26 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Türkiyede münevver İŞsSİZ var mıdır? Gece üniversitesi mutlaka : lâzımdır ! Arada sırada gazetelerde okur, Yahut da bir fırsatla raslarsınız: 30 . 40 lira maaşlı bir iş için (meselâ kâtiplik, mukayyitlik ter- tibi bir iş için) ilân verilmiş... So- Nuç (netice), şaşılacak nevinden: 150 kişi başvurmuş, bu işi istemiş,| Böyle bir manzara karşısında insanın tüyleri diken diken — olu-| Yöor, — Acaba, memileketimizde kor- kunç bir. münevver işsizliği mi Var?... Evet... 30 . 40 liralrk iş peşinden koşan ve birbirleriyle boy ölcüşmeğe kal- kışan 150 kişi!... Müthiş şey... İşitiriz ki, Almanyada, üniver- site profesörleri boyunlarına yaf: la asarak: “Ben falanca şeylerin en birinci uymanıyım (mütchassı- sıyım) ... Bana iş gördürüp ek- mek parası verecek yok mu?,, di- ye dolaşırlarmış!... Acaba bizim memleket de bundan birkaç par- mak hallıca mı?... Ne yazık ki, yahut ne sevinile- cet hal ki, değil.. Ben, bu otuz kırk İiralık işlere başvurmaların nasıl olduğunu si- ze gütdüğüm gibi anlatayım. Fwet, değru... Korkunç bir üşlş. Me oluyor!... (Bu kabil müsabaka. h yoklamalarda birer münasebet- leben de bulunup mümeyyizl'k ettim) üşüşme oluyor amma, na- s1l üşüşme... Evvelâ © 150 kişden hemen 150 sinin de türkçe okuyup yazması, bizim zamanımızdaki iptidat üç derecesinde bile değil... Sonra su- aller soruyor, cevaplar arıyorsu- sunuz: — Fransanın meşhur iskelesi neresidir? — Paris. — Küçük itilâf hangi devletler- den mürekkeptir? — Macaristan, Lehistan... Şey... Ötekileri hatırlamıyorum. — İttihat ve terakkinin rakibi olan rmeşhur fırka hangisidir? — © zamana yetişmedim. —7X8kaç eder... Parmağıyla hesaplamağa kal- kışıyor. İnanmıyacaksınız. Fakat, aci) hakikat budur. Ve bütün o 150 ki. siden, basit olan işinize yarıyacak birini bulamıyorsunuz... Memleketimizde münevver iş- sizliği yoktur. Münevver meziyet. lerden herhangi birini yarı buçuk gösteren insanların aç denecek de- recede asla işsiz kalmıyacaklarına da şu misalle kanaat getirdim: Geçen sene bir almanca müterci- mi aradıktı. “Almanca okuyup an. hyan, türkçeyi de yazabilen birini istiyoruz!,, diye vermediğimiz (- lân kalmadı. Gelen olmadı. Yukarda tarif ettiğim o bet-| baht 150 kişilere gelince, bunlar, mutlaka münevver birer meslek seçmek azminde olan yurtdaşlar- dır. Arzuları, kabiliyetlerinden büyüktür. Fakat, şunu söyliyelini ki, kabahat onlarda — sayılamaz! Maarif sistemimiz mesleklere de- ğil, lise tarzma daha fazla önem (ehemmiyet) veriyor ve neticede, tahsile giren bir çocuk on küsur senelik okuma zincirini tamamlı- yamadı mıydı, (battâ bazan da tamamlayınca) işte, böyle meslek- siz kalıyor!... Lâkin, kendini mü- nevver sayıyor-.. Hiç değilse kâtip, mukayyit olmak istiyor. — Ötedenberi israrla ileri sürdü- ğüm meslekt mektep ve tahsil ça- ğından sonraki resmi tahsil mese- lesini, bu münasebetle bir kere daha hatırlatmağı lüzumlu bulu- yorum. Yarı münevver, çeyrek münev- ver hastalıklarını tedavi edelim. (Vâ-Na) Ardıhan ilçebayı Kaza geçirdi Ardıhan — ilçebayı Özdemir Nuri eşi ve çocuğu — ile birlikte hudud boyunda bimlikleri otomo- bil on beş metre kadar yüksek - likten yuvarlanmıştır. Özdemir Nuri ağır surette yaralanarak hu- dud memurları tarafımdan derhal Batum hastahanesine — kaldırıl- mıştır. iran sefaret hade- mesinden birinin münasebetsizliği Sabah gazetelerinden birinin yazdığına göre dün İran sefaret - nesi hademelerinden — biri yolda | gelip geçenlerin üstüne kova kova su dökmüş ve kendisine ihtarda bulunan bu gazete mensupların - dan birine ağız dolusu küfretmiş - tir. Gazete bu vesile ile hademeyi konsoloshaneye şikâyet etmiştir. aai Zehirli gazlardan korunmak için Hava tehlikesinden korunmak savaşında — Sağlık bakanlığı da önemli bir yer almış ve kendisini ilgilendiren (alâkadar eden) tali- matnameleri hazırlamıştır. Açılmış olan “muharebe gaz - larından — korunma okulu,, nun kur devrelerine Sağlık Bakanlı . ğt da memurlar gönderecek ve bu okuldan yetişenler arasından seçilecek öğretmenler vilâyetler - de ve vilâyetlerde yetişenler de kazalarda zehirli gazlardan ko- runma hakkında konferanslar ve- receklerdir. öi Beyoğlunda hava hücumuna karşı sığınaklar Zehirli gazlardan — korunma yerlerinin tesbiti ile uğraşıldığını dün yazmıştık. İstanbul cihetin - dek sarnıç ve mahzenlerden - is- tifade edilebilmesine Beyoğlu cihetinde — böyl bir yer olmadığından — buralardaki boş arsalara sığnaklara yapılması esasir bir surette gözden geçirile - cektir. Beyoğlu ciheti için ayrıca tetkikler yaprlıp bir proje hazırla- nacaktır. rağmen | Süngercilik ilerliyor Yabanctı memleket- lerdensünğerlerimize istek verağbet çoğaldı Sekiz ay evvel hükümetin teşkil ettiği süngercilik sosyetesi bütün dünya piyasalarında Türk adına satılan süngerlerimizi satmak ve satılan süngerlerimizi tanıtmak ve sevdirmek için çalışmaktadır. Beş yıllık endüstri programına süngerciliğimizin yeniden genişle- mesi işi de önemle konulmuştur. Yıllardanberi sönük bir durum- da kalmış olan ve doğru ihracat imkânlarını hiç bulamıyan sünger- ciliğimiz bu programla ilk defa ü- zerinde işlenen bir mevzu haline gelmiştir. Şimdi ilk deneme yılı yaşan- ınaktadır. Bu sekiz ay içinde elde edilen neticeler umut verici olmuş- tur. Geçen yıl Ege bölgesinde (mıntakasında) ancak 13 sünger kayığı sünger avına çıkmışken, bu yıl süngercilik sosyetesinin 65 ka- yığı sünger avına çıkmıştır. Bu yıl ilk defa Avrupanın en önemli sünger alıcı memleketlerinden mü. | racaat ve istekler kaşlamıştır. Bu- nunla beraber yurtta sünger kul. lanmayı teşvik etmek süngercilik sosyetesinin başlıca amacını (ga- yesini) teşkil etmektedir. Iskambil Küçükpazarda Unkapanı cad. desinde Hacının kahvesinde is- kambil oynıyan Sarı Muharrem bıçakla Seferi kalçasından yara lamıştır. Bir iddia | — Şişlide Songurbey sokağında o- l turan Vasfi zabıtaya başvurmu;, Halâskâr Gazi caddesinde Aile | mutfağı sahibi Hasanla — kardeşi | Yahya tarafından tahkir edildiği. ni iddia etmiştir. 25 lira.. Kurtuluşta Tepeüstündeki ka- sap dükkânında çırak Hüseyinin uyumasını fırsat bilen Sefer, dün dükkâna girerek çekmeceden 23 lirayı çalmıştır. Açık gözZ... Marpuççularda Avranos mek- tebi muallimlerinden Bay Mehme- de altı liralık bir muşambayı ou beş liraya satan Roza ismindeki kadın yakalanmıltır. Bu kadının bu şekildeki vakası bununla dör- dü bulmuştur. Otomobil Çarptı Taksimde su şirketi şeflerinden Bay Reşat otomobili ile Büyükde- re caddesinden geçerken Alman t yarışları pazar A S ” P günü başlıyor Ikinci mevkideki seyircilerden hiç para alınmıyacak Atlarımızın neslinin ıslahı içiu hükümetimizin her vilâyette yapı!. masını teşvik etliği at yarışları, her yıl şehrimizde sonbaharda yapılırken, bu yıl yaz mevsiminde yapılması tekarrü: etmiştir. At yarışlarına önümüzdeki pazar gü- nü Veli Efendi çayırında başlana- caktır. Yarışlar altı hafta sürecek ve daima pazar günleri yapılacak- tır. Yarışlar saat 15 de başlıya- caktır. Yarış encümeni Şark Demiryo!- ları işletici sosyetesiyle anlaşarak yarışların devam ettiği altı hafta Köprüde duman çıkaran vapurlar Galata köprüsüne yanaşan va - purların köprüde yanaşık iken fayrap etmemeleri sosyetelerden istenmişti. Buna aldırış edilme - diği görülmüş ve halk tarafından şihâyet olunmuştur. Uray (bele- diye) deniz tecim (ticaret) direk- törlüğüne dün yeniden baş vura - rak bu şikâyetlere meydan veril- memesini istemiştir. —— Floryada tren hattı geriye mi alınacak? Uray tarafından — Floryanm imarı için esaslı bir projenin ha - zrılığı deva metmektedir. Diğer taraftan plâjların çok yakınından geçen tren hattının geri alınması da düşünülmektedir. Projede bu da ele almacaktır. o— Ticaret borsasında seçim Tacim (ticaret) borsasının ye - ni idare meclisi seçimi ağustos başlangıcında yapılacaktır. Bu- hakkı olanların birer listesi borsa salonuna ve tecim idaresi kori - dorlarına asılmıştır. Listede ismi olanlardan bir itirazı bulunanlar bunu bir hafta içinde seçim en - cümenin bildireceklerdir. mektebi hademelerinden Alfan. hara çarpmış, hafif surette yarala- mıştır. Ayıranlar da dayak yedi Kerestecilerde ttüüncü Osmanı Yumrukla döven Çolak Feyzi kav- gayı ayırmaya gelen Mehmet ve Ismaili de dövdüğünden yakalan mıştır. | | zarfında yarış saatlerinde sık sık trenler kaldırılmasını ve bu tren- lerin Veli Efendi çayrı durmasımı temin etmiştir. Bu yıl yarışklarda bütün İs- tanbula halkının , ve bilhassa at besliyen köylülerin bulunabilmesi- ni temin için yarış yerinde ikinci mevkiden hiç para alınmaması te- karrür etmştir. Birinci mevkiden de elli kuruş alınacaktır. Bu şe- kilde at neslinin ıslahı ve atçılık sevgisinin yerleşmesi yolunda bü- yük bir adım atılmış olacaktır. önünde General Süleyman Numanın ölüm yildönümü Eski Tıbbiye ve Gülhane tatbi » kat mektebi — profesörlerinden merhum Süleyma Numan Paşanm onuncu yıl dönümü münasebetile 27 Temmuz cumartesi günü saat onda Gülhane hastahanesinde bri toplantı yapılacak ve tıp âlemi- mize büyük hizmetleri dokunan merhumun adı ve hatıraları anıla- caktır. ... Gülhane Tıp Tatbikat Mektebinden: Büyük hocamız merhum Süleyman Numanın vefatının onuncu senesi 27 — Temmuz cumartesi gününe tesadüf et- mektedir. Gülhane bu büyük hocasına karşı her zaman duyduğu hürmet ve tazimi ifa edebilmek üzere bir toplan- tı yapmağı kararlaştırmıştır. Merhu - mun hatıralarını ihya edebilmek üzere, arzu buyuranların, 27 — temmuz — 935 cumartesi günü saat onda Gülhane yi teşrifleri rica olunur. —o— Hfaiyenin grup âmirleri İtfaiye kadrosuna yeniden iki makine mühendisi almacaktır . Bunlar grup âmirliklerini yapa - caklardır. Bu suretle bir kaç seye içinde bütün grup âmirlri maki - ne mühendisi olacaktır —— © Kimsesiz çocuklar yurdu,, çocukları kampa çıkıyor Galatadaki kimsesizler yurdun- daki çocuklar bir haftaya kadar kampa çıkacaklardır.Yurtdaki ço- cukların sayısı sekseni geçmiştir. Yeni bütçe geldikten sonra yur - dun kadrosu yüz elliye çıkarıla « caktır. ŞEHRİN DERDLERİ Itfaiyenin telefon numaraları Bir okuyucumuzdan şöyle bir mektup aldık: “İstanbul Hfalyesinin telefon numarası 21222, Bey oğlunun 44644, Kadıköyilnün de 60020 dir. Bu rakamlar her ne kadar basit ve ezberlenmesi kolay ise de gene kâfi değildir. Bilhassa yangın çıktığı zaman bir İnsanın ne derece şaşırdığı da gözönüne alınırsa rakamları bBüsbütün karıştıracağı anlaşılır- Sayın gazetenizde bundan bir sene kadar evvel (Vâ . Nü) köşesinde buna işaret etmiş, ve İstanbul İt- || faiyesinin telefon Numarasının 22222, Beyoğlu grupu- nun 441144, Kadıköyünün de 66666 gibi basit rakamlar. dan seçilmesi lüzumuna işaret etmişti. Çok doğru ve tatbiki kolay olan bu Fikir acaba ne - den kabul edilmedi? Pek merak ediyorum.,, Okuyucumuzun bu merakma biz de iştirak ediyo - ruz. Hiç kimseye bir zararı olmuyan, buna mukabil pek çok faydalar temin edecek olan bu fikrimiz neden ka- bul edilmiyor? Bunu biz de soruyoruz.