18 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

© tiklerini bildirmişlerse de bu istifalar kar p ez Süreyyapaşa işçileri hadisesi henüz tamamile halledilemedi Fabrika müdür! nr amma ..... .. üğünü gazetemize mektubu SON DAKİKA: | Süreyyapaşa fabrikası amelele- rinden 150 kişi bugün on ikiye doğru vilâyete gelmişlerdir. Ken- dilerine Vali ve belediye reisi Mu- hittin Üstündağın belediyede ol - duğu söylenince âmeleler beledi - yeye gitmişler ve aralarından seç- tikleri dört kişi k bir heyeti vali ile görüşmeye memur etmişlerdir. Ameleler isteklerini valiye an- latmışlardır. Vilâzet bugün bu hu- susta bir karar verecektir. Süreyyapaşa Fabrikası o işçileri te- rafından yapılan grev devam ediyor, Günlerini dün akşama kadar Okahvede geçiren işçiler aralarında imza toplıya rak greve birlikte karar verdiklerini ve istekleri olmazsa hiç bir suretle çalışm” yacaklarını tesbit etmişlerdir. Söylendiğine göre, ameleler dün fabrika müdürlüğüne istida ile İstifa et bul edilmemiştir. Çünküistila (Oeden ve işinden ayrılanların hesapları tama” men kesilmek lâzımgelmektedir. Bu sabah fabrika müdürü ile görüş tük, dedi ki: , —Elyevm fabrikada 146 işçi çalış maktadır. Diğerleri de yavaş, yavaş © lip çalışmaktadırlar. Fabrika sahiplerinden miştir kiz “— Fabrikamızın kapısı işçilerimize açıktır. Kendilerine bir hafta zarfında paralarının verileceği vadedilmesine rağ men işe başlamamışlardır. Amelenin bir kaçı müstesna hepsi çalışmak istiyorlar sa da tehdit edildiklerinden dolayı çalış» maktan korkuyorlar.. , Dünkü yazımız üzerine Süreyya Pa- şa mensuçat fabrikası müdürü Atıftan şu mektubu aldık, aynen dercediyorür: Süreyyapaşa müdürlüğünün tavzihi . “ Süreyya Paşa © fabrikasında 600 işçinin 45 gündür para almadıklarından çalışmadıklarını 17--3—1936 tarihli ga” zetenizde okudum. İşçilerimizden 45 gündür para verik mediği tamamen yalandır. Ve bunu tica” ri ve müsaddak defterlerimizle her ân| gelecek bir muhasibe ispat ederiz, Her fabrikada olduğu (gibi bizimde m Atıf da de bir nizammamemiz vardır ve aylar iki tediye devresine ayrılır. Birincisi ay or tası, ikincisi ay sonudur. İşçilerimizin, almadıklarından çalış raadıklarını ileri sürdükleri para, şubat ayının ikinci devre parasıdır ve birinci devreyi kâmilen almışlardır. Hesapları ancak biten şubat ikinci (devresine de 13—14— mart — 1936 günlerinde bö” lanacaktır, Fakat geçen bayram sonu münasebetile, satışların o durgunluğun dan tahsilât iki üç gün geç kaldı ve 16 mart pazartesiye para tevziatına başlana caktı. Tam o gece işçilerimiz çalışmadı Tar. Çalışmak ihtiyacını duymıyan işçi”; lerin paraya da ihtiyacı olmıyacağı dü” şüncesile zaten İş başında bulunmıyan Bu işçilere para dağıtılmamış ve paralar kasada kalmıştır. İşçilerin paralarınm geç kalmasına mühim bir sebep de muhtelif kanunla” rın işçilerden kesilmesi lâzimgelen muh” telif vergilerin, tahakkuk, tahsil ve ma- liye şubelerine tediyesine müessiso sa” hibini mecbur etmesidir. Bütün bu he sap İşleri ve dahilt kontrollar omuhase bemizi bir hafta on gün uğraştırmakta” dır ki bu defa 29 şubatta kesilen hesap” lar ancak 10 mayısta bitecekti. Araya dört gün kurban bayramı tatili girdi ve muhasebede bu işler ancak 14 martta bitmiş oldu. Senelerdenberi bu muhâsebe ve tev- ziat usulleri fabrikamızda caridir ve şimdiye kadar da şikâyeti mucip olma” mıştır. Son defa (işçilerimizi tahrik eden bazı kimseler her nasılsa işçilerimiz arasına girmiş ve senelerden beri fabri- kamızda memnuniyetle çalışan işçileri- mizi tehdit ile işe devamlarına mâni ok muşlardır. Bu hususta (aldığımız mek" tuplardan birisini zarfile beraber leffen gönderiyoruz, Tabidir ki işçilerimiz mâkul düşü- nüp müşevviklerden hiç bir fayda gelmi- yeceğini görecekler ve şimdiye Okadar kendi emeklerile para kazandıklarını ve böyle boş lâflarla karınlarının doymıya" cağını idrâk edeceklerdir, ümidindeyiz. Fabrikaya zarar veren işçiler bilir İer-ki; memleket kanunları zarar göre” nin zararını, zarar verene tazmin ettirir. Mesele paranın geç kalması değildir, yal mız teşvik neticesidir. Bu cevabımızın lütfen yarınki nüs“ hanızın ayni sayfasının ayni sütununda ve aynen neştini, matbuat kanunu hü- küMlerine İstinaden, bilhassa dilerim.,, Bir kadın Çorluda trende sancılandı Çocuğu,Haseki hastahanesinde Türk Tıp Cemiyetinin ölü olarak alındı Dün trenle Çorludan İstanbula gelen Hanife isminde bir kadının yolda birdenbire sancısı tutmuş, kadın trende kıvranmaya başla - mışlır. Tren Çerkesköyünde durunca, gar müdürünün zevcesi ebe oldu- ğundan kadınm imdadına yetiş miş, bir hayli müddet Hanifenin çocuğunu doğurtmak üzere çalış- mışsa da muvaffak olamamıştır. Hanife büyük sancılar içinde kıvranırken tren yoluna devam et- miş, Çatalcada tren durunca şehi- re telefon edilerek doktor getiril- — miştir. ? Gelen doktor kadının sancıları- nı hafifletmek için birkaç enjeksi- yon yapmış, Hanife baygın ve ço- cuğunun bir kolu dışarı çıkmış bir halde İstanbula getirilmiştir. Tren © Sirkeci istasyonunda durunca key- fiyetten zabıta haberdar edilmiş, cankurtaran otomobil; çağırılarak Hanife süratle Haseki hastahane- sine götürülmüşlür. Hastahanede nöbetçi doğum olayı ekapeca goz kalasıştırı iğ doktoru kadını muayene etmiş, ço- cuğun öldüğünü anlaymca annesi- nin hayatımı kurtarmak üzere he- men ameliyat yapmıştır. Ölü ço- cuk parça, parça alınmıştır. Bu suretle Hanifenin hayatı kurtarılmıştır. Tren Çatalcada ve Çerkesköyünde durduğu için bir saat geç gelmiştir. Bir sandal devrildi Yalova çiftliğine ait motör dün Haydarpaşaya giderken bir sandala çarpmış, içinde bulunan Rasim, Mehmet, Osman denize düşmüşlerdir. Etraftan yetişenler düşenleri kurtarmışlardır, Sandal batmıştır. . —u. Ekspres bir köylüyü çiğnedi Ankara, 13 — Dün akşam Samsun — İstanbul ekspresi Yerköyde < demir yolunun üstünden geçmek istiyen bir köylüyü çiğnemiştir. Derhal ölen köylünün bir sığır çe banı olduğu arlaşılmıştı;. Bundan do" halli için Japon sefiri Sovyet Rusya Dış işleri komiser muavinini ziyaret etti Moskova, 17 -— Japon elçisi dün Sovyet Rusya dış işleri komiser muavinini ziyaret ederek, bükü - meti namına aşağıdaki teklifler - de bulunmuştur: 1 — Sovyet Mançuko hududu - nu Kanka gölü ile Tümen nehri a - rasında yeniden tahdit için muh - telit bir Sovyet — Mançuko ko - misyonunun teşkili, 2 — Sovyet hükümeti bunu ka- bul ederse hudut ihtilâflarını tet- kik edecek daimi bir komisyonun süratle teşkili. Sovyet dış işleri muavini bunun tekmil hudutlara teşmili ve her ta- rafta muhtelit hudut komisyonları teşkil edilmesini ileri sürmüş, Ja- pon sefiri de bunu hükümetine bil. direceğini vadetmiştir. Macar siyasileri Avusturya ve italyada Macar Başvekili Gömböş ve Hariciye nazırı Kenya Viyanadan Romaya hareket etmişlerdir. Avusturya - Başvekili Şuşnig Hariciye Nazırı Valdeneg de Ma- car nazırlariyle beraberdirler. Nazırlara iktisat mütehassısla- rı ve hariciye memurları refakat etmektedir. Romada görüşülecek meseleler içinde Tuna paktı da yardır. Lehistanda yahudi aleyhtarlığı Sinagokta bomba! Varşova, 17 — Dün musevi Si- nağok'una bir bomba atılmıştır. Bu sırada sinagok tamamen do- lu bulunmuyordu. Bombanm patla: yışı büyük bir panik doğurmuş, bir çok kişiler hırpalanmışlarsa da ö- len olmamıştır. Ingilterenin tayyareleri Lönâra, 18-— Hükümet bir tebliğ! neşrederek İngilterenin bu yıl sorunda | 1500 son sistem tayyarcden mürekkep! 123 hava filosuna sahip olacağını bik dirmiştir. İhtiyat filolanın o sayısı bun lardan bâziçtir. Ve miktar: gizli tutuk maktadır. toplantısı Şehrimizdeki doktorlar dün, Türk tıp cemiyetinin Beyoğlundaki binasında toplanrak zamanın en mühim tıbbi meselelerini görüş - müşlerdir. Bu meyanda Osman Şevki Çe- lik, Ahmet Rasim, Kâzem İsmail, Rifat Ahmet, Enver tarafından muhtelif mevzular üzerinden kon- feranslar verilmiş - ve bazı tıbbi meseleler münakaşa edildikten sonra dağılmışlardır. Erdek zeytinlikleri harap oldu Erdek — Son fırtınanın o en geniş mikyasta tahribat yaptığı yerlerden biri de burasıdır. Fırtına < Erdekte 500.000 zeytin ağacini tahrip etmiştir. Bu mik tar mevcut tekmil zeytin < ağaçlarının sayısıdır. Balikesirden gelen zeytin mü tehassısı Nizameddin, zeytinliklerin: te- bil vaziyete gelmeleri için en az beş st“ neye lüzum olduğunu söylemiştir. Halbiki bütün bu çivat halkı zeytini den geçindiklerinden bu hal karşısında kasabada büyük bir bedbinlik ve töesellr İ başgöstermistir. Daha şimdiden: “afuz kırk aile başka yerlere göç etmiş bülum id ie İ Habeşlerin yol inşaatında Hudut ihtilaflarının! İtalyanlarla Habeşler karşılıklı protestoda bulundular Habeşler italyan amelelerine işkence yapmışlar, Italyanlar da dumdum kurşunu kullanmışlar Imparator ve Nasibu ordularının takviyesi için yeniden asker toplanıyor Eb Londra 17 (A.A.) — Adisababadan şimal ve cenup cepheleri hakkında çok az havadis gelmektedir. Bazı mahafilde sanıldığına göre, bazı Habeş vilâyetlerin de dahili karışıklıklar baş göstermiştir. Diğer taraftan İmparatorun ve Ras Nar | sibunun ordularını takviye . etmek için; Yeniden asker toplanmaktadır, İtalyan lâr tarafından mağlâp edilen (ordulara mensup bazı Habeş muhariplerinin evle rine döndükleri haber verilmektedir. Habeşler italyan yol smelelerini parçalamışlar Roma 17 (A.A.) —İtalya htikümeti 9 martta Milletler cemiyetine (verdiği bir notada 13 şubatta şimal cephesinde bulunan İ- talyan amelesine katşı yaptıkları meza limi protesto etmiştir. Mezkür notada, bu askeri hareketin mevzuubahs olmadığını ve harp etmiyen ameleye karşı büyük bir hırsla - taarruz edildiğini ve çoklarnın dum düm kur! şunu İle yaralandığını — ve yaralılarla ö| İenlerin parçalandığını ehemmiyetle kay deylemektedir. Bu tâarruz son kırk sene içinde Ha- beşistana mücavir müstemlekelere karşı yapılan taarrtızların bir tipidir. | Belediye buz dolapla- 18 MART — 1936 Notaya bir çok fotoğraflar leffedi miştir, Malyanların plânı Asmara 17 (A.A,) — Yeni işgal ol” nah meyzilerin tanzimi emen hi bitmiştir, Tatbik edilen plân başlıca gaye gözetmektedir. Habeşlerle ten | temin etmeğe ve ayni zamanda hem * ker? hareketlere hem de siyasal ve ek” nomik maksatlara bödim olacak ve mevzileri kazanmaktan ibarettir. İtalyanlar Noygara istikametinde ilerliyorlar Aksum 17 (A.A) — Stefani 3 js” sından * İtalyan kuvvetleri Noggara isti” metinde ileri hareketlerine, arazinin lık, havan da ağır olmasa rağı9f? devam etmektedirler. : Habeş hükümeti, italyanlarin zehirli gaz kullanmasını protesto etti Cenevre 17 (A.A.) — Habeş bük meti, Milletler cemiyeti genel sekretf” ne şimal cephesinde İtalyanlar taraf” dan zehirli gaz kullanılmasını protesi? eden bir telgraf | göndermiştir. Habif hükümeti bunun 1925 tarihli mukart” ye muhalif olduğunu ilâve etmekte” i» rından vergi alacak Verginin cezalı mı yoksa cezasi? mı alınacağı tetkik ediliyor Buz satışından noksanlaşan varidat böylece temine çalışılacak Belediye, İstanbulda kullanılan! Frigider, Gelvinatör ve emsali gi- bi buz dolaplarından bir resim al. maya karar vermiş, hesap işleri müdürlüğünce yapılan tetkikat dün Şehir meclisine gönderilmiş - tir. Meclisin Mülkiye encümeni bu hususta inceleme yaparak kararı - tir. Buz dolaplarında motör bulun- duğu için Belediye resmi bunların kuvvetlerine göre alınacaktır. Şimdiye kadar belediye resmi ve- rilmiyen büz dolaplarmdan resim. lerin cezalı olarak . alınması lâ - zım gelip gelmiyeceği de mülkiye encümeninin tetkikatından sonra anlaşılacaktır. Buz dolapları üç sene evvel İs- tanbula gelmesine rağmen son iki sene zarfında İstanbulda pek ça - buk intişar etmiş, bütün şerbetçi- ler, lokantatılar, dondurmacılar, gazinocular, kasaplar; pastacılar, büyük müesseseler ve zenginler Feci bir kaza Bacağı araya .sıkışmış Sarıyer belediye baytari Hilmi dün gece Büyükdere iskelesine ya. naşan Şirketi Hayriye vapurun - dan çıkarken sol ayağı vapur is - kelesi arasma sıkışmış, fena hal - de sezilmiştir. Hilmi: Beyoğlu Zü- kür hastahanesine kaldırılmıştır. nı yarınki toplantısında verecek .| dan bir resim alacaktır. 7) 200 —- 300 lira vererek bu dola” lardan almışlardır. : Dolapların çoğalması Istanbul | da buz satışını yüzde kırk nisb8” tinde azaltmış, dolayısiyle be! yenin varidatına da pek çok bir noksanlık olinuştur. Bslediye noksanlaşan varidat” nt attırmak için buz dolapları" — Doğu .|a ... le vilâyetlerimiz Artık maden kömürü yakacak Yeni bir şirket kuruldu ğ Kars, 17 (A.A) — Doğu vi yetlerimizin en önemli ihtiya rmdan biri olan yakacak meşelei vilâyetin ve Türkofisin yüksek b” şarılariyle halledilmiştir. rms” ları korumak amaciyle Olti bal ya kömür maddelerini işletmek çin sermayesi iki yüz bin lira ye | bir anonim şirket kurulmuştur. yılında Kars ve havalisi köylerin” yarmcıya kadar maden kö yakacaktır. Bu şirketin kuru mühitte büyük bir sevinç uyasi” mıştır, ZAYI — Bisikletimin meb maral: plâkasını zayi ettim. isi sini alacağımdan eskisinin bü” ” yoktur. Şehremini İnadiye sokağınd* numarada İSMAİL