21 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

21 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

K HABER — Akşam postası İspanyanın boğa tarine karışıyor Bu kanlı ve zalim oyunlar At yerine otomobil, toreador yerine palyaçolar kullanmak suretile maskaralaştırıldı. Artık ütün kalkmak üzere. döğüşleri Bojtan aşağı sırma işlemeli kadife * elbiseleri giymiş kadın kılığına giren bu palya « ço yaptığı tuhaf hareket'erle se - yircileri kahka - hadan katılı - maktadır. "Arkasında iki yardımcısı ile birlikte bu adam. boğanın boynuzlarına yapıştığı gbi onu yere devirmeğe uğraşmak tadır. Oyun oldukçe tehlikelidir; çünkü dövüş boğalar henüz böyle güreşlere alıştırılmış , değildir. Mudrid'den yazılıyor: , İspanyolların kanlı ve zalim boğa Süreşlerine karşı son otuz yıl içinde İlilepeş kişi protestolar yağdırmış, Ha: son zamanlara kadar bu feryat. İrini kimseciklere dinletememişlerdi. Wwtestocuların verdikleri nutuklar, Pad ık ları ateşli makaleler sınki boğa Teşlerine bir reklim gibi hizmet et- İS ve ovunlara daha çok kalabalığın «bep olmuştu. serde boğa güreşleri Vösbütün g gözden düşmesi için çok te. Sirli bir silâh bulunmuştur. Şimdi İs. Pinyada hakiki boğalara karşısına rlonun kılığına sokulmuş ve eline İin, ucu sivri bir kılıç yerine saüe- ** bir şemsiye verilmiş yalancı pehli Yanlar çıkarılmaktadır. Böylece boğa Rüreşi maskaralaştırılarak hakiki gü- “$çilerin kalbi kırılmıştır. Bir seferinde de boğanın karşısına Yalancı pehlivin otomobille çıkarıl- Itır. Boğa, seyircilerin kahkahaları da hayvanı kızdıracak, işkence yapa. cak ve öldürecek olanlar sırma işlen. miş kadife elbiselerle dolaşırlar. Nihayet boru çalarak ring boşaltı. lar. Bunun üzerine güreşleri kontrol eden teşkilâtın başkanı ayağa kalka. vak boğaların karanlıkta tutuldukları hücrelerin altın anahtarını fırlatıp a. Arasında her nasılsa otomobilin lâs | tar.Hücrenin kapısı açılır açilmaz kız- ğini boynüzile patlatmağa muvaffak uştu, Lâstiğin dehşetli bir surette Patlaması üzerine boğa korkudan çıl.| dönmüş ve bir daha mutat olan| Şeh göstermekle durdurulamamış. | Sakatlanan otomobil güreş meyda. Binan uzaklaştırılmadan kızgın boğa lip radyatörüne bir tos vurmuştur. Uradan boğanm burnuna fışkıran kaynar sular hayvanı büsbütün kız - dirmuş olduğundan otomobille boğa a- da müthiş bir kavga başlamış Araba nihayet hurda halinde. tıpkı| li bir boğa gibi meydundan sürükle. | Keaoşlağlar. * ag tasağlardan beri deramedeşelen do; güreşlerinde en zor iş '.Mata. ii denilen pehlivanın kılıcını sap- Hin ak bir tek vuruşla boğanın yüre. delmesi idi. Şimdiki yalancı pehli! yağı ise herhngi bir cambaz yapa- Yok » çünkü oyunda manayı öldürmek tur. Güreşçi kılıç yerine ( sadece Yesini açıp kapamaktadır. bağ maskaralaştırılmış güreşte de! deni Yt kızdırmak için “tnmdarilleres | ha ilen kışkırtıcılar o vardır. Çünkü! Mi kapalı bulunduğu © hücreden; Idırdığı zaman hiç te saldırmıyarak) Büte, Uzanıp geviş getirmeğe başlıya.| aka boğa güresleri o sanki diri| e gibi cok debdebe ve tan- le yanılılrdı. Ringin etrafında *M büyük © memurlar, ve kendini rmek istiyen mühim zivaretciler t resmi yaparlar. o Arkalarından ül » gın boğa gürültü ile soluk alarak, ho. mürdanarak dışarıya fırlar, Boğa bü sırada kızgındır, cünkü a. damlardan birisi onun (yetiştirilmiş olduğu çiftliğin işaretini taşıyan bir iğneyi boynuna saplamıştır. Güreş me raklıları boğa yetiştiren | çiftliklerin renklerini bilirler. Hayvanın ilk saldırışı yalnız bir iki adım sürer. Çünkü karanlık hücreden çıktığı için, parlak güneş ışığı gözle - rini kamaştırarak onu durdurur. Çok geçmeden gözleri at Üstünde düran birkaç kişiyi farkedecek kadar ışığa alışır. Bunlar Pikadorlardır. Ve sırtlarındaki şatafatlı elbiseler, altla. rındaki cılız atlarla o büyük bir tezat teşkil eder. Bunlar en ucuzundan ol- mak üzere sıska ve cansız oatlardır. Kendilerinden istenen bütün (hizmet üstündeki süvariyi taşıyabilmektir, Boynuna saplanmış olan iğnenin a. cısından fena halde kızmış o bulunan boğa, işte bu süvarilerden birine sal dırır; eğer saldırmıyacak olursa eli muızraklı bir takım adamlar onu sal dırmata mecbur ederler. Boğa mütereddit adımlarla yürür; at sırtında duran ve elinde kocaman bir sırık tutmakta olan adama şöyle bir bukar. Zaten bezgin bir halde bu- lunan at yerinden kıpırdamaz bile. Pikador boğa İle karşı karaya gel mek irin atın viz'inü zorla o tarafr sevirir ve elindeki mızrağı onun omu- zuna sanlar, Boğa karşısmdaki Şöyle bir eğdikten sonra boynuzları. | sanki kendini sokan bir esek arısı imiş «ibi, başını| ami ökk iğ e nın ucunu bütün gücüyle zavallı hay. yanın karnıma saplar. At da bunun ü- İ zerine yere devrilir. Üstündeki süvari bu sırada yere başlamıştır. Ara sıra bir boğa, atı yere devirdik ten sonra çok çabuk davranır ve boy. nuzunu, henz kaçmağa vakit bulama. mış olan, süvarinin bacağıma da sap- lar, Fakat bunda hiç bir tehlike yok. tur, çünkü Pikadorların hepsi o şata. fatlı elbiselerinin altına ince birer zırh giyerler, Boğa yetecek kadar at öldürdükten sonra bü atlar ringten dışarıya sürük lenir ve kanlı yerlere, ayakların kay. maması için, talaşla kum dökülür. Bunun üzerine yeniden boru çalar ve içeriye Bandarillerolar o koşarak girerler, İş bu kerteye kadar gelince artık en abdal bir boğa bile çevresine dizilmiş binlerce kişinin bağırma ve çağırmasile kendine karşı bir sulkast yapılmakta olduğunu anlar. Fakat bu adamlar hayranım erişemiyeceği yer. lerde oturmaktadırlar. Boğa artık kadere rıza göstermek üzeredir, Lâkin Bandarillerolar onu atlamış ve koşmağa birakmazlar ve dövüşmesi için kendi-| sine elden gelen her türlü işkenceyi yaparlar, Bunların her birisinin elinde 60 santim uzunluğunda çelikten sipsivri sişler vardır. Hayvancağız bu adam -| ların elinden kurtulmadan evvel her omuzuna bu şişlerden dörder tane sap lanmış olur. Herifler şişleri birdenbire sapla- mazlar, Seyircileri heyecana düşür. mek için işi mümkün olduğu kadar u zatırlar. Hayvanı boyuna kızdırırlar. Boğa saldırır, boynuzunun hedefe sap lanmasına kıl kadar bir mesafe kalır; fakat adam yan tarafa sıcrıyarak €- lindeki kadife örtüyü boğanın yüzüne doğru tutar, Bazan saldırmakta olan boğanın boynuzları üstünden sıçrıya- rak sırtına atlarlar. Yaşlı ve sıska bir at yerine şık bir otomobile binmiş olan Pikador elindeki şişle boğayı kızdırmaktadır İşte bu cambazlıklar bittikten son. ra Banderillerolar ellerindeki > şişleri hayvanın omuzuna saplarlar. Şişler hayvanı artık kızgınlıktan çılgın bir hale sokmüştur. Gene bir bos sur ve ringe güreşin en son yıldızı olan; “mantador,, elindekin kılıçla girer, O da bir kaç hile ve oyun yap- tıktan sonra boğanın hücumunu kar. şılar ve elindeki kılıcı boğazından içe. riye daldırarak boğanın yüreğini bir tek vuruşla deler. Eğer vuruş güzel yapılırsa hayvan cansız olarak mata- dor'un ayakları dibine yığılır ve ring. ten müthiş bir alkış gürültüsü baş, lar, Matador boğayı öldürmeden evvel tirdiği boğalar bir tek boynuz vuruş. le bir atın işkembesini deşmek ve onu cansız olarak yere sermekle tanınmı tı, Bunların tanesi bizim © paramızla 600 liraya satılmaktaydı. İkinci dere cedeki çiftliklerin o yetiştirdikleri dö. vüş boğaları da 350 liraya satılırdı; İspanyada muhtelif büyük ve önem Hi 225 dövüş ringi vardı. Ve buralar da senede 6000 at ile 1200 O boğa öldü. rülmekteydi. İspanyanm çok kanlı ve zalim boğa “dövüşleri artık tarihe karısmak üze redir, 500 kişilir ziyafet Milyoner Rey. nolds Albreti ai'nin İr rıs.ta hafta Lon3”2” x| Vindzor parkı ! karşısındaki ko nağında veriler ziyafet, İngilte renin yıllardan beri görmediğ! adar parlak ve kurbanını “Korrida,,ya yani güreş tes / ihtişsmir olmuşi kilâtı başkanına armağan eder; o da! ik bir nezaketle kabul etti- ğini söyler, Cellâtlığını bitirdikten sonra ma. tador ringin çevresinde zafer yürüyü- şünü yaparak alkışları (toplar ahali ekseriya şapkalarını çıkarıp ona atar- lar. Eğer marifetli bir iş becermiş ve zorlu bir boğayı öldürlmüş ise atılan şapkaların sayısı kabarık (o yekünlar tutar. Bunlar ekseriya yeni ve pahalı şapkalardır. çünkü bunları atanlar güreş meraklısı zengin kişilerdir. Ma. tador şapkaları toplamamakla bera. ber, bunları devşirip satanlar vardır. Madridde yalnız ringlerden toplanmış! şapka satan bir kaç dükkân bulunmak tadır. Bu son yıl içinde boğa dövüşleri ar tık maskaralaştırılmız — olduğundan şapka ticaretine kesat girmiştir. Bo- gaları en gülünç durumlara sokarak| alkış yerine kahkaha toplıyan palyaço lara artık kimse şapka atmıyor. Şimdi güreşçiler yerine ringe çı karılmakta olan palyacolar tahtadan yapılmış atlara binmektedir. İspanyada dövüşe mahsus boğaları yetiştirmek icin hususi çiftlikler var- dır. Meselâ Dük dö Verguva'nın yetiş. Sinema aktörü Reginald Denny nin kız kardeşi olan Madam Al - bertini bu ziyafete 500 kişi davet etmiştir. Koca konakta bar kısmı na giden koridoru (o Tunusun taş kemerli sokaklarından birine ben zetmek için 800 İngiliz lirası har canmıştır. Barda ziyafet geces 900 şampanya şişesi açılrıştır. Madam Albertini'nin taktığı el maslar yarım milyon lira değe - rinde olduğu için ziyafette nisa - firlerin arasında on kadar tahar- ri memuru bulunmuş ve bunlar bir soygunculuğa meydan verme meğe dikkat etmişlerdir. İşin asıl tuhaf tarafı Mösyö Al bertini ziyafette soğuk algınlığı bahane ederek (bulunmamıştır. Çünkü bu zat çok çekingendir ve karısının partilerinde bulunmak - tan sıkılır. Adam şimdi kırk ya - şındadır. En büyük merakı da golf oynamak ve boks yanmaktır. En çok konuştuğu arkadaşı da sabık boksör Joe Beckett'tir,