkes — İsmet İnönü- nün ilk olarak gösterdiği yardım hiz- meline çağırıyor. ZAMAN — “Zaman,, imzalı yazıda Başbakanın gösterdiği hava tehlike- sinden bahsediyor. Ve her — muktedir ailenin yılda 20 lira vermesinin iyi bir varidat temin edeceğini ilâve etliklen sonra yazısını şu şekilde biliriyor: “ Başbakanın bu düşünce ve tekliri- ni tatbik etmek Tayyare Cemiyetini a- deta saeferber hale getirecek mahiyet- tedir. Türk Hava Kurumu, bu — mahiyeti almağa ne kadar gayret ederse bütün ulusun o nişbette yardım göreceğine şüphe etmeyiz. Tehlike Bertaraf — oluncaya kadar Türk ulusunun hamiyyet ve fedakâr- lığı dalma seferber olmalıdır. Ve ola- caktır.,, AKŞAM — Akşamcı — bugün köşe- sinde imtihan olmak için İstanbul Hu- kuk Fakültesi — talebesinin Ankara Hukuük Fakültesine akın etmeleri hâ- disesinden hayretle bahsediyor. Ve iki ünlversile arasındaki tefrika şiddet- le nazarı dikkati celbediyor. SON POSTA — Bir — yıldız imzalı yazı İsmet İnönünün işaret ettiği ha- va tehlikesini mevzuu bahsederek der- hal çalışmaya başlamamız — lâzimgel- diğini ileri sürüyor. Çin Uluslar sosyetesind€ azalık istiyor Cenevre, 26 (A.A.) — Çin hü” kümeti, uluslar kurumu meclisini! | eylül ttoplantısında, konseye Y?" | niden seçilecek üç azalıktan bii almak arzusunu izhar etmiştir. Çin hükümeti, bu isteğini hakf| göstermek üzere, Japonyanın ç€ kildiği gündenberi, Asya kıt'asıf” daki hükümetlerden konseyde . bir mümessili bulunmadığını İi sürmektedir. Konsey, dağılmazdan mür: tr incelemiştir. etmiştir). Uluslar kurumu meclisi, — Çinli| bu isteğine müsaid bulunmaktâ dir. | Yurdumuzu hava tehlikele rinden koruma için.. (Baştarafı 1 incide) Hava tehlikesini bilen üye, Ti Hava Kurumuna bir yılda en bir defada 20 lira verenlerdir. üyeler kendileri için olan rozetl? taşırlar, evvel bi (Tetkt| Adları sıra numarasiyle gazetf lerde yazılır. Yıllık verecekleri 20 den aşağı indirecekler Ti Hava Kurumuna haber verme mecburdurlar.. O sene, o senef | verimcelerini verdikten sonra dıracı üye sayılırlar. Haber den yükenlerini — yapmıyan! adları gazetelerle yayılarak bi va tehlikesini bilen üyeler ar: dan çıkarılırlar, 'TaLir üye olan icra — Vekil Heyeti, Kamutay üyeleri, Cüm riyet Halk Partisi genel sekret' genel kurmay birinci, ikinci kanları, ordu ispektörleri,, kolt du ve kamutanları, jandarma nel kamütanı, tümen kamul yargutay, danıştay, sağışkur kan ve üyeleri, bakanlıklar kanları, genel direktörler, riyet Halk Partisi başkanları Hava Kurumunun yardımcı ü ridir. 27 İkincikânun yerine 15 yıs günü hava şehitlerinin tö olacaktır. Ayrıca bir hava h? sı da saptanarak o hafta içind? tün kurum teşkilâtı — hazıri programlara göre havacılık, teriş, konferans, propagandâ şenliklerle uğraşacaktır. Türk Hava Kurumu Kut toplantılarında Başbakan ge? İsmet İnönünün verdiği — ö0 söylevler (ehemmiyetli nutu! kitab halinde basılıp dağılacı” Dün İsmet İnönünün bütüf sa karşı açıkça söylediği havâ | likesi karşısında bir çok yur0 lar derhal harekete geçmişl Bunlardan birisi de Ankar$ | carlarından Vehbi Koctur. Hava Kurumuna 5000 lira üye yazılmıştır. Bundan başka Kurun ve ©* huriyet gazeteleri birer liste râak — senede — 20 - lirâ ahhüt edecek olan yurdd isimlerini yazacaklarını ilân © erdir. Kurun gazetesinin açtığı *F | ilk olarak Kurun sahibi Tarık Us., Haber ıu#d Rasim Us., Vakit matbaasi rü Kemalettin Salih, Kurun tesi neşriyat müdürü Refik ” Sevengil girmiştir.