19 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

i ; | İ | İ © Hitlerciliği | | b | ; B Alman ekonomisi Yahudi aleyhtarlığından zarar gördü Bunu, ekonomi söylediği sözlerden anlıyoruz Berlin: 19 — CA.A.) — Ekonomi Ba- kanı B. Şaht, Könkisberg panayırının açılışı münasebetiyle bir söylevde bu- lunarakhazı ulusal sosyalistlerin ya- hudilere karşı yaptıkları oİntizamsız aleyhtarlığı ve dini tazyikleri tenkit etmiş ve bunların büyük iş yaratım eserini baltaladığını söylemiştir. B. Şaht dalgalı borçların berkitil - mesi gibi başarılacak daha büyük bir iş kaldığını ve bunun ise ancak tasar- rufün yardımı ile yerine getirilebile - ceğini kaydetmiştir. Bir ingiliz gazetesi Yahudilerin Feci halini anlatıyor Uluslar kurumun- dan yardım istiyor Bu sabahki posta ile gelen “Deyli Herald,, gazetesinde A, L. Easterman Almanyadan çıkan Ya! hudilerin, Almanyada kalan Ya - hudilerin ve dünyada gittikçe ge- nişlediğini gördüğü Yahudi aleyh- tarlığmın bir bilânçosunu yapa - rak onlar için alınması lâzımge - len tedibrleri ezcümle şöyle anla- tıyor: “Bugün yarım milyondan ziya- de Yahudi Lehistanda yoksulluk içinde... Avusturya hudutları için- de 300,000 Yahudi, her sabah Na- zilerin iktidara geçmesi tehlike - sinde, bir korku ile uyanıyor. ristanda, Alman tarzı üzere bir faşizm şedit bir surette baş kaldır- dı ve iktidar dizginlerini elegeçir- mek için fırsat gözlüyor. “Eğer muvaffak olursa, Yahu - diler için bir zulüm doğması şim- diden beklenir, “Sovyet Rusya hariç olmak ü - zere, Avrupada beş milyon Yahu- di var. Bunların büyük bir kısmı, Her gün Hitlercilik âfetiyle Al - manyadaki gibi harap olacakları korkusundan titriyor... “Cenubi Amerikada “Gri Göm- leklire,, yavaş yavaş Alman Nazi- lerini mağrurane taklit nl Macaristanda bir parti artı , Almanyanın bugünkü idaresi - hin temelini teşkil eden “Nasyo- nal Sosyalizmi,, Macarlar da, ken- di ırk esasları üzerine kurarak bir Macar “Nasyonal Sosyalizmi, partisi meydana getirmişlerdir. Bu haber, gayri resmi “Pester Loyd,, isimli gazetede okunmuş- tur. * Bu yeni partiye girecek olanla- yn ecdatları içinde temiz mrktan en aşağı iki Macar bulunması lâ « zumdır. Ana tarafından bu ecda- dn çocukları ari Alman, Slav, Lâ- Ankara belediye bankası “Ankara, 19 (Telefonla) — Be- lediyeler Bankası 5 eylülde fevka- lâde bir toplantı yaparak nizam - namenin bazı maddelerini değiş» tirecektir, İ larca Yahudi mukadderata bira- i kılamaz.,, hudı düşmanlığı silmesi: (Demir muhafız.) sretilmekle beraber sabah aksam lar) Yahudi aleyhtarıdır. Bulga -| din dersleri verilir. Ayrıca İbra. bakanı Şaht'ın Yahudi kurbanlar arıyorlar... “Yahudilik âlemi bu işin artık münferiden ulusları (milletleri) ilgileyen (alâkadar eden) bir iş olmadığı kanatma vardı, Milyon- “Eğer insan adaleti henüz öl - mediyse, bunlar için yalnız bir u-| mut vardır: Z&ıcire vurulmuş Ya- hudiler meselesini Uluslar Kuru - mu er geç ele alacaktır! diyorlar. Habeşler Cenevrede kürsü bulur- sa, İrak Asurileri Uluslar Kuru - munun kanadı altına alınırsa, mil yonlarca Yahudinin de bu dünya divanında derdi dinlenmelidir.,, Türkiyede ya- . ee voktur Ankara, 19 (Telefonla) — Ek- set telgraf ajansı Türkiyede bulu- nan Yahudilerin tazyik gördükle. rini ve başka memleketlere git) mek istediklerini yazmıştı. Ankara Musevi mektebi direk- törü ve Musevi cemaati reisi Ha- rasaras Danyal ulusa bir mektup yazarak demiştir ki: Başka şeyler şöyle dursun, ço- cuklara memleketimizde resmi dili, Türk tarih, coğrafyası öğ- nice ve Fransızca öğretilmekte dir. Ibadethanelerimiz açık ve ser besttir. Ticaretimizin yolunda ol. duğunu herkes bilir. Türk Yahu- dileri uzun zamandanberi Türkler. den sayısız iyilikler görmüşlerdir. Hiç bir memlekette görmediğimiz bu iyiliklerden dolayı en küçüğü- müzden en büyüğümüze kadar minnet duyguları duyarız. Türkiyede yaşıyan Yahudile - rin Türk hükümetinden memnun olmadığını Avrupaya göstermek için uydurulan yalan haberleri bü. tün varlığımızla yalanlarız. taklit eden kuruldu fin ırklarından olabilir, Fakat asla Yahudi olamazlar. Yeni parti üyeleri, ancak halis ari tecimerlerden (tüccardan) a - lış veriş edeceklerine and içecek» | lerdir, Diğer taraftan Macar Başbaka- ni, Hababurg Prensi Otto ile gö - rüşen kralcılık şefleriyle temas etmiştir. Kralcılık şefleri, bu görüşme - den sonra Macaristanda siyasal iç havanın düzeleceği yolunda sözler söylemişlerdir. Japon donanması manevra yapıyor 70 hap w dei mürekkep Japon donanması, bugün meçhul bir semte gitmiştir. Bir yayıntıya göre, donanm» büyük manevralar yapacak, Ja - pon İmparatoru da donanmayı gözden geçirecektir. | aslını anlamak üzere bir. HABER — Akşam Postası Yunanistanda | — Finans bakanı Kralla görüşecek Londraya gitmek üzere yola çı- | kan Finans Bakanı Pesmazoğlu Selânikten geçerken gazetecilere Londrada Kral Jorjla konuşaca - ğını söylemiştir. Yeni bir çarpışma Atina, 19 (Özel) — İhtilâli müteakip kurşuna dizilen General Kimisis'in ruhi istirahatı için, dün Amarusi'de bir âyin yapılmıştır. Bu münasebetle kralcılarla cum -| huriyetçiler arasında bir çarpış - ma olmuş, üç cumhuriyetçi yara - lanmıştır, Hükümet, mreasim esnasında nutuk söyliyen bir yüzbaşıyı Lev- kif etmiştir. Atina, 19 (Özel) — Muhalifle- rin kraliyet için yapılacak gene - loya (reyiâmme) girmiyeceğine dair bir haber dolaşmaktadır. Atina, 19 (Özel) — Patrasta yapılacak bir cumhuriyetçi mitin- gi hükümet tarafından menedil - miştir, Tayyare generallerinden Repas tayyare kışlalarma kralın resmi »- nin asılması için emir vermiştir. Sovyet - Japon uzlaşmasına doğru.. Sovyet Rusya ile Japonya ara - sında imzalanan yeni bir muka - vele mucibince, Sovyet - Mançu hudut ihtilâflarınm önünü almak üzere daimi bir mubtelit komüs - yon kurulacaktır. —— Traryada Korkunç bir kara canavarı Geçenlerde Skoçyada Loch Ness'da görülen “canavara, pek benziyen, fa- kat duha korkunç bir biçimi olan bir yeni canavarın İtalyan alplarmda Monnerozada görüldüğü Mançester Gardiyan gazetesinde okunmaktadır. Bu canavar, o civardaki köylüleri son derece korkutmaktadır. Dört gün içinde, on kişi, bu canava- rı gördüğünü iddia etmiş ve bir tane- si bundan o kadar korkmuştur ki iki gün hasta yatmıştır. Gördüğünü söylediği hayvanı şu su- retle tarif etmektedir: “ Önümde bir şeyin OKımıldadığını hissettim. Önce bir inek sandım. Fa - kat yaklaştığı zaman korkum artiz Bu, toprak üzerinden kayarak ilerle- mekte olan sarı yeşil renkli, üç metre- yi aşacak kadar boyda bir köpek ka - lınlığında kocaman bir yılandı, bir ca. navardı.,, Köylüler, bu hayvanım o civarda dört sene yaşadığını söylemektedirler. Eskiden de bir çok kimseler bu hay. vanı görmüşlerdi. Fakat son Zaman - larda bir aralık kaybolmuştu. Canavar rivayeti o kadar yayılmış ve herkesi o derece üirkütmeğe başla- mıştır ki, hükümet makamları bunu araştırma teşkilâtı yapmış vaka yerine gönder - miştir. —— .. Hititlere ait heykeller bulundu Maraş, 18 — Bir evde yapılan araştırma sonunda Hititlere ait üç heykel bulunmuştur. Bu heykelle- rin setler kıyısmda hükümete ait bir toprakta taş çıkarılırken bulun duğu anlaşılmıştır, Çalınmış olan dördüncü bir hey kel de bulunarak yerine getiril - miştir. Kültür Bakanlığı Antepte eski eserlere ait araştırma yapıl - masını kararlaştırmıştır. Kazı sonunda değerli birçok e serler bulunacağı umulmaktadır. G3 KK maf resim taşan sularm ve yıktığı köprülerden birini İtalyanın şir linde bir gölün sw larını tutan bendin çatlaması üzerin! bir şehir harap ola” rak 500 kişinin öl düğünü ve bir mik yon sterlinlik zarar olduğunu dün ya” mıştık. Yukardaki gösteriyor. Onun altında İtalya Kralını, felâket yerine gelirken görüyorsunuz. Iki Italyan mektep gemisi limanımızda Italyan zabitleri arasında 14 iranlı-zabit namzedi var Amiral Ralladininin kumanda - 8ı altında bulunan Amerigo Ves- pucci ve Kristofore Colombo adi;! iki İtalyan mektep gemisi bu sa - bah saat dokuz buçukta limanı - mıza gelmişler ve Dolmabahçe a- şıklarmda demirlemişlerdir. Ge - miler şebri selâmlamışlar ve ken- dilerine Selimiyeden top atımı ile mukabele edilmiştir. Kristoforo Colombo mektep ge misinde bu yıl Livorno Deniz A - kademisini bitiren 14 İranlı zabit namzedi vardır. 1926 yılmda İranla imzaladığı mukavele mucibince İtalya İran deniz kadroların tanzimi ile | .! İ burgaları demirdendir. Üç direk ran harp gemilerinin yapılmasın: deruhte ettiği için her yıl İrandan İtalyaya talebe gönderilmekte - dir. Amiral Ralladini saat on bu * çukta gömiden motörle Dolma » bahçe rıhtımına çıkmış, | İtalyap Sefareti ataşemilitei ile birlikte © tomobile binerci viA> 4. selmis Vali Muhittin Üstündağı ziyaret etmiştir. Amiral kolordu kuman * danını da ziyaret ettikten scnrs saat on bir buçukta gemisine dör' müşür. İran ve İtalyan deniz za” bit namzetleri İstanbulda bir haf” ta kadar kalarak Türk denizcile- riyle tanışacaklardır. Bu arad3 Heybeli deniz mektebini de gö - receklerdir. Biri 1929, diğeri 1931 yılında yapılan bu gemiler 18 inci asırda” ki Fregatlar sistemindedir. Ka - li ve yelkenli olan mektep gemi * lerinde yedek olarak 2000 beygi" kuvvetinde birer kuvvetli motöf de bulunmaktadır. Istanbul Valiliğinden: Son günlerde küçük çocukların Tramvaya asıldıkları ve otomobil- lerin önüne geçerek taşladıkları ve bazı yerlerde Tren yollarına taş ve çivi gibi şeyler koydukları ve tren- lerin camlarına taş attıkları görül- mektedir. Bu yüzden bir çok kaza- lar vukua gelmektedir. Bu çirkin vaziyetler bilhassa Beyazıt, Lâleli, Aksaray, Topkapı arasında çok görülmekteeir. Bu halin önüne ge- çilmesi için polisçe tedbir alınmıştır. Bundan sonra yakalanacak çocuk- ların velileri yapılacaktır. hakkında muamele