26 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Habeşt harbının siyasal yüzü Mausolini Habeşlerden ziyade sulhe meylediyor Fransız gâzetelerinden Övr'de o - kumduğuna göre, Habeş — İtalyan harbine birson vermek hususunda Müsolininin bazı kolaylıklar gösterece ği tahmin ediliyor. 1) Musolini İngiltereden o gelecek cevaba intizaren muhasematı durdu racaktır. 2) Afrikaya yeni kuvvetler gönder! miyecektir. Söylendiğine göre İtalya oHararın bir kısmında, Tigre ve Ogadende bir nevi imtiyaz İstiyecektir. Bu mıntaka larm kanuni hâkimiyeti Habeş impa - ratorunun elinde bulunacaktır. Asıl Habeşistan, Uluslar Kurumu beşler komitesi tarafından tasarlanan arsrulusal bir yardımdan istifade e .| decektir, Bunlardan, Musolininin Habeş mu- hasematmı daha çok uzatmağa karar verdiğini gösteriyorsa da, zamanla İ - talyan kuvvetini mağlüp edebilecekle- rini uman Habeşlerin kuvvetli itiraz . larda bulunmaları muhtemel görülü - yor, Malyanın sulhe yanaşması gitükçe tebarüz ediyor Romadan Havas ajansının bildir - diğine göre, “İtalya hükümeti, İngilte. Te ve Fransa ile doğrudan doğruya görüşmeler yapmağa taraftar olmakla beraber, Cenevre çerçevesi içinde ya - pılacak bir uzlaşmaya da muhalif bu lunmamaktadır.,, Italya, Trablusda bulunan “Metar To,, fırkasını geri çekmektedir. Bu fır Yeni 25 kuruşluklaı Piysaya çıktı Yeni güm'iş 25 kuruşluklar dih' piyasaya çıKarilmiştır. Düm darpmne direktö-lüğünce Cumhu- riyet Merkez Bankasma 35 bin li ralık gümüş 25 kuruşluklardan verilmiştir. - Bundan başka Anka- raya da 20 bin firalık daha 25 kır ruşluk gönderilıniştir. Eski yirmi beş kuruşlukların! piyasadan toplarması için mali “| yeden henüz biç bir emir gelme - miğtir. Ancak hunkalara giricek eski 25 kuruşluklar bir daha te - davüle çıkarılmıyacaktır. rig. Doğu vilâyetle-. kanın bir kısmını yüklemek üzere San. nla vapuru Napoliden Trâblusa hare- ket etmiştir. Bir gemi gıtti öbürü geliyor Iskenderiyeden gelen (haberlerde, “Rozol Uşin,, adlı İngiliz harp gemi * sinin İngiltereye hareket ettiğini bil .! diriyor. Ayni smıfa mensup olan “Ramillis,, gemisi, gidenin yerine geç- mek üzere gelecek ayın on birinde İn. giltereden İskenderiye limanına gele- cektir, İngiliz deniz bakanlığından öğrenil diğine göre, “Rezoluşm,, gemisi, Ak deniz sularmda hizmet devresini bitir. miştir. Zecri tedbirler ceza değildir İngiliz Lortlar o kamerasında Lort Sesil, İtalyanm şartlarını tesbit et - mesi zamanı geldiğinden behsederken demiştir ki: “Zeeri ekonomik tedbirler, bir ceza tedbiri olarak sayılmamalı, yalnız fe nalığın önüne geçmek için alınmalıdır. Daha ziyade tahaffuzi tedbirlerden bahsetmek gerektir. Uluslar Kurumu otoritesini göstermezse 114 deki du .| rum hasıl olacaktır. Bunun için hü- kümet, sonuna kadar siyasasma de - vam edecek ve enerjisini gösterecektir. Hükümet o Zaman, bütün ulusun mü.' zaheretini bulacaktır.,, | Hbeş — İtalyan o ihtilâfı üzerinde İngiliz hükümetinin kesin o siyasasını bildirecek olan “bir beyaz kitap, kale! me alınmakta olduğu ve yakında çi - kartlacağı haber alınmaktadır. Tarikatçılar mahküm oldu Ankara, 25 — Ağır ceza hak larm suçları sabıt görüldüğünden Şeyh Ahmet dör! buçuk ay, Şeri” fe, İsmail, Fatma, Penbe, Kadri | ye, Ayşe, İsma'in anası Fatma, İsmailin karıları Müzeyyen va Na. ile, Seyit üçer ay hapse, ihtiyar- Irklarından dolayı Hadiye bir a ya, Seyidin kar.sı Emine iki aya mahküm edilmişlerdir. Diğer on dön kişinin suçları sabit görülmediğinden beraat et: mişlerdir. rinin gümrükleri Güüüriyek bayramı! Isiah olunacak Doğu illerinin gümrük teşkilâtı da yapılacak is.âhatı mahallinde tespit etmek üzere bir ay kadar evvel doğu vilâyetlerine gitmiş o lah gümrük ve inhisarlar müste- şarı Adil Okuldss şehrimize Jön- müş ve Ankaraya gitmiştir. Trabzon ve Kars gümrük teş- kilâtmda esaslı ıslâhat yapılacak, doğu gümrük teşkilâtı (batıdan gönderilecek memurlarla takviye Edilecektir. Atatürk köprüsü Ihale edildi Atatürk köprüsünün yapısı dün be lediye encümeni tarafmdan Hügo Her man grupuma 1,585, 665 liraya ihale e. dilmöştir. © Halkevinde müsamereler Cumhuriyet Gençler mahfilinden: Cumhuriyet bayarmını kutlulamak üzere omahfilimizde 28 pazartesi, 29) salı, çarşamba, akşamları saat 21 de üç müsamere verilecektir. Bu temsil - Ter parasızdır. Herkes gelebilir. Kapı * lar sant 20,45 de kapanacatkır. müoasebetile toplantılar Beyoğlu Halkevinden: Cumburiyet bayramımızı kut- lulamak için aşağıdaki tarih ve yerlerde toplantılar düzenlenmiş tir. Toplantıya gelmek istiyen yurtdaşların çağırı kartlarını al- mak üzere her gün evimiz direk- törlüğüne başvurmaları.. 1 — 28/10/935 pazartesi saat 17 de Şehir tiyat-osunda İstanbul üniversitesi hukuku esasiye profe sörü doktor Ali Fuat tarafından söylev. İstanbul Konservatuvarı tarafından konser. Beyoğlu Hal kevi koro heyeti tarafından koro lar ve solelar. 2 — 29/10/9385 salı günü saat 16,30 da evimiz salonlarında $e hir meclisi üyelerinden Selâmi İz- zet Kayacan tarafından söylev. Bundan sonra konser ve gösterir. 3 — 30/10/9935 çarşamba günü saat 20,30 da evimiz salonlarında jimnastik şenlikleri. Konserlerimiz radyo vasıtasiy- le neşredilecektir. HABER — Akşam Postam ingilizler Alman eski muhariplerini davet ettiler Fakat Yahudi ingilizler protesto | ediyor İngiliz ordusunda bulunmuş Yahudi eski muharipler Alman es. ki muhariplerinin İngiltereye da» vet edilmesini protesto etmişler. dir. İngiliz eski muharipler alayı Svensi şubesi, mütareke günü i - çin üç milyondan fazla Alman es ki muhariplerinden bir mümessil heyeti İngiltereye çağırmışlardı. Gelecek olaa Berlinli General Müller ve Baron von Maltzahn mütareke günü şenliklerine iştirak edeceklerdir. Alman zabitleri yapılacak ge- çit resmine girecek, ayni zaman- da harp esnasında İngilterede öl müş olan Alman esirlerinin me- zarlarıma çelenk koyacaklardır. İngiliz muharipleri Svensi şu- besi sekreterine Baron Maltzahn' in gönderdiği mektupta deniliyor ki: “İngiltereyi ziyaretimize iki millet arasındaki karşılıklı aalaş- madan doğan bir barış sembölü gözüyle bakıyoruz.,, 5 milyonluk bir bütçe zaruret olmuştur vk ül (1m ei 7 muş bulunması nasıl sevinilecek bir hâ dize ise bunu muhafaza etmek, daha doğrusu ecel kaza dediğimiz ölümleri a zallarak, sağlığa önem vererek doğu - mut fazlalaştırarak bugün elde etti - ğimiz rakam üzerine daha bir çok mil yonlar gelebilmek de o kadar lâzım « dır. Türk ulusu yarım günlük, bir gün- lük bir evde kapanışla elde ettiği bu neticeden sevinelidir. Bunun beş sene İ de hükümetten tekrarını istiyecektir. Sağlık işlerimiz oarlık,en aşağı beş milyon liralık fevkalâde bir bütçeyi seve seve onalzlanacak bir zaruret ol- muştur, ZAMAN — “Sayıldık,, bşyazısında Aldığımız neticeden memnunuz, iki milyon arlmışız hele bu çok iyi. Fakat bununla kalmamalı bir maddi ve ma - nevi sağlık seferberliği Manevi seferberliği hocalar yapacak, maddi seferberliğe gelince bu da hü - kümet tarafından idare edildiği tak - dirde az zamanda çok hayırlı netice - lere varacoğımız muhakkaktır., ki bu tâzımdir. Yeni tâyinler Ankara, 25 — İstanbul eski is- tnaf mahkemesi başkanı Mehmet Cevat temyiz azalığı Hendek kaymakamı Emin Seyhan vali mu- avinliğine, İstanbul maiyet me - murlarından Sadettin Hendek kay makamlığına, Bursa maiyet me- murlarmdan Hikmet Elbistan kay | makamlığına, eski mülkiye müfet- | #öşlerinden Ali Said müfettişliğe tayin edilmişlerdir. e my Bir mühimmat deposunda patlayış Şankhay, 26 (A.A.) — Bugün buraya gelen haberlere göre, Lan- şen mühimmat deposu patlamış ikinci smıf yapmalıyız.! ve yüzlerce asker ve sivil ölmüş- tür. Birkaç yüz ev de yanmıştır. | 4 İLKTEŞRİN — 1995 Yunanistan ve Habeş — Voelkischer Beobachter — den: “Habeşistana dair meselelerle nan birkaç devlet zümresine Yu- nanistan da dahildir. Yunanistan, | coğrafi mevkii itibariyle cenubi İtalya ile Süveyş kanalı arasındaki yolun üzerinde ( bulunduğundan tehlikeye çok maruzdur. Diğer ta- raftan krallığın jadesi meselesi de dahili politikayı nazikleştirmiştir. Bundan başka Yunanistan, Ar- navutluğun cenubunda, Rodosta, on iki ada civarında ve Kıbrısta siyasal mücadele yapmak zarure tindedir. z Yunanistan Habeş meselesi, yahüt başka bir mesele dolayısiy- le ihtilâfa karışmak mecburiyetin. de kalırsa, müttefik kudret ve ka* biliyetini muhafaza için aşağıda- ki meseleleri halledebilmelidir: 1) Garp tarafından gelecek cep he hücumuna karşı müdafaa, 2) Çevrilmek tehlikesini hücum vasıtasiyle bertaraf etmek. Her iki vazifenin yapılması, mahdut olan Yunan deniz kuvvet- lerine uygun olmalıdır. Cephe müdafaası için mümkün mertebe garptan başlamak ve mu ayyen noktalarda israrla müdafa» alara girişmemek şarttır. Yeni orman kanunnu lâyıhası Kamutaya verildi sönünneni il nun Tayihası K Kamutaya verildi. “Bu kanun tatbik mevkiine girdikten En aşağı beş hektar genişliğin- yılmıyacaktır. En aşağı beş hektr genişliğin de ve toplu bir parça halinde her çeşit yabani ağaçlarla örtülü yer- ler, koruluk ve fundalıklar, sazlık» lar orman mefhumu içine girecek- tir. Parklar, bahçeler orman dışm» da olan fidanlıklar ormandan sa- yılmıycktır. Evkaf ormanlarile dahilindeki meraların da devlet malı olduğu kaydedilmektedir. Devlet ormanları içindeki yol - larla akar sular ormana aittir. Bu kanun lâyihasile devlet ve eşhas ormanlarına ait ihtilâfları hel ve tasfiye etmek üzere komisyonlar İ kurulacaktır. Ormanların venlrınlayı dört kilometreye kadar olan uzaklık - taki mahallere yeniden ev, fabri - ka, tesisat kurmak, ziraat bakan- lığınm müsaadesile olacaktır. Ka- nunun tasdikile birlikte devlet or- manlarımdan her nevi bedava in- tifa da kaldırılmış olacaktır. Kanun, devlet ormanlarının iş- letilmesini orman işleri umum re - isliğine vermektedir. İhdas oluna- cak bu reisliğin bir idare meclisi de olacaktır. 12 bölüğü olacak olan orman reisliği yurd ormanlarını koru - mak, işletmek işlerile ağaç koru - ma, propaganda işlerini idare ede- cektir. Kamutayda Ankara, 25 — Bugün Fikretin başkanlığında yapılan Kamutay | toplantısında Tarım Bakanı Mub- lis, orman yangınlarına ne gibi ted birler alındığı hakkında Berc Tür. kerin sorusuna cevap verdi. Tarım Bakanı, memleketimiz - harbı Geriden gelecek hücuma bü » | tün kuvvetler ve hattâ diğer cep «| heden alınacak kuvvetler tahsis e* dilmelidir. İki cephe arasında dahili hat “ lardan yani Korent (o kanalından hava yollarından, demiryollarm - dan mükemmel surette istifade e - debilmek hayati ehemmiyeti haiz olamaz.,, Yunanistanda Cümhuriyetçiler Girit Adasında harekete geçmişler Atinadan gelen haberlere gö re, Giritte krallık aleyhine büyük bir hareket başgöstermiştir. Paris gazeteleri, Atinada cüm huriyetçi elli zabitin tevkif edildi" ğini yazıyor. Diğer taraftan şüp- heli kırk kişi tevkif edilmiştir. Yes ni cümhuriyetçi partisi şefi de bunların arasındadır. Atina ajansı, Giritte karışık” lık çıktığı hakkındaki havadisi tekzip etmektedir. Fakat Londradan alman bir a“ jans havadisinde deniyor ki: “Atinanım bütün tekziplerine rağmen, Giritte kıyamm başladığ: şayiaları kuvvetlidir.,, Sovyet doktorlarının Türkiyeyi ziyaret intibaları ererken SİŞNİNRE: vaya dönen Sovyet heyeti başkanı Profesör Danşevski Tass ajansına gu diyevde bulunmuştur: “.— Türkiyede bulunduğumuz müddetçe tıb mahafilinde dostça bir kabul ve özel bir ilgi gördük. Yeni Türkiye hükümetinin ekono- mi ve kültür alanlarının türlü şu belerinde olduğu gibi tıb sahasm- da da gerçekleştirdiği büyük ese- rin derin intibarnı taşıyoruz. Yüksek Türk doktorları iki memleket doktorları arasında ve * rimli çalışma birliğine sağlam bir temel olacaklardır.,, ee Çankırıda büyük yangın , Çankırı, 25 — Bu gece burada büyük bir yangm çıktı ve 25 ev yandı. Açık teşekkür seri zer şi babamız er- kânıharp mirlivalığından müteka- it General Ahmet Galip Ezgünür cenaze merasiminde (bulunarak ve gerekse telgraflarla pek derin olan teessürümüze iştirak eden dostlarımıza ve bu kederli günü" müzde merhuma $on askeri mer&* simi yaptıran Türageneral Muzaf- fere teşekkür ve minnettarlıkları" mızın bildirilmesini muhterem ga“ zetenizden dileriz. Gelini: E. Emel Ezgü Karısı: Dürnev Ezgü Oğlu: H, Galip Ezgü de orman yangınlarının mühin! tahribat yapmakta olduğunu ve bu yıl çıkan yangın sayımın dört yüzü geçtiğini, tahkikat devam et* tiği için şimdilik bir şey söyliye * miyeceğini bildirmiştir. Kamutay bir ikinciteşrin cums günü saat on beşte toplanmak üz€“ re dağılmıştır.