16 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Kahvelerde okunan gazeteler — Hapşuuwu.., Bir daha... . Bir daha.... Bir daha: — Hapşımu... Aman, ne aksırıklı, ne tıksırıklı Adam bu.. Kahvede oturmuştuk; ona hay - retle ve hayli de tiksinti ile bakı - Yorduk., Elleri de ne pis yarabbi... ırnakları matemli matemli... Sigaradan mı, yoksa başka şey- tden mi, Allah bilir, her nedense tararan iri parmaklariyle bir ga - Zeteyi yakalamış, çil miyyop göz - lerimi yaklaştırarak hem okumağa Sabalıyor, (bu haliyle Tâmiseli, - antenli - böceklere benziyor) hem de, hapşu babam hapşuuu!. En nihayet, dayanamıyarak, ar - mızı dönerek oturduk.. İçimde öyle bir his uyanıyordu ki, “bir tarafta bir maşa bulayım, şu ada - Tu, ensesinden yakalayarak, elin- toki gazete ile birlikte kapı dışarı tdeyim!,, diyordum.. — Ve, kahve halkı da böylelikle şu mikrop yu - Vasından kurtulsun.. , Bir aralık sesi kesildi.. Başımı Yev'r'p baktım ki, meğer, herif, o- Tadan usulle çekilmemiş mi?. Ye- Tine başka biri gelmiş.. Zayif, na - hif, püf diye üflesen devrilecek bir | tenç... Sıcak, sıcak ekmek ve taze, pey- dir almış, demin pis adamım aksır- diğı, öksürdüğü gazetenin üzerine oymuş, yiyor, zavallı.. . Ondan sonra, bir çok kimseler 'ıhı. ayni gazeteyi ellediler.. Kâ- bıd parcazı, akşamı bulmadan sap- darı kesildi... .. » Bu yazıyı kendi gazetemin sürü- Tünü temin etmek için bir menfa- & endişesiyle yazmıyorum.. Zira, Teç saatte çıktığımız için bizi al- __ll ve isabet ederler. Böylelikle r mikrop nakili olmaktan kurtu - Tuz. Filhakika, elden ele dolaşan kâ- fidlar, mikropları — en iyi geçiren Sraclardır (vasıtalardır). Bir çok rhirlerîn şarbaylıkları (belediye- *ri), kahvelerin gazete almasını î' Müşterilere okutmasını menet - erini bilirim. Bizde bir müza - Yede eşyasını bile, belediye dezen- e ettirmeden sattırmayor.. Her halde, elden ele dolaşan kâğıtlar, Ğ'İ!r kullanılmış eşyadan daha az fakil değildir. Kahvelerin gazete — almasını _'Mmek, yalnız sıhhate faydalı Mı kalmıyacaktır. Gazetele - Tin Muhtaç oldukları — sürüme de h'dun edecektir. Burada, tekrar- k’r**'tnı: (HABER) in bundan k'dedigi bir istifade yoktur. S (Vâ-NA) Tiyatro talebesi Stanbul Halkevinden: N;Temıii şubemizde amatör o- k, yetiştirilmek üzere Bayan ve ardan öğrenici (talebe) alına- 2 ee Alınacak öğrenicilerin or - Okulu bitirmiş olmaları gerektir. .ıa — Yoklama somunda alınacak "("Mın ayda (15 den 30) liraya *'B*Yluı (5 den 15) liraya ka- .70[ parası da verilecektir. Nx Yıı_ılıııık isteyenlerin her he Çağaloğlunda Halkevi —mer - İj d'Pelıtörlüiıüm baş vurarak % ini deftere geçirmeleri bil - kesiliyor Sular, yarın gece yine kesilecek Artık kesilmesine alışmağa baş - ladığımız Terkos - suları hu.üı: gene kesilecektir. Fakat Sular Idaresi bu defa su * işinde daha tedbirli davranmış ve suyu gece - löri kesmeğe karar vermiştir. Yani Terkos musluklarından — iki gece saat yirmi birden sabah saat beşe kadar su yerine, bütün İstanbullu- ların bildiği bir: — “— Tıs...,, sesi işideceğiz, demektir. Sular İdaresinin suyun geceleri ke sileceğini temin etmesine rağmen biz, Istanbullulara her zamanki gi- bi gene ihtiyatlr. davranmalarını tavsiye ederiz. üzeeiğiledi Statistik genel direktörü Statistik genel direktör — vekili Celâl Aybar dün vilâyete giderek nüfus yazımı işleriyle uğraşmıştır. Celâl yarın Ankaraya gidecektir. —— Tünelle Mecidiye köyü arasında tramvay Tünelle Mecidiyeköyü arasında yeni bir tramvay seferi başlamış - tır, Alınacak neticeye göre bu se - fer daimi surette işletilip veya iş - letlemiyeceği hakkında bir karar verilecektir. sğÜeee Yol paraları yanlış tabakkuk ettiriliyormuş Yol paralarımın yanlış tahakkuk ettirildiği ve cetvellere yanlış ka - yitler yapıldığı görülmüştür. Bele- diye başkan vekilliği — tarafından dün şubelere bir yayım gönderil - miş, askerde olanlarla beş çocuk - kıların, talebeler, yaşr 18 den aşa- ğı ve 61 den yukarı olanlar hak - kında yol vergisi tahakkuk ettiril - memesi bildirilmiştir. —— Vapurlarda halk tarifesi Denizde yolcu taşıma vasıtaları şirketleri ucuz halk — biletlerinin cumartesi günü öğleden sonra baş- lamasını kabul etmişlerdir. Bu hu- susta yakında kesin (kat'i) karar verilecektir. ŞEHRİN DERDLERİ yeniden para dağıtılacak Yakında verilecek olan bu para yüzde yirmi nisb_et_inde olacak Hükümet gayri — mübadillere ikinci tertib tasfiye — vesikalarına karşılık olarak vesikalar muhtevi - yalının yüzde yirmisi — nisbetinde para dağılması hakkında — Ziraat Bankasına emir vermiştir. Bu ha - ber gayri mübadiller arasında son- suz bir sevinç uyandırmış ve uzun zamandanberi gayrimübadillerin idare heyetlerini — bir iş yapama - makla itham ettiren ve kongreler- de fırtınalar yaratan sebeplerden biri ortadan kalkmıştır. Maamafih bu hususta İstanbul Ziraat Bankasına henüz emir gel - Ekmek memiştir. Emir gelince derhal tev- ziata başlanacaktır. Esasen gayri mübadillerin en önemli kısmı İs - tanbul ve İzmirde bulunmaktadır. Gayri mübadiller bu arada em- lâk işlerinin, bilhassa emlâk satı - şının tanzimi ve asıl kıymetli emlâ- kin bir an evvel satışa çıkarılması- nı, komisyon emrinde bulunan 30 bin İngiliz lirasının vaziyetinin ta- yinini istemektedirler. Bu meselelerin de ayın 27 sinde yapılacak kongreler de bi - yük gürültülere sebebiyet verile - ceği anlaşılmaktadır. fiatları Kilo başında 30 - 40 para artacak Yarın borsada bir komlsyı_)iı toplanıp ekmek narkını tesbit edecek Bu yılın buğday vaziyeti, bor- sada fiyatların yükselişi hakkın- da söon günlerde ortada — dönen sözler ve işin — büyütülmesinden, sonra okuyucularımıza haber ve- relim ki maalesef ekmek fiya'la- rt bir miktar yükselecektir. Maamafih bu yükseliş şimdil'k önümüzdeki yılın buğday mâahöu-| değildir ve| lü ile pek te ilişikli bunu her yılın rekolte mevsimi sonunda görülmesi normal - olan bir yükseliş saymak lâzımdır Borsa ve belediye mahafilinde yapılan tahminlere göre ekmek fiyatlarına şimdilik — konulması Tâzım gelen en çok fiyat evvelkir- den 30 — 40 para farklı olacak tır. Fakat bu zammın hakiki| miktarı yarın borsada — yapıla-| cak tetkikatla taayyün edecektir. | Yarın akşam üzeri İstanbul ö- konomi direktörü Asım Süreyva nım başkanlığı altında narh ko- misyonu toplanacak ve ekmeğizi narhını tesbit edecektir. Diğer taraftan öğrendiğim'ze göre, buğday darlığı işini gözö- nüne alan ökonomi ziraat ve iç iş- leri bakanlıkları Ziraat Banka -| smın elindeki stokun — münasip | şekilde piyasaya çıkarılması yo- lunda bir karara varmışlardır. Bu hususta önümüzdek! on | beş günün mahsul üzerinde gör- tereceği tesire göre ksin (kati) bir karar verilecektir. .. . Bir kaç gündenberi yükselme- ğe yuz tutan buğdaylar, dün is- tikrarlı bir duruma girmiş, ve pi- yasada 50 ton yumuşak buğday, 6 kuruş 10 paradan, 25 ton sert buğday da 5 kuruş — on paradan satılmıştır. Ayrıca dün şehrimize de Sam- sundan 384 ton buğday gelmiştir. Fiyatların müstakar kalması se - beplerinden biri de budur. Fiyatların vükselmesi üzerine Eyüp gibi batı semtlerde — dün fırıncılar az ekmek - çıkarmışlar, bunun üzerine halk ekmek - bul- makta sıkıntı çekmiştir. —— Çiftlikteki Eroin fabrikası Bakırköy civarındaki - çiftlikte meydana çıkarılan ercin fabrikası | işile alâkalı Sultan isminde bir ka- | dınla Eşref isminde birisi daha ya- kalanmıştır. -— Garsonlar kime dert yansınlar 9 Haziran tarihli gazetemizin gene bu dertler sütu. nunda Edirnekapıda garson Muzafferin sözlerini yaz- mıştık. Muzaffer, garsonlar cemiyetinden acı acı — şikâ- yet ediyor ve bu cemiyetin garsonlardan para almak- tan başka bir iş yapmadığını söylüyordu. Garson Muzaffer dün tekrar matbaamıza geldi, ve bizi cidden hayretlere düşüren aşağıdaki sözleri söyledi: — Ihi gün evvel garsonlar cemiyetinden bir. mektup aldım. Beni cemiyelte çağrıyorlardı . Yanımda Derviş ve Şükrü olduğu halde cemiyete gittim., Cemiye- tin reisi Recep bizi kabul ederek bu şikâyelin benim ta- rafımdan yapılıp yapılmadığını sordu. Evet dedim, bu- tahkir etti, Buna mukabil | garson nun üzerine beni arkadaşlarımın yanında fena halde Cemiyet reisimizin beni bu şekilde tahkir etmeğe hakkı var mıdır? Ben, cemiyetin bizden para almaktan başka bir şey yapmadığını söylemek ve bundan — şikâyet 1 etmek hakkına malik değil miyim? kâtip Baha İle ikinci grup kâtibiumu- | misi Cemal bana karşı çok nazikâne muamele ettiler. Eğer hâdise bu şekilde cereyan etmişse cemiyet ve- isinin bu hareketini garip bulmamak kabil değil.. Çünkü | * bu vaziyet karşısında vazilesi, cemiyetten şikâyet eden| 7İN © gün saat 9 da Cağaloğlunda - garsonu eğer hakikat söylediği gibi değilse, tenvir et-| ki İstanbul Halkevine — gelmeleri mek, yanıldığı noktaları aydınlatmaktır. Tahkir değil.. | rica olunur, Çingeneler (Vâ - Nü) yaz Evvelisi günkü — (HABER) de Sulukuleye gittiğini, — orada gör- düklerini anlatıyordun!.. Çingene- leri âdeta mistik bir sevgi ile sev- diğini söylediğin halde demek şim diye kadar ömründe Sulukuleyi ilk defa gördün ha! Vah zavallı (Vâ - Nü) cuk vah!, Öyle ise sen, çin - geneleri bu kadar sevdiğin halde İstanbul çingeneleri ve İstanbul - daki çingene mahalleleri, semtleri, durakları, ve onların âdetleri, huy- ları, eğlenceleri, — hırları, gürleri, çıngarları hakkında henüz pek toymuşsun !, , Sulukuleyi — ömründe ilk defa gördüğüne bakılırsa anlaşılan sen Ayvansarayı, — Kasımpaşayı, Bü- yükdereyi, Üsküdarı, Taksimin al- tındaki çöplüğü filân hiç bilmiyor- sun.. Hele sepetçilerin, falcıların, kalpazanlarım, maşacıların eski a- yıcı ve maymuncuların yaz mev - simlerinde dolaştıkları yerleri on - ların ekin biçme ve harman savur- ma âlemlerinin hiç farkında de - ğilsin.. Hem yalnız sen mi ya? Bunla-- rın, bu saydıklarımın tam farkın - da olan bana kaç kişi göstere- bilirsin? Rahmetli ustamız Ahmed Ra- | sim ile gene yaşayan ve daha çok | yaşamasını candan özlediğimiz Hü | seyin Rahminin bunlara dair yaz- dıkları tek tük ve çok canlı yazılar bir tarafa bırakılacak olursa biz- deki çnigenelere ve çingenelerin hayatlarına dair yazılmış — doğru dürüst başka bir tek yazı yoktur. Bunlar hakkında eskiden ara sıra yazılmış benim bazı parça yazıla- rım varsa da bunlar da bizdeki çingeneleri ve onların yaşayışları- nrtam ve — muntazam bir surette gösteren şeyler değildir. Bununla braber niyetim, bu gün lerde çnigenelere ve onların yaşa- yışlarına, sınıflarına, eğlenceleri- ne, çıngarlarına dair uzunca bir yazı yazmaktır. O yazım çıkmağa başlayınca senin gibi bu işin bü- tün meraklıları yepyeni, capcanlı ve çok renkli bir başka âlem sey - retmeğe başlayacaklardır. O. C. Kaygısız Kuyudan çıkan eşek kafaları Eşek kasapları tarafından atılmış.. Edirnekapıdaki Sultan mahal - lesinde geçenlerde bir eşek salha - nesi meydana çıkarıldığımı bütün tafsilâtiyle yazmıştık. Şimdi de öğrendik ki gene ayni mahallede tamir edilmetke olan cami avlu - sundaki kuyunun — içinde üç dört tane eşek kafası ve eşek kemikleri gıkarılmıştır. Evvelki gün kuyuyu ayıklayan amele bu eşek kafaları- ni kuyunun içindeki taşlarla birlik- te yukarı çıkarmışlar — ve bunları görenler önce buna bir hayli şaş - mışlar, ve sonrada bu eşek kafala- rının de ayni mahalledeki eşek ka- sapları tarafından kuyuya atılmış olduğunu anlamışlardır. öse li Vefa kulübünün kongresi Vefa Idman Yurdu Genel yaz » ganlığından: Yurdumuzun senelik kongresi 30 - 6 - 935 tarihine rastlayan pa - zar günü toplanacaktır. Üyelerimi-