26 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Italyan - Habeş harbı HABER — Akşam Postamı Askerlik muharririmizin görüşleri ve son haberler Aduva cephesi Bu nuntakada ciddi temasların 23 ilkteşrinde yani iki gün sonra başlıya. cağı teeyyüt etmektedir. e Faşistlerin Roma üzerine yürüyüş yıl dönümleri olan bugünde Makala önlerinde.kan - N bir savaşım başlaması beklenmekte dir, Bu savaş neticesinde İtalyanlar Makalayı zâptederek Tigre mıntaka.| sını ele geçirmesi beklenebilir. Çünkü asıl Habeş ordusu Makalanın daha cenup mıntakasımdaki dağlarda bekle mektedir. Buna rağmen © İtalyanlar kuvvetli bir Habeş müdafaasiyle kar * şılaşaeklardır. İtalyan tayyareleri daha şimdiden keşif uçuşları yapmakla ve halka be. yannameler atmaktadır. Ayni zaman - da yirmişer kişilik yerli İtalyan asker lerinden mürekkep kollar Tigre mın. takasında dolaşmakta ve halkı İtal - yanlar tarafına geçmeğe teşvik etmek tedirler. İtalyanlara dehalet eden Ras Guksa da müracaat ederek İtal . yan bayrağını kendi yurdu olan Maka Jaya ilk olarak dikmek omüsaadesini istemiştir. Somali cephesi Ialyan kaynaklarından gelen ha -| berler İtalyan askerlerinin bu cephe * de İlerlemekte olduklarını bildirmek - tedir. Bu cephede İtalyan tayyareleri faaliyetlerini bir kat daha arttırmış * lardır. Bu arada Gabradarreiyi bom - bardıman eden tayyareler buraya 200 bomba atmışlar, ve 7 Habeş askerini yaralamağa muvaffak olmuşlardır. Adisababadan gelen bir (o telgrafa nazaran İtalyan tayyareleri © Gorelmi: molditkde.bombalamışlardır. Bu tel fa inanmak lâzımgelirşe Habeşle r omali cephesinde çok ehemmiyet. li olan bu şehri İtalyanlardan geri al d'klarmı katl etmek İcap etmektedir. Cephe gerisi haberleri Wehip Paşa azledilmiş B$ükselden bildirildiğine göre impa! röator cenup cephesinde Habeş kuman | danlarişle arasında ihtilâf çıkan Va- hap paşayı azletmiştir. İtalyan sefiri Cibutiye hareket ediyor Rbma 25 — Adisababadaki Italyan elçisi Kont Vinçi yarın Cibatiye ha - reket edecektir. Elçi oradan Italyaya dönecektir. Muvazenesiz ve Karısını Küçük bir yumuşaklık imparatora tahtını Kaybettirir Londra 25 (A.A.) — Habeş memuru Röyter ajansına beya natta bulunarak, İtalyanlar en küçük bir Habeş toprağını işgal ettiği müd - detçe barışın mümkün söylemiştir. Imparator Tigre mıntaka smı İtalyanlara bırakmıya muvafakat ederse, kendisine tazminat verilse ve yahut bir liman terkedilse dahi, tah - tımr derhal kaybedecektir. Bir şehir hastane halini aldı Londra 25 (Özel) — Röyter ajansı» na göre Masavva şehri büyük bir hasta ne halini almıştır. Şehir binlerce hasta askerle dolmuştur. Ayni ajansa göre, İtalyan askerleri yiyecekten yana çok | sıkıntı çekmektedirler, Birçok yerler :l de asker günlerini bir bardak kahve ve 3 — 4 parça şekerle geçirmektedir. italyan ordusunun hizmetinde neler var? İtalyanların şimal ordusunun geri hizmetlerinde 5000 otokar, 40,000 katır, 20,090 deve, 10.000 eşek kullanılmak - tadır, Eylâl ayında Eritre limanları na 40,000 adam ve 65,000 ton malzeme ihraç edilmiştir. Yüksek platoya 2000 otokar, 20,000 hayvan, 10000 işçi, 60,000 asker, 60,000 muhtelif malzeme ve 10000 ton topçu malzemesi sevkedi! miştir. Eritrede silâh ve toplarm ta miri için bir atölye ve fişek yapmak İ- çin bir fabrika ile soğuk et depoları ve büz imalâthanesi kurulmuştur. Anadolu Ajansınin verdiği Son haberler Ras Kamm kiniyalamı Mer terterityarr Adisababa;..26 —. .Buradaki şayialara onazaran Ras Kasanın son zamanda Tigre eyaletine ge- len kuvvetleri İtalyanın Aduadan ileri geçmesine mani olmaktafır. Bir Habeş taarauzu keşledildi | Asmara, 26 — İtalyan Stefani ajansı bildiriyor: Bir İtalyan tay- yare filosu Musaali dağında bir Habeş taarruzu keşfetmiştir. Bu civarda toplanan mühim (Hakeş kuvvetleri Adisababadan gele- cek iki Habeş tayyaresini o bekle- mekte ve bunların getireceği tali- İ mata göre hareket etmeğe amade bulunmakta idi. Habeş tayyarc- leri de, ilk defa olarak bu taarruza iştirak edecekmiş. , akılsız bir koca bıçakla vurup öldürdü SONRA OTURUP E4tiki gün Yeşildirekte çok feci hir cinayet olmuş, bir nakkaş karısını beş yerinden bıçakla yaralıyarak öl * dürmüştür.: Kadırgada Güngörmez sokağında 20 numaralı evin bir tarafında Hatice ile kodisı Mehmet diğer tarafında de E. mine ve kocası Salâhaddin oturmak - tadır. Mehmetle Hatice kavga ederlermiş. Dört gün evvel Mehmet Haticeye br çakla hücum edip dövünce kadın kar - deşinin yanına kaçmıştır. Mehmet e - ve gelip de karısını bulamayınca fe - na hâlde kızmış, gece sabaha kadar u. yumamış: — Ben seni elbette elime geçirece- gim demiştir. Ertesi günü Mehmet Emine ile ko - cası Salâhaddini takip etmiş, karısı Haticenin bunlarla birlikte Çakmak .; POLİS BEKLEDİ olmıyacağını | çılarda Çorlu medresesinde işe gitti - ğini öğrenmiştir. Mehmet burada ka * rtsını bulunca kolundan tutup kendi - sinin çalıştığı Sünbüllü hana getirmiş tir. Kadın, kocası tarafından götürü - lürken Emineye: — Aman kardeşime haber (verin. Bu adam beni vuracak! demiştir. Mehmet karısmı dövmeye başlayın” ca araya dükkân sahibi Karnik girmiş, gözü kızan Mehmet: — Usta, senin ekmeğini yedim. A -. raya girme! demiştir. Bu sırada Mehmet eline (geçirdiği ekmek bıçağı ile karısının Üzerine a « tılmış, beş yerine saplamığtır. Bun * dan sonra Mehmet bir köşeye otur. muş, polisi beklemiştir. Yaralı süre kaldırıldığı hastanede ölmüştür. Ka til yakalanmıştır. | Yüksek bir | bie & Kapağı açan adam “urlnunnpp uzpuşsaşazD0 2)pDUJ yua “punpun;g Buyuaj,, Zecri tedbirlerin tatbikinden ne çıkacak ? Harp için 25 türlü madde italyada bunların yalnız 4 tanesi var ise de.. Bir taraftan İtalya ile İngiltere Fransanm tavassutu sayesinde bi- ribirlerine daha nâzikâne hitab etmeğe başladıkları sırada, Ulus- lar kurumunun İtalya aleyhinde zeori tedbirler alınmasını karar Metan Kağan ila e gren emanete dır. Bu ayın 31 inden itibaren U- laslar kurumu yasasmın 16ncı maddesi mucibince 53 devlet İtal- yaya silâh ve cephane satmamağa başlıyacaklardır. Bundan sonra İtalyaya ham maddeler gönderil- miyecek ve daha sonra da krediler kesilecektir. Bu zecri tedbirlerin tatbiki geri bırakılmadığı takirde yakın bir itikbalde italya diğer devletlerle alâkasımı kesmek mecburiyetinde kalacak demekt'r. Bu takdirde ne olacak? İşte bütün dünyayı alâkadar e- den bir sual. Avrupanın bir çok tanınmış ve ekonomi maliye mü - tehassısları daha şimdiden uzun makaleler yazarak bu finansal ve ekonomik ablukaya İtalyanın nasıl karşı koyacağını münakaşa etmek tedirler, Bütün ekonomi mütehesısları - nın birleştikleri nokta zecri ted » birlerin bilhassa ikinci kısmının yani ham madde gönderilmeme- sinin İtalyaya çok tesir edeceğin- de müttefiktirler. Tanınmış İngiliz ekonomi mü tehassıslarından profesör Thomas Hollano neşrettiği bir bültende di- yor ki: “Bir sanayi bükümietine harp edebilmesi için 25 nevi ham mad- de lâzımdır. İngiltere bu nevi ham maddeden 19 una, İtalya ise an - cak 4 üne maliktir.,, İtalya hükümetinin hariçten satın almağa rnuhtaç olup ithal ettiği! ham maddelerin cins ve nisbetleri şudur: Buğday 9w 25, et 9415, pamuk Se 99, yapağı Je 80, kömür 97 95 li yağlar $p 99, madeni eşya <w 35, bakır ©ç 99, petrol 44 100) Eğer bu malla İtalyaya id tılmıyacak olursa İtalya fevkalâde müşkül bir vaziyete düşecektir. İ gümrüklere İ doğrudan doğruya gerek transit su; lâzım Nitekim bunu İtalyanlar da itiraf etmekte ve şimdiden buna karşı ne gibi tedbirler alınabileceğini düşünmektedirler. Yine tanınmış İtalyan ekonomi cilerinden Francesko Mauro son kımıva içinde" “Oryanrazazrume ar - dustriale gazetesinde çok dikkate | değer bir makale neşretmiştir. Bu makalesinde, cezri tedbirler tatbik edilse bile İtalyanın müş - kül vaziyette kalmıyacağını ileri sürmektedir. İddia ettiğine göre İtalya böyle bir vaziyette kalırsa şimdi yüzde ellisini İngiltereden aldığı kömürü Avusturya yolile ıvadan ale dan başka bir çok ihtiyaçlarını A vusturya, Macaristan ve Arnavut- luktan temin edebilecektir, Geri- 26 İLKTESRİN 1835 Japonlar Habeş fırsatını kaçırmıyor: Çini benimseyorlar! Londra, 26 — Japon kabinesi- nin şimali Çindeki istiklâl kareke- tine büyük bir ehemmiyet vermesi İngilterede Japonyanın bu mınta- kada tekrar süel (askeri) harekâ- ta başlıyacağı korkusunu uyandır- mıştır, Bu istiklâl hareketinin Japonya tarafından müzaheret gördüğü ve Japonları bu mıntakada hem eko- nomik (iktisat), hemde sevkül- ceyşi alâkalarıolduğu aşikârdır. Bu hareket muvaffak olduğu- takdirde, Nankin merkezi hükü- metinin ehemmiyeti azalacak, ve Çin ikiye ayrılmış olacaktır, Tabiatiyle yukarı Çin, Japon- yanın, Mançukuo gibi, bir man- dası olmak vaziyetine düşecektir. Sovyetlerle çarpışmayı bile ,göze almışlar Londra, 26 — Japonyanın şi- mali Çindeki harekâtı sadece beş Çin eyaletine münhasır kalmayıp ayni zamanda içeri Mogolistana şamil olmaktadır. Japonlar şimdiden bu civarda sulhpehverane bir nüfuz siyaseti kullanmaktadırlar, Sıhhi merkez- ler ve telsiz telefon istasyonları te. sis etmektedirler. Japonlarm Kal gana doğru nüfuz etme siyesetini takip etmeleri Ruslarla bir çarpış- mayı göze aldıklarma © işarettir. Çünkü Kalgan bir Rus — Japon harbi vukuunda sevkülceyş nokta. larının o en ehemmiyetlilerinden biridir. Rusların burasını elden kaçırmamak için büyük gayretler sarfedecekleri o şüphesizdir. Bu Ke iehİReli Bir surette aritcabiles! ceği meydandadır. İngiltere kabinesi uzak şarkta- ki tekâmülü büyük (bir dikkatle takip etmeğe karar vermiştir. Malümdur ki İngilizler uluslar kurumu paktını her an müdafaa etmeyi göze aldırdıklarını bildir- mişlerdi. Rusyanın kurum azası olması hasebiyle bir Rus — Japon hareketinin İngiltereyi de alâka» dar edeceği şüphesizdir. Lâyık Türk ye bir petrol kalmaktadır ki bunu biiviyarijaır birliği da kaçakçılık suretile İngiltere ve Amerikadan alabilecektir. Şu halde İtalyaya tatbik edile cek ekonomik tedbirler hiç bir ne-| tice vermiyecek, İtalya muhtaç olduğu maddeleri kısmen kaçak - çılıkla da olsa yine alabilecektir. Zecri tedbirlerin vereceği yegâne netice İtalya ile ekonomik müna- sebette bulunan bir çok devletle-| rin zarar görmeleridir. Italya ile ticaretimiz Türk — İtalyan ticaret anlaşma. sı ve klerinğ mukavelesi bu ayın on dokuzunda bitmiştir. Bu anlaşmaj gelecek aym yirmisine kadar uzatil) mış ve keyfiyet dün gümrüklere bil$ dirilmiştir . Bundan yalnız Uluslari sosyetesinin bir numaralı zecri ted birler meyanında (bulunan veni müstesnadır. Bir numaralı karara; | hükümetimizin de iştirak ettiği dün; bildirilmiş, ogerek ; i z i retiyle silâh ihraç edilmiyeceği teb. Akdenizdeki Ingiliz donanması Akdenizleti Tagiliz deniz şu yolda tesbit e9iliyor. Cebelüttarıkta iki büyük harp kru. kuvveti Atatürke telgrafı Dünyalara bedel olan kutsal şah - sınıza karşı yağmçı iğrençle işiterek hainleri sertlikle ilemiyen, saçların - dan tırnaklarına kadar sinirlenmiyen Türk yoktur. Sana karşı kem bakan gözler, söy . liyen diller, uzanan eller, kötü güdü taşıyanlar yok olsun. Tanrıdan dileğimiz, yüksek göl - genizin üzerimizden eksik olmaması» dır. Sonsuz sevgi ve saygılarımızı yüksek katmıza sunarken, candan bağ rışırız, varol varlığımızın biricik yara. tıcısı Ulu Önder KAMAL ATATTRK vazörü, 6 zırhlı kruvazör, on muhrip, bir çok mayn, nal tamirhâne, hastane gemileri ve küçük torpidolar bulunmaktadır. Maltada, bir kaç müstakil muhrip filosundan başka, denizaltında köpek balığı sürüsü gibi taht Ri lasmaktadır. Mısır sularına gelince nalı ağzında beş dreinot, iki tayyare gemisi, beş son sistem (kruvazör ve 20 büyük muhrip vardır. Denizaltı ge. milerinin sayısı belli değildir, Fil sularında İse Hayfa limanı önünde üç büyük kruvazör, on mührip ve on dört denizaltı gemisi bulunmak tadır. Kızıldenizde Aden — Sudan liman. ve Akabede Hint donanmasına men - sup üç büyük kruvazörle bir çok müs temleke torpidolarr, denizaltı gemileri, monitörler ve avizörler vardın .eyş ka *