17 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Takas sulistimalinde Ooo | Kirli çamaşırlar ortaya Bugünlerde Devlet Şürası tarafın dan özerinde incelemeler yapılacak o lan meşhur takas suistimali mesele- sinde bir yandan haklarında “lüzüme ' muhakeme kararı, verilenler kendile- ! rini temize çıkarmak için itirazlarını | hazırlarlarken diğer (yandan da bu! 1,500,000 Tiralık sulistimalin yeni yeni safhaları ortaya çıkmaktadır. Takas işleriyle biltili meşgul olup| bügün haklarında lüzumu muhakeme kararı verilmiş olanların (haricinde kalinış olanlarla yaptığımız temaslar- dan öğrendiğimize göre yolsuzluk yal. nız takasa tâbi eşyaya yerinde tah - minler koyarken olmamış, o ekonomi bakanlığı tarafından bir kısım eşya - nm Kontenjan harici memlekete gir - mesi için bir müddet kontenjan lis - telerine eklenerek (oçıkarılan (M)' listeler vesilesiyle de mühim yolsuz -' luklar yapılmıştır. l Takas sulistimali tahkikatını ya - pan karışık ispekterler heyetinin tet- kik sahası dışında kalan bu(M) liste - si salistimallerde ayrı bir fasıl teşkil etmektedir. Yeni yeni nazarı dikkati celbetmeğe başlamıştır. Bu yolsuz omüamelelerle de “M, çıkıyor listesine dahil olmıyan birçok eşyanm sanki Tisteye dahil (o imişçesine mua - meleye tâbi tutularak o vakitki tica - ret müdürlüğünün müamele yürüt - mesi üzerine ticaret odasının tasdi - kiyle memlekete sokulduğu söylen - mektedir. Bu suretle takas sulistima- liyle beraber ayni derecede mühim bir suiistimal daha yapılmış o olmakta- Takas suiistimalinin en mühim cep- hesini de bazı eksperlerin başka eks - perlerin imzasını atarak kıymet biç - mesi teşkil etmektedir. Gene bu arada dünyanın hiç bir yerinde görülmemiş bir gariplik yapılarak (takasa tâbi kerestelere metre mikâbı o ölçüsüyle değil tane ile kıymet takdir edilmiş - tr. Bu suretle bir metre mikâbı ke - reste isabet eden çok yüksek kıymet takdirinin maharetle gizlenmiş oldu - HABER — Akşam Postası Japonya Yeni tayyare ve deniz altı üssü bulmıya uğraşıyo; Londra, o (Özel) — Amerika, Panamadaki müdafaa tertibatmı kuvvetlendirmektedir. Kanal mm- takasmda bilhassa hava hücumu- na karşı tedbirler arttırılıyor. Panama Cümhuriyetine, birçok radyo tarama aletleri tesis edil - mektedir. Buna sebep olarak Japonyanın Cemubi Oo Amerikada genişlemesi ileri sürülmektedir. Bilhassa Kosta Rika ve Salvador- da Japon faaliyeti ilerlemektedir. Japonya imtiyazlar temin et - meğe çalışıyor. Böylece orta Ame- rika ile şimdilik “ticari,, diye kay- dedilen muahedeler imzalamağa yol hazırlamaktadır. Bazı Amerikalıların düşündü « ğüne göre, Japonyanın bu plânı, ğu görülmektedir. Halbuki kerestede esas ölçü daima metre mikâbıdır, Gene bu yolsuzluğun garip cilvele - rinden olarak takasa tâbi kerestele - rin sahibi olan bir sosyelenin erki - nından biri kendi kerestelerine bir çok defalar bizzat kiymet seçmiştir. Doktorlara Bir çocuk | .. göre Bin lira vergi vermek için On bin lira kazanmalı imiş Doktorların kazanç vergilerine & - 8as olmak üzere sınıflara ayrılmaları işi devam ediyor. Dünkü gazetelerden biri, maliye şubelerinin o etibba oda - sında kendilerine verilen sınıflara i - deniz le boğuldu Açıkta denize girmek yüzün « den dün gene bir boğulma hadise- | si olmuştur. Tophanede Liman Şirketine ati iskelenin önünde bü- | yük küçük birçok çocuk denize girmiştir. Bunlarla birlikte Gala - tada Arapcamide Kürkçü kapfsm- *irâz hakları olmadığını yazıyordu.) da İSİ numazalreVde oturan Ri - Ptibba odasar başkanı demiştir ki: Niyazi Ismet) zeli seyyar sucu Hamdinin altı ya- şındaki kızı Şehbaz da denize gir- nsviittnkika biz maliye şubelerine | miştir. Sahil derin olduğundan - ismi vermedik. Ancak maruf dört dok imiz (listelerde fevkalâde sı -| küçük kız hemen” sular arasında | tan vergi verebilecek hiçbir doktor bocalamağa başlamıştır. Diğer torun isiıleri ht ipeğin ep gocuklar vaziyeti kavrayamadık - yetlerinin tetkik edilmekte olduğunu ları için Şehbaz kısa bir müddet yazdık. Bu tetkikat neticesinde heyet | onra boğulmuştur. Cesedi biraz kanaat getirirse bu dört doktoru fev-| sonra suyun üstüne çıkmış, ailesi- kalâde sınıfa ayıracağız. Ancak şu -| ne teslim dilmiştir. nu da nazarı dikkate almak lâzım - dır ki bu doktorlardan her birine fev- kalâde sınıftan yani senede bin lira vergi verebilir demek için bu arka - daşların senede on bin Jira kazandık- larma kanaat getirmek lâzımdır. —— — — —e-—— Kuduz vakaları çoğalıyor Ev köpek ve kedileri Mimar Sinanın sokağa bırakılmasın! Kendine yaptığı cami yıkılmış, minaresi kalmış! bunu muhafaza |. edeceğiz İstanbul Müzeler İdaresi eski e- Şerleri koruma encümeni, muha - fazası lâzımgelen eserleri tetkik ederk ayırmaktadır. Encümen en #on olarak Mimar Sinanın kendi, abidesi olan bir eserin üzrenide in celemeler yapmış ve sütun halinde olan bu anıtın (abidenin) korun » masma karar vermiştir. Sinanm abidesi Karagümrükte Hırkaişe « rif civarında kendi hayrına yaptır- mış olduğu mektep, mesçit ve çeşmeden ibarettir. Bugün bun * Jardan çeşme ile mesçidin sütün | üç Türk, dört kişilik bir Bulgerli şeklinde çok değerli minaresi kal. | çetesi tarafından güpegündüz da-|ii mıştır. iğ — Telefon Devlete geçince Memurların durumu ne olacak? Telefon sosyetesinin hükümete geçmesi işi ile ilgili ikinci derecedeki meseleleri gözden geçiren komisyon | hukuk müşavirleri de bulunmuştur. /; dün de toplanmıştır. ; Dünkü toplantıda Nafia Vekâleti İstanbulda son günlerde kuduz ve köpek ısırması vukuatı çoğalmıştır. Kuduz hastanesine aşı için gidenler yüzü bulmuştur. Bundan başka has - tanede tedavi altında bulunanlar da ayrıdır. Köpek ısırma vakalarmın o çoğal - masının sebebideev köpeklerinin başı boş bırakılmalarıdır. Belediye sokak köpeklerinin yeni - den toplattırılması ve sahipli köpek - lerin başı boş bırakılmaması için şu - belere emir vermiştir. Bulgaristanda öldürülen Türkler Sofya, 16 — (Bugünkü' Cüm- huriyetten:) Dün sabah Kırzaa'i kasabasını Gönüllü köyü yak: nında bir facia olmuştur. Köy civarındaki tarlada çalışan ğa kaldırılmış ve dağda öldürü! Köylüler bu zavallıların ceset- lerini Vardar nehri kenar.nda bu!. muşlardır. Hükümet, köy halkından bir çete teşkil ederek öteki çetenin ta- kibine çıkarmıştır. Buglinlerde sosyetede çalışan memur- larm vaziyeti de görüşülecektir. bilâhare denizaltı ve tayyare üsle- rine çevrilebilecek toprak hmti - yazları elde etmek mahiyetinde « ir, Bir hırsızlık Mecidiye köyünde oturan Ma « nastırir Nevresin ahırmdan bir çift araba koşumu çalınmış, şüphe üzerine Kâzım isminde biri yaka- lanmıştır. Su doldururken Sucu Mehmet Ali Hocapaşa çeşmesinden su doldururken Mu - zaffer isminde birisi kendi sırası- nı almak istemiş, bu yüzden arala- tında kavga çıkmış, Muzaffer san- dalya ile Mehmet Aliyi başından yaralamıştır, AVor Müktime'müşum Sirkeci rıhtımına yanaşmış olan bir kayığa gazoz veren Yalova gazoz.fabrikasıma ait arabanın at- ları ürkmüş, ikisi de denize düş - müştür. Etraftan yetişilmiş, atlar boğulmadan kurtarılmıştır. Sebepsiz yere... Üsküdar pazarmda dolaşan 23 yaşında hamal Dervişi ortada hiç- bir sebep yokken 14 yaşmda Sa - İih isminde bir çocuk bıçakla ya - ralamıştır. Kamyon çarptı Şoför Ahmedin idaresindeki 3618 numaralı kamyon Fmdıklıda tramvay caddesinde köfteci Şük- rüye çarpmış yaralamıştır. Yangın Galatada Necatibey caddesin - de kasap Andonun evinden yan - gın çıkmış, sirayetine meydan ve- rilmeden söndürülmüştlür. Ipar yatı Evvelki gün Pireye gitmek ü. zere hareket eden İpar yatı dün saat 18 de Geliboluya varmıştır, Yat, yol levazımını ikmal etmek üzere bir saat kadar Geliboluda kaldıktan sonra tekrar yoluna da. vam etmiştir. TAKSİM | Belediye Bahçesi 5 17 Ağustos Cmmartesi ve 118 Ağustos Pazar akşamları | saat 21,30 ve Pazar matine saat 17 1,2 da Süreyyo opereti tarafından TARLA KUŞU Öperet 3 perde, Orkestra, ybale meşrubat 40-60 ku i Duhuliye yoktur . S KR 1 AĞUSTOS — 1935 N JJ Almanyada Yahuhı aleyhtarlığı “Biz evimizi - Yahudilerden temizliyoruz başkalarına bundan ne?, Berlinden gelen haberler, Al - manyada Yahudilere karşı yapı - lan gösterilerin dün akşam, Yahu- di aleyhtarlığı hareketini idare «- den Ştrayher tarafından verilen konferans esnasında hâd bir şe - kil aldığını bildirmektedir. Bu konferansım büyük bir ilgi (alâka) ile beklendiğini birkaç gün evvel yazmıştık. Ştrayher, yabancı (gazetelere saldırarak: “Yahudilerin başma gelen her tatsız şey, bu gazeteler. de haykırmalar doğuruyor. Evimi- zi temizliyorsak size ne?,, demiş- tir, Ştrayher, Amerikada zencilere yapılan linçlere dikkati çekmiştir. Konferans akşamı,Yahudilerin git tiği kahveler ve lokantalar hep boştu. Hitler aleyhinde Şiirler Loridra, (Özel) — Berlinden Yunanistanda Ceneloy geri mi bırakılacak 7 Cumhuriyetçi Parti gazetesine yapılan tecavüzden dolayı şikâyet yollu Başbakan Çaldarise başvu - rulmuştu. Çaldaris, şimdi bulun - duğu Alman kaplıcalarında buna cevap vererek tecavüzden dolayı teessürünü bildirmiştir. Müteca - vizlerin yakalanarak cezalandırı- lacaklarmı ve bu gibi hadiselerin mi Halk Partisi, parlâmento üyele- rinden birkaç arkadaşlarına bir mektup imzalatmışlardır. Bu mek- tupta Başbakandan kralcılık i- sin yapılacak geneloyun (reyi âm- me müracaatın) daha uygun bir zamana bırakılması istenmekte « dir. Çin haydutları İngiliz gazetecisini Oldürdü Dinkü nüshamızda Çinde Şahar i- linde haydutlar eline düşen gazeteci- den bahsetmiş ve haydutlar kendisi ni serbest bırakmaları için 48,88 Çin doları ile 10 tüfek, 10 tabanca ve 10,000 fişek istediklerini yazmıştık . Bügün Anadolu ajansının verdiği telgraflardan fidyei necat verilmesi » ne meydan kalmadan gazetecinin haydutlar tarafmdan ölrürüldüğünü öğreniyoruz; Pekin 16 (A.A.) İngiliz gazetecisi Jones kendisini kaldıran o haydutlar tarafından öldürülmüştür. Üç kur - şunla delinmiş olan cesedi, haydutla- rı kovalamakta olan kuvvetler tara - fından Paoçhang çevresinde bulun - muştur, Jones'in 12 ağustesto öldürüldüğü sanılmaktadır. Pekin 16 (A.A.) — İngiliz gazeteci - sinin cesedini bulan oküvvetler, Çin makamâtı tarafından gönderilen kuv- vetlerdir. Bu kuvvetler 14 ağustosda Şahar hükümeti tarafından haydutlarla te- maş etmek üzere gönderilen haberci- nin, haydutlar tarafımdan alıkonma - st üzerine yola çıkarılmıştı. Haydutlar, 8 ağustosta Jonesi baş- ka haydutlara teslim etmişler ve bun- lar da fidyei necatı derhal 800 İngi - Miz lirasından 8000 İngiliz lirasma çi- karmışlardı. İngiliz makamları, bu parayı vermek için tekliflerde bulun - muşlarsa da bir sonuç elde edememiş. ler ve fidyei necat ödenmeden kalmış- Ker tipinde on uçak ile 75 motöf, tır. bildirildiğine göre, Berlin civarı” da Nazi aleyhtarı çok büyük bir bayrak, dikildiği istasyon kapısın* dan itİsiye marifetiyle kaldırı! “ miştır. Bu bayrakta bir şiir yazılı bulur nuyordu. Ve şöyleydi: Alman işçisi! Matemini kes... Gelecek yıl “gün aydın!,, diye * ceğiz. Hitler aleyhtarı şiirler çoğal * maktadır. Bir tanesini Röyter A | iansr Bildiriyor. Şöyledir: “Hayl Hitler,, bugünkü Alman selâmıdır. Fakat ordunun trampetleri ça * lıyor. Bir Kavga olacak ve biz hep bir ağızdan; > Herkes gibi “gün aydm,, diyece- Tayyareci kadın Istanbul - Berlin yolunu 13 saatta almış İngiliz gazetelerinde okundu * ğuna göre, Alman Silezyasıda Glayvitz'den İstanbula ve tekrar geriye uçuş yapan meşhur Alman kadın tayyarecisi bu uçuşu 13 sa atten bira. fazla bir zaman içinde saatte 245 mil üzerinden tarısm- lamıştır. - Me Fransız Finans mutenassısı Tecimerlerimizi dinledi Dün saat on beşte Ticaret Oda - sında on yedi zümreyi temsil eden tüccarların iştirâk ettiği önemli bir toplantı yapılmıştır. Bu toplam tıda Fransız maliye mütehassısla* rından Pikarla maliye müfettişle- rinden Halil Hilmi de hazır bu * lunmuşutr. Tüccarlar, mevcut vergilerin te- cim işleriyle olan ilgisini (alâka » smı) ve maruz kaldıkları güçlük“ leri anlatmışlardır. Muamele vergisinin tatbikatı birçok sanayicileri hüşkül vaziye * te sokmaktadır. Bu vergi için is * fisnalar kabul olunması, büyük müesseselerin vaziyetlerini güç * leştirmektedir. Birçok fabrikalar, muamele vergisi vrmemek için m9 törlerini azaltmışlar, bunları iki * Ye ve üçe bölerek beşer beygirlik fabrikacıklar ve dokuzar amele * | lik imalâthaneler haline getirmif" lerdir, Fransız maliye mütehassısı tüc* carların bütün isteklerini alâka ile dinlemiş ve notlar almıştır. ii Yugoslav tayyareler! Londra, 16 — “Financial Ti* mes,, in haber vezdiğ'ne göre, bi” günlerde Yugoslavya Sü Bakani! ile İngiliz firmaları arasında yâ “ pılmakta olan görüşmeler bazı m“ kavelelerin imzalanması ile s0 * nuçlanacaktır. Bu görüşmeler, mecmuu 200 bin İngiliz Hrası değerinde ve . Hs” satın almak içindir.