8 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

8 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

HABER — Akçam Postası “Alman üniversite talebesi şoselerde taş kırıyor' Üniversitenin ilk iki sömestrinde Erkek talebe şoselerde,demir yolu inşaatında boğaz tokluğuna çalışŞtırılır köylerde ahırtemiz- KIZ talebelemek gibi işlerde çalışmağa mecbur tutulur Yazan: Dr. Refi Şükrü Tren Alman hududuna “girer -| Mısırdaki Firavunlara ve eski Ro- İ ken pasaport memurile gümrük muhafızı kompartımana girdiler ve bana doğru ellerini omuzlar: hizasına kaldırıp tam bir ciddi - yetle : — Yaşa Hitler! (Heil Hitler Diye bağırdıktan sonra : şlerııxıl nazikâne bitirip çekildiler. Bu se- lâm tarzmı garip bulmakla bera - ber, Almanyaya gelen yabancıla- ra yeni rejimi tanıtmak maksadile tertip olunmuş bir propaganda u | sulü zannettim. Fakat biraz sonra biletlerimizi kontrol eden kondüktör de “Yaşa Hitler!,, diye bağırdı. İlk Alman garında gazete ve mâden suyu sa- tan büle garsoru da her müşteri- yi (Yaşa Hitler) nârâsile karşılı- Yor. *ne> Berlinde istasyon hamalında :. ©tel kapıcısından, lokanta — gar - sonundan, yol sorduğum polister posta müvezziinden, üniversite de profesörlerden, sokakta mek tep çocuklarından, resmi daire lerde müdürü — umumilerden ilk ve son lâf olarak hep “Yaşa Hi /| ler,, kelimelerini duydum. Nihayet mesele anlaşıldı: Eski Şimali Afrikada Hogar çölünde Beçenlerde feci bir hadise olmuş, Gört yolcu otomobille çölü geçer- en molörün bozulması üzerin- B '9 ve susuz günlerce kızgın gü- heş altında kalmışlardır. Bunlar - — dan bir erkekle madam Nayt adlı İngiliz kadını ölmüşlerdir. "ımılu resimde bu kadınla, *"Ğ'ıfnden #ki ay önce bir tayya- ı. mıındı ölen kocası ıom | mühimleri: Hitler hücum tabur | genç Hitlerciler alayları, Hitlerci ! biselerile geziyorlar, — hattâ üni- | ra kayışı , ders veren yaşlı bas- | , li profesörlere sık sık tesadüf e. madaki imparatorlara dine tapınılmasını emretmiş ! 65 milyon Alman günde hiç ol mazsa elli, altmış, defa — (Yaşa Hitler) diye bağırarak reise mer- butiyetini çehren izhar ediyor. B suretle sanayide olduğu gibi se - lâm da rasyonalize!.. — Edilmiş. Gün aydın, tün aydımn, nasılsın, te- şekkür ederim, afiyet olsun, bu yurun, ilh... Yerine daima şu iki kelime kâfi geliyor: “Heil Hit ler!,, Bizde “yediden yetmişe kadar. diye mübalâğayı gösterir bir ta - imtisalen | | Almanyada (Hitler) halka ken Üniversite talebesi gece ilmi mütaleada.. Üniversite talebesi demiryolu inşaatında.. bir vardır. Halbuki — Almanyada! herkes üç yaşından ömrünün $0 - nuna kadar Hitlerci . (Üç yaşın - dan evvel konuşan çocuklar tabii daha küçükten itibaren)” Bir çok içtimal birlik — var, ea latı, Hitler muhafız — bölükleri, tayyareciler ilh... Hepsi resmi el- versitede sarı külot ve gömlek be-| Tinde palaska , omuzunda manev- diliyor . Bir kelime ile hülâsa edelini; Hitler yeni bir tarikat — kurmuş, kendisine milyonlarca mürit bul- muştur, Hitler taburlarında aske-? in - zibat vardır. Bir tanzifat amelesi. nin bir çok profesör bulunan bö- lükte kumandanlık — yaplığı sık sık görülen vak'alardandır. Anlaşılıyor ki komünizmin a- mansız düşmanı nasyona| sosya - Tizm muvaffak olmak için gene Hitlerin tarzı hayatı hakkında bir kaç söz : Reislik maaşını ha zineye terketmiş, (Mücadelem) i simli kitabının satışı ile geçinmek tedir. Yalnız havuç, patates ve ye- mişle ekmeksiz karnımı — doyur - makta, sudan başka bir şey içme- mektedir. Almanyada yeni askerlik kanu | nuna göre, orduda mecbur! hiz - met yalnız bir senedir. Fakat Bu na bir sene bedenen devlet işle - yinde parasız çalışma zamanı da ilâve edilmelidir, Bu suretle Hitler hükümeti eli nin altında daima iki milyon ki - şilik parasız iş görmeğe mecbıx nafia işleri ordusu bulundurmak tadır. Bu ordu iki senedenberi, A! man otomobil caddeleri inşaatın da kullanılmaktadır. Bu cadde ler üzerinde kilometre başına tak riben iki kuruş vererek otomobi! le saatte 150 kilometre — süratle “Almanyaniın her yerine gitmek ka bil olacaktır. İstanbul üniversitesinde son 1s- lahattan sonra mesaisinin çoğal - düşmanının silâhını kullanıyor. l masından ve tahsil şeraitinin ağır- lığından şikâyet eden bir kaç tale- beye rast gelinmişti. Kendileri Al- man üniversilelerinin ne şerait al-| tında çalıştıklarını okuyunca hal-| lerinden çok memnun olacaklar - dır. Almanyada üniversite — talebe kadroları tesbit — edilmiştir. Her | lise mezunu üniversiteye girmek salâhiyetini haiz değildir. Ayrıca sıhhi beden kabiliyetini isbat et - mek ve devlet idaresi ilimlerin - den imtihan vermek lâzımdır. Üniversite hayatının ilk iki sö- mestri (bedeni hizmet) devresi . dir. Bu müddet zarfında erkek ta- lebe gündüzleri şöselerde, demir - yollarında karm tokluğuna çalış- makta, geceleri de bir müddet fi- kir olgunluğu mütaleası yapmak - tadır. Kız talebe de köylerde köy- Kâ kadınlara ahır — temizlemek, inek sağmak gibi işlerde yardım etmektedirler, Ancak bir sene be- deni hizmetten sonra fakülte ted- R Unıoenıtc talebesi taş kırıyor.. risatına — kaydolunabilinmekte - dir. Yazıyı bitirmeden evvel mü - kaz masilinin — bizde de bulunmasını gönlün arzu ettiği bir müessese- den bahsetmek istiyorum. Berlir üniversitesi müessislerinden “A - lexander Von Humbolot,, namın- daki zengin bir fikir adamı serve- tini veriyorken — tahsilin ve ilm? tetkikatın emrine terketmiştir. Bu azim servetle (Alexandet Fon Humbolot) müessesesi mey- dana getirilmiştir. — Burada yal nız Alman talebe ve fikir adam- larının değil ecnebilerin de tahsil ve tetkikleri maddi yardımlarla kolaylaştırılmaktadır. Müessesehnin büşüüda”' 'Bölunan (doktor Goepel) Türk”dösfü de - ğerli bir şahsiyettir. —Türkiyede mevcudiyeti henüz bilinmiyen bu müessese Almanyada tahsilde bu lunan bir çok Türk talebesine mad di yardımda bulunmaktadır. Baş - ka bir yazımda Humbolot mües - sesesinin yardımile yapılabilecek bir Türk — Alman talebe müba - delesi projesinden — bahsedece- ğim. Dr. Refii Şükrü Afrikadu Aaylarca süren bir seyahata çıkmış olan iki amerikalı kâşif Alfrika içlerine dair güzel bir seyahat filmi çekmişlerdir. Resmimizbu filmden bir parçadır, Orta Afrikalı bir güzel:, son mmo İda süslerile gösteriyor.