31 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

31 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İtalyanlar Debarec'i işgal ettiler Gondarın da sukutu yaklaşmış bulunuyor sak sğhdeleriğ inle il ek için yarelerden gene resmini Son zamanlarda gerek Habeşistandan! ve gerekse İtalyadan muharebe vaziyet") lerine dair gelen haberlerin, cephelerdes| ki çarpışmalar hakkındaki tafsilâtı bir-! denbire kesildi. Ecnebi ajans muhabirlerinin gönder dikleri haberlerse | İtalyanların hergün biraz daha ilerlediklerini ve o Adisababa nm 400 kilometre yakınına kadar 80" kulmağa muvaffak olduklarım < bildirr yor. Şehrimizdeki bir sabah gazetesinin! muharririnin bütün o iddialarma İtalyan o muvaffakiyetinin — — hiç şüphe götürmiye-| ette olduğuna bilhassa Lon elen telgraflara (İstinaden ina” ) — Mareşal Badoğ- ğ göre, İtalyan krtala- 'akkaza nehrini geçmişler ve cenuba doğru İleri hare gi bulunmuşlardır. Harrar bombardıman: hakkında gelen tafsilât Adisababa 30 (A.A.) — Harrarı bom bardıman eden İtalyan tayyare filotillâ- 5: bu sabah o kadar âni surette gelmiş tir ki halk arasında (şiddetli bir panik zuhur etmiştir. Ahali evlerini ve malla.! rını bırakarak alelâcele ve karmakarışık kaçışmışlardır. Hasarat hakkında henüz #afsilât almamamıştır. Fakat O Avrupal-! ların bulunduğu mıntakanm “bilhassa hasara uğradığı anlaşılmaktadır Harrar şiddetli infilâka dayanamıya ak kadar mukavemetsiz — taşlarla bina edilmiştir. Bombardımandan dört saat sonra şehir bâlâ alevler içiydeydi. Rad yo merkezi harap olduğu için havadisler posta vasıtasile verilmektedir. Hükümet bombardıman kurbanlarının çok olduğü- nu ifade etmekle beraber miktar hakkm- da bir şey söylememektedir. Harrarm İtalyan O tayyareleri tar” fından bombardıman edilmesi neticesin de insanca zayiat olmadığı zannedilmek tedir. Çünkü şehir sabahleyin tahliye edilmiştir. Mâkamat (tahkikata Fombardıman saat 3,45 te erkenden başlamıştır. başlamıştır. Yirmi beş tayyare şehrin merkezine bir bomba atmışlardır Bir alyan tayyares” düşürü müs baba 30 (A.A.) — Habeş hükü- redilen tebliğde İtak Endamahoni civarını | ikleri ve mütezddit te t verdikleri bildirilmekte- avcı tayyaresi tayyare toplar» umuna maruz kalarak < İtalyan seline düşmüştür. Habeş askeri vaziyet! sayan: memnuniyet : Adisababa 30 (A.A.) — ziyet şayanı memnii! ttir Dışbakanlığı Milletler Askeri va» cemiyetinel gördüğü müz gibi paraşütlerle atılmaktadır. İ şinci maddesini ihlâl suretile,, i Bir şehir daha bombardıman tedbirlerin arttırılmasını Istiyor yik etmektedir. i Gondarında sukutu i Gondar şehrine yaklaşmışlardır. | Aşangi gölü civarmda tahşidat HABER — Aksam postası General Grazya- ni'nin teftiş eder. ken gördüğünüz kuvvetlerine er- #astylerimakidir! Bu erzak tay | yeni bir nota vererek Harrarın “1907, tarihli La Haye muahedesinin yirmi be vaki olan bombardımanı protesto etmiştir. edildi Adisababa 30 (A.A.) — Bir resmi Habeş tebliği Çubalaği yakınlarında bur lunan İno Mehoninin iki gündenberi i- talyan tayyareleri tarafından gaz bom- bardımanlarile şiddetle bombalandığını or. Habeş kaynaklarına göre cep helerdeki Habeş durumu çok iyidir. Deyli Herald gazetesi zecri Londra 30 (A.A.) — Mürrarşn İtak tayyareleri tarifine bombardıman €dilmesi dolayısile Deyli Herald gazete si İtalya aleyhinde, Milletler o eCmiyeti nizamnamesinin 16 mcı maddesinin ta» mamen tatbiki için hükümeti tekrar taz” yaklaşmış bulunuyor Roma, 31 — Mareşal Badogli- yo 168 numaralı harp tebliğiyle şunları bildirmektedir: İtalyan ve Eritreli kıtaat yeni- den taarruza başlıyarak Lomale- mo dağlık geçidini aşarak Aughe- ra mıntakasının (merkezi olan Debarec'i işgal etmişlerdir. Üçüncü kol dün mühim bir ker- van yolu merkezi olan Sokotaya varmıştır, Bu şehir Dessie — Adi- sababa ile Tana gölü ve Gondara giden dört yol ağzında bulunmak- tadır, Otuz üç tayyare evvelki gün Harrar'ı bombardıman ederek as- keri hedefleri müessir bir şekilde ateş altına almışlardır. Gondarın sukulu bekleniyor Roma, 31 — İtalyan orduları Bu şehrin bir iki güne kadar suku: tuna intizar edilmektedir. İmparatorun kumandası altın- da bulunan yüz bin Habeş askeri yapmaktadırlar, İtalyanlarla Habeşler arasında bu mıntakada bir müsademe bek. lenmektedir. Iperit gazı kollanıyor Adisababa, 31 — Havas Ajan muhabirine göre, İtalyanlar Habeşistanda İperit gazı kullan - maya devam etmektedirler. Harrarın bombardımanını sı protesto ettiler Adisababa, 3i — Har zareti Cemiyeti Akvam kâ mumiliğine gönderdiği yeni bir! xibi u - Son dakika: Almanyanın cevabın») da bir yenilik olmıyacakmış Londra, 31 — Gazeteler Alman cevabında mühim bir yenilik ol - mıyacağını, yalnız eski teklifler hakkında biraz daha tafsilât vere- ceğini zannetmektedirler. Bununla beraber, yeni cevabm daha şiddetli bir mealde olacağı da söyleniyor. “Deyli Meyl,, ve “Deyli He - rald,, erkânı harbiyeler arasında yapılacak o - lan konuşmalar hakkında İngiliz kabinesi ihtilâf gazetelerine göre, azası arasında vardır, Fisdrihshafen, 31 — Hinden - burg adındaki yeni Alman B. zep- lini sabah saat 4,30 da Amerika” ya ilk seyahatini hareket etmiştir. hüki Fransız toprakları üzerinden geç yapmak üzere Fransa zeplinin mesi için yapılan müracaate he . nüz cevap vermediğinden zeplin Holanda yolunu tutmak mecburi- yetinde kalmıştır. Bu yüzden se - vahatin sekiz saat uzayacağı zan. nolunmaktadır. Zeplinin 3 Nisan- da Rio de Janeiro'ya varacağı w şmulmaktadır. “Bitaraflar bile silâhlanıyor ! Isveç tayyare hücu- mundan korkuyor Stokholm, 31 (A.A.) Hükümet milli müdafaanın, ezcümle hava kuvvetleriyle tayyarelere (o karşı müdafaa vesaitinin modernleşti - rilmesini ve takviye edilmesini meclise teklif sdecektir, Hava kuvvetleri tahsisatı s€- nede 21 milyon kurona çıkarıla - cak yani şimdiki milyon kuron fazla olacaktır. Bir hafif bir de vasat bombardıman tayyare filotillası ihdası düşünül. mektedir. Alayların sayısı azaltılacak fa- kat kadrolar ve efrad adedi art - tırılacaktır. Merkez ve sağ cenah partileri masarifin sosyal demokrat hükü- met tarafından teklif edilen mik- tardan daha fazlaya çıkarılması” nı istemektedirler. muktardan on Bir gemi ikiye bölünmüş bulundu Novorosisk, 31 (A.A.) — Ka yalıklara oturup da s. o. s. imdat işaretleri veren Ungara vapuru, bir Sovyet buz kıranı tarafından bulunmuştur. Ungara (o vapuru, şiddetli bir fırtına yüzünden ikiye bölünmüş bir halde idi. Bunun İ- çinde bulunup da boğulanların sayısı henüz belli değildir. nota ile gayri ii bir sahi olan Harrar'ın İtalyanlar tarafından bombardıman edilişini protesto etmiştir. Protesto Habeş ve Katolik ki- liselerinin, Fransız misyonerlerine ait bircok müesseselerin, Frausız hastahanesi ve konsoloshanesinin, telsiz istasyonunun ve hapishane- nin de tahrip edilen binalar ara - sında bulundukları kaydetmek - tedir, Maısir Hilâliahmer hastahanesi» ne on beş bomba isabet etmiştir. Habeş Kızılhaç hastahanesi de bombardıman edilmiştir. İsveç hastahanesinin yakınlarına da iki bomba düşmüştür. Ras İmrunun evi de tahrip & dilmiştir. Bütün hastahanelerin Kıxılhaç işareti havi bulundukları protesto. da ayrıca kaydedilmiştir. i Boğazların Lozan > ahedesi Kürâdeniz ve Çanakkale Boğuzla teşkil edilmiş olan “beynelmilel Boğaz. lar komisyonu, 1935 senesi zar- | fındaki faaliyetine dair senelik ra porunu hazırlamış ve Milletler Ce-| miyetirie göndermiştir Bulgaristan, Fransa İngiltere, Yunanistan, İtalya Japonya, Ro manya ve Türkiye hükümetlerinin! mürahhaslarından müteşekkil bu:| lunan komisyon, raporunun birin! ci kısmında bütçesi hakkında ma lümat vermektedir. Kom'syonur senelik bütçesi 8267 liradır. 1935! senesi içinde bunun 8117 lira 20 kuruşu sarfedilmiştir. Raporda bundan sonra Kara - denizde en kuvvetli donanma hak kında malümat veriliyor. Sovyet hükümeti tarafından komisyona verilen malümata nazaran Kara denizde en kuvvetli donanmaya sahip olan Sovyetlerin Karadeniz filosu 1936 senesi başlangıcında şu gemilerden müteşekkildi 1 Zırhlı, 2 Kruvazör, 4 torpi- do muhr'bi, 17 denizaltı gemisi, 2 karakol gemisi, Zmayn tarama gemisi, 29, sahil muhafaza motö-| rü, 5 muavin gemi, I mektep ge. MİSİ... Sovyetlerin Karadenizde bun- lardan başka tamirde olan 1 kru- vazör, 1 torpido muhribi 4 deniz: altı gemisi vardır. Ayrıca Karadeniz üslerinde Sovyetlerin talim tayyareleri de dahil olmak üzere 172 deniz tay yaresi bulunmaktadır. Sovyetlerin Karadeniz bahri - ye kuvvetlerinde 1934 e nazaran fevkalâde bir yükseliş yoktur. Bu na mukabil deniz tayyareleri bir tene içinde 100 asm 177 ye Çikarıl miştir, Raporun sonunda mevcut bir) cetvele nazaran Boğazlardan tran sit olarak geçen veya İstanbul Ji. manında muamele yapan ecnebi| gemilerinin mikdarı 1935 senesi! zarfında da azalmakta devam et miştir. 1935 senesinde boğazlardan 12.322.012 ton hacminde ceman 5657 ecnebi gemisi geçmiş, bun- lardan 1651 ; İstanbul limanın - da muamele yapmıştır. Bu mikdar 1934 senesinde (15.504.374 rının kontrolü vazifes'le ton* sı MART — 1936. kapanması mucibince/ idi ve bunlardan 1667 gemi İstai bulda muamele yapmıştı. 1933 ; nesinde bu miktar 17.455.427 tcı luk 7331 gemi idi,bunla: dan 1521 İstanbulda durarak ticari muam: le yapmıştı. 1935 Senesinde boğazlarda geçen ecnebi gemilerin ekseriyet ni İtelyan vapurlar: teşkil etmiş tir. Bu sene işinde boğazlarda; geçen 2.527.164 torluk 1078 İtal yan gemisi geçmiş, bunlardı: 392 s; İstanbulda durmuştur İtal yanlardan sonra 1 986 232 tenli İ 805 gemi ile İngiltere, 1.867 401 tonluk 1355 gemi ile Yunanistan 1.614.564 tonluk 770 gemi ile Sor Yk alya çel ii Boğazların tahkimi Löjurnal gazetesi haklı olduğumuzu teenni ile hareket gttiğimiz için Al- mantarın bize güle- bileceğini yazıyor Fransızça “Lö Jurnal,, gazetesi Dış Bakanımızın bu defa Londra- da ileri sürdüğü Boğazların tah « kimi meselesine dair bir yazı yaz- mıştır. Geçen defa Milletler cemiye. ti konseyinin Londrada birdenbi- re tatil edilmesi dolayısiyle Türk noktai nazarının etraflıca izahı - na meydan kalamadığını yazan Fransız gazetesi, sonra Türk dele- gesinin İngiliz Dış bakanlığına gi- derek orada vaziyeti teşrih ettiği» ni anlatıyor. Fransiz gazetesinin yazdığına göre Türkiye Dış bakanı Doktor 1 gn Anlasıla - bile İN kama lenin tal İ kimini meneden Lozan muahede si maddelerinin tadili için Dektor Tevfik Rüştü Aras aylardanberi usulü dairesinde Milletler cemi- yetine baş vurmaktadır. Lö Jurnal yazısını söyle bitiri- yor: “M. Titülesko Türkleri teşeb: büsünden alıkoymak ve şiddetli bir hareket yapmalarını önlemek için Londrada kalmıştır. Onlara sabır ve teenni tavsiye ediyor. Fakat Almanlar bu hale kim bi lir ne kadar gülerler!,, Bu sabahki cinayet (Baş tarahı 1 incide) rimizin yaptığı tahkikatı yazıyo -| ruz: Dün gece saat dokuzda Gül Mehmet isminde bir paçavracı E- minönü merkezine gelmiş, Ahır - kapı sahillerindeki paçavra mah - zeninde yatıp kalkan ve mahzenin bekçiliğini yapan Selim Hocanın öldürüldüğünü söylemiştir. Bu ih- bar üzerine zabıta memurları he- men vaka yerine gitmişler, lâmba yakarak mahzene girmişlerdir. Mahzenin ortasma doğru sağ tarafta bir adamın yüzükoyun kanlar içinde yattığı görülmüştür. Bu adam, elli yaşındaki bekçi Selim Hocadır. Başına yediği şid- detli bir darbe ile cansız olarak yere düşmüş, hemen ölmüştür. Ce- sedin biraz ilerisinde. kalın bir o- dun parçası bulunmuştur, İhtiya- rın bu odunla öldürüldüğü tesbit edilmiştir. Vakadan nöbetçi müddeiumu- mi Cevdet haberdar edilmiş, ona doğru müddei umumi de gelerek vaka yerinde keşif yapmış, civar. daki mahzenlerde yatan paçavra- cılarla boş yerlerde yatan serseri ler yakalanmış, karakola götürül- müştür. Gül Mehmeslin söylediğine gö re Selim Hoca eskidenberi burada çalışmaktadır. Dün saat bire ka - dar beraberce paçavraları ayır mışlar... Gül Mehmet sonra evine gitmiş, akşam üzeri saat sekize doğru tekrar mahzene gelince Se- lim Hoca diye seslenmiş, ses'çık- mayınca içeri girmiş, ihtiyarı yer- de yüzükoyun ölü bulmuş. Zabı - taya haber vermiş. Depoda bulu- nan en iyi pacavralardan bir gu - valı ortada yoktur. Cinayeti civardaki kovuklarda yatan serserilerin yaptıkları tah - min edilmektedir, İhtiyarın elinde ciğarası olarak ölü bulunması te- cavüzün ansızın yapıldığı ihtima- lini kuvvetleştirmektedir. Buriun- la beraber cinayeti yapanlara dair henüz bir ip ucu yoktur. Müddeiumumi Cevdet ile ikin ci şube müdür muavini Mirat, bi- rinci kısım merkez memuru Hu- lâsi, komiser Alişan ve diğer za- bita memurları bu sabah cinayet yerine giderek tahkikata ehammi- yetle devam etmişlerdir.